Vzhůru do hor!

xxxxxxxxoo hodnoceno 34x (Seznam vlastníků)

Vzhůru do hor! - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 2–4
Doporučený věk: od 14 let
Herní doba: 90 min (reálná data)
Herní svět: Novověk
Herní kategorie: desková hra, strategická
Čeština: v balení hry
Vydavatelé:
TLAMA games - logo
Autoři: Luke Laurie
Scott Caputo
Rok vydání: 2020
Dostupnost: 11 obchodů (cca 770–1432 CZK)
Sdílej: Facebook

Popis hry

Upravit

Ve hře Vzhůru do hor! se vrátíte do rolí podnikatelů, kteří vydělali jmění na železnici ve hře Whistle Stop a rozhodli se jej rozmnožit využitím bohatství ukrytého ve Skalistých horách. K jejich dobytí ale bude potřeba investovat do nových technologií, mezi kterými najdete i horkovzdušné balóny nebo vzduchodolě. Ale i prozaičtější konstrukce lešení.

 

Privátní: airships-bar.png

 

Příprava hry

Středobodem hry je plán představující Skalisté hory, který má ve spodní části vodní hladinu (která v pozdějších fázích hry začne stoupet a zaplavovat níže položné stroje) a v horní části pak zasněžené vrcholky hor (která později začnou tát a způsobí záplavy). Dílek vodní hladinu tedy umístěte na nejspodnější patro herního plánu.

Na něj dále přípravíte nabídku žetonů malých, středních a velkých strojů, pomocí kterých budete při hře dobývat cenné suroviny. Dále pak nabídku různých vylepšení (přináší různé efekty hráči, který je vlastní) a také různě tvarované dílky lešení (à la Tetris). A pak samozřejmě společnou zásobu žetonů surovin (voda/uhlí/železo/zlato), které čekají na vytěžení.

Každý hráč si pak vezme svou desku hráče a 3 vzducholodě (jsou celkem tři o velikostech 1×1, 1×2, resp. 1×3 dílky). Plus prvních pár surovin do začátku dle pravidel. Dále pak do každého patra Ubytovny (část herního plánu) umístíte po jednom svém dělníkovi.

 

Vzdušné stroje

 

Průběh hry

Hra probíhá tradičně na tahy, ve kterých se hráči střídají. Ve svém tahu mohou provést 1 hlavní akci a 1–2 doplňkové akce, pokud vlastní potřebné karty/ocenění.

Hlavní akce, ze kterých je třeba volit, jsou 2:

Privátní: vzhuru-do-hor.jpg1. Těžba, která spočívá v umístění vzducholodě z desky svého hráče na herní plán. Umístění je možno provést několika způsoby:

  1. Přímo do hor na čtvercovou mřížku a tím aktivovat prvky na sousedních polích. Nejčastěji jde o stroje, které generují různé suroviny, někdy se však suroviny nacházejí i na políčkách lešení – i tyto suroviny hráč získá.
  2. Do některého z doků na okraji herního plánu, kde pak díky tomu hráč provede příslušnou akci jakou je například koupě stroje, zisk dílku lešení, koupě vylepšení nebo i záchrana dělníka z vodního víru.

2. Výroba, při které stáhne hráč všechny své vzducholodě z herního plánu zpět do doku na své herní desce. Následně může provést až 4 výrobní akce:

  • Stavba (až 3× v rámci jedné akce Výroby): V rámci této akce umístí hráč na společný herní plán hor stroj nebo dílek lešení ze své zásoby:
    • Lešení je možné umístit pouze na volné pole plánu a za jeho umístění získává hráč již vítězné body již v průběhu hry (1 bod za každé políčko, se kterým přikládaný dílek sousedí s dílkem již umístěným na herním plánu).
    • Stroj je možné umístit pouze do prostoru tvořeném volnými políčky lešení. Pokud se v daném prostoru nacházejí nějací dělníci, jsou přesunuti na věž napravo, kde mohou hráči přinést i nějaké ocenění, pokud je v daném „patře“ věže k dispozici. Pak na uvolněný prostor umístí hráč stroj a ihned získá odměnu uvedenou na dílku tohoto stroje (vítězné body apod.).
      Pokud se libovolný dílek umístěného stroje nachází nad mostem vyobrazeným na herním plánu, způsobil tento stroj tání sněhu na vrcholcích hor, ihned se zvýší hladina vody v údolí o jedno „patro“ a zatopené prvky přestanou mít hráči k dispozici (zatopené vzducholodě se vrací do doku hráčů, kterým patří).
  • Přesun dělníka nebo jeho záchrana (1× v rámci jedné akce Výroby): Využitím této akce může hráč přesunout jednoho dělníka z Ubytovny na centrální herní plán (za 1 zlato) nebo přesunout jednoho dělníka z vodního víru zpět na herní plán (za 2 zlata). Cílem přesunu musí být prázné pole lešení.

Doplňkové akce (každou ale smí hráč provést maximálně jednou v jednom tahu):

  • Zahrání 1 karty: Hráč zahraje kartu ze své zásoby, ihned vyhodnotí její efekt/y a kartu odhodí na odhazovací balíček.
  • Využití 1 ocenění: Stejně jako u karty hráč zahraje dříve získané ocenění, vyhodnotí jeho efekt/y a odhodí jej na odhazovací balíček.

Po provedení hlavní a případných bonusových akcích tah hráče končí; na konci svého tahu ještě hráč získá odměny, pokud na ně má nárok.

 

Privátní: airships-bar.png

 

Konec hry a určení vítěze

Poslední kolo tahů začne okamžikem, kdy opustí Ubytovnu poslední dělník. Aktivní hráč dokončí svůj tah a po něm ještě každý další hráč odehraje jeden.

Vítězem hry Vzhůru do hor! a nejlepším podnikatelem se stává hráč, který získal v průběhu hry (a při finálním bodování) nejvíce vítězných bodů. Ve finální bodování se udělují dodatečné body například za:

  • umístění dělníků na věži,
  • získaná vylepšení,
  • suroviny, karty, stroje, ocenění či stroje v hráčově zásobě.

Naopak za dělníky, kteří spadli do vodního víru, hráči body ztrácí.

 

Autor: Zeus

Další názvy této společenské hry

Vybíráme z Bazaru

Dixit
Dixit
Akt. cena: 300 Kč
Končí za: 5 dnů

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas