Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Rozšíření pro hru: |
Ztracený ostrov Arnak |
Počet hráčů: | 1–4 |
Doporučený věk: | od 12 let |
Herní doba: | 120 min (reálná data) |
Herní svět: | Fantasy, Současnost |
Herní kategorie: | desková hra, strategická |
Čeština: | v balení hry |
Vydavatelé: | |
Autoři: | Michaela „Mín“ Štachová Michal „Elwen“ Štach |
Rok vydání: | 2021 |
Dostupnost: | 11 obchodů (cca 633–699 CZK) |
Sdílej: |
Autor: Azifaral | 23.6.2022 | 23
Hra Ztracený ostrov Arnak je u nás doma velmi oblíbená, takže v okamžiku, kdy CGE ohlásilo, že bude vydáno k této hře rozšíření v češtině, a to navíc rozšíření, které tu hru udělá asymetrickou, tak jsme zajásali. A ve chvíli, kdy se objevilo na pultech, tak jsem vyklepal prasátko od dcery (na její protesty nebyl brán zřetel) a krabice už cestovala domů. Prakticky hned jak dorazila, tak jsme malou posadili k televizi a zapnuli ji nekonečný seriál v podobě SpongeBoba, krabici rozbalili, karty, destičky atd. přimíchali k základu, vybrali každý jednu z postav a šlo se na věc. Od té chvíle už jsme každý zahráli s každou postavou velitele aspoň 2–3 hry, takže si troufám říct, že mám představu, jaké jsou jejich přednosti, jaké nedostatky a jestli je vše tak, jak má být. Ale nejprve se trošku vrátím na počátek a dovolím si udělat drobné seznámení s tím, co vám v krabici přijde. A že toho není málo.
Když píšu, že toho není málo, tak se připravte na to, že za cca 600 Kč, což je zhruba polovina ceny základní hry, dostanete středně velkou krabici, která je napěchovaná nejrůznějšími komponenty až po okraj. Kdyby všichni vydavatelé dělali svá rozšíření tímto způsobem, tak by se jim musela prodávat jak housky v krámě. Co tedy dostanete konkrétně? Především 6 nových postav velitelů expedic (Kapitán, Sokolnice, Baronka, Profesor, Průzkumnice, Mystik). Ke každé této postavě dostanete 4 počáteční karty, novou herní desku hráče a v případě některých postav i nějaké další drobnosti – žetonky, meeple atd. Jak už bylo řečeno v úvodu, postavy jsou asymetrické, což znamená, že každá má svou specifickou schopnost a za každou se bude hrát trochu jinak. V tom vám budou pomáhat především ty nové počáteční karty, které jsou u každé postavy jiné a jsou, společně s herní deskou, kde jsou zase různé efekty sošek u každé postavy, ušité každému veliteli takřka na míru. Pokud už by vám těch komponent připadalo hodně, tak pozor, zatím jsme v polovině, protože dále v krabici najdete celkem 30 nových karet (12 karet artefaktů a 18 karet vybavení), 8 destiček lokalit (5 úrovně I a 3 úrovně II), 5 destiček strážců, 3 pomocníky, 3 sošky, novou měsíční hůl (kromě toho, že je jinak barevná, vám toho moc nedá) a celou novou oboustrannou desku bádání, kterou si při hře budete pokládat přes tu původní. Samozřejmě nová pravidla, která jsou stejně jako u základní hry udělána skvěle a pro každého velitele i kartička nápovědy, která vám minimálně v prvních hrách přijde opravdu k duhu.
Všechny komponenty, tzn. karty artefaktů, vybavení, destičky strážců a lokalit přimícháte ke komponentům ze základní hry, čímž vám všechny balíčky hezky nabobtnají. Následně rozložíte herní plán ze základní hry, dle svých preferencí si zvolíte jeho stranu a stupnici bádání na herním plánu překryjete novou stupnicí bádání. Rozebírat, která strana nové stupnice co nového umí, opravdu nebudu, to je detailně popsáno v nových pravidlech, takže si opět zvolíte stranu této nové stupnice podle toho, co vám bude více vyhovovat. Jsou zde nové postupy, nově se na desku bádání dá např. karta artefaktu nebo strážce, ale to jsou jenom drobné detaily, protože proti základním principu stupnice bádání se toho zase tolik nemění. Dále si tedy připravíte všechny komponenty k základní hře a před začátkem hry vám zbývá udělat poslední věc, a to vybrat si nového velitele.
No jo, to se ale jednoduše řekne, ale hůř udělá. Koho si vybrat, aby se vám s ním dobře hrálo, a navíc jste to svému soupeři ještě slušně nandali? K tomu bude sloužit právě další části mé recenze, kde si jednotlivé postavy nejprve popíšeme a já potom u každé dám i svůj subjektivní pocit, jak se mi s ní hrálo a kde vidím přínosy a také negativa. A jak jsem uvedl, je to můj subjektivní pocit, někdo to může mít trochu jinak, ale troufám si říct, že už jsem se s jednotlivými veliteli vcelku seznámil (s některými více, s některými méně) a tak si myslím, že jsme je dost slušně poznal. Případně mi v komentářích můžete dát vědět co si o mých hodnoceních myslíte. Tak, úvod máme za sebou, a jdeme na to.
Voják, jehož odvaha inspiruje všechny ve skupině. Vede skupinu 3 archeologů.
