Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Počet hráčů: | 3–6 |
Doporučený věk: | od 14 let |
Herní doba: | 30 min (reálná data) |
Herní svět: | Horror, Současnost |
Herní kategorie: | karetní hra, intriky |
Čeština: | v balení hry |
Vydavatelé: | |
Autoři: | Bruno Faidutti Charlie Cleveland |
Rok vydání: | 2020 |
Dostupnost: | 11 obchodů (cca 799–899 CZK) |
Sdílej: |
Autor: Kew | 24.4.2022 | 10
Tato recenze vznikla jako součást Recenzního programu Zatrolených her. Recenzovaná hra byla poskytnuta vydavatelem (resp. distributorem).
Více informací o Recenzním programu | Všechny recenze sepsané v rámci Recenzního programu
„Doba je zlá a zdá se, že momentální vůdce Chicaga – Princ Jackson – si s ní tak nějak neumí poradit. Nebude lepší, když ho nahradí někdo schopnější? A kdo se na tuto roli hodí lépe než právě já, no ne?“
Vampire: The Masquerade – Vendeta je blafovací převahová karetní hra pro 3–6 hráčů, zasazená do univerza World of Darkness, ve kterém svět ovládají zájmové skupiny nadpřirozených bytostí, jakými jsou mágové, vlkodlaci, ale hlavně upíři. Každý hráč se ujme role jednoho člena konkrétního klanu Kamarily – upírského spolku, který se snaží v tichosti ovládat veřejné dění a osud lidstva tak, aby to vyhovovalo jeho plánům.
„Než vyrazíš na lov, chce to udělat si plán…“
Každý hráč dostane startovní množství krve (platidlo za akce a zároveň ukazatel životní síly upíra), bodů vlivu (vítězné body) a dvě startovní karty svého klanu do ruky. Každá frakce má k dispozici vlastní balíček, jehož mechaniky odpovídají charakteristice daného upírského klanu – někteří tak budou argumentovat hrubou silou, jiní budou dovedně manipulovat s krví, někdo se schová za své spojence a někdo si vezme na pomoc zakázanou magii.
Na stůl se přichystají disky lokací (ty jsou ve hře 3–4 podle toho, kolik hraje hráčů), k nimž hráči přiloží své žetony pozic klanů (k těm se následně umisťují karty klanu), vytvoří se zásoba zbylých žetonů krve a vlivu, zamíchá se balíček spojenců a připraví se také balíček obětí.
„Pokud jsi ve městě teprve chvíli, radši se jen dívej. Dívej se pořádně a pořád, ale buď připravený, že ti občas někdo řekne, abys zapomněl, žes něco viděl. A věř, že bude líp, když se podle toho zařídíš.“
Hra probíhá ve třech kolech a jejím principem je souboj o lokace, resp. o karty spojenců, které jsou na nich vyloženy.
„Je dobré mít svaly. Ale možná je ještě lepší, když za tebe ty svaly nasadí do rvačky někdo jiný…“
Klíčovým prvkem hry je vyhodnocení lokací. Vyhodnocení má standardně několik kroků:
„Dávej si pozor, aby tě nikdy neposedla Žízeň. Občas se stane, že pak uděláš věci, kterých budeš litovat. Nebo tě k lítosti donutí ti ostatní…“
Karty mohou mít kromě efektů, které se spustí v určitém okamžiku vyhodnocení lokace, také průběžné podmínky, které platí, pokud je karta vyložená lícem nahoru na stole. V závislosti na konkrétním efektu tak může být efektivní nastražit kartu tajně, aby soupeři spadli do nastražené pasti, pokud zůstanou v souboji, a jindy pro změnu hrát kartu odkrytě, aby soupeři kvůli její schopnosti do souboje o lokaci vůbec nechtěli vstoupit.
Dalším důležitým prvkem je životní síla upírů (hráčů). Každý hráč disponuje určitým množstvím krve, kterou může utrácet placením za nejrůznější schopnosti karet (příp. za hraní karet skrytě) a podobně i získávat. Pokud se někdy stane, že hráči krev dojde, posedne jej tzv. běsnění. V takovém případě musí vysát jednoho ze svých náhodně vylosovaných spojenců/obětí – tím o jeho kartu přijde, a pokud se jedná o upířího spojence (ve hře najdete spojence lidské a upírské), proviní se tím proti zákonům Kamarily a získá žeton diablerie. Ten mu sice v průběhu hry mírně pomáhá, ale na konci hry za něj ztrácí bod. Navíc hráč, který donutil k běsnění soupeře, vždy dostane 1 bod vlivu.
Vlastnímu běsnění je tedy vhodné předcházet – ať už hraním schopností generujících novou krev (případně schopností, které ji kradou soupeřům), nebo včasným vysátím spojence nebo oběti, kdy si hráč sám vybere, na kom se nakrmí.
„Princ je mrtev, ať žije Princ!“
Hra končí po uplynutí tří kol. Každý z hráčů si spočítá získané žetony vlivu, přičte k nim body za svou aktuální alianci (karty spojenců a obětí) a případně i body za vysáté karty (pokud nějaké poskytují). Hráč s nejvyšším součtem nahradí Prince Jacksona a – dočasně – ovládne Chicago.
