Tide of Iron: Fury of the Bear

xxxxxxxxoo hodnoceno 5x (Seznam vlastníků)

Tide of Iron: Fury of the Bear - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Rozšíření pro hru: Tide of Iron
Počet hráčů: 2–4
Doporučený věk: od 12 let
Herní doba: 120 min (reálná data)
Herní svět: 2. světová válka
Herní kategorie: desková hra, strategická, válečná
Čeština: není
Vydavatelé: Fantasy Flight Games
Autoři: Robert A. Kouba
Rok vydání: 2010
Dostupnost: neznámá
Sdílej: Facebook

Rozzuřený medvěd nebo hravé medvídě?

Autor: laredo | 21.4.2011 | 10

Vydání tohoto rozšíření s hrdým názvem Fury of the Bear (volně přeloženo jako Rozzuřený medvěd) pro Tide of Iron (dále jen ToI) předcházelo nejen velké očekávání, ale také nevysvětlitelné zpoždění. Jedná se o už třetí rozšíření – vedle pouštního rozšíření Days of the Fox (z r. 2007) a kampaňového rozšíření Normandie (z r. 2008) – této taktické hry z prostředí 2. světové války. Na fóru FFG věnovanému této hře najdete ohlasy fanoušků laděné (v tomto ohledu) spíše negativně než pozitivně. Proč je tomu tak? Pokusím se vám osvětlit obzory a poodkrýt (tak trochu i) zákulisní informace týkající se nejen vydání této hry ale samozřejmě i hry samotné.

 

Historia – magistra vitae (Historie je učitelkou života)

Začátkem jara r. 2009 zveřejnil jeden uživatel ve fóru ToI (na stránkách FFG) příspěvek, že v seznamu her prezentovaných na GenConu (téhož roku) našel i toto, tehdy ještě neavizované nové ruské rozšíření pro ToI. Jen na vysvětlenou, GenCon je herní veletrh konající se v (severoamerickém) Indianapolis každoročně začátkem srpna. Krátce poté byla tato hra smazána z onoho seznamu (na Internetu) a nastalo asi roční „ticho jako po pěšině“. V polovině dubnu loňského roku (tj. r. 2010) se na stránkách novinek FFG objevilo první avízo hrdě ohlašující toto rozšíření s plánovaným termínem vydání v létě 2010.

Bohužel, jak čas plynul, léto se přehouplo, objevilo se další avízo, ale pořád nic nevycházelo a u produktu Fury of the Bear (dále jen FotB) stále zůstávala ikonka „továrny“, znamenající stádium její výroby. Teprve začátkem ledna následujícího roku (tj. r. 2011) se objevila zmínka, že vytištěný náklad FotB-éček byl naložen na loď a pluje do Států. Na pultech obchodů se hra objevila začátkem letošního března.

Dodnes FFG neposkytlo žádné oficiální vysvětlení tohoto prostoje. Proslýchá se, že se prý vyskytly problémy při odlévání figurek. Ale co na tom bylo tak divného, že to FFG nemohlo zveřejnit? To se přece může stát a hráčská komunita by to určitě pochopila.

Jak vidno, všichni se máme pořád z čeho učit. FFG ve vstřícnosti a informovanosti vůči zákazníkům a my, nedočkaví hráči, v trpělivosti:-)

 

Všechno co se třpytí, nemusí být zlato

Po zveřejnění anglické verze pravidel FotB (na stránkách FFG) a vzhledem k nízkému počtu nových rysů jsem dospěl k přesvědčení, že tohle rozšíření nejspíš oželím. Díky Kubisovi, který stihl stáhnout oficiální pravidla včetně scénářů, které FFG zapomnělo vypustit, jsem si je mohl dopředu prohlédnout a ohodnotit.

Asi tak dva týdny jsem přemítal, zda-li FotB koupit či ne. Že by jen kvůli těm pár zajímavým scénářům? Na druhou stranu, dát cca 1650 Kč za rozšíření, když se dá základní hra ToI sehnat za 1800 Kč, není to tak trochu ujetý? Bohužel, slabá vůle zvítězila a hru jsem si koncem března přeci jen objednal. Nyní, po odehrání 4 scénářů už jsem poněkud změnil názor na ni směrem k lepšímu, nicméně na následujících řádcích ji nijak šetřit nebudu.

Z mých slov už jste asi poznali, že FotB nebude žádné velké terno, navzdory jeho velkému a dlouhému očekávání a navzdory všem masážním snahám FFG.

 

Zimní varianta Days of the Fox ve větším balení

Ruský vozový parkStylově i obsahově bych ho nejspíše přirovnal k pouštnímu rozšíření DotF. Přijde mi jako jeho o 2 roky mladší bráška, třebaže více otužilý a více finančně náročný.

