Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Počet hráčů: | 2–4 |
Doporučený věk: | od 12 let |
Herní doba: | 20 min (reálná data) |
Herní svět: | Fantasy |
Herní kategorie: | karetní hra, sběratelská |
Čeština: | ke stažení |
Vydavatelé: | Sabertooth Games |
Autoři: | Luke Peterschmidt Ryan Miller |
Rok vydání: | 2003 |
Dostupnost: | neznámá |
Sdílej: |
Autor: Para99 | 30.9.2019 | 4
Něco málo k historii a pár faktů:
Úspěšnost karetních her naneštěstí nezávisí jen na jejich kvalitě. Dalším zásadním faktorem je propagace hry. Protože když se o hře dozví jen hrstka hráčů, pak o ni pouze i hrstka hráčů projeví zájem. A právě to postihlo hru War Cry. Ačkoliv podpora turnajů byla výborná, protože tvůrci zdarma rozdávali velmi zajímavé promo karty, propagace hry jako takové bohužel za konkurencí zaostávala.
Vystřídal jsem mnoho her podobného zaměření - například MtG, Pokémony, Wastelands, Invasy a další. Žádnou z nich již nemám, ale War Cry i přes ukončení podpory v roce 2007 stále hraji. Stavím nové balíky a sháním další karty. Od roku 2003 vyšlo přes 20 edic, takže těch 5 let i přes brzký pád War Cry přineslo své ovoce.
Proč jsem War Cry začal hrát a proč jsem této jediné sběratelské karetní hře zůstal věrný:
Důvodů je mnoho, samostatně by nebyly zajímavé, ale v součtu jsou pro mě tak významným argumentem, že jsem to s War Cry nevzdal a plánuji hrát i ve svém důchodu.
Dobro a zlo: I přes jednoduchost myšlenky rozdělení stran na zástupce dobra a zla hře dodává skvělou atmosféru. U War Cry se navíc nejedná jen o kosmetické rozdělní na elfy, říši, trpaslíky a další zastánce dobra bojující proti hordě temnoty zastoupenou například orky, temnými elfy, skaveny a v neposlední řadě chaosem. To hlavní je, že každá strana nabízí odlišné herní mechaniky. Zatímco u zla je jednou ze specialit vyložení ohromného množství slabých jednotek, kterými soupeře přečíslíte, dobro naproti tomu třeba dominuje v množství jednotek, jež majiteli umožňují dobírat více karet z akčního balíku.
Armádní a akční balík: Ve War Cry máte dva samostatné herní balíky. První je armádní, který obsahuje pouze jednotky a vylepšení (zbraně, zbroj a další předměty), druhý je akční a v něm najdete karty, kterými budete ovlivňovat souboje. Funguje to tak, že nejprve vy i protihráč postavíte svou armádu a vybavíte ji předměty. Když máte hotovo, armádní balík již není potřeba a dostává se na řadu balík s akčními kartami. V akčním balíku by měly být karty, které vhodně podpoří strategii vaší armády.
Bojová a záložní linie: Při vykládání jednotek z armádního balíku nestojíte pouze před volbou, z jakých bojovníků postavíte svou armádu. Zároveň určujete, které z nich umístíte do přední bojové linie, jejímž smyslem je zadržet nepřítele před útokem do vaší druhé - záložní - linie. Takže se snažíte „vystlat“ bojovou linii jednotkami silnými, aby vydržely nápor nepřátelské armády, a v záložní linii máte zbývající jednotky s podpůrnými schopnostmi, reakcemi, nebo třeba schované letce s jízdou.
Pěchota, jízda, letci: Jak jsem psal o bojové a záložní linii, druh jednotky určuje, z jaké linie mohou útočit. Včetně toho, jakou linii protihráče mohou napadnout. Pěchotou můžete vyhlásit útok z bojové linie do bojové linie protihráče. Dále je pěchota omezena v tom, že ji zablokuje jak jízda, tak i letci. To znamená, že si sice vyberete, na jakou jednotku zaútočíte, ale protihráč to může změnit. Prostě vám předhodí nějakou svou jízdu nebo letce. Jízda je o poznání mobilnější. S ní můžete útočit i ze záložní linie a soupeř ji zablokuje pouze letcem. No a letci mohou útočit z libovolné linie, kamkoliv se jim zachce, a mimo efektů karet není možné jejich útok blokovat. Letci vám například usnadní ničení podpůrných jednotek.
Útok, strategie, schopnost: Ve svém kole si každý hráč vybírá jednu ze tří akcí, kterou provede. Útok je nejvýhodnější, protože soupeři neposkytujete prostor pro strategickou přípravu. Ale některé efekty karet jsou tak zajímavé, že se vyplatí povolit v tlaku a připravit si lepší zázemí pro budoucí boje.
Útočit můžete na blízko nebo dokonce střelecky. Každý druh útoku má své specifické výhody a nevýhody. Nebo vyložíte strategii, která zůstává ve hře (jestliže ji soupeř nezničí) a poskytuje vám po celou bitvu výhodu dle jejího efektu. Případně zahrajete kartu z ruky nebo schopnost z jednotky, což vám v závislosti na situaci může pomoci více, než předešlé dvě možnosti. Při volbě akce je vhodné okolnosti hodnotit jak z krátkodobého tak i z dlouhodobého hlediska. To, co se nemusí jevit výhodné nyní, může přinést své ovoce za několik kol. Naopak ideální řešení pro aktuální okamžik se může za několik kol proměnit v důsledek prohry.