Jak už napovídá popis postavy, tak ke svým standardním 2 figurkám archeologů si přidáte ještě jednu „šedou“, která je právě součástí rozšíření. Postava Kapitána se herně příliš neliší od postav standardních velitelů expedic, které znáte se základní hry. Pouze máte prostě navíc 3 figurku archeologa, s kterým vykonáváte úplně stejné akce tak, jak je znáte ze základní hry. Drobný rozdíl je navíc ještě v tom, že na své desce hráče máte místo, kam můžete jednou za herní kolo položit jednu ze svých figurek archeologů a díky tomu vykonat stříbrný efekt některého z pomocníků umístěných v nabídce na herní ploše. Tím ale zase přijdete o možnost jej položit někde na herní plán a získat například další suroviny. No a dále zde jsou nové počáteční karty, které vám dávají určité větší benefity, než na jaké jste zvyklí. Nicméně se opravdu jinak jedná o stejný systém hraní, takže se příliš o této postavě nedá říct.
Obecně se té postavě nedá moc co vytknout, ale ani vás příliš nenadchne. Její výhodou je jednoduchost na naučení, takže je vhodná pro první hry, případně pro nové hráče. A ano, 3. figurka archeologa je opravdu cool, protože známe to všichni, workerů není nikdy dost, ale jinak to žádná hitparáda není. Navíc počáteční karty, které Kapitán má, vám zase tak moc těch benefitů nepřináší. To nemluvím o tom, že jedna z těch 4 karet je modifikovaná karta strachu, která má hodnotu –2 body a vlastně se jí musíte zbavit na dvakrát, protože když se ji konečně zbavíte tak dostanete běžnou kartu strachu + kompas (to opravdu není nejvíce), a tak se potom musíte zbavovat ještě té nově získané karty strachu. A co se týká benefitu na desce hráče, tak ten už popisuji výše, a to by v té nabídce pomocníků muselo být opravdu něco TOP, abych tímto způsobem přišel o možnost položení 3. archeologa na herní plochu. Použitelné je to třeba v případě, že jste to nějak neukočírovali s kartami a nemáte třetího archeologa jak umístit. Ale zase na druhou stranu – 2 zlaťáky má člověk dost často a pak jste schopni si zaplatit letadlo a letět na kteroukoliv lokalitu. Takže tímto benefitem si opravdu nejsem moc jistý.
+ třetí figurka archeologa, která vám přináší další možnosti zisku surovin
+ jednoduchá na hru a naučení – prakticky stejná jako postavy ze základní hry
- průměrné efekty na počátečních kartách, navíc pouze 3 akční + 1 speciální karta strachu, které se musíte zbavovat na dvakrát.
- benefit na desce hráče není příliš zajímavý a samozřejmě velmi náhodný, podle toho, jaké karty pomocníků jsou v daném okamžiku v nabídce.
Žena, která dobře rozumí životu zvířat. Má s sebou orla, kterého může vyslat, aby jí přinesl něco užitečného.
Tato postava už vám přináší z herního pohledu opravdu něco nového oproti původním velitelům ze základní hry. Jak už její titul a popis napovídá, vtělíte se do postavy sokolnice, která má svého vycvičeného orla v podobě žetonu, který si položíte na svou desku hráče na první políčko dráhy letu orla. Orel se na začátku každého herního kola (včetně toho prvního!) posunuje o jedno políčko dopředu a každé následující políčko vám přináší nějaký benefit navíc, který můžete využít anebo počkáte a posunete se dál. Dále pro posun orla můžete využít efekt na svých počátečních kartách, herní desce nebo – a tady pozor, na toto se velmi často zapomíná – také tím, že nevyužijete odměnu u poraženého strážce a místo toho posunete orla. Tímto způsobem postupně orel na dráze přejde od drobnějších benefitů (zlaťák, destička+letadlo) k opravdu velmi zajímavým odměnám v podobě aktivace již objevené lokality I. anebo dokonce II. úrovně.
Toto byla naštěstí ta složitější část, protože jakmile jste na políčku, které vám nabízí odměnu, která vám vyhovuje, tak už stačí ve svém tahu si ji jenom vzít. Zde je to tak, že můžete využít jednu z odměn, které orel na své dráze letu minul, včetně té poslední, kde momentálně leží. První 2 akce jsou volné, další 2 už klasické. Jakmile si odměnu vyberete, tak se orel vrací zpět na ruku Sokolnice a celý jeho let začne od začátku. A nezapomeňme na karty, na nichž je vidět, že si Sokolnice si opravdu velmi rozumí se zvířaty: jedna z počátečních karet vám přináší v rámci volné akce získání kompasu také schopnost při objevování nové lokality možnost vybrat si ze 2 strážců.