Tak jako DotF uvedlo na scénu boje v severoafrickém (převážně pouštním) prostředí a představilo nový národ Britů spolu s protitankovými děly, tak FotB se zase orientuje na východ a otevírá hráčům Východní frontu – pochopitelně s novým národem Rusů a všemi jejich nutnými proprietami (rozuměj figurkami pěchoty, tanky, přepravními vozidly, všemi potřebnými druhy žetonů, atd.).

Ovšem zde veškerá podoba končí. Kromě několika mála nových konceptů (zmíněných dále), které jsou využitelné bohužel jen v tomto rozšířením, rozšíření nic nového nepřináší ani na žádné starší mechanismy nenavazuje.

Proč tomu tak je a co (nejen) mně ve FotB chybí?

Třebaže se jedná o mladšího bráchu DotF, přece jen tato dvě rozšíření dělí dva roky (možná o něco méně, stálo přece přes půl roku v tiskárně) a hráči logicky očekávají nové koncepty příp. rozšíření těch existujících a nikoliv jen pouhou „kopii“ dřívějšího rozšíření.

Vzhledem k tomu, že toto rozšíření i Normandii navrhoval týž autor (Robert Kouba), měl jsem (a určitě nejen já) za to, že v ruském rozšíření budou nové (a zajímavé) prvky z Normandie použity příp. rozšířeny. Konkrétně mám na mysli spojení několika scénářů do kampaně (ať už ruské či německé), zahrnutí nových karet velitelů (např. Žukova, Vatutina, Rokosovského, von Pauluse, Meinsteina,...), nové karty počasí zohledňující zimní období, atd.

Kouba pojal toto rozšíření jako samostatné a nezávislé, vůbec se neohlížel dozadu. Dost mi to připomíná jeho přístup u malých rozšíření pro Battles of Westeros (navzájem nesouvisející, každé představující „svět“ sám pro sebe).

Další nevysvětleným faktem je poněkud vyšší krabice (téměř o polovinu), než bylo zvykem u předchozích rozšíření. Že by příprava místa na možné další ruské rozšíření s druhou polovinou ruské armády a možná i pohřešovaných Stalingradem, příp. zimní Map pack č. 2?

Co vlastně výrobce vedlo ke zvýšení ceny o cca 300 Kč oproti starším rozšířením? Ve srovnání s DotF se počet figurek vozidel liší jen o 15, jinak je množství ostatních komponent víceméně stejné. Je snad v tom zahrnuta cena za opakované odlévání figurek? To už se asi nedovíme.

Tak a teď si asi říkáte jaký jsem škarohlíd, skrblík a hnidopich. Ovšem každý rozumně uvažující hráč ToI, který si trochu toto rozšíření osahá, mi určitě dá (ve většině připomínek) za pravdu.

Ale nehleďme na toto rozšíření příliš černě, nemůže přece být až zas tak úplně špatné. Takže začněme teď zase taky trochu chválit.

 

Obsažené scénáře

8 dodaných scénářů zachycuje různé situace z období německých bojů v Rusku v časovém období 1942–44. Většinou jsou to scénáře, ve kterých se karta obrací (tj. ruský medvěd se už probudil) a Němci v nich dostávají na zadek. Většinu scénářů opět navrhovalo duo autorů Bill Jaffe a Dana Lombardy, přičemž zbývající dva navrhl autor rozšíření R. Kouba.

První polovina scénářů se odehrává v zimním období na bojištích tvořených mapovými dílci se zimní (zasněženou) krajinou. Vypadá to opravdu moc hezky, když ještě navíc vezmete v potaz i některé jeho vedlejší efekty, jako třeba prolomení ledu řeky, nebo smyk na mostě (které ovšem zas tak moc často nedostanou). Na těchto prvních scénářích se velmi rychle seznámíte s novými vlastnostmi tohoto rozšíření (nové specializace, karty sabotáže, nové ruské operační karty, atd.).

Druhá polovina scénářů už se odehrává v normální (letní) krajině. Jsou časově mnohem delší a také jejich mapy jsou mnohem větší. Z těch jsem hrál zatím jen Bitvu u Prochorovky, takže ostatní nemůžu hodnotit.

Přesto už se těším na závěrečný scénář Armored maelstrom, kde by mělo být zahrnuto úplně všechno, třebaže na sestavení jeho bojiště jsou potřeba 2 stoly (15 mapových dílců).

