Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Počet hráčů: | 2–6 |
Doporučený věk: | od 10 let |
Herní doba: | 120 min (reálná data) |
Herní svět: | Sci-fi |
Herní kategorie: | válečná, sběratelská |
Čeština: | není |
Vydavatelé: | Games Workshop |
Autoři: | Andy Chambers Gavin Thorpe Jervis Johnson Rick Priestley |
Rok vydání: | 1998 |
Dostupnost: | neznámá |
Sdílej: |
Autor: laredo | 25.11.2012 | 10
Následující pojednání nehodlám pojmout jako recenzi Warhammeru 40 000 (zkratka WH 40k) obecně (na což nemám dostatek zkušeností), ale spíše jako recenzi jeho poslední startovní sady s názvem Dark Vengeance (Temná pomsta). Tato startovní sada bude nejspíš první věcí, se kterou se nováček (a potenciální budoucí hráč) této hry setká a která je pro seznámení se s WH 40k přímo dělaná.
Sám jsem se s WH 40k seznámil relativně nedávno (letos v květnu). Nejprve jsem si jen pročítal jeho pravidla v elektronické podobě, poté zainvestoval do tehdejší startovní sady Assault on Black Reach pro získání praktické zkušenosti s tím, že modely vůbec barvit nebudu, jen je slepím, odehraju pár her a pak hru nejspíš uložím k ledu jako zajímavý kousek, protože další peníze do něj určitě investovat nebudu. Jenže skutečnost byla poněkud jiná.
Historické souvislosti a zařazení do herního kontextu
Začněme u staršího bratra WH 40k (ve fantasy kabátu) s názvem Warhammer z roku 1983. Jeho fiktivní, temný, středověký Starý svět (Old World) plný spousty soupeřících armád: sil Impéria a jeho spojenců (elfové, trpaslíci) bojujících proti silám Chaosu a jeho spojencům (upíři, skaveni, temní elfové) s propracovaným zázemím, představuje jeviště, na kterém se bojuje (a hraje). Ideou Warhammeru je vybrat si armádu (rasu, frakci), sestavit si ji z různých typů jednotek (figurky), nabarvit je (buď dle vlastního gusta, nebo dle existujících vzorů) a poté podle (zpočátku) docela komplikovaných pravidel odehrát střet větších či menších armád opět ve vlastnoručně vymodelovaném bojišti.
V r. 1987 přibyl k původnímu (fantasy) Warhammeru další člen do rodiny s názvem Warhammer 40 000, přičemž jeho události a prostředí se přesouvají o několik desítek tisíc let dopředu, do daleké budoucnosti. Jeho náplň, tj. sestavování armád, barvení figurek a vlastně neustálý boj (principiálně kohokoliv s kýmkoliv) zůstala i nadále zachována.
Svět i prostředí této hry, jejímž producentem je britská společnost Games Workshop, má tedy více než 25-letou tradici, což rozhodně o něčem vypovídá. Jedná se o ne-žetonkovou, ne-karetní, válečnou hru jako řemen, kde vaše jednotky představují sestavené, nabarvené, plastové či kovové figurky v měřítku cca 1:60. Bojiště je třírozměrné a musíte si ho (podobně jako svou armádu) dopředu připravit a začlenit do něj dle svého uvážení (smysluplné) terénní prvky jako např. kopce, ruiny, jezera, bunkry, pevnosti, trosky vozidel, barikády, atd.
Historií a popisem světa WH 40k i jeho nejrůznějších frakcí (armád) bych se zde nezabýval. Zevrubné popisy (vlastností i jednotek) jednotlivých frakcí i jejich dějiny lze nalézt v jejich kodexech (viz dále) a poměrně podrobnou historii světa
WH 40k naleznete v každých pravidlech (v jejich větší, vázané variantě).
Jen doplním, že už existují i do češtiny přeložené tituly z prostředí WH 40k, jako např. šestidílná sága o Ragnaru Černé hřívě od Williama Kinga (vyšla knižně) a také (přeložená) pravidla 5. edice (k dispozici pouze jako .pdf). V angličtině je v rámci tzv. edice Black library k dispozici těchto titulů opravdu přehršel. Dokonce byl nedávno natočen i animovaný film s názvem Ultramarines, který zachycuje osudy jedné čety Ultramariňáků (což je jedna kapitula Vesmírných mariňáků – elitních bojovníků Impéria) vysazené na nepřátelské planetě.
Síto potenciálního budoucího hráče WH 40k (tedy adepta na koupi starteru)
Nyní uvedu několik kritérií, která by vám měla pomoci rozhodnout se, zda to s WH 40k zkusit, nebo se mu raději širokým obloukem vyhnout. WH 40k obecně není jen o občasném odehrání bitvy, ale má v sobě integrován silný modelářský a sběratelský prvek. Sběratelský prvek tj. nakupování nejrůznějších jednotek vaší armády i budování více různých armád (najednou či postupně) vám v případě, že WH 40k propadnete, reguluje pouze zůstatek peněz na vašem kontě. Pokud ovšem nemáte alespoň základní modelářské sklony, tak si WH 40 moc nevychutnáte, třebaže si principielně můžete už sestavené a nabarvené jednotky koupit od jiných hráčů. Přijdete totiž o kouzlo při sestavování a barvení jednotlivých figurek a vytvoření si vztahu k nim.
Jak začít s WH 40k? (Co najdete ve starteru)
Pokud jste prošli výše uvedeným sítem, tedy nevadí vám barvení a sestavování jednotek, jste ochoten pustit se do učení složitějších pravidel, máte dostatečné finanční rezervy a podobně disponovaného spoluhráče v okolí, pak jste horkým kandidátem na koupi startovního balení WH 40k.
Poslední startovní sada WH 40k, obsahující pravidla 6. edice, vyšla letos v září pod názvem Dark vengeance (Temná pomsta) a je k mání za cca 1700–1800 Kč. Je k dispozici ve dvou verzích lišících se cca o 100–200 Kč, přičemž jediným rozdílem je (ne)přítomnost jedné velitelské figurky, což je pro začátečníka, který v budoucnu nehodlá hrát za kapitulu Dark angels, zanedbatelný rozdíl.
V tomto balení jsou obsaženy kromě cca 130 stránkových pravidel hry v brožurce formátu A5 2 menší, plně hratelné miniarmády:
Jedna armáda představuje část kapituly (frakce) Vesmírných mariňáků s názvem Dark angels:
Druhá armáda představuje frakci Vesmírných mariňáků Chaosu s názvem Crimson slaughter:
Startovní balení obecně vychází cenově velmi výhodně vzhledem k počtu figurek v nich obsažených, třebaže tyto jsou ve fixní výbavě, takže jim nemůžete dát jinou výzbroj, ale na druhou stranu jsou mnohem snáze sestavitelné než jejich originální, variabilní protějšky. Pokud byste totiž kupovali v nich obsažené armády zvlášť, dostanete se minimálně na dvojnásobek ceny (třebaže s variabilní výbavou).
Tyto 2 miniarmády jsou schovány ve 4 platech, ze kterých musíte jednotlivé dílky postupně vyštípat, obrousit zbytky plastu a (rozhodně) poslepovat dohromady vteřinovým lepidlem. S jejich nabarvením nemusíte zatím nijak pospíchat.
Kromě figurek a pravidel najdete v krabici také sadu 7 kostek (6 klasických šestistěnek a jednu speciální šestistěnku pro určení rozptylu u střelby či výsadku), 3 plastové šablony používané pro určení rozsahu poškození u speciálních zbraní (plamenomety, raketomety, děla,…), 2 plastová palcová pravítka a několik příruček. Jedna příručka se věnuje sestavování dodaných figurek a druhá stručně popisuje základy hry WH 40k, spolu s několika úvodními jednoduchými misemi.
Jak pokračovat dál? (Výběr armády a její zaměření)
Po osahání a vyzkoušení si 6 úvodních misí už budete znát ta nejdůležitější pravidla a získáte představu, jak probíhá (jednodušší) bitva ve světě WH 40k. Poté můžete vyzkoušet některou z 6 obecných (generických) misí, třebaže ty už předpokládají, že máte k dispozici o něco větší armádu než tu starterovou.
Pokud udička zabrala a vy jste ochotni se této hře věnovat více (především z finančního hlediska), musíte se rozhodnout, jakou armádu si vyberete.
Jednak máte možnost zvolit Dark angels nebo Vesmírné mariňáky Chaosu, přičemž jako základ využijete ony miniarmády ze startovní sady, nebo začnete s budováním úplně jiné armády, úplně od začátku.
Zde je dobré zmínit, že pravidla 6. edice dovolují použít při sestavování armády další frakci (tzv. spojence – ally), přičemž tyto 2 frakce musí být různé (tj. být z 2 různých kodexů). Spojenecká frakce je zastoupena v poněkud nižším počtu než frakce základní (primární), ale zase umožní nasadit do hry další typy jednotek, které mohou kompenzovat slabé stránky základní frakce. Pochopitelně ne všechny kombinace frakcí jsou rozumné a efektivní, ale např. kombinace Dark angels + standardní Vesmírní mariňáci nebo na druhé straně Vesmírní mariňáci Chaosu + démoni Chaosu vůbec nevyznívá špatně. V takovém případě můžete použít některou z těchto miniarmád jako základ spojenecké armády.
Na internetu najdete vícero stránek, kde vám na základě vyplněných odpovědí zkoumající vaše vojenské ladění doporučí (s jistou tolerancí) charakterově nejbližší armádu ze světa WH 40k. Mně vždy vyšla jako nejvhodnější armáda Vesmírní mariňáci a zatím se jich držím. Obecně se začátečníkům doporučují Vesmírní mariňáci, jelikož jsou relativně odolní (nepotřebujete příliš mnoho figurek), nejsou (až tak) špatní ani ve střelbě ani v útoku zblízka a dobře se barví.
Kromě výběru té správné armády ještě budete muset zvolit taktické zaměření vaší armády – tj. zda bude spíše kontaktní (tedy převážně s jednotkami se silným útokem zblízka), spíš střelecká, velmi mobilní nebo spíše defenzívní (méně pohyblivá), atp. Pochopitelně ne u všech ras půjde postavit cokoliv, ale měli byste mít alespoň přibližnou představu o složení klíčových jednotek ve vaší armádě, kolem kterých se bude všechno ostatní točit.
V začátcích vám mohou pomoci zkušenější hráči, diskuze ohledně složení armád na internetu, ale nejvíce vaše herní zkušenosti. Nebudete si totiž moci dovolit všechno hned ozkoušet s živými modely (ale raději s nějakými náhradami), neboť ty nejsou zrovna nejlevnější a ne vždy se vaše idea ukáže jako smysluplná. Jelikož ale vždy budete mít jednotek více, než potřebujete na daný bodový limit armády, obvykle nebývá problém vaši armádu (takticky) přeorientovat.
Dobrou volbou pro budování (nově vznikající) armády bývají takzvané X Battleforce balení, kde X je název patřičné armády. Za zhruba 1800 Kč (ceny se liší) dostanete velkou krabici obsahující většinou 1–2 jednotky základní pěchoty (10–20 figurek), 1 elitní jednotku (5–10 figurek), 1 transportní vozidlo a možná ještě něco dalšího – záleží na rase. Já jsem např. zakoupil 2 mariňácké Battleforce balení, které mi zajistily pěkný základ (páteř) armády, coby doplněk k mariňácké miniarmádě z minulého starteru Assault on Black reach. Obvykle vám to vyjde laciněji, než kupovat jednotlivé jednotky zvlášť.
