XCOM: Desková hra

xxxxxxxxoo hodnoceno 181x (Seznam vlastníků)

XCOM: Desková hra - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 1–4
Doporučený věk: od 14 let
Herní doba: 120 min (reálná data)
Herní svět: Sci-fi, Současnost
Herní kategorie: kooperativní
Čeština: v balení hry
Vydavatelé:
Asmodee Czech Republic - logo
Autoři: Eric M. Lang
Rok vydání: 2015
Dostupnost: neznámá
Sdílej: Facebook

Evoluce v deskových hrách?

Autor: Abe | 22.6.2017 | 2

Téhle hře jsem dlouho odolával. Aplikace (iOS/Android) k deskovkám mi nevadí, ale jen jako doplněk (viz Alchymisté, 7 Wonders, Šerif z Notthinghamu), ne jako povinná součást hry. Ani nejsem fanoušek počítačové hry XCOM. Proto berte tuto recenzi jako od někoho, kdo k této hře přistupoval se značnými výhradami a podezíravostí.

Ve své následující recenzi se zaměřím hlavně na celkový přínos mobilních aplikací do deskových her. Jak tedy desková hra XCOM na mě zapůsobila? Wow, jedná se zatím o jednu z nejlepších kooperaček, jestli ne vůbec nejlepší, jakou jsem kdy hrál. Tohle vás bude nutit o hře ještě dlouho po dohrání přemýšlet, budete mít chuť si tuhle hru znovu a znovu zahrát.

Přes počáteční obavy s využitím aplikace musím zhodnotit, že XCOM by nejenom nebyl možný bez ní zahrát, ale mobilní aplikace navíc ulehčuje hráči práci, kde je tom jenom možné. Nastavuje počáteční set up, stanovuje pořadí akcí, vysvětluje pravidla. Po těchto zkušenostech by mě už ani nevadilo, kdyby podobnou aplikaci měla každá druhá hra. V tomto ohledu se již teď těším na podobně koncipovanou hru Panství hrůzy.

Vše se naučíte za pochodu, s názornými příklady. V aplikaci se nechají nejenom nastavit různé stupně obtížnosti, ale nechá se spustit výuková hra pro naprosté začátečníky (opravdu doporučuji nepřeskakovat, pokud hrajete poprvé). Pokud si pak během hry i tak nejste jistí pravidly, máte možnost hru kdykoliv zastavit a aktivovat pravidla vztahující se k dané akci (nejedná se o využití funkce Pauzy, kdy hráčům pořád běží nahromaděný čas). Ať ale všechno není jen růžové a zalité sluníčkem. Jedna vada na kráse zde přeci jenom je, ale od toho jsou podobná deskoherní fóra, aby došlo k nápravě :) Alfou a omegou této hry je znalost a využívání karet vybavení. Bez nich to bude jen o hodech kostkami, sázkách na náhodu a s největší pravděpodobností to skončí rychlou smrtí týmu. Bohužel tyto karty nejsou nikde blíže vysvětleny a bez jejich pochopení nedoporučuji hru ani začít.

I tak jsem si z XCOMu odnesl podobně silný zážitek, který jsem měl naposledy z Mansion of Madness nebo T.I.M.E. Stories. Za mě jednoznačně palec nahoru a uděluji 9/10. Ten jediný bod odebírám právě kvůli nevysvětlení klíčových karet vybavení a ponechání stejného časového limitu ve Fázi reálného času při menším počtu hráčů (přeci jenom, když se jeden hráč stará o víc povolání, má se co ohánět, aby nepřesáhl daný časový limit). Vše ostatní však sedí jak „prdel na hrnec“, nic bych neměnil a nic podle mě ani nešlo udělat lépe. Géniovi Eriku Langovi se hluboce klaním.

V následujících řádcích se budu věnovat těm kartám vybavení, které mohou dělat novým hráčům problémy:

  • Dílna (vedoucí výzkumu): Jedna z klíčových karet. Hráč má tak možnost vynášet instatně karty výzkumu z ruky ve Fázi vyhodnocení, pokud má v popisu: „Vyčerpej tuto kartu.“ Takto lze zahrát i kartu mimo svou fázi! Další výhodou je jistota vyvolání této karty. Platí se jen nevyčerpanými vědci (0 % podíl náhody oproti výzkumu), kteří navíc neovlivňují rozpočet XCOMu (výhoda pro první kola, kdy je potřeba do hry dostat velké množství jednotek), protože jsou vynášeni na kartu a ne na hrací plochu. Jedinou nevýhodou je ta, že takto zahraná karta putuje na hromádku odložených karet.
  • Vzduch a vesmír (náčelník štábu): Vyrobením letadla se rozumí jeho přesunutí ze zálohy do rezervy.  
  • Budoucí boj (náčelník štábu): Povoláním vojáka se rozumí jeho přesunutí ze zálohy do rezervy.
  • Důstojnická škola (náčelník štábu): Vycvičený voják na elitního se vrací zpět k Veliteli jednotky až na konci Fáze vyhodnocení, při obnově. Teprve pak může být v dalším kole Velitelem jednotky nasazován. Ideální čas, kdy posílat vojáka do důstojnické školy, je konec Fáze reálného času, kdy je ještě možné zahrát všechny nevyužité karty Fáze reálného času a kdy už je jasné, kolik volných jednotek zůstalo hráči k dispozici.  
  • Řízení misí (důstojník centrály): Tuto kartu lze využívat opakovaně! Stejně jako u karty vybavení Dílny, se položené žetony satelitu nepočítají do rozpočtu XCOMu, protože jsou umístěny na karty mimo hrací plochu. Tato karta je vhodná pro případ, že hráči nasadili více jednotek, než jim povoluje rozpočet, a hrozí jim postih (nebo naopak, pokud rozpočet není vyčerpán a lze tak bez postihu vynézt další jednotky na hrací plochu).
  • Satelitní nexus (důstojník centrály): Tuto kartu lze využívat opakovaně! Díky této kartě lze poměrně hodně ušetřit rozpočet. Stahujte UFO z kontinentů na oběžnou dráhu, jak jen to je možné, zničený satelit se totiž jenom vyčerpá a během dalšího kola se obnoví, namísto toho, když zničené letadlo putuje do zálohy a musí se za něj znovu platit z rozpočtu, aby mohlo být znovu nasazováno. Navíc pokud budete neúspěšní v boji, posune se vám panika na kontinentu, který je nejméně zpanikařený.
Sdílet s přáteli:

Komentáře

Zatím nebyl přidán žádný komentář...

Vybíráme z Bazaru

7 Divů světa (2. edice)
7 Divů světa (2. edice)
Akt. cena: 720 Kč
Končí za: 2 dny

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas