Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Počet hráčů: | 1–4 |
Doporučený věk: | od 14 let |
Herní doba: | 120 min (reálná data) |
Herní svět: | Divoký západ |
Herní kategorie: | desková hra |
Čeština: | undefined |
Vydavatelé: | Placentia Games Post Scriptum |
Autoři: | Danilo Sabia |
Rok vydání: | 2017 |
Dostupnost: | neznámá |
Sdílej: |
Autor: Hyman | 9.4.2024 | 3
Pojďme společně cestovat zpět v čase do období, kdy Velká jezera pulsovala životem původních kmenů. Vstupme do srdce domorodých vesnic, kde každodenní život ožívá mezi poli, lesy a příbytky. Zapomeňme na tradiční tee-pee indiánů, kteří následovali stáda bizonů. Ve Wendake se domorodci usadili a vytvořili svůj unikátní styl života. Zde se neztratíme v dějinách velkých bitev, ale spíše se ponoříme do klidného rytmu života původních obyvatel Velkých jezer, kteří tvoří nepřeberné mozaiky tradic a příběhů pod korunami stromů a v objemu jejich příbytků.
Wendatové (známé také jako Huróni) jsou původními obyvateli Severní Ameriky jejichž historie sahá až do období před příchodem Evropanů. Tradiční území, které neslo jméno Wendake, se nachází poblíž dnešního Québecu a je známo svou kulturou, tradicemi a historií spjatou s touto populací.
Ve hře, která nese jméno právě po tomto území, prozkoumáme tradice a každodenní život v roli náčelníka kmene v období 1756–1763 (tedy v průběhu sedmi let) a zaměříme se na běžný vesnický život. Tito domorodci od Velkých jezer žili ve svých haudenosaunee (neboli v překladu „lidé dlouhého domu”). Ženy pěstovaly na farmách fazole, kukuřice a dýně, zatímco muži lovili v lesích bobry, ze kterých rodiny získávali jak maso, tak kůže. To vše nám následně může přinést zisk kýžených bodů prestiže, které jsou měřítkem úspěchu. Ty pak (podle pověsti) přinesou slávu přetrvávající celé věky.
Hru můžeme směle zařadit mezi klasická náročnější eura pro jednoho až čtyři hráče, s doporučeným minimálním věkem čtrnáct let a oficiální dobou trvání mezi šedesáti a sto dvaceti minutami. Z herních mechanik zde najdeme ovládání území na mapě, sběr setů karet či umisťování pracovníků na herní plochu, kde plní svoje úkoly. Je zde implementován zajímavý způsob skórování hráčů, které hráče nutí nezanedbávat žádný ze skórovacích aspektů a kategorií.
Největší prostor na stole budou zabírat tři desky, které dohromady tvoří hlavní herní plán. Dvě z nich, s převládající zelenou barvou, budou tvořit území s lesy, farmami a jezery. Vodní plochy se nacházejí v centrální části. Tyto desky škálují podle počtu účastníků partií.
Třetí kartonový panel je zaměřen na ceremonie masek. Tyto obřady se vykonávají pomocí karet masek. Tyto karty jsou multifunkční a zobrazují jak bláznivé obličeje v různých barvách, tak mohou přinášet symbol lebky, která slouží pro určení možné nákazy při kontaktu s jinou rasou. Najdeme zde ale také prostor, který je určen pro uložení žetonů želv. Ty slouží jako bonusy při plnění daných kritérií, které se týkají kondice vašeho kmene na herní ploše. Zbývá už pouze zmínit stupnici uběhlých roků (neboli počítadlo kol) a ukazatel pořadí hráčů.
Na horní a spodní hraně takto vytvořené herní plochy se při úvodním sestavení vytvoří ukazatele vítězných bodů. Každý z nich určuje úspěšnost hráče pro jednotlivý level schopností v oblastech ekonomie, vojenství, rituálů a ceremonií masek. Je potřeba vybrat dva společné páry stupnic, kdy jeden z nich bude umístěn na horním okraji herní plochy, druhý pár na dolním. Volba těchto párů má pak velký význam při počítání závěrečných vítězných bodů. Existuje doporučená volba pro první partie.
Další společnou částí pro všechny hráče jsou čtvercové žetony pokroku, které přinášejí jak zajímavá vylepšení pro každý kmen, tak možnost posunu na stupnicích vítězných bodů. Jsou k dispozici ve třech úrovních, přičemž celkový počet těchto vylepšení je roven dvojnásobku počtu hráčů. To znamená, že pro duel bude na stůl vyskládáno celkem dvanáct destiček (3 úrovně, dva hráči, kdy cílový počet je dvojnásobný). Čím pokročilejší level, tím sice vyšší platba, ale také lepší benefity.
Prostor každého z hráčů je složen z jeho základní desky. Ta je vícevrstvá a obsahuje zejména prostor pro uložení akčních čtvercových destiček, které zde vytvoří matici 3 × 3 a jsou využívány jako akční pole.
