Duna: Válka o Arrakis

xxxxxxxxxo hodnoceno 10x (Seznam vlastníků)

Duna: Válka o Arrakis - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 1–4
Doporučený věk: od 14 let
Herní doba: 120 min
Herní svět: Sci-fi
Herní kategorie: desková hra, strategická, válečná
Čeština: vydání ohlášeno
Vydavatelé:
ADC Blackfire Entertainment - logo
Autoři: Francesco Nepitello
Marco Maggi
Rok vydání: 2023
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

Dojmy?

Ahoj, chybí tady toto tradiční zéma:)

Tak jaké to je? A osobně mě nejvíc zajímá, jaké to je ve 3 a 4 hráčích - jsou to plnohodnotné varianty, nebo je to primárně dvojkovka?

A co expanze (gilda a pašeráci), jak moc hru posouvají?

Díky za názory:)

21.6.2024 08:59:48

@zluda  Mám KS a retail by som rozhodne nechcel, pretože tá kvalita je neporovnateľná a rozhodne v tomto prípade je ALL in must have.

Hra je absolútne epická a má všetko a viac, čo nemá Válka o Prsten. Hra je easy to learn/hard to master, pravidlá jednoduché, neskutočne dobre funguje v solo. 

Solo som dohral do 1,5h, vo dvojku do 2,5h čo je luxus. Chalani čo hrali partiu vo štvorke, tak ju dali do 4h. 

Určite potrebuješ akrylové žetony a playmat, pretože klasické žetony sa ošúchaju a hracia doska sa po pár hrách zničí (budú tam zlomeniny). Velice chabá kvalita.

Na GF je teraz akcia, kedy si to vieš dokúpiť. Ak ide o rozšírenia, tak tie si pridávaš/polovlávaš ich do hry a dávajú hre úplne iný rozmer a ešte epickejší zážitok. Ako hovorím, Dune retail fakt ne, tie KS exclusive to fakt chce. Už len pre dvojvrstvé dosky a insert (retail to nemá, je tam iba papier)

10.7.2024 08:11:55 | Upraveno autorem (porovnej)

@pytlak když už to umíte, tak kolem 2 hodin… počítejte radši 2-3 hodiny na první hry.

Michal Ekrt | Board Games Brand Manager
ADC Blackfire Entertainment s.r.o.

10.7.2024 08:20:17

Je pravda, že já hru hrál kdysi, v době kampaně, jen na TTS. Ale už tehdy mi to připadalo super a pro mě osobně třeba lákavější a přístupnější než Válka o Prsten.

--------------------------------------------------
Lazy - Cat - BG
No Game - No Life

10.7.2024 08:33:11

A to kdyz se vi o chybe v pravidlech jeste pred vydanim, tak urcite na naklady vydavatele vyjde opravena tistena podoba, ktera se zdarma zasle predplatitelum ze jo? :))))))

10.7.2024 09:29:13

to @QuinterX 

píšeš, že hra umí něco víc než WOTR, chtěl jsem se zeptat (a to fakt nevím proto se ptám) , WOTR potažmo Star Wars rebelie , mají nějakou velkou skrytou informaci mezi hráči - WOTR putování společenstva a SWR - ukrytou základnu rebelů.

Má něco podobného Válka o Arrakis ??

10.7.2024 19:16:45 | Upraveno autorem (porovnej)

@Angri nebude to ta vítězná podmínka Atreidů, která se skládá z kombinace tří různých bodových hodnot? 

10.7.2024 22:57:26

@Angri 
Máš tam “Bojové Karty” kedy si hráči počas bitky tajne vyberajú bojové karty, čo do riešenia konfliktu pridáva prvok prekvapenia a skryté informácie.

Ďalej tam sú “Schopnosti A Zdroje Frakcie” kedy si hráči spravujú zdroje a špeciálne schopnosti svojich frakcií diskrétne, čo vytvára strategickú neistotu a skryté prvky počas hry.

“Karty Udalstí” čo sú udalosti, ktoré sa ťahajú a udržiavajú v tajnosti, kým sa nezahrajú, čím sa do hry pridáva nepredvídateľnosť a skryté prvky.

Hra je plná skrytých informačných mechanizmov, čo dáva hre veľkú hĺbu, stratégiu a neistotu čo má na teba pripravené súper.