Hrát za Sokolnici už není tak jednoduché jako klasické postavy nebo Kapitána, protože tady musíte pečlivě zvažovat, na které políčko má orel „doletět“, neboť posun na jeho dráze letu není tak jednoduchý, jak by se na první pohled zdálo. Samozřejmě, na začátku každého herního kola jej o jedno políčko posunete automaticky, ale to by – přiznejme si – bylo málo, a tak přemýšlíte, co za ten posun obětujete. Jestli zahrajete kartu, kde místo zisku kompasu právě využijete posun orla o jedno políčko, nebo jestli v kole, kdy jste získali sošku, chcete využít jedno ze 2 speciálních políček pro zahrání sošky, které vám sice dá jenom 1 kompas, ale zase vás zrovna teď posune v letu na políčko, kde budete moci aktivovat libovolnou objevenou lokalitu I. nebo dokonce II. úrovně. A co teprve situace, kdy jste získali strážce a zvažujete, jestli využijete jeho odměnu anebo poposunete orla… Jsou to situace, kdy se vám bude v hlavě promítat hodně myšlenek a budete analyzovat, která z uvedených akcí je pro vás výhodnější. Přesto všechno hrát Sokolnici není příliš složité, protože rozhodnutí, které musíte udělat, není zase tak moc a orla dokážete za celou hru posunout na jeho dráze relativně snadno několikrát. To znamená, že pokud nejste opravdu v surovinové krizi, příliš se vám nevyplatí hrát první 2 akce, ale spíše si počkáte, až budete moci aktivovat nějakou lokalitu I. úrovně. Samozřejmě na konci hry, pokud je už objevená i nějaká lokalita druhé úrovně, je na zvážení, jestli nepostoupit v tom letu ještě o jeden dílek, ale to už záleží pouze a jenom na výhodách zisku surovin z daných lokalit. Zde ovšem vidím i dost velkou nevýhodu v případě Sokolnice, protože v některých hrách, zvláště v méně hráčích se vám může stát, že lokalitu II. úrovně nikdo nebude chtít objevovat, nebo třeba až v závěru hry a vy tím vlastně přicházíte o možnost využití toho nejsilnějšího benefitu na dráze orla.
+ velmi zajímavý mechanismus zisku benefitů
+ jedna z počátečních karet vám dává možnost při objevování nové lokality vybrat si ze 2 strážců
+ dráha orla a benefity z ní plynoucí nejsou příliš závislé na náhodě
- nepříliš silný benefit na desce hráče týkající se modifikovaných polí využití sošky, kde budete hodně zvažovat, zda si raději nevzít jinou odměnu za sošku než za 1 kompas a jedno posunutí orla – to je opravdu dost málo
- benefity z dráhy orla nejsou až tak příliš lákavé, z čehož vyplývá, že posun orla je ve výsledku dost nákladný – zajímavé jsou aktivace lokalit, ale není příliš jednoduché je využít několikrát za hru. A pokud ve hře nikdo neobjevoval lokalitu II. úrovně, hráč přichází o možnost získání té největší odměny.
Milovnice umění, ale také mazaná obchodnice. Zná mnoho způsobů, jak své výpravě opatřit potřebné vybavení.
Pokud rádi hromadíte zlaťáky a navíc velmi rádi nakupujete a využíváte ve hře karty vybavení, je Baronka herní postavou, kterou herní mágové Mín & Elwen stvořili přímo pro vás. A po prvním zahrání už nebudete chtít hrát s jiným velitelem. Ale nejprve vás seznámím s tím, co všechno dostanete a jakým způsobem budete za tuto velitelku hrát. První věc, která vás bací do očí, je jedna z vašich počátečních karet, která má jako jediná ze všech karet ve hře na rubové straně ilustraci balónu – jedná se o kartu Expresní doručení. O tuto kartu nikdy ve hře nepřijdete, na začátku každého kola si ji vyberete z odhazovací hromádky, vezmete si ji do ruky a k ní si doberete zbývající 4 karty. Už vám vrtá hlavou, čím je zajímavá? Když totiž budete chtít koupit kartu vybavení a zahrajete s tímto nákupem i tuto kartu, pak získanou kartu vybavení nebudete ukládat dospod svého dobíracího balíčku, ale vezmete si ji rovnou do ruky. TO JE FAKT BOŽÍ! Více se o tom efektu rozpovídám níže, teď si ještě popíšeme, co vám Baronka dá kromě této skvělé karty. Další karta vám totiž umožní kromě zisku zlaťáku upravit nabídky karet vybavení. A jiná vám dává na výběr, jestli chcete kompas anebo zda si vyměníte 2 zlaťáky za rubín. No neberte to. To nemluvím o tom, že na herní desku na počítadlo kol položíte na pole II.–V. po jednom zlaťáku a počínaje 2. kolem si na začátku kola vždy jeden vezmete. A na desce hráče máte 2 modifikovaná políčka využití sošky a k nim příslušnou akci, která vám dá kromě karty navíc i 1 zlaťák.
Po přečtení předchozího odstavce jste museli nabýt dojmu, že hrát za Baronku bude jednoduchá záležitost, zlato na vás bude pršet ze všech stran, vy si budete kupovat ty nejlepší karty vybavení a ostatní hráči budou jenom závistivě koukat. No zase tak jednoduché to není. Ano, karta Expresního doručení vám bude opravdu velmi silným pomocníkem. Ale musíte si uvědomit, že ty nejlepší karty vybavení jsou také ty nejdražší a nasbírat 3–4 zlaťáky, které za ně utratíte, není zase tak jednoduché. Ale pokud se vám daří ten balanc udržovat, Baronka a její počáteční karty vám budou hodně pomáhat na cestě k výhře. Navíc je dobré toto kombinovat s již zmíněnou další kartou, která vám umožní modifikovat nabídku karet vybavení (odstraníte první kartu zleva a nabídku doplníte). Takže pokud je nabídka karet vybavení ve stavu, že vám příliš nevyhovuje, zahrajete nejprve tuto kartu a teprve potom se vydáte na nákup. Samozřejmě vám musí přát štěstěna, protože pokud se v nabídce nebudou objevovat moc zajímavé karty vybavení, budete mít prostě smůlu a moc s tím neuděláte. Další obrovskou výhodou karty Expresní doručení je to, že vám umožňuje zahrát karty vybavení z nabídky i v posledních 2 kolech hry. Jak to myslím? S plynoucí hrou a rostoucím počtem karet ve vašem dobíracím balíčku je pro většinu hráčů nákup karet vybavení zbytečnou investicí (mimo zisku bodů z karty), protože je vysoce pravděpodobné, že se k získané kartě neprokoušou (samozřejmě záleží na velikosti balíčku). Ale díky této kartě můžete i v posledním kole zahrát tu nejlepší kartu vybavení, která se tam náhodou dostala a všichni ostatní u stolu slintají jak buldoci, nicméně ví, že by jim byla k ničemu.
+ vynikající počáteční karta Expresní doručení, která se vám vrací vždy do ruky a která vám umožní si vzít zakoupenou kartu vybavení rovnou do ruky
+ další počáteční karty, které mají velmi zajímavé schopnosti
+ pravidelný příjem ve výši jednoho zlaťáku od 2. kola
- velmi silná závislost na nabídce karet vybavení – pokud bude nabídka slabá, Baronka nebude příliš schopna využívat své schopnosti
Vědec studující jazyky a kulturu ztracených civilizací. Díky svým kontaktům v akademické sféře má přístup k širšímu spektru artefaktů.
Předchozí postava byla královnou bohatství a vybavení, takže se logicky nabízí úvaha nad tím, jestli se ve hře také vyskytne nějaký velitel, který bude umět získávat, a především využívat karty artefaktů. No bylo by to hodně zvláštní, kdyby to tak nebylo. Název postavy už vám předpokládám odhalil, že právě tento velitel bude umět artefakty nacházet, získávat, a dokonce bude mít hned od počátku hry i nějaké ve svém archívu. A pokud rádi hrajete právě s kartami artefaktů, stejně jako já, postava Profesora se vám bude líbit. Jak jsem uvedl výše, Profesor má svůj archív karet artefaktů, což znamená, že si po základní přípravě hry doberete 3 karty artefaktů z balíčku karet artefaktů a položíte si je vedle své desky hráče. Neradujte se předčasně, to neznamená, že byste je nemuseli kupovat, ale o tom trochu více později. Dále si vedle své desky hráče položíte žeton kufříku. Ten bude pro vás takovou malou peněženkou, protože v průběhu hry si na něj budete na základě konkrétních akcí ukládat kompasy a destičky, a naopak z něj bude platit (případně doplácet) za nákup či aktivaci karet artefaktů. Jiným způsobem tyto uložené zdroje použít nemůžete. A nakonec si na počítadlo kol na II.–V. pole, podobně jako u Baronky, položíte střídavě 2 kompasy a 2 kamenné destičky. Ty si od druhého kola, vždy na jejich začátku, budete ukládat postupně do kufříku. Zdá se vám to málo? Ohóó, tak to se mýlíte, protože Profesorův kufřík s narůstajícím počtem kompasů a destiček, k tomu archív karet artefaktů a samozřejmě počáteční karty s velmi zajímavými efekty dokáží vytvořit velmi silný mix a být vám velmi silným pomocníkem.
Postavu velitele Profesora hrajete takřka běžným způsobem jako normálního velitele, ale máte k dispozici již zmiňovaný archív karet artefaktů, což vám dává benefit v tom, že karty můžete koupit jenom vy a žádný jiný hráč. Což vám v případě, že vám štěstí přeje a v archívu se vám objeví opravdu nějaké zajímavé karty artefaktů, dává před ostatními hráči velký náskok. A aby to nebylo jen tak o nějaké náhodě, které nemůžete jít ani trochu naproti, jedna z vašich počátečních karet vám umožní v okamžiku, kdy ji zahrajete pro její efekt volné akce (získání kompasu), vyměnit kartu artefaktu z vašeho archívu za některou z karet v aktuální nabídce. A to je velmi silná akce, protože takto si můžete do svého archívu (pořád zde můžete mít maximálně 3 karty) uložit karty artefaktů, které mají silný efekt. Vy si je v budoucnu koupíte, a naopak svým protihráčům pěkně zaškodíte, protože oni už tu ji nebudou moci získat. Ledaže byste ji opět vrátili do nabídky. A v případě Profesora je vhodné nákup udělat co nejdříve, karty artefaktu nakupovat co nejrychleji a hrát je od prvního kola.
Podobně jako ostatní postavy má i Profesor na své desce hráče 2 modifikovaná políčka pro hraní sošek, z nichž je možno získávat velmi zajímavý bonus v podobě zlaťáku, převodu destičky na šipku atd. a ještě kompas do kufříku. Ono velmi často se u Profesora budete potkávat s tím, že si máte dát kompas nebo destičku do kufříku – nebraňte se tomu, i když si říkáte, že byste raději měli použít kompas či destičku pro jiné účely. Opravdu se vám to v průběhu hry vyplatí. Vzníká tady ale i trochu problém, protože pokud se v nabídce karet artefaktů budou objevovat karty, které nejsou příliš zajímavé pro vaši hru a pro kombinaci s destičkami lokalit a strážců, budete sice mít prostředky na jejich nákup, ale příliš se vám do něj nebude chtít. Závislost na kartách artefaktů je bohužel velmi silná a může někdy přivodit problém.
+ velmi zajímavý benefit v podobě archívu karet artefaktů, který je pouze pro vaši potřebu
+ silná počáteční karta, která umožňuje měnit kartu artefaktu z archívu za kartu artefaktu z nabídky
+ velmi příjemné benefity a mechanismus v podobě ukládání kompasů a destiček do kufříku a jejich používání
- velmi silná závislost na kartách artefaktů – v případě, že získáte do archívu nezajímavé karty a v průběhu hry se v nabídce karet artefaktů neobjeví příliš zajímavé karty, se schopnost této postavy minimalizuje
Samotářka, která nejraději zkoumá ostrov na vlastní pěst. Je sice sama, ale s o to větší lehkostí se pohybuje.
Znáte tu situaci, kdy poprvé otevřete krabici s hrou, přečtete si pravidla a k některým postavám získáte větší náklonost, zatímco některé vám připadají nepříliš zajímavé? Tak to byl přesně případ Průzkumnice a musím bez obalu přiznat, že tady jsem se hodně mýlil. V čem? To si ještě chvilku počkáte. Tato velitelka začíná s jednou figurkou archeologa, takže té druhé zamávejte a vraťte ji do krabice. Ale zase na druhou stranu si z krabice (samozřejmě kromě desky hráče náležející k této postavě) vezměte 3 žetony svačinek. Ty nejezte, přece jenom ten kartón zase taková dobrota není, ale dva z těchto žetonů si položte na svou desku – budete je používat hned od začátku hry – a třetí položte na herní plán na III. políčko na počítadle kol. Dříve si jej nemůžete vzít. K tomu si vezměte počáteční karty a hra může začít.
Způsob hraní s touto postavou se zdá na první pohled komplikovaný, ale je vlastně extrémně jednoduchý. Když posíláte svého archeologa na nějakou lokalitu poprvé, použijete klasicky svou figurku. Jakmile byste chtěli zahrát archeologa znovu, nevracíte jej na svou desku stanu (jak by mohlo někoho napadnout), ale pouze jej budete přesunovat na jinou lokalitu dle své volby a samozřejmě podle toho, jak jste na tom se surovinami a kartami pro platbu nákladů. Pokud dobře, vezmete jeden ze svým žetonů svačinek (jeden je zdarma, za jiné musíte zaplatit buď zlaťák anebo kompas), položíte jej na lokalitu, kde máte svou figurku archeologa, tu vezmete a přesunete na jinou lokalitu. Ještě jednou – nevracíte si ji zpět do stanu. Prostě jakmile se váš archeolog v daném kole vydá na průzkum na herním plánu, už z něj až do konce kola nesleze. (Pokud samozřejmě nezahrajete kartu artefaktu, která by vám tento návrat umožnila). A tak cestujete mezi jednotlivými lokalitami a jste omezeni pouze surovinami a cestovními náklady. (Plus nesmíte v jednom kole navštívit stejnou lokalitu dvakrát, proto tam pokládáte žeton svačinky).
Jednoduché. Zdá se vám to málo výhodné? Tak to jste na obrovském omylu, stejně jako jsem byl já. Průzkumnice je královnou všech postav této hry. Nevěříte? No trošku si to rozebereme. Byť se na první pohled zdá, že tato velitelka bude trpět nedostatkem akcí, není to pravda, protože vlastně disponuje 3, respektive 4 archeology. Tím, že máte hned od začátku hry 2 žetony svačinek, je zahrání žetonu svačinky stejné, jako by se ze stanu vydal na výpravu další archeolog. Jediné, co se mění z pohledu hry (ne postavy Průzkumnice) je to, že na již použitou lokalitu, kterou Průzkumnice „opustila“ a zanechala zde žeton svačiny, může jít jiný hráč, tzn. že ji neblokuje pro jiné hráče, ale pouze pro sebe. Takže vidíte, že tímto způsobem máte 3 a od třetího kola dokonce 4 figurky archeologů. Ano, za použití dvou žetonů musíte zaplatit, ale přiznejme si, že ve třetím kole už množství surovin a především jejich nedostatek zase tak moc neřešíte. Zatímco to, že můžete mít akci archeologa navíc, je mega příjemné. A aby toho nebylo málo, máte naprosto skvělé počáteční karty, protože jedna vám jako volnou akci poskytuje zisk kompasu a při odhalení nové lokality možnost dobrat si 2 destičky lokality a z nich si vybrat tu, co vám více vyhovuje. WOW! Na další kartě je efekt, že zde máte možnost položit žeton svačinky a tím aktivovat LIBOVOLNOU počáteční lokalitu („stan“)! WOW! Standardním problémem na začátku hry, pokud nejste začínající hráč, je, že nemáte možnost si vybrat některou z počátečních lokalit. Tady to neřešíte. A pořád máte v zásobě dvě akce se svým archeologem.
