Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Počet hráčů: | 2–4 |
Doporučený věk: | od 10 let |
Herní doba: | 30 min (reálná data) |
Herní svět: | Fantasy, Sci-fi |
Herní kategorie: | karetní hra |
Čeština: | v balení hry |
Vydavatelé: | |
Autoři: | Gary Arant Justin Gary |
Rok vydání: | 2018 |
Dostupnost: | 16 obchodů (cca 529–580 CZK) |
Sdílej: |
Autor: Technorocker | 11.2.2024 | 6
Tato recenze vznikla jako součást Recenzního programu Zatrolených her. Recenzovaná hra byla poskytnuta vydavatelem (resp. distributorem).
Více informací o Recenzním programu | Všechny recenze sepsané v rámci Recenzního programu
Patří-li karetní řežby do vašeho oblíbeného ranku, bude vás s největší pravděpodobností zajímat, jaká je akční záležitost Shards of Infinity, tedy Úlomky nekonečna. Lokalizaci provedly v loňském roce REXhry, odborníci přes karetky, do jejichž portfolia hra náramně padne.
Autorem je Justin Gary, který jako mnoho z nás vyrůstal na Magic: The Gathering. A to tak zapáleně, že v sedmnácti letech vyhrál celonárodní americký šampionát a hraní se mu nakonec stalo i obživou. Kromě jiného je autorem knihy o herním designu Think Like a Game Designer. V roce 2010 si založil vydavatelství Gary Games, které dalo vzniknout populární karetní fantasy Ascension a které se časem proměnilo v Stone Blade Entertainment. Po celá ta léta spolupracoval s krajanem Garym Arantem, s nímž také přivedli na svět nový deckbuilding, který se vám budu v následujících řádcích snažit přiblížit.
Téma není nijak převratné – strůjci mašiny přetvářející realitu ovládli svět, odboj stroj zničil a s ním v podstatě i celou civilizaci, načež povstaly čtyři nové rasy, nástupci lidského rodu, válčící mezi sebou o úlomky, respektive ovládnutí Stroje nekonečna. Vaším cílem tak nebude nasbírat co nejvíce bodů, nýbrž eliminovat ostatní hráče dřív, než zaříznou oni vás. I když jak se to vezme, něco přeci jen sbírat budete – posilování mistrovství je totiž bezesporu jednou z cest k vítězství. Ale to předbíhám.
V krabici naleznete sto dvacet osm pevných karet s povedenými ilustracemi a čtyři až zbytečně velké desky postav s otočnými ukazateli životů a mistrovství. Nebýt jich, mohla by mít krabice poloviční rozměr. Ukazatele se navíc mají tendenci samovolně pootáčet a celou desku činí poněkud vratkou. Ikonografie je naprosto jasná, ohraničení karet pomáhá rozlišit jejich funkci, barevné pozadí zase příslušnost k jednotlivým frakcím. Každá karta navíc kromě popisu efektu či schopnosti obsahuje drobný, leč tematický text. A za koho vlastně můžete hrát?
Sešítek s pravidly má třiadvacet stran, ale nenechte se zaskočit. Jednak zahrnuje i rozšíření a jednak pravidla fakt detailně popisují vše, s čím se můžete ve hře setkat. Dokonce obsahuje i sekci Často kladené otázky. Samotná základní pravidla jsou vysvětlena na dvou stránkách zakončených sdělením: „Pokud jste již v minulosti hráli karetní hry se stavbou balíčku, můžete se pustit do hraní. Jinak pokračujte ve čtení pravidel.“ A mají pravdu.
Připraveno máte vcukuletu. Stačí jen zamíchat černě orámované karty do verbovacího balíčku a z šesti vrchních vytvořit nabídku. Hráči si vyberou postavu a obdrží balíček bíle orámovaných startovacích karet (sedm Krystalů, Pulsní pistoli, Úlomkový reaktor a nezbytný Úlomek nekonečna). Ano, každý hráč má svůj úlomek ukrývající neomezenou sílu. Běda vám, pokud se ho podaří ovládnout některému ze soupeřů. Všichni začínají s padesáti životy, mistrovství má první hráč na nule, druhý na jedničce a tak dále.
Každý váš tah se skládá ze tří fází a započnete ho s pěti kartami na ruce:
Musím se přiznat, že jsem ke hře přicházel poměrně skeptický – generické téma a karetní souboj, kterých je na trhu mraky. Může hra přinést něco nového? Jak milé bylo překvapení, když jsem si mohl odpovědět „ano“. Úlomky nekonečna jsou sice v základu klasickým deckbuildingem, kdy hru začínáte se stejnou sadou slabých karet, kterou se postupně snažíte systematicky vylepšovat, aby vás v každém příštím tahu dělala silnějšími. Jsou tu však mechanismy, které tuto činnost nesmírně obzvláštňují. Jedním z nich je, jak už jsem zmínil, existence dvou různých podmínek vítězství – životy versus mistrovství. Tahle maličkost dělá každou partii nesmírně napínavou. Podaří se vám z protivníka vymlátit padesát životů dříve, než on nasbírá třicet bodů mistrovství? A co teprve, když už je nasbíral – jak rychle dokáže protočit svůj balíček, aby v něm nalezl Úlomek nekonečna? Budete mít čas na závěrečný útok?
Druhou podstatnou inovací je mistrovství. Je to další prvek ve hře, na který se musíte soustředit. Prvek až závodní. S jeho zvyšováním posilují efekty na kartách. Navíc ve svém mistrovství musíte udržovat krok s ostatními pro případ, že by třeba jejich balíčky znemožňovaly porazit je v boji.
Dalším netradičním prvkem jsou žoldáci. Poznáte je podle červeného orámování a jak už jsem psal, můžete je buď klasicky naverbovat, nebo využít jednorázově v tahu, kdy jste za ně zaplatili. To má hned několik výhod. Například nemusíte čekat, až vám dorazí určitá karta z balíčku, a využít potřebný efekt žoldáka z nabídky. Hodilo by se vám využít schopnosti nadvlády, ale nedostává se vám zástupce Lidu zítřka? Naverbujte ho coby žoldáka. Potřebujete akutně zvýšit své mistrovství? Naverbujte žoldáka. Můžete vesele využívat jejich služeb bez obav z nevhodně nafouknutého balíčku – jednoduše využijete efekt, který vám v dané chvíli výrazně pomůže, ale z hlediska vaší strategie by vám třeba jinak karta v balíčku překážela. Nemluvě o tom, že se vyplatí sledovat nabídku a najmout žoldáka, který by vám jinak mohl v soupeřových službách způsobit bolestivou újmu. I z tohoto důvodu se vyplatí hlídat si zásobu krystalů po celou hru.
V neposlední řadě se mi líbí pojetí štítů a fakt, že kartu s nimi v podstatě použijete dvakrát. Nejprve na obranu, později pro její efekt. Nikdy předem nevíte, jakou obranu v ruce soupeř zrovna má. A to mě baví. A občas i naštve.
Postavy sice bohužel žádné zvláštní schopnosti nemají, zato jednotlivé frakce jsou zaměřené na určitý mechanismus. Zelení léčí, modří poskytují obranu a mistrovství, fialoví pomáhají s útokem a žlutí s krystaly. Dále disponují speciálními schopnostmi, jejichž efekt však můžete vyhodnotit pouze za splnění určitých podmínek:
Hrát například na jednotu je lákavé, a když to dobře promyslíte, vykouzlíte vážně silné tahy. Na druhou stranu nechat se svést ke strategii jedné frakce se nemusí vyplatit. Z toho všeho vyplývá, že kromě počítání je také potřeba si dobře promyslet načasování jednotlivých karet, abyste maximálně využili potenciál své ruky.
Karty v základní hře jsou víceméně vyvážené. Jsou zdrojem síly, mistrovství, léčení a krystalů. Kromě toho umožňují opakovat efekty, dobírat či naopak ničit karty. Nestalo se mi, že by v nabídce nebylo nic, co bych nevyužil. Žádná karta není extra přesílená. Tu sílu si musíte vybudovat. Na druhou stranu přiznávám, že po pár hrách už jsem měl nějakou představu o tom, jak efektivně budovat svůj paklík, a v tu chvíli přišla řada na relikvie.
Skrze sny ti Úlomek ukazuje zkreslené vize budoucnosti. V některých jej třímáš jako zbraň a kosíš jím své nepřátele jako obilí na poli. V jiných ho držíš jako nástroj, díky kterému pečuješ o přírodu a obnovuješ civilizaci. Ten, kdo ovládne moc Úlomků nekonečna, má ve svém vlastnictví nepředstavitelnou moc.
Sám autor ještě v průběhu vydávání základu dle svých slov pochopil, jaká je škoda, že postavy nemají zvláštní schopnosti, nejsou něčím výjimečné, a s týmem rychle přispěchal s rozšířením Relikvie budoucnosti, které tento neduh napravuje a které k naší radosti Rexíci vydávají spolu se základní hrou. Od začátku hry vlastníte dvě jedinečné relikvie patřící k vaší postavě. Do hry si jednu z nich vyberete ve chvíli, kdy vaše mistrovství dosáhne desáté úrovně. Nicméně tomuto výběru samozřejmě můžete přizpůsobit strategii od samého počátku. Obě relikvie jsou silné, ale každá určuje jinou cestu, která je vašemu hrdinovi předurčena, chce-li uspět. Je jen na vás, zda se rozhodnete být dobrým, či zlým. Konečně alespoň drobná dávka asymetričnosti.
Navíc přináší rozšíření solitérní modul a také možnost týmové hry dva proti dvěma. Dále pak variantu s draftem relikvií či aukcí postav, což rozhodně vítám. Jsou to nepovinné prvky, s nimiž však hra nabízí nové možnosti pro další a další partie.
Ačkoli nejsem kdovíjaký fanda karetních her, souboj o nadvládu s Úlomkem nekonečna mě bavil. Nezažil jsem partii, ve které by někdo výrazně dominoval. Naopak, vítěz byl vždy jen o krůček před ostatními. Drama a taktizování do poslední chvíle. Tím, že na svůj tah nikdy nečekáte příliš dlouho, je souboj intenzivní. Přiznám se ale, že bych snesl více interakce, než je obírání se o životy či ničení Šampiónů. Kromě štítů nemáte možnost rušit akce soupeře ani mu například odhazovat karty z ruky. Hrajete-li ve třech, musíte být schopni ustát situaci, když se proti vám ve chvíli, kdy se začíná dařit, spiknou protivníci a vy máte prakticky po hře. Nedejbože vás vyřadí a stanete se pouhým divákem jejich dalšího soupeření. Tento případ do jisté míry řeší řežba ve třech hráčích – herní varianta z rozšíření, ve které udělujete zranění oběma soupeřům shodně.
Zkušené hráče Úlomky nekonečna neurazí a stejně tak mohou být ideální vstupní hrou do deckbuildingového světa. Dobře se učí a snadno se hraje. Přesto do hry přináší víc, než by se mohlo na první pohled zdát. Hra má svoji hloubku a ještě si procvičíte počty.
Jdu objednat 😀 díky za recenzi :)
Z deckbuildingů tohoto typu které znám(STar realm, UN,STar wars deckbuilding) je tohle nejlepší. Je to v CZ, cena, zvlášť teď s valentýnskou slevou je fakt skvělá a zábava mooc dobrá. Kdo neví může koupit appku na mobil a vyzkoušet.
Za me nejvetsi prekvapeni lonskeho roku. Koupil jsem to jen kvuli ceny, a proto, ze jsem chtel rychly deckbuilding pro dva do hospody. Jak jsem se jen mylil. Skvela hra.
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Tanto Monta: The Rise of Ferdinand and Isabella
Akt. cena: 1900 Kč
Končí za: 5 dnů