Časem se ale dokupování dalších modelů (jednotek) nevyhnete, ale obvykle už budete mít více jasno v tom, které potřebujete.
Složení armády (bodování, typy jednotek, omezení)
V rámci snadného zajištění vyváženosti různě velkých armád různých frakcí používá WH 40k (a nejen on) bodový systém pro každou jednotku. Je jasné, že řadový imperiální voják s laserovou puškou bude mít nižší bodové hodnocení než mariňácký terminátor, ale že i tento terminátor bodově bledne ve srovnání s těžkým tankem Land Raider či speciálními charaktery (veliteli) jednotlivých ras. Fakt, kolik stojí ta či ona jednotka bodů, jak v základní podobě, tak i s přídavným vybavením, kterým ji můžete vybavit, najdete v kodexu její rasy.
Jelikož tedy máme každou figurku (a potažmo jednotku), nehledě na rasu, bodově ohodnocenu, není problém sestavit armádu na předem dohodnutý počet bodů. Pro menší střety se používá hranice 400 či 500 bodů. Normální, větší bitvy se hrají vyšší počet bodů (obvykle násobek 250) – až do 2000 bodů. Pochopitelně lze použít libovolné číslo i limity nad 2000 bodů, ale to už předpokládá, že máte dostatek jednotek i času na odehrání takovéto partie. Bodový limit se váže k dané partii a není tedy problém odehrát týž scénář s armádami pokaždé o jiném limitu.
Dalším omezením je zajištění konzistentnosti vaší armády. WH 40k rozlišuje v tomto ohledu 5 kategorií:
Každá jednotka spadá do jedné z výše uvedených kategorií. Pokud scénář nestanoví jinak, používá se u standardních scénářů do bodové hodnoty armády cca 2000 bodů následující schéma:
Minimální počet jednotek: 1xHQ a 2x Troops a zároveň
Maximální počet jednotek: až 2x HQ, až 6x Troops, až 3x Fast, až 3x Elite a až 3x Heavy support.
Nová pravidla vám umožní začlenit do armády i nějaký druh opevnění (fortification) a už dříve zmíněnou spojeneckou frakci (bližší podrobnosti v pravidlech) – přičemž ale celkový bodový limit armády musíte dodržet.
Stručný průběh hry
Každá hra se po určení bodového limitu armád a přípravě bojiště i armád hráčů hraje buď na předem daný počet kol, nebo na kolísavý počet kol (5–7). Každé herní kolo má 2 stejná podkola, ve kterých hraje vždy jeden hráč, přičemž se oba vystřídají. Iniciativa se určí jen před prvním kolem, poté se hráči pravidelně střídají.
Struktura kola (aktivního) hráče (tj. onoho podkola) je následující:
Nejprve ve fázi pohybu hráč pohne svými jednotkami (všemi, některými nebo žádnou). Různé typy jednotek mají různou pohyblivost (pěchota, vozidla, vznášedla, letadla) a svou roli také hrají terénní prvky.
Poté ve fázi střelby mohou hráčovy jednotky vystřelit na nepřátelské jednotky. Musí na ně ale vidět a nepřátelé se musí nacházet v dostřelu zbraní. Pro každou jednotku i střelnou zbraň existují charakteristiky, pomocí kterých se zjistí, zda výstřel zasáhl a zranil, nebo ne. Výstřel může minout, nebo zasáhnout a nezranit (když má jednotka kvalitní zbroj nebo je v krytu). V rámci jedné jednotky střílí všechny figurky vždy na jeden (a týž) cíl. Jednotka se může zříci střelby (např. když je nepřítel daleko nebo jsou její zbraně na nepřítele v dostřelu neúčinné) a znovu se (během fáze střelby) pohybovat.