No zkrátím to. Hráli jsme s Průzkumnicí proti všem postavám, žádná proti ní neměla šanci a Průzkumnice vždy vyhrávala rozdílem třídy. Díky tomu, že má takové množství akcí s archeology, má už ve třetím kole obrovské množství surovin a jakmile má možnost hrát 4 akce za kolo, dále posiluje. Běžně se nám stávalo, že zatímco ostatní hráči už dávno neměli co hrát, protože už vyčerpali své akce s archeology, Průzkumnice takřka teprve začínala. Navíc pokud začnete chytře využívat možnost létat za 2 zlaťáky a karty využíváte k jiným účelům, nůžky se začnou rozevírat o to více. U této postavy se opravdu vyplatí hodně zeštíhlit svůj dobírací balíček a točit jenom takové karty, které vám maximálně vyhovují, protože v kombinaci s archeology budete vytvářet ta nejlepší komba a vždy nakonec máte o jednu akci více než ostatní. Ano, teoreticky vám může konkurovat Kapitán, pokud by měl od poloviny hry kartu artefaktu, která mu umožní vrátit svého archeologa do stanu. Ale i v tomto případě by na tom byl hůř, protože by musel za opětovné použití této karty zaplatit destičku, a navíc byl musel mít hodně štíhlý balík karet, aby se mu stejná karta opět dostala do ruky. Takže v tomto má Průzkumnice opravdu extrémně výhodnou pozici a jsem přesvědčen (a otestovali jsme to ve spoustě her), že pokud budou proti sobě sedět stejně zkušení hráči, tak ten, co bude mít Průzkumnici, s velkou pravděpodobností vyhraje.
Vždycky přemýšlím, jaký najít problém u dané postavy, ale tady vlastně žádný neexistuje. Jedná se o postavu, jejíž herní mechanismus je velmi jednoduchý a jediné nad čím budete přemýšlet, je, jak vše ještě lépe nakombit a získat ještě více surovin, optimálně k tomu, abyste co nejvíce vyšplhali na stupnici bádání. Příliš zde neexistuje závislost na kartách. Samozřejmě, pokud Baronce nebo Profesorovi budou extrémně dobře vycházet karty, bude složitější proti nim hrát, ale i tak nakonec zde převáží benefit Průzkumnice spočívající v možnosti více základních tahů archeologem za jedno kolo.
+ žetony svačinek, které této postavě dávají možnost až 4 tahů (od III. kola) archeologem během jednoho kola
+ velmi silné počáteční karty
+ velmi nízká závislost na kartách artefaktů a vybavení
- prakticky žádné neexistuje
Nejzáhadnější objevitel ze všech. Zná způsoby, jak vyvolat či zapudit strach, a umí ho využít pro své magické rituály.
Už se prakticky blížíme do finále, a nakonec jsem si nechal vlastně tu nejzáhadnější postavu ze všech nových velitelů. Už když jsem viděl první upoutávky, Mystik byl postavou, s kterou jsem se chtěl „spřátelit“, protože vypadá tajuplně, jeho herní mechanismus je velmi prapodivný, neboť jeho základem jsou karty strachu, a navíc se kolem této postavy linula aura nejsložitější postavy ze všech nových velitelů. A já mám výzvy rád. Jak je to doopravdy? Uvidíte dál sami. Na počátku hry dostanete desku hráče, která se od ostatních desek velitelů liší svou velikostí, protože se zde kromě pole na dobírací balíček karet vyskytuje také rituální pole na „balíček Strachu“, který budou tvořit vámi odstraněné karty strachu.
Trošku si to popíšeme detailněji, protože hrát za Mystika opravdu není tak jednoduché, jak by se mohlo zdát. Jak už bylo řečeno výše a určitě to budu opakovat zde v textu několikrát, Mystik bude pro zisk svých benefitů využívat karty strachu. Ano ty karty, které vám přináší obecně mínusové body a kterých se máte tendence co nejvíce a nejrychleji zbavovat, aby vám nezaplevelovaly váš dobírací balíček. Zde budete dělat totéž a s o to větší intenzitou, protože když ve hře odstraníte nějakou kartu strachu, neodhodíte ji na společný balíček těchto karet, ale na již zmíněné rituální políčko na své herní desce. Jakmile jich nasbíráte dostatečné množství, tzn. 2/3/4 (viz popis na desce hráče), budete moci buď pomocí speciální akce sošky, nebo některé z počátečních karet postavy mystika provést tzv. „rituál“, definitivně odstranit daný počet karet na společný balíček karet strachu a získat tak nějaký z benefitů. Vypadá to trochu komplikovaně a nebudu vám nic nalhávat – komplikované to trochu je. Ale jenom trošičku… jakmile ten mechanismus pochopíte a vejde vám do krve, tak už na tom zase tak moc složitého nebude.
Navíc i počáteční karty postavy jsou dle mého trošku „kontroverzní“. Jedna z nich vám například umožní kromě volné akce zisku kompasu při objevování nové lokality odstranit kartu strachu, ale za cenu toho, že nevyužijete efekt na sošce. No, je to často hodně velká Sophiina volba. Potřebujete odstraňovat karty strachu a tvořit si tak svůj balíček strachu. Ale efekt sošky vám dost často přináší buď zajímavou surovinu, nebo třeba můžete dobrat kartu atd. A pak je to opravdu velký problém, co zvolit. Nebo můžete odstranit ze hry některou z počátečních karet a provést rituál. Ale to hodně bolí, protože těch karet nemáte nikdy ve svém balíčku tolik, abyste jen tak mohli nějakou z nich odstranit. A tak bychom mohli pokračovat v popisu dále. Cílem recenze ale není popisovat jednotlivé karty. Takže když to shrneme, hrát za Mystika pravidlově složité moc není. Herně? To už je trochu jiná písnička.
