Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Počet hráčů: | 3–6 |
Doporučený věk: | od 12 let |
Herní doba: | 240 min (reálná data) |
Herní svět: | Sci-fi |
Herní kategorie: | desková hra, strategická, válečná, diplomacie |
Čeština: | ke stažení |
Vydavatelé: | Fantasy Flight Games |
Autoři: | Christian T. Petersen |
Rok vydání: | 2005 |
Dostupnost: | neznámá |
Sdílej: |
Autor: Eyron | 14.10.2009 | 27
Jmenuji se Mathom Iq Seerva. Jsem winnaraský ochránce Strážné kroniky a tyto řádky píšu z prastaré Věže letopisů letitého města Mecatol. Můj národ, Winnarané, udržoval město v bezpečí po více než tři tisíce let. Od časů Velké pohromy jsme byli ochránci imperiálního trůnu, imperiálních záznamů a galaktické rady zde, na planetě Mecatol Rex. Byli jsme vždy věrní přísaze, kterou jsme dali poslednímu císaři. Moje ruce se při sepisování tohoto listu chvějí. Věřím, že současné dění je příslibem velkých změn. Tuším, že ještě během mého života naše opatrovnictví trůnu skončí. To je důvod, proč jsem Vás oslovil. Budu se Vám snažit přinést stručný, avšak pravdivý přehled o historii naší galaxie. Chci Vám ho dát, protože vím, že toto vědění budete šířit až do dalekých koutů vesmíru. Jak vstupujeme do nestálých roků, které nás čekají, obávám se, že galaxie bude velmi potřebovat svoji minulost, aby se z ní mohla poučit.
Twilight Imperium 3rd Edition (TI3) je epicky pojatá sci-fi hra, ve které 3-6 hráčů představuje vůdce velkých vesmírných civilizací a jejich cílem není nic menšího než ovládnout vesmír získáním prastarého titulu Galaktického Císaře. Hra vyšla v r.2005 a je jednou z vlajkových lodí vydavatelství Fantasy Flight Games. Jejím autorem je Christian T. Petersen, zakladatel a jeden z nejvyšších šéfů FFG, který se podílel například i na A Game of Thrones, World of Warcraft: The Boardgame, Starcraft: The Board Game, A Game of Thrones LCG nebo Cold War: CIA vs. KGB.
Petersen ale není jen autor her, napsal několik knih a jednu z nich jako režisér a scénárista převedl i na filmové plátno. Film Midnight Chronicles z roku 2008 však poměrně propadl. Ve vydávání her si Petersen vede o poznání lépe. Jeho Twilight Imperium poprvé vyšlo v roce 1998 a byla to právě tato hra, která odstartovala boom FFG a z malého dovozce komiksů se poměrně rychle stalo jedno z nějvětších světových herních vydavatelství. Třetí edice Twilight Imperium se krom vyladění pravidel z předchozích vydání a přidání nových prvků soustředila hlavně na zvýšení interaktivity aktivního hráče s ostatními tak, aby nedocházelo k nudným prostojům mezi vlastními tahy.
Říká se, že císaři Lazaxů povstali z popela Mahactských králů. Jen málo je známo o jejich dávném vzestupu, ale je nemožné upřít Lazaxům to, že byli hluboce moudří, laskaví a vzdělaní. Po svém nástupu k moci si vybrali planetu Mecatol Rex jako svůj domovský svět. Rok, kdy Lazaxové poprvé přístáli na planetě Mecatol Rex je zaznamenám v imperiálních kronikách jako „první“ a označuje i začátek mého vyprávění. Po nesčíselné roky vládli Lazaxové celé známé galaxii. Jak nové civilizace přicházeli do kontaktu s císařstvím, bylo jim umožněno účastnit se galaktické rady, která pak zastupovala potřeby a hlas lidu impéria. Mocné civilizace: Xxchové, Hacani, Letnevové, Hylarové, Solové a N’orrové zastoupovaly v radě své občany před koncem Lazaxského impéria.