Tyto akce je možné během partie doplňovat výměnou za žetony s pokročilejšími vlastnostmi. Základní jsou pro všechny účastníky partie stejné a mají modrý okraj. Ostaní pak disponují hnědým (pro první úroveň) a nebo fialovým (pro druhou úroveň) okrajem.
Další prostory (vpravo a vlevo od matice) slouží jak k uložení žetonů žen a lovců kmene, tak k uchování dřevěných válců. Ty jsou využívány jako značka již využité akce. Mimo desku jsou také položeny dřevěné figurky kánoí. To vše v konkrétní barvě hráče. Součástí prostoru hráče je také žeton posvátného ohně, ukazatel pořadí a žeton výměny.
Kartonovou lama-desku je dobré mít rychle k dosažení. Zejména pro první tahy je vhodné postupovat přesně dle popisu na nich, a to zejména u složitějších akcí.
Seznam zdrojů, se kterými ve hře budou hráči operovat, není malý. Nalezneme zde kůže, ryby, dýně, fazole a kukuřici. Další startovní komoditou jsou bobři, kteří se ovšem nepovažují za zdroj jako takový.
Na závěr přípravy každý z účastníků partie získá startovní zdroje dle varianty začátku hry. Pro první hry je vhodné využít stejné startovních pozice pro všechny. Následně je možné vyzkoušet asymetrické zahájení, a to na základě speciálních karet.
V neposlední řadě musím také zmínit to, že součástí krabice není pouze pravidlový sešit, ale také historická příručka. Ta obsahuje nejen popis reálií a termínů, ale také postup, jak si zahrát sám proti automatickému hráči.
Po první rozbalení jsem se zděsil tloušťky pravidel. Podrobným průzkumem jsem zjistil, že počet stran pravidel je pouze šestnáct. Masivnost sešitu je dána tím, že obsahuje popis ve třech dalších jazycích.
Každý z hráčů disponuje čtyřmi akcemi, které jsou reprezentovány dřevěnými válci v jejich barvě. Během svého tahu se musí rozhodnout mezi následujícími možnostmi:
Jakmile nastane okamžik, kdy již nikdo z účastníků partie nemá k dispozici žádnou akci, vykoná se fáze obnovy. Ta obnáší:
A jak hráči vykonávají akce? Volbou příslušné čtvercové destičky akce na základní desce hráče. Pravidla pro výběr destičky jsou následující:
Tyto akce jsou vlastním motorem celé partie. Pomocí nich se:
Partie pak končí po uplynutí sedmého roku. Celková hodnota vítězných bodů každého hráče je dána součtem nižší hodnoty na obou párech stupnic ekonomie, vojenství, rituálů a ceremonií masek. Tyto hodnoty jsou před závěrečným vyhodnocením modifikovány pomocí symbolů na získaných žetonech želv.
Hra se ukrývá v krabici s grafikou, která nikoho nenechá na pochybách, o jakou éru se zde jedná. Pravidla a sešit historického okénka jsou dodávány v několika jazykových mutacích. Čeština však mezi nimi bohužel není. Všechny komponenty jsou jazykově nezávislé, a vlastní partie se tak mohou zúčastnit i ti, kteří ovládají pouze náš mateřský jazyk.
Wendake je složitější euro s ekonomickým aspektem. Nehledejte zde přesnost a detailní obraz historie. Nicméně dějepisné aspekty jsou zde akcentovány. Mohu zdůraznit jeden z nich – je to zakomponování rizika kontaktu s bělochy při obchodování a možnost zavlečení nákazy neštovicemi do vašeho kmene.
Vlastní příprava partie zabere nemálo času. Avšak po vysvětlení pravidel a symboliky jsme neměli ve vlastním hraní větší problém ani s nováčky. Výjimkou mohou být některé žetony pokroku, na které je nutné si vzít na pomoc pravidla. Nicméně zde je však vše dobře vysvětleno. V kontextu zaučování nových hráčů je ale třeba vzít v potaz, že se jedná o složitější euro, kde herní strategie lidem „zapadnou” později. Není to tak na první zahrání.
Grafické zpracování odpovídá době, do které je tento počin zasazen. Zaujmou karty masek a to zvláště jejich barevné „ksichtíky”. Co by mohlo být lépe graficky odlišeno, jsou hranice regionů, a to zejména v oblasti jezer.
Škálovatelnost je na dobré úrovni, a to také díky tomu, že každá konfigurace se složí z mapových dílků, které jsou navrženy speciálně pro daný počet účastníků partie.