Už samotný mechanismus odstraňování karet strachu v základní hře není příliš jednoduchou záležitostí. Musíte získat nějakou kartu, žeton, destičku lokality atd. která vám to umožní. Tady vám v tom budou hodně pomáhat vaše počáteční karty, ale zase na druhou stranu ony jsou to, co vám dává suroviny, a moc jich nemáte, takže budete hodně pečlivě zvažovat, jakým způsobem onu kartu použít. V případě Mystika je nákup nových karet opravdu velmi důležitou činností, a to jak karet vybavení, tak – pokud to jde – karet artefaktů. A je zcela zásadní, pokud to jenom trochu jde, získávat hned od počátku takové karty, které vám díky svému efektu přináší jak možnost odstraňování karet strachu, tak i takových, které vám naopak tyto karty poskytují. Na začátku každého herního kola si sice doberete na ruku jednu kartu strachu navíc, takže vždy máte celkově 6 karet, ale musíte si uvědomit, že pokud se vám podaří provést 2× rituál se 3–4 kartami, a tak získat buď kartu artefaktu se slevou (spálení 3 karet) nebo porazit strážce (spálení 4 karet), znamená to, že jste jich celkem odstranili až 7–8, a to není vůbec málo. Z toho jednoznačně vyplývá, jak herně složitou postava Mystika je. Musíte získávat karty strachu, musíte je odstraňovat, dále musíte provádět rituály, samozřejmě musíte i objevovat nové lokality, a tak získávat další suroviny a v neposlední řadě i provádět bádání na stupnici bádání. Pokud chcete toto všechno co nejlépe a nejrychleji stihnout s vcelku dost omezenými zdroji, protože v počátečních kartách toho moc nedostanete a ani rituály vám nepřináší moc surovin, opravdu se zapotíte. A všechno je to v případě Mystika hodně závislé na tom, k jakým kartám artefaktů a vybavení se dostanete. Pokud budou obsahovat možnost zisku a odstranění karty strachu, je to cool. Pokud ne, tak sice budete bojovat, co vám vaše mentální síly budou stačit, ale i tak budete mít dost velký problém. Tady se závislost na kartách, žetonech, destičkách, pomocnících atd. projevuje velmi silně, protože když se na vás zrovna dneska deskoherní bůh vykašle a nepomůže vám, není moc velká šance se proti jinému veliteli prosadit. Ale přesto všechno mám postavu Mystika rád, nadávám a vztekám se při hraní s ní, a i tak si ji v další hře přeji dostat, nebo si ji dokonce vyberu.
+ zajímavé benefity při rituálu s kartami strachu (definitivní odstranění karet strachu)
+ 5 polí na sošky místo obvyklých 4
- herně asi nejsložitější postava, která musí k dosažení benefitu provést akci nadvakrát – nejprve odstranit kartu strachu a následně provést rituál
- musí hodně pečlivě udržovat balanc v množství karet strachu v balíčku. Pokud jich má málo, nebude schopna provádět rituály a získávat benefity, pokud jich má moc, tak si hodně „zaplevelí“ dobírací balíček a hráč bude mít složitou situaci v běžném hraní hry
- hodně velká závislost na kartách artefaktů, vybavení, destičkách lokalit, pomocnících atd. Pokud obsahují možnost dobírání a odstraňování karet strachu, je vše na dobré cestě. Když se takové zrovna ve hře moc nevyskytují, má tato postava velmi ztíženou situaci
O tomto rozšíření by se dalo psát ještě nějakou chvíli, ale už tak si myslím, že je to hodně rozsáhlé a pokud to někdo dočetl až sem dolů, získává ode mě titul čestného čtenáře. Už to tedy jenom definitivně shrneme a to způsobem, který používá jeden z mých oblíbených polských recenzentů, který se snad nebude zlobit, když to od něj okopíruji a doufám, že to už v Čechách a na Slovensku nikdo jiný dělat nebude ;-) :-D
1. Nebudu dlouze chodit kolem horké kaše a dávám 9. Toto rozšíření je ukázkou toho, jak by se expanze měly dělat. Za relativně málo peněz dostáváte opravdu plnou krabici obrovské zábavy. Kvalita je na velmi vysoké úrovni, grafické podání skvělé, asymetričnost jednotlivých velitelů vysoká – opravdu s každým z nich musíte hrát jiným způsobem. Dnes už Arnak nehrajeme jiným způsobem než s tímto rozšířením, protože základní hru, která byla už tak velmi dobrá, povýšilo na výrazně vyšší level. A kdyby někdo přišel s tím, že by mi navrhl hrát jenom se základem, hodně bych jej přemlouval, že raději přidáme i to rozšíření. Ano, hra je těžší, protože u každého velitele musíte více zvažovat, jak co nejlépe využít jeho benefity. Trošku mám problém s Průzkumnicí, protože ta opravdu velmi vybočuje z celkem pečlivě vybalancované hry a začínáme se ji při hře trochu vyhýbat. Ale jinak je rozšíření opravdu skvělá záležitost a jednoznačně jej doporučuji každému, kdo základ už dnes má.