„Tohle je ten nejfajnovější podnik s obleky v Chicagu. A víš, co je na něm ta nejzajímavější věc? Když se podíváš na fotky za posledních sto let, uvidíš, že mistři krejčí se mění, ale VIP klienti jsou pořád stejní…“
Při prvním pohledu na krabici a komponenty jsem se mírně zděsil. Vše je laděno do poměrně výrazných a agresivně působících barev – počínaje už úvodní černo-růžovou vizáží krabice. Ilustrace karet rozhodně nejsou ideální pro hraní s dětmi, ale co taky čekat od hry na upíry, kde se krev pije po litrech.
Přes prvotní šok si ale s odstupem myslím, že grafická stránka hry podporuje atmosféru hry, oceňuji také barevné sladění karet jednotlivých klanů. Kromě karet hra obsahuje i kartonové komponenty, u nichž se (stejně jako u krabice) s materiálem nešetřilo, takže se žetony se dobře manipuluje a u krabice se nebojíte, že se při první příležitosti někde promáčkne nebo protrhne.
Jako částečnou nevýhodu hry vidím její velký požadavek na místo na stole – zvlášť v pěti hráčích, kdy jsou na stole všechny čtyři lokace (a kolem každé musí být prostor pro karty všech pěti hráčů), bude potřeba velký stůl nebo chytré rozvržení místa. Každý hráč má k dispozici také svoji klanovou desku, znázorňující postavu, za kterou hráč hraje, s místem pro klanový balíček karet a umisťování karet spojenců a obětí. Výhodou je, že tato deska není pro hraní nezbytná. Na druhou stranu – zmíněné komponenty stejně někam umístit musíte, takže asi není důvod ji nepoužívat.
Jako perličku zmíním karty obětí, mezi něž se autoři hry rozhodli propašovat i většinu týmu, který na hře pracoval ????
„Když se jednou zakousneš, nesmíš přestat v půlce!“
Přestože šlo o mé první setkání se světem World of Darkness (WoD, zahrnujícím mimo jiné RPG, CCG a další deskové hry), rozhodně mě zaujal a mám v plánu jej dál objevovat. Oceňuji, že si autoři dali práci a herní materiál prošpikovali citáty postav, které hráče vtahují do hry a odkrývají některé reálie Maškarády (pojem, kterým upíři označují své úsilí maskovat existenci vlastního druhu před běžnými smrtelníky). Také platí, že pokud již nějaké povědomí o tomto univerzu máte, budete potěšeni tím, že klany se chovají tak, jak byste od nich čekali – třeba klan Brujah využívá přímé poškozování ostatních, Tremere používá krvavou magii a Ventrue do všeho míchá politiku a různá nařízení.
Tvorba vlastního balíčku – byť omezená – zaručuje, že každá partie bude probíhat trochu jinak, protože karty vám budou chodit v jiném pořadí a jiných kombinacích, navíc budete reagovat na to, proti jakým klanům hrajete.
Tady přichází dvě největší úskalí (nebo pro někoho naopak možná taháky hry):
Zpestřením hry je také možnost hrát karty skrytě – pokud ostatní nevědí, zda máte v ruce zrovna karty, které využívají to, že jste v lokaci sami, nebo naopak karty těžící z přítomnosti soupeřů, můžete svým protivníkům připravit solidní bolehlav.
„Je to celkem jednoduché – buď nám vyhovíš dobrovolně, nebo se kolem tebe začnou dít věci. Nepěkné věci…“
Hra umožňuje zpestřit si zážitek dvěma „moduly“ a jednou další úpravou:
„Byl to fajn upír. A pak ho jednou nechali uvázaného venku… dokud nevyšlo slunce.“
Vampire: The Masquerade – Vendeta je zajímavým přírůstkem do rodiny asymetrických karetních her. Věnuje se univerzu u nás – podle mě – málo prozkoumanému a prezentuje jej hráčům přístupným způsobem (rozuměj „s jednoduchými pravidly“), ale přitom tak, aby vynikla specifika jednotlivých zahrnutých klanů (které rozhodně nepředstavují kompletní výčet v rámci WoD).
Hra určitě odmění pravidelné hráče, kteří si osvojí znalost karet v jednotlivých balíčcích – jak s ohledem na tvorbu vlastní strategie, tak s ohledem na to, jaké zákeřné triky je možno očekávat od protihráčů.
Za drobnou nevýhodu považuji delší herní dobu a potřebu více místa na stole v případě, že se u hry sejde pět hráčů. Osobně ji preferuji ve 3–4 hráčích (kdy se dá dohrát v rozmezí cca 45–75 minut). Ve třech se jedná o rychlovku s poměrně malou tlačenicí, ve čtyřech je hra asi „nejnahuštěnější“ (čtyři hráči sypou celkem 12–20 karet na pouhé tři lokace).
Jedná se o hru pro hráče, kteří zvládnou přenést se přes nekalé finty soupeřů, na druhou stranu není většinou tak zákeřná, aby vám úplně „zbořila bábovičky“ – tím nejhorším, co se vám stane, bude zpravidla jen to, že se neumístíte v souboji o lokaci dostatečně vysoko a nezískáte body a s nimi nové spojence / oběti.
Pokud zvládnete specifický vizuál hry (nebo vás dokonce láká), jedna se určitě o netradiční a tematický přírůstek do sbírky.
Nejake dojmy pri hrani v 6 hracich?
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Watergate top stav
Akt. cena: 560 Kč
Končí za: 5 dnů