Souboje: Souboje jsou tím nejzajímavějším na celé hře. Hráč, který je na řadě, si vybere jednu svou jednotku, s níž zaútočí na jednotku protihráče. Boje tak probíhají vždy jen mezi dvěma jednotkami. Díky tomu se na ně můžete plně soustředit a užít si je.
V boji poměřujete sílu obou jednotek - kdo ji bude mít na konci boje vyšší, vyhrává. Je i možné pozměnit pravidla pro dosažení vítězství pomocí různých efektů. Například způsobit takzvaný „masakr“, při kterém zemřou obě jednotky, a k tomu zahrát schopnost, že při masakru vyhrajete. Můžete třeba i zabránit zničení vaší jednotky při prohře a ponechat ji v armádě, nebo vlastní jednotku v boji nečekaně prohodit za silnější a tak dál.
Boj ovlivňujete nejen akčními kartami na ruce, ale i jednotkami, které se ho neúčastní. Některé mají podpůrnou taktiku, díky níž mohou nepřímo ovlivnit výsledek. Přidají bojující jednotce sílu, znemožní soupeři používat některé karty, umožní vám dobrat si další akční karty na ruku a mnoho dalšího. Podpůrné jednotky jsou sice velikou posilou, ale zároveň bývají velmi zranitelné. Na vás pak je, abyste dokázali své podpůrné jednotky ochránit.
V hraní akčních karet i podpůrných taktik se hráči střídají, tím se situace na bojišti neustále mění a vy se musíte rozhodovat, jakou schopnost se vám vyplatí zahrát a hlavně kdy.
Do toho všeho ještě vstupují reakce. Ty lze hrát opět z ruky na akčních kartách nebo z jednotek. Mohou vám velmi pomoci, nebo se ukážou jako zcela zbytečné. Reakce je totiž možné použít jen za konkrétní situace.
Hody kostkou: Boje ve War Cry jsou zajímavé i tím, že v jejich závěru hráči ještě hází kostkou. Její hodnota se přičte k síle jednotky, takže se může i stát, že prohraje ta s větší silou.
Kostky jsou důmyslně vyobrazené na akčních kartách, silnější akční karty mívají nižší kostky a slabší akční karty zase větší. Při hodu oba hráči otočí vrchní kartu ze svého akčního balíku a vyobrazená kostka je jejich hod.
Tento herní mechanismus nabízí ohromné množství nových možností. Například se rozhodujete mezi tím, zda háze,t když máte sílu o 2 vyšší než soupeř, nebo si jednotku raději posílit. Vtip je v tom, že když půjdete na jistotu, připravíte se o kartu, která by vás mohla později zachránit, ale když ji nezahrajete, riskujete, že hodíte třeba 2 a protihráč 5. Pravděpodobnost je malá, ale když se to stane, ohromně taková prohra zamrzí.
Možností je třeba nehrát akční karty s kostkou nižší než 3 a podobně, ale tím si zase omezíte výběr akčních karet do balíku.
Fantastické na tom je, že si můžete postavit balíky zaměřené na hody. Třeba na vysoké kostky, které posílí nebo podpoří celou řadu efektů z akčních karet nebo jednotek. Nebo si můžete postavit takový balík, který způsobí to, že si soupeř své hody místo přičítání do síly bude odečítat.
Magie: Magie je zajímavé rozšíření už tak četných herních možností. Každý hráč může použít během hry nějaké to kouzlo. Ale pokud chcete využít skutečně ničivou magii, potřebuje v armádě mágy. Ti, když jsou na bojišti, zvyšují počet vašich magických bodů, které jsou platidlem za magické efekty. Dokonce někteří kouzelníci sami oplývají zajímavými magickými dovednostmi.
Střelba: Na závěr si nechávám další zajímavost, kterou se War Cry odlišují od ostatních her. Místo přímého útoku, kdy poměřujete sílu jednotek, vyhlásíte střelecký útok - ten míří podle jeho druhu a umístění vaší jednotky buď do bojové linie, nebo rovnou do té záložní. Při střelbě se porovnává síla protihráčovy jednotky s hodnotou střelby střelecké jednotky. Střelecké balíky si umí zvyšovat hodnotu střelby, nebo třeba vystřelit na více jednotek najednou.
Výhodou je, že při prohře není střelecká jednotka zničena, jen už nemůže do konce bitvy střílet. Nevýhodou je, že střelecká jednotka standardně při výhře nepřítele nezničí, jen mu znemožní útočit a používat schopnosti. Nicméně efekty karet i jednotek tato pravidla mohou různými způsoby upravit.
Závěr:
Hra toho nabízí samozřejmě mnohem více, ale snažil jsem se věnovat tomu, co mě k War Cry nejvíce poutá. Vím, že je přes 10 let nepodporovaná, ale to nemusí být překážkou tomu, začít ji hrát. Karty je možné stále sehnat, případně může být řešením použití „proxů“ (vytištěné karty). O tom, jak začít se stavbou balíku, se dočtete v mém dalším článku ve stejné sekci.
O co ve hře jde, najdete v jejím popisu.
Zatím nebyl přidán žádný komentář...
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Spirit Island
Akt. cena: 910 Kč
Končí za: 20 hodin