Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Počet hráčů: | 2–5 |
Doporučený věk: | od 10 let |
Herní doba: | 60 min (reálná data) |
Herní svět: | Středověk |
Herní kategorie: | desková hra |
Čeština: | v balení hry |
Vydavatelé: | Czech Board Games |
Autoři: | Petr Chval |
Rok vydání: | 2010 |
Dostupnost: | neznámá |
Sdílej: |
Autor: Pegas | 11.11.2010 | 9
Verona, nová desková hra z dílny CBG, jejímž autorem je Petr Chval, vítěz Kreativního konkurzu 2010, nás přivádí do malebného renesančního městečka v severní Itálii. Doba temného středověku padla, nastává nový věk, obroda, renesance. Čas, ve kterém se vlády ujímá rozum. Již nikdy více nebudou měšťané podřizovat své osudy kněžským albám. Nastává prosperita, nastává nový šťastnější věk …
Ve Veroně se hráči, reprezentující nejsilnější měšťanské rodiny, snaží získat co největší možnou kontrolu nad městem. Kdo si nakloní nejvíce významných obyvatel města, a pomocí jemných tenat diplomacie dostane požehnání církve, podporu cechů nebo pomoc od současného slabého vládce Verony, ten se stane novým pánem tohoto krásného, ale neklidného města.
Krabice se už od pohledu může pochlubit kvalitním výtvarným zpracováním, které se naštěstí ukazuje i v jejím nitru na jednotlivých komponentech. Krabice na pohled zaujme poctivou velikostí, ovšem, tak v jejím nitru se nachází možná až příliš volného prostoru. Herní plán je uložen volně, nemá pro sebe vyřezané místo a v krabici tak trochu volně plave. Kapitolou samo pro sebe jsou ne úplně přesná pravidla, která v současné podobě bohužel ukazují, že zvládnutí všech tajů našeho jazyka není snadné. Tento problém by však měl být v dotisku snad vyřešen.
Teď už k samotné hře. Po rozložení herního plánu a přidělení herního materiálů jednotlivým hráčům dostane každý hráč určitý počet karet s úkoly, které spočívají v ovládnutí určených ulic. Též se otočí první karta významné městské stavby, kterou v tomto kole hráči mohou získat, a která je zas podmíněna silným vztahem k určité mocenské skupině, např. k církvi. Splněním úkolu či ziskem budovy hráči mohou získat okamžitou, či stálou výhodu, a především vítězné body. Hráči následně pokládají na hrací plochu své žetony akcí (lícem dolů) a následně jednotlivé akce postupně v každé uličce vyhodnotí. Na rozdíl od Starcraftu se zde vyhodnocují vždy všechny naplánované akce v dané ulici, a tedy se nemůže stát, že by byl hráč při vyhodnocování zablokovaný. Na konci herního kola vám vaši přívrženci a majitelé získané budovy platí z čisté lásky (a za ochranu) a tyto zdroje se používají jak na další pletichy, tak na verb žoldáků.
Přidělením páté budovy končí hra - má tedy teoreticky pět kol, avšak pokud je-li mezi hráči rovnost, budova se neudělí, a její přidělení se odkládá do dalšího kola, ve kterém se rovnou hraje o stavby dvě. Na konci hry se sečtou body za získané stavby a úkoly a započítají se k aktuální situaci na mapě, protože i vaši přívrženci ve svých ulicích pomáhají k získání nadvlády nad městem.
Tak takto vypadá Verona v kostce – prvním zdáním víceméně klasická eurovka: zabírání ulic ve městě, plnění úkolů, soupeření o veřejné budovy a nakonec se sečtou body…
… Podívejme se blíže, co se v uličkách Verony odehrává. Na via Sansone chřestí váčky s penězi, to Crescenziové za mrzký peníz kupují přízeň barvířského cechu. Na strážnici u viale Pace je o poznání veseleji, i zde byl pohůnek Crescenziů. Se svými pěti Floriny uplácel kapitána stráže, ale netušil, že ještě ten večer navštívil strážnici don Bianchi a v jeho dlani se zalesklo peněz víc. Strážnice dnes připadla Bianchimským…
Jsou tři způsoby, jak ve Veroně získat a udržet mocenskou pozici v podobě přívrženců. Ani jeden není zrovna z nejčestnějších a korupce je prvním a nejzákladnějším z nich. V každé ulici, kam hráči naplánovali korupci, probíhá dražba. Hráči vezmou skrytě do dlaně určitý počet peněz, které jsou ochotni do zisku pozice investovat a kdo nabídnul největší částku, ten se může těšit z další podplacené duše, která mu připadla. Všechny takto nabízené peníze jsou utraceny, protože na úplatky se reklamace nevztahují. Pozice dvou hráčů v jedné ulici nevěstí nic dobrého, dva kohouti na jednom smetišti dlouho nevydrží a lze očekávat, že se v uličce v nejbližší době něco semele…
… šli, semknuti kolem mistra Bianchiho a naslouchajíce. Giacomo šel a s ním zádumčivý Esposito i veselý a pyšný Guiliano Rizzo, a Francesco šel bledý a vždy bez úsměvu, a Lorenzo di Credi šel a potkali Pollajuola a šel s nimi, a Pazzoli šel a Bugiardani šel a ještě několik dalších, šli a naslouchali…
Násilí je nejlepší metoda, jak mírně řečeno vyhnat ze své uličky protihráče. Provedením je násilí podobné korupci, avšak tentokráte hráči nenabízí peníze, ale nahánějí do boje pohůnky, lidské zdroje s touhou po krvi vašich nepřátel. Násilí je však méně vypočitatelné než korupce, k nabídnutému počtu pohůnků se ještě připočítá hod dvěma osmistěnnými kostkami, kdy pohůnek má „cenu“ pěti. To proto, že není vždy jisté, že se vaši bouchači dobře vyspali, nebo že mají zrovna dneska dostatečně rozvernou náladu. Inu i ekonomové by mohli vyprávět o „animal spirits“. Konečně, jsou i „čistější“ metody, jak celou ulici získat jen pro sebe…
…mistr Bianchi přeletěl očima obsah listu. Po chvíli jej chvějícíma rukama složil a opět se zadíval z okna na protější oslnivě bílou zeď nádvoří s popínavými rostlinami, na hru vodotrysku… Matka Lucrezia mrtva, Aminta zardoušena. Sáhl si pomalu k hrdlu, jakoby se dusil. Snažil se chladně přemýšlet, ale podařilo se mu jen se znovu přesvědčit, že jakékoliv další setrvání by znamenalo jistou smrt. Nebyl v seznamu spiklenců, ale vědělo se o něm, že se přátelil s patricijem Lorenzem Cresci…
Třetím způsobem, jak zamíchat mocenskými kartami ve hře, je Intrika. V každém kole můžete naplánovat jen jednu a jejím zahráním riskujete ztrátu části své vlastní moci. Ale v případě úspěchu může být ovlivněna situaci v celé čtvrti, ba i celém městě. Útěchou pro neúspěšné intrikány mohou být velmi působivé obrázky na kartách, na které se jistě i neúspěšný přívrženec vaší frakce před smrtí rád podívá.
Z uvedeného vyplývá, že kategorie euro-her je pro Veronu příliš úzká. Pro bezprostředně škodící prvky plné násilí a intrik rozhodně nelze Veronu zařadit mezi hry rodinné nebo výchovné. Ocení ji tak spíše zkušení stratégové, kteří rádi přemýšlí o tazích a vkladech protivníků, udrží poker face a v i zdánlivě komplikované situaci si jsou schopni nacházet nové cesty k vlastnímu prospěchu. Ačkoliv ve Veroně ke slovu přichází i kostky, role náhody zde není příliš vysoká a pomáhá udržovat nejistotu, které je pravidelně vystaven i ten nejlepší intrikán. Udávaný počet hráčů na krabici je 2-5, ale v každém počtu se hra dosti liší. V pěti hráčích se hůře plní úkoly, a hráči se perou o každou píď či dlažební kostku na plánu. Ve dvou hráčích se jedná spíše o strategickou výzvu, kdy každá ztracená či infiltrovaná pozice může nakonec hru rozhodnout. Těžko říci, ve kterém počtu je Verona nejlepší, to spíše záleží na náladě a počtu hráčů, ale mě nejvíce baví kompromis – tj. 3-4 hráči. Herní doba též záleží na počtu hráčů, uváděná jedna hodina se může natáhnout na 90 či smrsknout na 45 minut.
Těžko uvádět plusy a mínusy. To, co je pro někoho kladem, může jiný shledávat záporem, tak jen v bodech:
Verona
Pegas: díky za recenzi, povedla se Ti! Škoda, žes nerozvedl mechanismus Intrik, ale asi je to příliš specifické...
Jinak jsem rád, že jsem si mohl o hře něco přečíst, protože mě po recenzi hra začala zajímat. Když jsem předtím viděl hru jen na obrázcích, nezaujala bohužel vůbec. Nic proti autorům, všem krajanům držím palce a české hry už jen z principu podporuju, ale ta grafika je vážně škaredá :-( Kartičky jsou pěkné, ale zbytek hrůza - působí to jaksi uměle a vyblitě...
Téma je už stokrát vyvařené a až příliš připomíná Notre Dame. Škoda...
Také ty americké principy tam moc nevidím (skoro vůbec). Že je hra zařezávací, to ještě neznamená, že je AT. Škodících a zařezávacích eurovek je víc: např. Infinite City...
Přesto přezevšechno jsem na hru zvědavý a rád si ji vyzkouším.
První hra
Z mého prvního vyzkoušení musím říct, že hra je to rozhodně zajímavá (i když jsem to prohrál na celé čáře :-)).
Po přečtení recenze jsem se zaradoval, protože jsem zjistil, že to co mi na hře jediné štvalo nám bylo vysvětleno špatně - v ulicích jsme vždy vyhodnocovali jen "první" akci (v pořadí: intrika, násilí, korupce) a ostatní už neřešili. To pro mě mělo za následek, že dvě poslední z pěti kol jsem v podstatě neprovedl akci ani jednu a celá hra mě přestala bavit. Takže takhle už nikdy :-).
Ke zpracování. Graficky ucházející kousek, ale že by mi nějak zvlášť padl do oka, to se rozhodně říct nedá. Asi jsou mi milejší ostřejší kresby a jiný výběr barev. Taky jsem neměl velkou radost z toho, že akcemi se překryje do jaké "sféry vlivu" která ulice patří což je třeba vědět při boji o stavby. Zbytečně velká krabice bez rozumně udělaného prostoru na komponenty mě také nenadchla a po dohrání jsem šel všechny komponenty alespoň nacpat do sáčků, aby v té krabici tolik necestovali.
Jinak mě hra rozhodně bavila (když jsem se tedy dostal k nějaké akci ;-) ) a princip jednotlivých akcí a provázanost hry na peníze má logiku. Tedy ... ovládáš ulice - máš z nich peníze ... těmi můžeš uplácet a získat přívržence v jednotlivých ulicích nebo nákupem pohůnků zvyšovat své šance ohledně násilností a tedy eliminace přívrženců protivníků. Specialitkou jsou intriky - jedna každé kolo. Na tu je třeba mít v některé z okolních ulic svého přívržence (ten se vždy při úspěchu přesouvá do ulice na kterou intriku dělal) který má možnost si vybrat jednu z tří možných intrik (přesné názvy nevím):
1. zastrašení protihráče v ulici - jeho přívrženci se poté rozeběhnou do jiných ulic, kde už protihráč nějakého přívržence má (tohle může být silně kontraproduktivní jelikož to kam jednotlivý přívrženci utečou rozhoduje jejich majitel a ten samozřejmě posílí, tam kde se mu to právě hodí)
2. zabití jednoho z přívrženců protihráčů a dosazení místo něj toho svého (jak jednoduché - jak účiné :-) )
3. a v neposlední řadě je možná jakási výměna pozic (odkud já přicházím, tam protihráčovi přívrženci půjdou)
Intrika probíhá tak, že ten kdo intrikuje skrytě položí na stůl kartu intriky, kterou chce provést, a ti co se jich intrika týká se snaží odhadnout (také položením karty) o jakou jde. Pakliže neuhodnou intrika se povedla a násteduje její provedení. Jestliže však byla uhodnuta, vypadává přívrženec, který ji prováděl ze hry (byl odhalen a přišel o hlavu ;-)).
A ještě tu neprávem bylo zapomenuto na význačné postavy města (karty postav). Ty jsou rozhodně ještě důležitější než budovy co se počtu bodů na konci hry týká. Dostanete je náhodně na začátku a můžete vyložit každé kolo jednoho, za předpokladu, že máte největší vliv ve třech ulicích které danou postavu zajímají. Ten stačí mít jen při vykládání a poté již vám postava zůstává i když jste o vliv přišli. Většina postav ještě navíc při vyložení okamžitě provede nějakou pro vás pozitivní akci.
Prostě hra je to opravdu zajímavá a jestli jí budete moct někde zkusit tak to udělejte. Já to určitě udělám - už proto, že jsem naposled dostal tak na pr*el :-D.
Herald
Recenze
Za recenzi díky, nicméně když už autor kritizuje, že "zvládnutí všech tajů našeho jazyka není snadné", měl by si zkontrolovat, že všechny jeho věty dávají smysl;)
Vojta
video navod
Dobry den, nedelal by nekdo z vas zkusenych hracu k teto alespon zakladni video navod? Kdyz jsem hru kupoval na baleni byla napsano ze VIDEOnavod je na webu Efka. K memu zdeseni tam nebylo nic. Tak jsem tam psal a s velkou omluvou mi sdelili ze videonavod byl stracen s padem serveru a ze uz ho dodatecne nepridaji. Inu klamava reklama primo na krabici hry. A tak mi hra lezi ve skrini a pri pokusu ji pochopit docela tapu. A to sem treba ceskou hru Proroctvi sam plne pochopil a naucil spoustu dalsich, takze snad nejsem uplny tukan :) Predem moc delukuju.
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Uštěkaná ulice
Akt. cena: 699 Kč
Končí za: 12 dnů