Hra je zasazena do galaxie, která se dlouhé věky topila v chaosu a úpadku. Kdysi Galaxii vládla mocná rasa Lazaxů a pod vedením jejich Císaře galaxie vzkétala. Nové a nové civilizace byly přizvávány do Galaktické Rady, aby s ostatními budovaly blahobyt Galaxie. Ale jak už to tak bývá, ostatní civilazace začaly závidět Lazaxům jejich vůdčí postavení. Začalo se pletichařit, zbrojit, pašovat. Vznikl drobný ozbrojený konflikt, který se Císař nešťastně pokusil vyřešit Maandůským Ediktem. Ten měl všechny válečné lodě v celé známé galaxii umístit pod přímou správu Impéria. S tím se ostatní civilizace odmítly smířit. Vypukla občanská válka nesmírných rozměrů. Lazaxové se pokoušeli napříč galaxií řešit nespočet konfliktů, což nakonec vyústilo v likvidaci jejich domovského světa a popravu Císaře i s celou rodinnou. (pozn.: Příznačné je, že popravu měla na svědomí Federace Sol, tedy potomci našeho lidstva.) Galaxie utonula v násilí a rozkladu. Války ale nakonec utichly. Technologicky, materiálně i populačně zdecimované civilazace se stáhly do vzdálených koutů galaxie. Po třech tisících letech bezvládí ale prastaré civilizace znovu povstávají ze svého popela, aby se mohly znovu a možná ještě krvavěji střetnout. Boj o prázdný císařský trůn začíná.
Žádná z planet v celé galaxii nebyla více poničena válkou než Mecatol Rex. V průběhu jen několika let byl ekosystém planety zpustošen bombardováním, obyvatelstvo bylo zdecimováno a zelená pole nahradila jedovatá pustina. Lazaxký císař byl s celou rodinou popraven během jednoho z prvních nájezdu Solů, následník trůnu nebyl jmenován. Po smrti posledního císaře se veškeré zdání moci Lazaxů zhroutilo. Lid Lazaxů byl v celé galaxii pronásledován v pomstychtivé vlně vraždění známé jako Velká pohroma. Trvajíc pouhých dvacet let skončila Velká pohroma úplným vyhlazením civilizace Lazaxů. Až dosud nebyl žádný Lazax spatřen v celé známé galaxii po více než tři tisíce let.
Základní hra nabízí deset různých vesmírných civilizací, za které je možné hrát, jsou označovány jako „Velké civilizace“. Nepřekvapí, že jednotlivé civilizace mají své zvláštní schopnosti. Také mají jednotlivé civilizace na začátků různý počet zdrojů a jednotek a různé startovní technologie.
Války šera pokračovaly po staletí. Přesto žádná civilizace nebyla natolik silná, aby se chopila trůnu a odvážila se nést osud Lazaxů. Síla mocných civilizací se pomalu vytrácela, jak se rozpadala jejich ekonomika a jak vlivem vleklé války přišly o veškeré technologie.
Z obrovské krabice (anglicky příznačně přirovnávané k rakvi) dýchá výpravnost této hry každým coulem. Na dvě stě plastových modelů vesmírných plavidel a jednotek devíti typů a v šesti barvách, téměř 350 žetonů a asi tři stovky karet. Mapu pro hru sestavíte z velkých hexů, které předtavují jednotlivé planetární systémy a domovské systémy civilizací, supernovy, roje asteroidů, červí díry i volný vesmír. Těchto hexů je ve hře 43, na tvorbu mapy pro plnou hru šesti hráčů jich budete potřebovat 37. Důležitou součástí hry jsou velké karty jednotlivých civilizací, které na své rubové straně rozvíjejí příběh popisem historie dané civilizace. Dále je zde osm kartonových strategických karet. Jako v každé pořádné ameritrash hře nemůžou chybět kostky, v tomto případě desetistěnné.
Co se pravidel týká, mají 44 stran a byť obsahují řadu příkladů a ukázek, nemůžu se zbavit dojmu, že jsou napsána nepřehledně a jednotlivá témata jsou špatně seřazena. Tohle citelně vadilo při několika prvních hrách, kdy listování v pravidlech a neustále nahlížení do obsahu nudilo.
Války šera se nakonec v tichosti vytratily. Časy, které následovaly jsou známé jak Temné roky, doba hospodářského, kulturního i duchovního úpadku. Velké civilizace se stáhly do svých malých bezpečných oblastí vesmíru. Po čase Temné roky skončily a začalo klidné, ale nejisté období obnovy. Když píšu tyto řádku, mocné civilizace znova získaly základní součásti své bývalé moci. Galaktická rada v mém městě znova získává vliv, když mocné civilizace zvažují kolonizaci sousedních planetárních systémů, opuštěných za časů Temných roků.
Pravidla jsou velmi komplexní a provázaná, přesto se je pokusím podrobněji přiblížit.