Velmi důležitým a zajímavým aspektem je práce s akcemi každého z hráčů. Velkým překvapením bylo také, že hraní rituálů není ztrátou a čas od času tuto akci chcete dokonce zahrát. Výběr akcí v matici 3 × 3 je tak minihra, kdy postupem času dochází k zužování vašich (ale také protihráčských) možností. Je zajímavé analyzovat, jaké možné akce mohou protihráči ještě použít. Akce zabrání pozice pro vykonávání pořadí hráčů pro další kolo tudíž nabývá i dalšího významu (mimo jasné pozice pro další fáze). Tím je taktické zpomalení vašich tahů. Závěrečný management akčních žetonů a posilování možných dostupných akcí je opět zajímavou taktickou bitvou.
Pravidla práce s akčními destičkami minimalizují náhodu v situaci, že se některému z hráčů podaří získat dílek se silnou akční kombinací. Limitace je dána tím, že po jeho využití je tento dílek otočen na opačnou stranu – stranu rituálů. Tak je dosaženo toho, že případné silné dílky má hráč možnost využít pouze párkrát za partii. Mechanismus výběru akcí je tak dostatečně unikátní, funguje bez chyb a výborně zapadá do celého konceptu.
Téměř žádné informace ve hře nejsou skryté. Náhodnost je zde přítomna pouze ve třech prvcích – karty masek, efekty želvích odměn a otáčení nových akčních destiček. Náhoda je tak zde přítomna, ale nijak významně neovlivňuje výsledek. Vše tak zaleží na taktických a strategických schopnostech hráčů. To považuji za velké plus hry.
Na základě zkušeností z různých her typu s mechanikou ovládání oblastí jsem přikládal během první hry velký význam situaci na herní desce. Spekuloval, kdo mě napadne, a co to pro mě znamená. Zjistil jsem však, že podstatou partií nejsou bitvy a cílem není zabírat prostor oponentům. Nemůžete sice úplně vypustit starost o svou přítomnost na herní ploše, nicméně ukázalo se, že vliv vojenských ataků není těžištěm partií. Akce „války“ pak nesouvisí s bojem jako takovým. Poškození protivníků se odehrává v akci pohybu a bitva je zde, v jistém smyslu, pouze přehlídkou a kalkulací vlastních schopností a uvažování o budoucím využití případného získaného prostoru. Často je situace taková, že získávání dalších míst na mapě není pro hráče vůbec zajímavé. Ba přímo naopak. Pro euro hru velmi krásné řešení. Konflikt je přítomný, je důležitý, nikoli však zničující. Nedochází tady k situacím, kdy se jeden hráč vojensky zaměří na svého souseda a v podstatě ho vymaže z mapy. Útočné mechaniky oponentů vás tak neochromí, ale fungují pouze jako impuls k využívání jiných způsobů vašeho rozvoje.
Mechanismus určení konečného vítěze je unikátní z několika pohledů. Omezuje situace, kdy se některý z hráčů zaměří na několik málo aspektů hry. Tato strategie může být ještě umocněna v okamžiku, kdy se hráči podaří získat nějakou přidanou výhodu (např. si dobere zajímavý akční žeton či sadu karet masek). Pokud se na jedné ze stupnic vítězných bodů posouváte častěji a ostatní zanedbáváte, nepovede to k úspěchu. V kontrastu s jinými hrami zde musíte hrát vyváženě. Celkové vítězné body se totiž počítají jako součet nejnižších dosažených bodových zisků z každého ze zvolených párů oblastí ekonomie, vojenství, rituálů a ceremonie masek.
Pokud bych měl popsat alespoň některé slabiny, určitě by to byla delší doba přípravy partie (mnoho komponent) a možnost reálné interakce na mapě pouze se svými nejbližšími sousedy. Nebude vám dávat smysl trmácet se přes půl mapy, jen proto, abyste navštívili vzdáleného souseda. Výsledné určení vítěze sice považuji za výbornou mechaniku. Nicméně pro hráče, kteří se chtějí soustředit pouze na omezenou sadu aspektů hry (a tím maximalizovat konečný výsledek), může být toto omezující.
Pokud tak máte rádi hry s trochou interakce, která není přehnaně trestající, s dobře nastavenými a provázanými mechanikami, je Wendake tem pravý počin pro vás. Unikátní výběr a práce s akcemi dodává dostatečnou variantnost a trocha náhody přináší to, že každá z partií bude jiná. Na své si přijdou také samotáři. Součástí je totiž také skvělý (a relativně rychlý) sólový hráč.
Produkce je na vysoké úrovni. Máme zde dvouvrstvé desky, dřevěné žetony základních zdrojů, možnost využívání asymetrických startovních podmínek. Systém určení konečného vítěze nutí soustředit se na všechny aspekty a rozměry hry. Wendake je skvělým příkladem těžké hry, u které není složité navnímat pravidla. Ale zvolit tu správnou strategii a reagovat vhodným způsobem na nastalé situace, to již vyžaduje předchozí získání zkušeností toho pravého euro hráče.
Zatím nebyl přidán žádný komentář...
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Orbito
Akt. cena: 100 Kč
Končí za: 20 hodin