Hlavne Dune je jednoduchšia, dostupnejšia, komplexnejšia, strategickejšia, tématickejšia, pravidlovo extrémne jednoduchá a všetko ++++ oproti Válke o Prsten, ktorá je síce tématická, ale je to pravidlové/herné PEKLO. Solo si zahráš do 1,5h, vo dvojici do 2,5h a keď ste traja/4 tak do 4h.

Expanzie tú topka + stretch goals detto čo boli, takže ak chceš zober aj to, lebo bez toho je hra osekaná o figurky a je to také nešťastné. Neviem prečo to CMON takto brutálne a citeľne osekal,

A preto hovorím, že akrylové žetony sú must have z dôvodu, že tie kartonové žetony sa ošúchajú a hra tak stráca, respektívne je narušená tá diskrétnosť. Retail edícia ma kopec nedostatkov no. Čo som videl u kamoša, tak tie dosky hráčov, a mapa je pruser.

 

11.7.2024 01:01:43 | Upraveno autorem (porovnej)

@QuinterX 

jsi si jistej, že hraješ stejnou hru, jako je ta, ke které patří tato diskuse?

“Máš tam “Bojové Karty” kedy si hráči počas bitky tajne vyberajú bojové karty, čo do riešenia konfliktu pridáva prvok prekvapenia a skryté informácie.”

Plánovací karty v bitvě zahazuješ pro získání bojových kostek navíc. Žádné překvapivé tahy s nimi neprovádíš.

“Karty Udalstí” čo sú udalosti, ktoré sa ťahajú a udržiavajú v tajnosti, kým sa nezahrajú, čím sa do hry pridáva nepredvídateľnosť a skryté prvky.

Asi myslíš plánovací karty. Vyznělo to tak, že snad nějaké události globálně ovlivňují hru.

“Hra je plná skrytých informačných mechanizmov, čo dáva hre veľkú hĺbu, stratégiu a neistotu čo má na teba pripravené súper.”

Atreidové maji skryté jednotky, skrytou sílu síčů, své podmínky vítězství, plánovací karty.
Harkonnenové mají skryté “jen” plánovací karty.

“A preto hovorím, že akrylové žetony sú must have z dôvodu, že tie kartonové žetony sa ošúchajú”

Bambilion deskovek má kartonové komponenty. Tady se z žetony zase tak moc nemanipuluje. Při přípravě hry se většina položí na mapu, jednou za hru je otočíš. Víc se používají jen žetony červí výstrahy. Opotřebení bude naprosto zanedbatelné. Po pěti hrách pozoruji naprosto nulové.

Jsi borec, že máš KS verzi, děkujeme za informaci, přesto není žádný důvod hanit tu retailovou. Už jsem si toho všiml u Zaklínače, že high-gamers society, co si nakoupila všechno v kampani, má potřebu ostatním ukazovat, že mají něco, co oni ne a bez toho všeho obsahu to nemá smysl.

Michal Ekrt | Board Games Brand Manager
ADC Blackfire Entertainment s.r.o.

11.7.2024 09:25:51

@Michal-BF Rozumiem že to môže odradiť predaj CZ BF edície, ale fakt je ten, že tá mapa a kartoové žetony sa kazia/ošúchajú. Mapa má zlý rez a láme sa, je to všade kritizované + žetony, ktoré sa ťahajú z pytlíka sa ošúchajú a preto je velice dobré ich maž vo forme akrylových, ktoré sa dajú aktuálne kúpiť. Rovnako tak retail edícia nemá ani dvojvrstvé dosky, ale iba papier.

Witcher je absolútna kravina a Dune je hra, ktorá fakt chce mať all in, nakoľko je to absolútne najpodarenejšia hra za posledné roky.

A znovu, nekritizujem to aj ja, ale hromada ľudí. Každí povie, že playmate a akryl sú potrebné. A ako sorry, ale je dobré vedieť, že za tak šialené peniaze je tá hra produkčne lacná. A ako sorry, ale žetony, ktoré majú ostať “zahalené” budú ošúchané? :D 

Však si pozri facebook/bgg/reddit posty, kde sú fotky dosky/žetonov po 2-3-4 hrách. Buď zlomené, ošúchané a pod. Rovnako, ako bol ten Robin Hood. 1-2 hry a karton v čudu. Trochu drahá sranda ne?

Mňa samotného napríklad prekvapila kvalita figuriek, ktorá nie je až tak detailná, ako by som od CMON očakával, to ma asi ako jediné zaskočila.