Základ tvoří herní plán galaxie tvořený hexy systémů. Při běžné hře galaxii tvoří samotní hráči, kteří si nalosují několik hexů a postupně je umístí, stejně tak svoje startovní hexy. Tuto část hry není rozhodně vhodné podcenit, vhodným umístěním můžete mít z půlky vyhráno. Některé hexy totiž obsahují planety. Ty jsou ve hře reprezentovány svými kartami, přičemž u každé planety je uvedena hodnota surovin a politického vlivu. Zatímco suroviny jsou potřebné k výrobě nových lodí, armád a hvězdných doků, politický vliv je důležitý pro politická hlasování.
Hra samotná se pak hraje v kolech, která jsou poměrně dlouhá (běžná hra trvá 7-12 kol).
Před začátkem kola (přesněji na konci kola předchozího) si hráč rozmístí svoje velitelské žetony do tří oblastí, v první jsou žetony pro provádění taktických akcí (níže), ve druhé žetony pro reagování na strategické karty soupeřů (níže) a ve třetí počet žetonů označuje maximální velikost flotily. Správné přeskupování žetonů je klíčem k efektivní strategii. Chcete být akční a provést mnoho akcí? Dobrá, ale zaplaťte velikostí flotily a schopností reagovat na ostaní...
Na začátku kola si hráč vybírá „strategickou kartu“, ta jednak určuje pořadí hráče v kole a jednak umožňuje zahrát na kartě popsanou strategickou akci. Na zahrání strategické akce aktivním hráče mohou ostatní reagovat zahráním sekundární akce strategické karty, což je často důležité, ale tyto akce nebudu podrobně popisovat. Strategické karty, jejich pořadí a akce:
Po rozebrání strategických karet se hráči střídají v akcích. Mohou zahrát strategickou kartu, provést taktickou akci (či její variantu Transfer, sloužící k přeskupení sil v sousedních systémech) nebo pasovat. Taktické akce umožňují přesuny, útoky ve vesmíru i na planety a výrobu. Když všichni pasují, kolo končí.
Boj se sestává z vesmírných bitev a dobývání planet pozemními armádami. Boje využívají desetistěnné kostky, čím slabší jednotka, tím hůře zasahuje. Lehký stíhač zasahuje pouze na hod 9 nebo 10, obřímu křižníku Dreadnought stačí hod 5 a víc. Útoky probíhají současně a zásahy „rozmisťuje“ zasažený, většinou se tedy nejprve ničí své nejslabší jednotky. Jednotky jsou zničeny jedním zásahem, výjimku tvoří dvě nejsilnější jednotky ve hře, War sun a Dreadnought, které jsou zničeny až při zásahu druhém. Mnohé jednotky pak mají zvláštní schopnosti, třeba bombardování povrchu planet, přepravu pozemních jednotek atd.
Během hry hráči získávají akční karty, které, jak už to tak bývá, zahrnují nejrůznější záludnosti pro prakticky všechny fáze a části hry. Typickou záludnou kartou je třeba Flank speed. Pomocí této karty vám soupeř ze vzdálenosti, kterou jste považovali za bezpečnou, vrthne do domovského systému a vypleního ho, než řeknete „Šmarjápano“.
Hráči získávají vítězné body, buď plněním Veřejných cílů, které se ve hře postupně odkrývají, plněním Tajného cíle (který si háč na začátku vylosuje) a hraním strategické karty Imperium. Cíle jsou vojenské i ekonomické a různě náročné (a tedy i různě bodované). Při běžné hře vítězí hráč s 10 VB (ale hra může skončit i dříve).
Pravidla samotná umožní několik velmi zajímavých variant.
Znamení velkých změn jsou všudypřítomná. Cítím je ve vzduchu. Jakoby vyšly z pradávného proroctví, se tento rok vrátili z temnoty věků Lazaxové, avšak ve zlověstné kybernetické formě. Pro mě je jejich příchod jako první závan mohutné bouře. Cítím, jak se galaxie probouzí. Jakoby se prastará stvůra pohnula v temné jeskyni.
Za největší zápor hry považuji její nevyváženost v menším počtu hráčů. Hlavně u hry tří nebo čtyř hráčů je možné vyhrát velmi snadno bez jediného výstřelu, zvlášť pokud má hráč štěstí na ekonomický tajný cíl. Hra v nízkém počtu hráčů je obecně málo vyrovnaná. To je ovšem možné zmírnit použitím různých fandovských úprav nebo s použitím rozšíření a jeho předdefinovaných map. V každém případě počítejte s tím, že hra v menším počtu hráčů ztrácí mnoho ze svého kouzla a pokud víte, že ani pět se vás nikdy nad touto hrou nesejde, poohlédněte se raději po jiné hře. TI3 je také velmi náročné na čas. Pokud si budete chtít zahrát běžnou hru šesti hráčů, počítejte minimálně se čtyřmi hodinami, pro první partie s louskáním pravidel alespoň s šesti. Pravidla nejsou nijak zvlášť intuitivní a budete do nich pronikat zřejmě docela dlouho a vysvětlit je novým hráčům celé dá skutečně zabrat. Je třeba také zmínit cenu, která se pohybuje kolem 2000,- a pokud vás TI3 chytne, rovnou si k tomu přidejte 1300,- za výborné rozšíření Shattered Empire. Hra zatím není lokalizovaná a velké množství textu ve hře, především na akčních a diplomatických kartách bude zřejmě hráčům bez potřebné cizojazyčné výbavy dělat výrazné problémy.
Den, kdy povstane nové impérium je blízko. Všichni můžeme jen doufat, že nový císař nejenže bude mít moc chopit se trůnu, ale bude mít i sílu udržet mír. Pokud ne, bojím se, že Moře zármutku pohltí nás všechny.
V diskuzi u této hry si můžete přečíst report z neuvěřitelné 15-ti hodinové hry v šesti hráčích na extravelké mapě. Musím se přiznat, že to byl jeden z nejsilnějších herních zážitků vůbec.
TI3 je hra, které budete muset lecos obětovat. Je nákladná, velmi náročná na čas i počet spoluhráčů. Pokud jí ale tohle všechno dáte, odmění vás velmi intenzivním herním zážitkem, který vám umožní prožít ty nejslavnější vesmírné ságy na vlastní kůži. A za sebe můžu napsat: Rozhodně to stojí za to!
Vynikající recenze
Poutavé, dobře čtivé, popisující i analyzující a celkově tedy přínosné počtení.
Jednoznačně zasloužený palec!
Konečně!
Na tuhle recenzi jsem dlouho čekal! Výborně napsaná, přesto tě proklínám, bo díra v peněžence bude veliká (rozšíření je totiž must-have). Udav se mým palcem! :D
thanx
Díky, jsem rád, že jsem recenzi konečně spáchal, chystal jsem se na to půl roku...
Při psaní recenze jsem dostal neodolatelnou touhu si zahrát nějakou epickou hru, takže počítám, že nejpozději do konce roku zorganizju zase v Brně nějakou megahru, minimálně 6 hráčů. Sledujte "Hledáme spoluhráče" :-)
Výborná recenze...
Díky Eyrone za tuhle recenzi, neboť všude na na ni slyším chválu.
TI3 i s rozšířením jsem si totiž nedávno obstaral a doufám, že během dlouhých zimních (podzimních) večerů budu mít čas na několik "seznamovacích" partií.
Pak bych se k vám možná připojil při té vaší početnější epické partii :-).
Yes
vyborna recenze na vybornou hru, bohuzel me definitivne utvrdila v tom, ze si tuhle hru nemam s kym a kdy proste zahrat. Takze pokukovani po tehle hre je pro me definitivne pase.
Velmi dobrá recenze
perfektně popisující dojmy ze hry. Doplnil bych dvě hlášky, které mě osobně dostaly při posledním hraní:
- "Zdravíme sousední technologický celek!" - míjela se dvě WarSun na plánu
- "Jejda, ono je to smrtelné...." - po zničení WarSun
Jinak hra v šesti je úplně ideální a dochází při ní k šíleným situacím. Třeba když jeden hráč dostane tajný úkol obsadit domovské planety sousedního hráče a sousední hráč dostane za úkol obsadit planetu jiného hráče s posledním dokem - a vyberou se navzájem. Jejich vzájemný souboj napříč celou hrou (ke konci úplně kašlali na všechno, cílem bylo prostě zničit toho hnusáka vedle) patří k jednomu z nejlepších herních zážitků.
ne test :)
Přečetl jsem to celé až teď, v práci nebyl čas. Nádherně napsáno, skvěle proloženo příběhem. Děkuji. Tuhle hru toužím mít už dlouho a tohle mě zase posunulo o kus dál ... bohužel nejsou lidi, ale i přesto si asi na vánoce udělám radost.
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Tiny Epic Dungeons deluxe + rozšíření + game mat
Akt. cena: 1500 Kč
Končí za: 11 dnů