2. V tomto případě je odpověď na druhou otázku trochu jiná, protože já to rozšíření opravdu koupil. V obchodech se prodává v rozmezí od 600 do 700 Kč. A musím říct, že v tomto případě nelituji ani jednoho haléře, který jsem za něj dal. Je to skvělá expanze, za ty peníze dostanete obrovskou kupu zábavy. A vlastně chci takto i poděkovat vydavatelství Czech Games Edition (CGE) a také MindOKu za to, že umožnil autorům Mín & Elwen dostat do světa tak dobrou a hezkou hru.
3. Je asi jasné, jaká bude odpověď na třetí otázku. Je to hra (rozšíření) které má na naší polici velmi pevné místo a velmi často se také dostane na stůl. Jak jsem psal, samotný základ už dnes ani nehrajeme, protože bez tohoto rozšíření to není taková zábava, i když je to skvělá hra. Takže nevidím důvod, proč bych měl tuto hru (rozšíření) vůbec někdy prodávat.
To je vše. Jak jsem psal na začátku: s recenzemi je to vždycky těžké a vždy jsou velmi subjektivní a je možné, že ne každý bude se mnou souhlasit. Ale od toho tady máme komentáře a pokud máte jakékoliv jiné zkušenosti, případně se vám na mé recenzi něco nelíbí, tak mi to tady pod recenzí můžete nandat.
Super recenze, díky moc za ni! Jen bych se zeptal i ostatních, co si myslí o Průzkumnici - opravdu je tak přesílená??? (rozšíření ještě nemám, ale rozhodně ho brzy koupím ;) )
Senzační recenze na moji nejoblíbenější hru, díky!:-) Máme za sebou pěkných pár desítek partií v základu a po vydání rozšíření kupu her i s ním a naprosto souhlasím, že tohle rozšíření opravdu stojí za to. Koho základ Arnaku baví, ten si Velitele expedic pořídit prostě musí:-)
Azifaral: Skvěle popsané klady i zápory jednotlivých charakterů i všeho okolo. Skoro se vším bych souhlasil:-) Asi nejvíc bych debatoval ohledně Tvojí poznámky, že “ve třetím kole už množství surovin a především jejich nedostatek zase tak moc neřešíte”. No, pokud přišly nějaké fajn karty nebo se povedlo zabrat klíčové akce dřív než soupeř, tak neřešíte. Já mám ale zkušenost takovou, že není výjimkou partie, kdy člověk obrací v ruce každý zlaťák a každý kompas, který má (pokud má tedy aspoň jeden, aby měl co v ruce obracet:-) Potom je to naopak od začátku do konce velký boj o zdroje. V takové hře:
1.) není zas tak jednoduché využívat pilota za dva zlaté,
2.) není zas tak od věci schopnost kapitána využít efekt erárního stříbrného pomocníka,
3.) není zas tak snadné dosáhnout plného potenciálu průzkumnice.
A to je zároveň odpověď pro LurDaerona: Nemyslím si, že je kterákoli z postav – včetně průzkumnice – přesílená. Tuhle hru hrajeme výhradně ve dvou a při jakékoli kombinaci postav se nám z toho může stát boj o každý bodík a stejně tak může relativně s přehledem kdokoli porazit kohokoli. Možná (těžko říct) je průzkumnice silnější, když by každá postava měla možnost ve hře využít svůj potenciál naplno, ale taková hra se povede opravdu málokdy (přece jenom – vždycky tam proti hráči sedí i soupeř, který mu něco takového nerad dovolí:-)
@marrian Díky za pochvalu a jinak, to je to co jsem psal, že recenze jsou subjektivní :) Nicméně trochu nerozumím tomu bodu 1.) není zas tak jednoduché využívat pilota za dva zlaté. Na tom nic složitého není, kromě toho, že potřebuji ty 2 zlaté :D. Pokud tomu správně podřídím tu herní strategii, tzn. že první 2 kola převážně kumuluji suroviny a navštěvuji lokality (karty, především karty vybavení, u té Průzkumnice opravdu nejsou až tak zásadní), kde ještě pokud to správně se skloubí s tou kartou “Průzkum terénu”, tak opravdu nejde příliš trpět nedostatkem surovin. Ale musí být ta strategie takto postavena, že cestovní symboly na kartách se snažím nevyužívat a ty karty používám především pro jejich efekty a cestovné platím zlatem. A od toho 3 kola, kdy získám 3 žeton svačinky, se do toho dá opravdu velmi silně šlápnout a v kombinaci s nákupem karet artefaktů a samozřejmě pomocníky, je až trochu problém se dostat do krize.
A co se týká toho bodu 2. Tak samozřejmě, někdy to od věci není a taky to záleží v které části hry se nacházíme. Nicméně, určitě se shodneme na tom, že stříbrné efekty nepatří k nejsilnějším (kdyby tak to byl zlatý :-D ) a dost často je tam v nabídce taková sestava pomocníků, že je velmi těžké si vybrat. Tento efekt je i na jedné ze stupnic bádání a vždycky přemýšlím jak moc mi to za to stojí jej využívat, ale na té stupnici nemám na výběr, tady ano.
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Merchants and Marauders
Akt. cena: 800 Kč
Končí za: 3 dny