11.7.2024 10:04:08

@QuinterX mapa je úplně v pohodě, netuším, co si mám představit pod špatným řezem. Holt je tak velká, že musí být ze dvou dílů, ale netrpí žádnými neduhy. Je teda samozřejmě možné, že mezi první anglickou KS verzí a následnými retail kopiemi došlo k nějaké úpravě. Já prostě na produkční kopii nepozoruji žádné zmiňované nedostatky. Ani ty tenké desky frakcí se nijak nekroutí a ničemu nevadí. Teď jsem jí poslal do Xzone, aby natočili nějaká videa, takže jí nemám u sebe, abych jí zkoumal lupou, ale stojím si za tím, že tu vyvoláváš bouři ve sklenici vody.
Tvůj komentář k Witcherovi je pak samozřejmě klasický sebestředný argumentační fail, po kterém už nejde brát vážně nic dalšího. 

Michal Ekrt | Board Games Brand Manager
ADC Blackfire Entertainment s.r.o.

11.7.2024 10:54:11

@Michal-BF Doska po dvoch/troch hrách a tento problém má kopec hráčov + retail hracie dosky nie sú dvojvrstvé, ale iba pejpr, kampaňová má dvojvrstvé, čiže produkcia je vyššia. 

Link na fotky daných dosák https://www.uschovna.cz/sk/zasilka/QDMWLSZG4DIE9G9G-YLH/ :) na toto netreba lupu.

11.7.2024 12:04:19

@QuinterX žádným takovým problémem moje deska netrpí.
Na co potřebuješ dvouvrstvé desky pro hráče? Atreidové manipulují se 4 kostkami, ve hře 2v2 si Atreidové a Fremeni dělí 2 a 2. Harkonnenové jich mají 8, ale pořád jsou to klasické velké akrylátové kostky, které se ani po drcnutí do stolu nikde nerozutečou. Jasně, retail verze má možná nějaké produkční ústupky, ale nic, co by byl problém. Existence deluxe řešení nijak nesráží to klasické.

Michal Ekrt | Board Games Brand Manager
ADC Blackfire Entertainment s.r.o.

11.7.2024 12:22:37

@Michal-BF  Cena by potom mala byť adekvátna bežnej edícii a nie deluxe edícii, ktorá ma vyššiu/lepšiu produkciu, je tak? Pýtam sa ako bežný zákazník.

11.7.2024 12:36:28

@QuinterX na Gamefoundu vidím cenu retail verze 140 USD, což je bez DPH. To odpovídá DPC české verze. Plastové žetony stojí dalších 30 USD. Původní kampaň na KS měla základ za 110 USD, ale od té doby se ceny bohužel změnily. To, že se v rámci stretch goalů odemkne pro backery něco “lepšího” v ceně je normální.
Nevidím, žádný problém, ani cenový nepoměr.

Michal Ekrt | Board Games Brand Manager
ADC Blackfire Entertainment s.r.o.

11.7.2024 14:04:53

@Michal-BF The exclusive campaign edition might include additional or upgraded components, such as higher quality miniatures, special tokens, or deluxe cards, which are not available in the standard retail edition., also exclusive edition have additional scenarios, missions, or characters that are not present in the retail version. This could also include exclusive artwork or game lore material. Also exclusive edition come in special packaging, such as a collector's box, which is more elaborate compared to the retail edition.

Exclusive campaign edition nie je retail edition :) Preto sa iba pýtam, či je fér, aby cena bola rovnaká. 

11.7.2024 14:31:53

JA jsem skromnej, me by stacilo mit aspon spravne pravidla a ne je cist nekde na mobilu :D

11.7.2024 14:41:34

@QuinterX Jestli dobře čtu mezi řádky, tak v rámci kampaně je exkluzivka zboží v hodnotě 140 USD (retail krabice) + 50 USD (exkluzivní obsah) za těch “retailových” 140 USD. To pořád nemění cenu retail edice, jen je lákavé podpořit kampaň na Gamefoundu.

Michal Ekrt | Board Games Brand Manager
ADC Blackfire Entertainment s.r.o.

11.7.2024 14:57:39

Ten quinterx zní jako velký fanboy Duny. Což je fajn, ale v jendom příspěvku napsal, že duna je jednodušší a hned napsal, že je komplexnějš. Nic proti, ale tvůj názor je pro mě velice irelavantní. A prostě Pan prstenů ti nesedl, je na tebe komplexní,to je ok. Ale neznamená to, že duna je mnohonásobně lepší

 

11.7.2024 15:05:31

Naopak, Pan prstenů mu sedl, stačí si projít jeho hodnocení. ;)

11.7.2024 15:21:36

Tak tady to tak zhanil, že jsem tak usuzoval. 

11.7.2024 15:31:16

Hru nemam, ale poslechl jsem si deskoherni inkvizici a mam dotaz na hrace, kteri to hrali s updatovanymi pravidly, zda i po updatu tam zustavaji ty problemy, ktere zminovali v deskoherni inkvizici, napr.

  • koreni je nefukcni mechanika, protoze Harkonenovi se vzdy vyplati jit po bodech a penalizace jsou smesne, navic posiluji Harkoneny
  • v poslednim kole Harkonen muze opusit vsechno dobyte a zautocit na sietch, protoze hra konci, jakmile ziska posledni bod, kdezto pro Atreidy konci na konci kola.
  • ornitoptery se vubec nevyplati pro pruzkum, pouze pro boj
  • nizka variabilita hry pro Harkoneny 
  • presileni Harkonenu proti moznosti vyhrat za Atreidy (kde vitezstvi je vicemene dilem nahody)

atd. Tak nejak jsem si od nich odnesl, ze hra je vlastne nedotestovana rychlokvaska, a az ve v2 bude nejak odladena a mozna vznikne pro v1 nejaky upgrade pack.

6.9.2024 08:24:13

@p_lichnovsky Zkusím odpovědět na základě cca. 4-5 zahraných her:

  • koreni je nefukcni mechanika, protoze Harkonenovi se vzdy vyplati jit po bodech a penalizace jsou smesne, navic posiluji Harkoneny
    • takto černobíle bych to neviděl, ono penalizace toho, že přijdeš o kostku a uděláš méně akcí je docela znát, to samé, že nemůžeš např. odhozením karet posílit jednotky v boji a házet více kostkami
    • záleží na situaci, někdy se vyplatí nechat si dát sankci, jindy to víc bolí… 
  • v poslednim kole Harkonen muze opusit vsechno dobyte a zautocit na sietch, protoze hra konci, jakmile ziska posledni bod, kdezto pro Atreidy konci na konci kola.
    • co je poslední kolo? to je definované splněním podmínek, ano, pokud Harkonnen dobyje poslední sietch, tak vyhrál, ale měli jsme minimálně 2 hry, kde to bylo na krev a dost těsné, protože Atreid měl nakročeno k vítězství a my museli jít all-in a vůbec nebylo jisté, že Harkonnen vyhraje.
  • ornitoptery se vubec nevyplati pro pruzkum, pouze pro boj
    • víc je využívám k boji, ale někdy se hodnota sietche hodí znát
  • nizka variabilita hry pro Harkoneny
    • pořád byla každá hra jiné, nevím, co tím myslíš…
  • presileni Harkonenu proti moznosti vyhrat za Atreidy (kde vitezstvi je vicemene dilem nahody)
    • vyhrát za Atreidy není notně dílem náhody, ale rozhodně je to těžsí (ne nemožné), ale to je stejné, jako ve Válce o Prsten za Svobodné národy, rozhodně to neubírá na zábavnosti, ani nevzniká žádná frustrace

Hra je za mě velmi dobrá a zábavná a v2 máš pravidla ke stažení, která některé věci dotáhla, nemyslím, že budou probíhat nějaké další zásadní změny.

___________
Alea iacta est!

6.9.2024 08:47:02 | Upraveno autorem (porovnej)

@p_lichnovsky 

nemám toho moc nahráno, ale mám toho dost nastudováno kolem a kolem z různých fór.

Ještě bych doplnil Kedrigerna pár věcma.

