Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Počet hráčů: | 2–6 |
Doporučený věk: | od 8 let |
Herní doba: | 20 min (reálná data) |
Herní svět: | Současnost, Vlaky |
Herní kategorie: | budovatelská, dopravní |
Čeština: | v balení hry |
Vydavatelé: | Rio Grande Games Winning Moves |
Autoři: | Franz-Benno Delonge |
Rok vydání: | 2001 |
Dostupnost: | neznámá |
Sdílej: |
Autor: Johanson | 6.3.2011 | 5
"Prosím pozor, na nástupiště číslo 2 přijíždí rychlík ze směru Dolánky u Havlíčkovic, Horní Dolní, Měchomůrka u Jinouškovic, ve směru Štresburg hlavní nádraží. Poštovní vagón a vůz pro cestující s dětmi je řazen v zadní části vlaku."
Tak nějak by mohl začínat úvod ke hře. Budu se věnovat oběma verzím jak TransAmerice, tak TransEvropě. Obě mají totiž krom jiného rozložení hracího plánu všechno stejné.
Cena hry: cca 500kč (Popravdě za herní desku, pár dřevěných modýlků mašinky a několik černých klacíků to není zrovna nízká suma. Ale za tuhle povedenou hru, vem to čert.)
Poměr Vzduch/Velikost krabice: Inu dejme tomu, že místo tu ještě je, ale udělat tu krabici menší by snad už byl i hřích, takže souhlas OK.
Komponenty: Tak tu máme několik barevných mašinek pro hráče, dřevěné a celkem názorné, byť některým dělá problém postavit mašinku správně a setkal jsem se s tím, že jezdily stříškou dolů. Nevím jak vás, mne to pak irituje, takže jsem všem mašinky vždycky správně otáčel. :-)
Kolejnice jsou z krátkých se sirkou srovnatelných dřívek, ale pro jednoduchost hry to stačí.
Výchozí body jsou malé dřevěné válečky, stejně jako mašinky v barvě hráče.
Hrací plán:
TransAmerica: Jednoduchý, přehledný, pěkně zpracovaný. (Protože mám raději varintu Trans Ameriky pro mě na jedničku)
TransEuropa: Stějně jako u Trans Ameriky, byť mě tedy rozložení evropy moc nenadchlo a první verze měla dokonce Benátky na opačné straně italské botky, což mne neskutečně bavilo. A skoro jsem i zapátral, jakou, že to známku kdo z vývojového týmu (Grafik, či autor) vlastně měl. Pravda nové vydání tuto chybku opravilo, takže už jí špatně nenajdete. Jako ovšem veliké mínus co by klasický vlastenec, postrádám na herní desce Prahu. Což je pro mne absence celkem podstatná, zvláště když už jsou tam třeba nepodstatná města v Německu a jinde... o jejichž existenci jsem neměl do té doby ani tušení zase naopak já.
Karty: Grafika nevtíravá, leč neoslnivá, přesto plní svou praktickou funkci, byť jsem město stejně hledal na mapě než mi došlo, že na kartičce je jeho poloha zvýrazněna.
Na začátku hry si všichni hráči umístí své mašinky do deba při jedné ze stran hracího plánu (Stříškou nahoru ve směru kolejí z depa!!!) Poté se zamíchají karty zvlášť podle barev a každý hráč si vytáhne město z každé barvy. Nyní ví jaká města musí železnicí spojit. ve většině případů se sejde, že krom jednoho jediného města máte celkem pěkné rozdělení, občas ale také obkroužíte celou mapku.
Města jsou na mapce spojeny již předtisknutými drahami, na které se pokládají vaše dřívka (černé zápalky dráhy) vždy jedno, v případě zhoršeného terénu (mosty, hory, apod.) dvě dřívka. Tyto komponenty jsou pro všechny stejné, takže dřívka nechte vedle herní desky dostupné pro všechny hráče.
Začínající hráč si pak do jednoho z měst (nemusí to nutně být to, které si vytáhl na kartách) umístí svůj výchozí bod, rovnou si vezme do ruky dvě zápalky :-) a umístí je v nějakém směru od tohoto bodu (nemusí nutně obě stejným směrem) a tím postaví část své dráhy. Stejně tak jednají všichni ostatní hráči až se vystřídá kolo. Poté krom postavení výchozího bodu se pokračuje stejně.
Ten kdo jako první spojil všechna svá města vyhrál. Ostatní si dopočítají kolik dřívek (zápalek) jim po nejkratší cestě chybí k jejich městům a o tento počet popojednou jejich mašinky po kolejnici. A hraje se znovu, dokud alespoň jedna, po domluvě všem ostatním hráčům, nesjede tato mašinka z domnělého útesu na konci dráhy u figurek mašinek.
Celá zábava hry spočívá v tom, že ke spojení svých měst nemusíte nutně použít svou kolej. Kdykoliv se napojíte na jiným hráčem postavenou dráhu můžete dál pokračovat i od jakéhokoliv jiného bodu a nemusíte znovu pokládat v tomto úseku svou "zápalku".
Je tedy nasnadě, že se budete snažit, aby vaši spoluhráči ve svých tazích položili co nejvíce drah sami a vy si pak jen dospojovali města s využitím nejméně svých tahů. A je tedy dobré sledovat, kam další hráči svými kolejemi míří, kde se vám to kdy hodí a dávat si pozor, aby se vám nestalo, že svým propojením se soupeřovou dráhou, umožníte soupeři pokračovat výhodně po vaší dráze...
Toto propojení je tedy většinou obousečné.
Hra je pěkně vymyšlená, je jednoduchá a zábavná a za to si jistě zaslouží velké plus. Vydržíte u ní hodiny a rádi si ji vytáhnete i jen tak při vínečku s příteli. protože zaučit nováčky nedělá žádný problém, herní mechanusmus většinou každý pochopí hned na začátku a neomrzí ani otrlé hráče, protože je zase pokaždé trochu jiná.
Vřele doporučuji všem jak stratégům, tak těm kteří rádi hry typu Člověče nezlob se. Prostě TransAmerica, potažmo Europa, je vhodná pro každého bez rozdílu věku národnosti, či smýšlení. (Tedy Evropa krom Čechů, kterým soustavně ve hrách chybí Praha!!!) Pokud váháte kterou variantu zakoupit jako první vřele doporučuji nejdříve Trans Ameriku, Evropa je na můj vkus už trošilinku nedotaženým komerčním klonem.... :-)
Moje hodnocení: 99%
Zatím nebyl přidán žádný komentář...
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Istanbul: Big Box ENG (folie)
Akt. cena: 700 Kč
Končí za: 13 dnů