Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Počet hráčů: | 1–4 |
Doporučený věk: | od 10 let |
Herní doba: | 60 min (reálná data) |
Herní svět: | neuvedeno |
Herní kategorie: | desková hra |
Čeština: | v balení hry |
Vydavatelé: | |
Autoři: | Charlie Bink |
Rok vydání: | 2022 |
Dostupnost: | 15 obchodů (cca 799–899 CZK) |
Sdílej: |
Autor: Infidus | 24.6.2024 | 7
Tato recenze vznikla jako součást Recenzního programu Zatrolených her. Recenzovaná hra byla poskytnuta vydavatelem (resp. distributorem).
Více informací o Recenzním programu | Všechny recenze sepsané v rámci Recenzního programu
Vítejte v naší netradiční cestovní kanceláři, kde se neptáme, kam byste rád, ale kdy byste rád! Společně se podíváme do minulosti na největší milníky dějin. Cesta vám zabere pouhé tři dny, takže nepočítejte s tím, že při jedné výpravě stihnete vše.
Ve hře Výpravy do minulosti se vydáte během tří kol na cesty časem, kde budete navštěvovat jednotlivé události formou dobrání jedné karty historie (dále jen karty) ze sedmi vyložených. Budete je řadit chronologicky, abyste vytvořili co nejdelší časové osy a vyplňovat svůj itinerář žetony zkušeností (dále jen žetony). V průběhu hry budete sbírat body za vyplňování svých itinerářů a na konci za délku svých časových řad.
Na začátek je důležité zdůraznit některé informace, které najdeme na kartách. Na každé kartě jsou podstatné 3 údaje: letopočet (červená), cena (žlutá) a odměna (zelená).
Sekvence jednoho tahu se skládá z:
Poté, co doberete kartu, vyložíte ji před sebe na již zahranou kartu s nižším letopočtem. Pokud však v nabídce není žádná karta s mladším letopočtem, nechcete si žádnou kartu dobrat nebo je to začátek hry, založíte novou časovou řadu a tu předchozí sbalíte a dáte bokem k hodnocení na konci. Navázat na časovou řadu lze teoreticky vždy, jelikož v nabídce jsou takzvané karty předků. Tyto karty nemají předtištěný letopočet, ale přebírají rok vaší poslední vyložené karty. Odměna za ně je však slabá a jejich cena naopak vysoká.
Na kartách je z druhé strany vždy uveden příběh k dané události.
Následně, po posunutí hodin, umístíte všechny obdržené žetony na kartu itineráře. Každá karta itineráře je unikátní a obsahuje odměny za umisťování žetonů z karet historie. Žetony jsou ve 4 barvách plus 1 žolíková. Každá karta itineráře má předtištěná pole v jednotlivých barvách, na která žetony umisťujete. Na některých polích se rovnou nachází symbol s body či krystaly – po překrytí dostanete tuto odměnu okamžitě. V jiných případech musíte vytvořit vodorovnou řadu a následně dostanete body vyznačené napravo od řady.
Každé ze tří kol se dělí na 12 hodin, takže není podmínkou, že všichni hráči odehrají stejný počet tahů. Na řadě je vždy hráč, který je jako poslední na ukazateli času. Je tedy možné, že jeden hráč odehraje více tahů za sebou. Někdo může začít sebráním karty s hodnotou 5 hodin a hráč po něm může hrát 4 karty s hodnotou 1 hodiny za sebou (samozřejmě pokud jsou k dispozici).
Ve hře můžete také různými způsoby získávat krystaly času, které vám umožní snižovat vyčerpaný čas za kartu. Avšak minimálně o jednu hodinu se musíte posunout vždy. Jednoduše odhodíte krystal času při dobírání karty a posunete se na počítadle času o jednu hodinu méně za každý odhozený krystal.
Pokud se vám podaří ukončit svůj tah přesně po 12 hodinách, obdržíte bonusové body. Můžete však jednoduše, a někdy i záměrně, přepálit finiš a vzít si třeba po 11 hodinách kartu s hodnotou 5 hodin pro získání velké odměny.
Karty jsou ohodnoceny dvěma faktory, které určují odměnu: letopočtem a časovým fondem. V každém ze tří kol budou události mladší a mladší, tedy čím dál tím blíže současnosti. Čím je karta blíže současnosti, tím bývá odměna vyšší, klidně i 3 benefity (žetony/krystaly), jelikož je těžší na ni navázat v dalším tahu. A čím je na kartě nižší cena, tím je odměna nižší.
Poté, co poslední hráč dokončí 3. kolo, přičtou se k nahraným bodům z itinerářů body za časové řady. Čím je řada delší, tím více bodů dostanete. Přičtete 1 bod za každý krystal, který vám zůstal, a hráč s nejvíce body vítězí.
Ve hře je také přibalen balíček karet s modulem časového víru/posunu, který přidává nové možnosti pro každé kolo. Na začátku hry vylosujete 3 náhodné karty a každé kolo umístíte jednu z nich doprostřed ukazatele času. Na kartách je pak jasně vysvětleno, co dělají. Mohou to být aktivní karty, které může každý hráč jednou za kolo využít (např.: „Získejte žolíkový žeton, ostatní hráči získají červený žeton.“), nebo pasivní karty, které dávají hře nový rozměr či upravují pravidla (např.: „Kdykoliv zahájíte novou časovou osu, získáte krystal.“). Tento modul považuji za hezké oživení hry a doporučuji ho přidat do hry hned od začátku.
Nejdříve začnu komponenty. Ty mi při rozbalení vyrazily dech. Na to, že se jedná o retailovou verzi hry, která stojí okolo 800 Kč, je kvalita neskutečná. V krabici najdete funkční a krásný playmat, insert od GameTrayz, plastové žetony – zkrátka vše, co byste čekali spíše u kickstarterové verze hry. Karty jsou sice trochu tenčí a mírně se kroutí, ale po obalení tento problém víceméně zmizí.
Hra je velmi přístupná a rozhodně vhodná pro úplné nováčky a rodinné hraní, ale zároveň zabaví i ostřílené hráče. Vzhledem k nízké herní době, cca 15 minut na hráče, jsem dokázal hru otestovat na větším vzorku hráčů. Do hry jsem zapojil i deskoherní panice a nikdo neměl problém vklouznout do hry po pětiminutovém výkladu pravidel. Samotná pravidla hry mají 8 stránek, které jsou z 50 % vyplněné obrázky s příklady, což svědčí o její jednoduchosti.
Navzdory přístupným pravidlům a rychle odehraným partiím, nabízí hra poměrně hluboké strategické momenty. Ve hře budou nastávat situace, kdy budete muset správně vyhodnotit, zdali se vyplatí prodloužit časovou řadu, i když už nebudete moci umístit žetony na itinerář anebo naopak časovou řadu sbalit a dobrat si novou kartu, která vás odmění potřebnými žetony a body z itineráře. Velkou roli hraje také správné načasování použití krystalů. Na druhou stranu zde však není až tak velký prostor pro dlouhé dumání, takže ani hráči trpící rozhodovací paralýzou („APčkáři“) vám hru nezprotiví.
Ve hře je nepochybně zřetelný i faktor náhody, kdy se může stát, že vám prostě nebudou chodit karty do vaší časové řady a na rok 37 000 př.n.l. budete muset navázat rokem 1690 n.l. Tento faktor je ale ovlivnitelný protihráči, kteří mohou cíleně sebrat tu jedinou kartu, která by vám pomohla prodloužit vaši řadu. Hra není vysloveně škodící, ale po několika partiích už protihráči budou určitě sledovat váš itinerář a vaši časovou řadu a budou hledat možnosti, jak maximalizovat svůj zisk a zároveň vám uškodit tím, že vám seberou – ať už kvůli času, či kvůli žetonům – přesně tu jednu kartu, na kterou jste si brousili zuby. Právě díky tomu, že lze škození schválně mířit, je ale tato hra vhodná i pro rodinné přátelské hraní, kdy se můžete soustředit pouze na sebe a ostatní nechat hrát, co chtějí.
Čeho bych se naopak trochu bál, je znovuhratelnost. Samozřejmě, v každé hře vám budou chodit jiné karty historie a budete mít různé itineráře, princip hry však bude zůstávat stejný. Mně se hra zatím vysloveně neohrála, ale už sleduji, že poslední dobou, když chceme vytáhnout něco rychlejšího, se na stůl postupně dostávají jiné hry.
Další z pozitiv hry je, že každá událost je na zadní straně karty popsaná z pohledu vaší návštěvy. Takže se během hry můžete i dost naučit ze světových dějin, a je to i motivace pro zahrání se školáky.
Hra je za mě nejlepší ve 3 či 4 hráčích, protože se rychleji protočí karty na stole a nabízí to hře větší dynamiku, ale hra je vhodná i pro 2 hráče. V sólové variantě pak hrajete proti historikovi. Hra probíhá víceméně stejně, jako proti hráčům, jen ve fázi tahu protihráče hrajete vždy nejstarší možnou kartu a plníte historikův itinerář a na výběr jsou 4 varianty obtížností. Ačkoliv nejsem sólo hráč a tato varianta je oproti hře s hráči chudší, ani zde jsem se nenudil a dokázal promýšlet sofistikované tahy. Každopádně na čisté sólohraní bych tuto hru nepořizoval.
Hru tedy mohu doporučit opravdu každému, od unavených rodičů, přes deskoherní zelenáče až po zkušené hráče. Není to hra, kterou byste měli mít na stole každý den; věřím, že by se dokázala ohrát, ale je to vhodný – můžeme říct – filler, který vytáhnete na konci herního večera, doma po uspání dětí nebo než se sejdete všichni před velkou hrou, a určitě nikoho neurazí.
Nesetkal jsem se s jediným hráčem, který by po dohrání řekl, že ho to nebavilo a že hru již hrát nechce.
Zatím nebyl přidán žádný komentář...
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Weather Machine (EN+CZ) + solo
Akt. cena: 1000 Kč
Končí za: 5 dnů