  • nebral bych deskoherní inkvizici jako jediný zdroj informací
  • koření braním kostek citelně oslabuje Harkoneny (rozšíření kosmická guilda zvyšuje motivaci investovat zdroje do koření)
  • Atreidi nemusí s kontrolou vítězství čekat na konec kola. Zničením Arrakeenu se tato kontrola spustí okamžitě, lze tedy vynutit. 
  • Harkoneni jsou silní, ale neznamená to, že hra je nevyvážená. Na zahraničním BGG někdo zkoušel tento nesmysl vyvrátit statistikou viz. odkaz. Čím zkušenější je hráč Atreidů tím víc je hra vyrovnanější ne-li mírně ve prospěch Atreidů. Takže je to jenom o tom naučit se za ně hrát. https://boardgamegeek.com/thread/3340228/after-58-now-102-plays-a-survey-of-game-balance

Jeden ze zkušených hráčů tam vypíchl zajímavou radu:

Atreidové zaměření na úkoly < Agresivní Harkonenové < Agresivní Atreidové < Obranní Harkonenové < Atreidové zaměření na úkoly

6.9.2024 09:04:27 | Upraveno autorem (porovnej)

Odpověď je složitější, protože se ty věci dost provazují. Opravy pravidel jsou spíše kosmetické a na zážitek nemají takový vliv. Ale abych za sebe odpověděl na předložená témata:

  • Penalizace není úplně směšná. Jak ti klesá reputace, tak máš víc transportů, což je super, ale máš méně kostek, což super není, protože pokud na to prdíš, tak když na konci potřebuješ udělat ten velký útok na síče, tak na to dost možná nemáš kostky. Ta slabost penalizací je taky dost pochybná - nemůžeš dělat průzkum? To tě na začátku asi tolik netrápí. Když na konci musíš rozhodnout, který síč vezmeš útokem, abys vyhrál, tak to může být rozhodující. Zmenšení počtu vojáků v legii tě bolí, pokud chceš dobít trojkový síč. A zrušení možnosti odhazovat karty pro přidávání kostek v boji de facto znamená, že středně bráněný síč vůbec nemáš šanci porazit. 
  • Hra může okamžitě skončit i v tahu Atreidů, pokud by zničili Arakén. To se pravděpodobně povede jen ve chvíli, kdy Harkonen začne vymýšlet nějaké takovéhle zvláštní přesuny. Nutno podotknout, že ti ta hra neumožňuje “všechno vzít a zaútočit na jeden síč”. Máš velkou limitaci počtu kostek a akcí - a pokud prdíš na koření, tak těch kostek máš ještě méně. Na konci hry se nám stávalo, že se Harkonen zmohl na jeden pořádný přesun a útok, zatímco Atreidové jsou agilní po celou dobu. 
  • Ano, pro přesun a útok jsou ornitoptéry klíčové, protože bez nich jsou Harkoneni slimáci. Oproti tomu Atreidové létají po mapě a ničí továrny na koření jak nic. Průzkum děláš ve chvíli, kdy máš nevyužitou ornitoptéru (na konci kola se vyhazují), případně, když potřebuješ uzavřít hru a zjistit, kde je síč za dost bodů. 
  • Zase tolik nahrané to nemám, abych na tohle odpovídal, ale viděl jsem defenzivní i ofenzivní strategie za Harkoneny. Hra je hodně ovlivněna otočenými kartami jasnozřivosti - Atreides se je snaží naplnit, zatímco Harkonen se jim snaží bránit. V tomhle je to dost proměnlivé. 
  • Náhodou bych to vážně nenazval. Samozřejmě se může stát, že mi ty otočené karty jasnozřivosti vážně nesednou (dané postavy mám třeba v regenerační nádrži, na špatných místěch apod.), ale v takovém případě změním strategii a tohle kolo se trochu zaželvím, nenechám padnout žádný síč a nedám protivníkovi ani bod. V tomhle ohledu mi přišlo, že Atreidové umí docela udávat tempo hry. Některé silnější karty jasnozřivosti navíc vedou k tomu, že Atreidy aktivně oslabují, takže tím pak dávají příležitost Harkonenům. 

---
Time Slug Studio

6.9.2024 09:05:38

 Já bych ještě dodal ke zvážení novou expanzi, která umožňuje Atreidům efektivně ničit Harvesrory a Ornitoptery a Harkonenum naopak dodává trochu agility a nemusí se tolik bát červů. Což mi přišlo jako potenciální balanc toho co říkali kluci z deskofobie (sám mám nulové zkušenosti, ale backnul jsem to den před vydáním recenze, tak mě to zpočátku trochu rozhodilo). Ta půjde určitě pořídit aspoň anglicky a třeba nás překvapí i Blackfire 

6.9.2024 11:37:02

Vybíráme z Bazaru

Rone Complete Edition (EN) KS Edition
Rone Complete Edition (EN) KS Edition
Akt. cena: 700 Kč
Končí za: 21 hodin

Offcanvas