Nakonec ve fázi útoků zblízka mohou hráčovy jednotky vyhlásit zteč na nepřátelské jednotky v dosahu. Pokud se k nepříteli dokáží dostat, tak nastane boj zblízka. Modely obou jednotek se dostanou do těsného kontaktu a vyhodnotí se boj, ve kterém přichází ke slovu zbraně pro boj zblízka. Podobnými mechanismy jako při určování střelby se určí zásahy, přičemž tentokrát se může napadená soupeřova jednotka bránit a způsobit zranění i útočníkovi.
Ve skutečnosti je to všechno mnohem složitější, ale pro základní představu to určitě stačí.
Scénáře bývají buď orientovány eliminačně, kdy vítězí ten, kdo zničí soupeři jednotky ve větší bodové hodnotě, nebo na obsazování cílů (vybraných důležitých míst na bojišti) – pak vítězí ten, kdo ovládá více cílů.
Kolo života WH 40k, aneb co se během let mění a co se nemění
Ve zhruba čtyřletém cyklu vydává Games Workshop novou edici pravidel (velkou, barevnou, vázanou publikaci, mající cca 300–400 stran), obsahující navíc i historii světa WH 40k, fotky precizně nabarvených figurek různých armád a další lákadla a vnadidla pro zapojení se do fenoménu WH40. Právě letos (2012) v červnu nastal konec jednoho takového cyklu.
Kromě aktualizovaných pravidel vychází (ve stejném cyklu) i aktualizované kodexy jednotlivých armád, což jsou cca 100 stránkové barevné publikace, věnující se vždy konkrétní armádě příp. frakci dané armády. Takže např. v kodexu Vesmírných mariňáků najdeme jejich historii, popisy jednotlivých jednotek, fotky s kamufláží těchto jednotek a také jejich rozdělení dle typu, jejich výbavu i bodové ohodnocení. V případě Vesmírných mariňáků existují i jejich samostatně hratelné kapituly (frakce) jako třeba Blood angels či Dark angels, které mají svůj vlastní kodex, zahrnující jejich speciální jednotky a pravidla.
Co se ale víceméně vůbec nemění, je vzhled jednotlivých modelů a jejich kamufláž (pokud tedy hodláte použít kamufláž zažitých frakcí). Takže např. model mariňáckého transportéru Rhino z r. 2004 bude s největší pravděpodobností vypadat úplně stejně jako jeho letošní odlitek, třebaže pravidla pro jeho vlastnosti a výbavu by se teoreticky mohla za tu dobu (částečně) změnit.
Shrnutí
Modely figurek ve startovních baleních WH 40k (Dark vengeance nevyjímaje) jsou provedeny v podobě, kdy je jejich sestavení velmi jednoduché. Figurka pěšáka se skládá obvykle ze 2–3 dílů plus podstavec, takže se při jeho sestavování (i bez návodu) nelze splést. Větší modely (dreadnought či motorkáři) obsahují dílů více, ale opět to není nic těžkého. Navíc je přiložen pro každý typ figurky podrobný návod s obrázky a každý dílek je očíslován, takže je to opravdu blbuvzdorné J.
Pokud s WH 40k opravdu začínáte, nemusíte figurky oněch 2 miniarmád hned barvit. Na to budete mít dost času později. Obvykle je totiž budete chtít co nejdřív vidět v akci. Co se týká problematiky barvení modelů, existuje zde na ZH pěkný článek (rychlokurz) o barvení od dansemacabre, který začínajícím barvířům rozhodně pomůže. Principielně lze nabarvení figurek zadat šikovnějšímu kamarádovi, máte-li takového poblíž, ale zase přijdete o jistou zkušenost a nebudete už k figurkám, které jste si nenabarvili sami, cítit takové emocionální pouto.
V porovnání s předchozí startovní sadou Assault on the lack reach hodnotím Dark venegeance jako znatelné zlepšení (uplynulé 4 roky jsou znát) hlavně díky:
Poslední 3 body začínající hráči rozhodně ocení, neboť tyto prvky v předchozím starteru buď úplně chyběly (scénáře a popis hry), nebo byly uvedeny jen povrchně (sestavování modelů).
Co mi chybí/vadí:
Závěrečné hodnocení (třeba doplnit o hodnocení WH 40k uvedené dále):
+ poměr cena/výkon (množství komponent v krabici)
+ pěkné odlitky figurek
+ snadno sestavitelné modely (oproti normální podobě), včetně podrobného návodu
+ seznamovací (začátečnické) scénáře a podrobná vysvětlující příručka k první hře
+/- barvení figurek (pro začátek není nutné)
- nelze začít hned hrát (nutné sestavení armád a nastudování obsáhlejších pravidel)
- cena (pokud hra nezaujme)
- chybí seznam barev pro nabarvení figurek
______________________________________________________________________________
Apendix (Přídavek)
Ještě si dovolím připojit svůj stávající názor a hodnocení fenoménu WH 40k jako takového, třebaže toto pojednání je zaměřeno jen na jeho poslední startovní sadu. Je ale třeba si ho zasadit do globálnějšího pohledu.
WH 40k obecně
Osobně považuji WH 40k za zajímavou hru, velmi příjemnou změnu oproti standardním karetním, žetonkovým či figurkovým deskovkám, kterou se rozhodně vyplatí vyzkoušet (třebaže ne nutně kupovat). Je to takový další stupínek na deskoherním žebříku (taková vyšší odborná, třebaže ne přímo vysoká J). Pochopitelně spoustu hráčů nejspíš vůbec neosloví hlavně kvůli svým modelářským, časovým a finančním nárokům.
Pokud vás ale chytne, tak vás odmění nejen působivým zážitkem z hraní, ale i vytvořením jistého citového pouta k vašim slepeným a nabarveným modelům, které v jiných hrách berete tak nějak samozřejmě a anonymně (což mohu potvrdit). Rozhodně je ale záhodno si hned na začátku stanovit, do jaké míry do něj hodláte investovat (časově i finančně).
Pokud hodláte jezdit vyhrávat turnaje, být neustále in, vypiplávat si svou armádu, tak počítejte s vírem v peněžence i nedostatkem volného času. Pokud si ale vystačíte jen s občasným zahráním na provinční úrovni, tak si myslím, že to žádná velká časová ani finanční darda nebude (zvlášť pokud si budování a barvení armády rozložíte do delšího časového horizontu – třeba celého roku).
Buď si z WH 40k vychováte (ve své deskoherní maštali) malé, poslušné hříbátko, nebo divokého plnokrevníka, který už vedle sebe nikoho dalšího nesnese.
Ještě bych připomenul, že pokud vám nesedí scifi prostředí WH 40k, tak by vás mohl zaujmout klasický fantasy Warhammer zmíněný na začátku. Forma je jiná, ale obsah stejný.
Hodnocení WH 40k:
+ bohatý a propracovaný svět i pravidla (přes 25 let existence na trhu)
+ herní zážitek (3D bojiště, měření výhledu očima jednotky, pohyb s každou figurkou, citový vztah k vašim jednotkám…)
+ velká variabilita při sestavování armády (počet různých ras + různé taktiky v rámci armády)
+ příprava scénářů/bojiště dle vlastního gusta
+ výrobce dodává vše pro tento fenomén (modely, barvy, terén, nářadí… – až na ty ceny)
+/- modelářské vlohy (sestavování bojiště, modelů a barvení)
+/- náročnější pravidla
- časová náročnost barvení (pustíte-li se do něj)
- finanční investice (v řádu tisíců)
- malá hráčská komunita (mimo větší města)
Hodnocení
WK40 hraju už asi 12 let a musím, říct, že na to, že jsi v tom novej je ta recenza docela dobrá a výstižná. Pár chybek a nepřesností se tam najde, ale není jich moc a nejsou nějak extra důležitý.
Choze
Dodatek
Přehršele je málo
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Marvel United: Multiverse KS PROMO BOX
Akt. cena: 2200 Kč
Končí za: 1 den