Přesto mám vůči scénářům následující námitky:

  • Scénář Counteratack at Orel je zřetelně nevyvážený: mezera v minovém poli, naznačující směr ruského postupu, německá pěchota se 2 děly v zákopech proti 8 ruským tankům, z čehož 4 tanky tvoří pěchotobijci SU-122. Tohle teda někdo fakt neodhadl.
  • U scénáře Prelude to breakout bych si raději ještě počkal na errata. Myslím, že tam vypadly některé žetony vládních cílů, Němci mají 8 polopásáků (místo 6) a navíc můžou díky jedné operační kartě používat tanky jako transportní vozidla, což je vše docela podivné. Jinak ale tento scénář vypadá zajímavě.
  • U scénáře Bitva u Prochorovky je velikost ruských posil velmi kolísavá. Podle hodu kostkou se pohybuje mezi 3–9 tanky, což je ale značný rozdíl. Při naší hře dostal Rus posilu 9 tanků T 34 a já v roli Němce tak dostal na zadek, protože třebaže vzájemné ztráty byly skoro srovnatelné, moje zničené Tygry se hodnotily za víc bodů než jeho tanky.

Jinak ale (odehrané) scénáře hodnotím jako pěkné a doporučuji. Škoda jen, že polovina z nich nebyla propojena do kampaně a že mezi nimi není žádný scénář z prostředí Stalingradu.

 

Nové karty a nové specializace

Začnu strategickými kartami. Kromě Ruských posil a Zimní taktiky (analogie Pouštní taktiky z DotF) je zde rádoby novinka zvaná společný (combined) balíček karet Letecké podpory. Je to vlastně normální balíček Letecké podpory, třebaže obsahuje o polovinu karet víc. Některé jeho karty může zahrát jen Němec nebo jen Rus a tyto jdou navíc jeho protivníkem za použití určitého počtu vládních bodů úplně odebrat ze hry. Vznešeně se této nové vlastnosti říká subversion, česky podvratná činnost.

Operační karty zachycují povětšinou prostředí ruské armády příp. ruského prostředí: raketomety Kaťuša, politické komisaře v armádě, sněhové vánice, přepravu jednotek na tancích, nedostatek vysílaček v ruských tancích, apod. Přesto by některé z nich zasloužily buď úplně přehodnotit (např. Elite formations) nebo by měly obsahovat bližší vysvětlení svého použití (např. Katyusha support, Heavy mortar support), konkr. možnost opakovaného použití při neúspěšném pokusu o navázání spojení. Ale to už si můžete ošetřit pomocí domácích pravidel (house rules).

Karty sabotáže (vlevo ruská, vpravo německá)Dalším a novým typem karet jsou tzv. karty sabotáže. Je jich celkem 7. 3 z nich patří Němcům, 3 Rusům a jedna je neutrální. Tyto karty vstupují do hry tehdy, pokud má některý hráč k dispozici četu se specializací Sabotér (což je nová specializace). Pokud se tato četa nachází během Vládní fáze v určité vzdálenosti od nepřátelského vládního či neutrálního cíle pod nepřátelskou kontrolou, či nepřátelského důstojníka, může její majitel použít jednu ze svých karet sabotáže a umístit ji na vršek některého balíčku strategických karet svého soupeře či sdílený balíček karet. Umístí tuto kartu lícem dolů a ten, kdo si chce z daného balíčku vzít kartu, musí nejprve vyhodnotit onu kartu sabotáže. Její efekt je pochopitelně negativní :-).

Další novou specializací je Expert, přičemž tato četa si může při svém neúspěšném útoku znovu hodit určitým počtem kostek v závislosti na počtu jejích zbývajících figurek v podstavci. Ovšem Sabotéři se mi líbí mnohem víc.

 

Další nové prvky

Terénní překážky a opevněníNová opevnění a překážky (miny a zákopy)

  • Ruská snaživost objevila další variantu minového pole – tzv. instant mines(instantní miny, ale nerozpustné :-)). Obvykle se dostanou do hry přes jednu konkrétní kartu sabotáže a fungují podobně jako normální minové pole. K jeho odebrání ale není třeba četa techniků, stačí se na daném hexu s některou jednotkou zastavit. Pokud se jednotka na hexu (s tímto minovým polem) zastaví, získává menší bonus při hodu na vyhnutí se zásahu od min.
  • Kromě zákopů (entrenchmets) tu máme další zákopy (trenches), které poskytují četám mnohem lepší krytí, ale tento nový typ zákopů může být na hexu jen 1 (nikoliv až 3, jak tomu bylo u starších zákopů).

Žetony speciální munice

Žetony munice (4 typy pro 4 národy)Dále tu máme 5 žetonů speciální munice pro každý ze 4 (dosud publikovaných) národů. Jedná se o volitelný prvek, kdy hráč může za jistý počet vládních bodů zakoupit během Stavové fáze jistý druh speciální munice pro svá vozidla (která mohou střílet). Kromě kouřových granátů se jedná jen o munici, která má vylepšené vlastnosti při boji proti vozidlům. Nevím, nijak zvlášť mě to nezaujalo. Snad možná v některém scénáři, kdy má soupeř přesilu v tancích, ale pak už se s vámi asi zase nedohodne na používání těchto žetonů :-).

 

Co na to návrháři scénářů?

Jelikož mnozí hráči této hry jsou zároveň i návrháři scénářů, nedá mi v souvislosti s tímto (novým) rozšířením nepozastavit se i nad tímto kreativním herním aspektem.

První věcí, která asi většinu hráčů pro prohlédnutí ruských scénářů napadla, bylo: a kde je Stalingrad? Na boj v hustém, rozbombardovaném, městském prostředí, kterým byl Stalingrad specifický, se těšil snad každý. Bohužel jen těšil. Nyní zůstává na fanoušcích této hry, aby napravili tuto nedbalost FFG.

9 dodaných mapových dílců zimní krajiny není málo, ale nemusí vždy stačit. Přece jen 12 mapových dílců je jistota. Uvidíme, zda FFG časem nevydá Map pack č. 2 se zimní krajinou. Koupě další kopie FotB kvůli dodatečným mapám i (ruským) figurkám mi vyznívá finančně značně nepříznivě.

Redukovaná velikost ruské armády (tedy figurek pěchoty a podstavců) na 2/3 stav oproti armádám ostatních 3 národů není problémem – jednoduše se nahradí americkými figurkami.

Každopádně prostor pro tvořivost scénáristy je zde značný a osobně už se na nové fanouškovské příspěvky v této oblasti moc těším. Jen aby se nenechali odradit dosud neaktualizovaným editorem scénářů ToI.

 

Bilance přínosnosti (všech) dosavadních rozšíření TOI

Teď bych uvedl krátké zhodnocení a snad i doporučení při (do)kupování rozšíření k této hře. Čím menší číslo, tím si myslím, že je daný produkt lepší a zasluhuje si větší pozornost:

  1. Kniha scénářů Designer Series vol. I (cca 20 nových scénářů, přestože 1/3 z nich vyžaduje ke hraní rozšíření DotF).
  2. Days of the Fox a Fury of the Bear (obě jsou skoro stejně dobrá, třebaže každé zachycuje úplně jiné prostředí, ale obě dělají to dobře. Sám nevím, které bych si vybral, kdybych se musel rozhodovat.)
  3. Normandie (Kromě několika nových scénářů obsahuje víceméně jen volitelné komponenty a má tak význam spíše jen pro skalní příznivce nebo pro tvůrce scénářů).
  4. Map pack č. 1 (má význam pouze pro tvůrce scénářů).

 

Verdikt

Tak a teď jsem se konečně vymluvil či vypsal do Kukulínovy vrby. Copak asi basa pana Červíčka zahraje na plese? „Král Lávra je ušatec nebo Fury of the Bear je propadák?“ To už musíte posoudit sami.

Pokud vám nevadí zaplatit cca 1600 Kč za pár scénářů z Východní fronty, přičemž jinak si toto rozšíření z předchozích rozšíření nebere téměř nic a nic zvlášť převratného nepřidává, klidně si ho kupte.

Pokud patříte mezi tvůrce scénářů ToI (či se jím chcete stát), musíte si toto rozšíření koupit, už jen proto, abyste byli pořád v obraze.

Vás ostatním doporučuji, buď si počkat, než si toto rozšíření koupí váš movitější kamarád či nějaká herna, kam chodíte hrát, příp. si stáhnout z webu FFG některé fanouškovské scénáře z ruského prostředí, k jejichž hraní budete potřebovat jen základní hru ToI. V případě zájmu můžu poskytnout konkrétní tipy (názvy scénářů).

 

Závěrečné resumé

+ boje v prostředí zimní krajiny
+ zajímavé scénáře (většina)

- cena
- jen 2/3 velikost ruské armády
- neprovázanost s prvky z Normandie
- chybí scénáře z bojů o Stalingrad

Sdílet s přáteli:

Komentáře

Rob Kouba
Tenhle autor je velice kreativní a srší nápady.
jeho scénáře jsou zajímavé, někdy pravda ne úplně vyvážené.

Na druhou stranu kašle na komunitu a dělá hodně chyb, které pak odstraňují errata a nepovinná pravidla (fanoušci BoW jistě potvrdí).
Přijde mi trochu arogantní, ale je pravda, že tak soudím jen z toho, jak mne odkázal do patřčných mezí, když jsem se ho ptal (opakovaně) na nějaké věci k BoW.

28.4.2011 09:38:11

Armáda
Mě osobně zklamalo doplnění sestavy Ruské armády americkými stroji. Vím že je používali. ale sem bych to rozhodne netahal. Rusové přece měli své náklaďáky, tak proč tam cpát americké.

19.2.2012 19:40:53

Vybíráme z Bazaru

Psí život karetní hra
Psí život karetní hra
Akt. cena: 250 Kč
Končí za: 1 den

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas