Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Rozšíření pro hru: |
Tide of Iron |
Počet hráčů: | 2–4 |
Doporučený věk: | od 12 let |
Herní doba: | 120 min (reálná data) |
Herní svět: | 2. světová válka |
Herní kategorie: | desková hra, strategická, válečná |
Čeština: | ke stažení |
Vydavatelé: | Fantasy Flight Games |
Autoři: | Corey Konieczka |
Rok vydání: | 2008 |
Dostupnost: | neznámá |
Sdílej: |
Autor: laredo | 29.4.2009 | 11
Lišákem (tedy spíš Pouštní liškou) je míněn slavný německý polní maršál Erwin Rommel, vynikající taktik i stratég, který je velmi pěkně vyobrazen i na samotné krabici se hrou. Časově se v historii 2. světové války přesuneme do let 1941–42, a to konkrétně do oblasti Severní Afriky. Mezi hlavní protagonisty (velitele) patří kromě už zmiňovaného Rommela také jeho britský protějšek Bernard Montgomery, přezdívaný Monty, známý svou důsledností a až přehnanou opatrností, stojící v čele britských sil.
Třebaže do tehdejších střetů mezi armádami těchto dvou národů zasáhly (alespoň zpočátku) také italské síly, jejich účast není ve scénářích nijak zohledněna. Na druhou stranu, v případě pozdější spojenecké invaze do SZ Afriky (operace Torch), jsou americké jednotky ve scénářích nejen zmíněny ale i použity.
Nová armáda – Britové
Asi nejmarkantnější rysem tohoto rozšíření je představení další armády, v tomto případě britské, se vším všudy (pěchota, vozidla, tanky, patřičné žetony, karta iniciativy...). Ovšem při porovnání počtu figurek s figurkami druhých dvou armád (ze základní hry) se dostanete u britských jednotek jen na 2/3 stav, což ale pro hraní dodávaných scénářů bohatě stačí. Pokud si (časem) zakoupíte i rozšíření Normandie, které taktéž obsahuje figurky britské armády (třebaže bez vozidel), dostanete se s britskými jednotkami dokonce i mírně „nad stav“ německých a amerických sil. Takže pak budete mít k dispozici 3 rovnocenné armády (alespoň z hlediska pěchoty).
Nové tanky
Angličané mají k dispozici 4 rychlejší, ale méně pancéřované, tanky Crusader a 4 pomalejší, ale lépe pancéřované, tanky Matylda. Němcům byly naděleny 4 tanky Panzer III (předchůdce Panzera IV) a 4 nové Pantery (které ovšem v Africe vůbec použité nebyly, teprve až v Rusku a Normandii). Pantery ve scénářích DOTF použity nejsou, byly sem zařazeny jako bonus pro budoucí rozšíření. Repertoár německých tanků se tak zvýšil z původních 12 (ze základní hry) na 20.
Polní děla
Všechny 3 armády dostaly shodně do vínku 4 protitanková děla, přičemž ta německá jsou výrazně efektivnější. Použití děl se řídí speciálními pravidly, přičemž je na nich hezké to, že je lze nejen zničit, ale i ukrást. Víceméně jsou jedinou další možností (kromě vašich tanků), jak se efektivně vypořádat s nepřátelskými tanky.
Nové specializace
Ke čtyřem specializacím dodaným se základní hrou (ženisté, plamenometčíci, lékaři a protitanková četa) teď přibyli průzkumníci spolu s alfa a bravo jednotkami.
Průzkumníci mají zvýšenou pohyblivost a nepřítel na ně nemůže útočit při velkém dostřelu.
Alfa a bravo jednotky se mohou během scénáře až dvakrát vylepšit (povýšit), což je trochu nezvyklý rys, ale rozhodně potěší. Oba typy těchto specializací začínají scénář s žetonem zobrazující 1 hvězdu (tedy základní stav). Za jistých okolností si tyto specializované čety mohou svůj stav vylepšit (tj. získají další zkušenostní hvězdu a nový žeton). Poté si mohou připočíst buď další bonus k útoku (alfa jednotky) nebo k obraně (bravo jednotky). Tento bonus se ovšem vztahuje na celou četu, nikoliv na jednotlivé figurky. Alfa jednotky jsou prostě takoví ostrostřelci, třebaže svůj bonus mohou využít jen proti pěchotě. Bravo jednotky se zase dokáží lépe krýt (a přežít tam, kde jiní ne).
Komponenty zohledňující pouštní prostředí
Jelikož se prostředí Severní Afriky a Západní Evropy (prostředí scénářů základní hry Tide of Iron), poměrně radikálně liší, nikoho asi nepřekvapí nová sada 9 pouštních mapových dílců (opět oboustranných), na kterých se odehrávají dodané scénáře.
Dalšími „podpůrnými“ komponentami je několik nových specifických operačních karet a balíček strategických karet Pouštní taktika, který se často používá ve scénářích jako sdílený (tj. používají ho obě strany).
Nové pouštní scénáře
Přiložená kniha scénářů vás provede nejen neznámými bojišti ale navštívíte i některá proslavená místa Severní Afriky, která se dostala do povědomí většiny lidí právě díky 2. světové válce (Tobrúk či El Alamejn).
Scénáře dodané se hrou
Ve scénáři Pekelný průsmyk (v Halafaye) poznají vaše (tj. btitské) tanky efektivitu německých 88mm kanónů. Poté budete v roli anglických průzkumných jednotek osvobozovat jednu zajatou americkou četu z domorodé vesničky, držené Němci. Dále si vyzkoušíte klasickou tankovou bitvu v poušti (8 tanků proti 7) v rámci operace Crusader. Následně budete v roli Britů bránit Tobrúk, proslavený libyjský přístav, před útokem Němců. V předposledním scénáři si vyzkoušíte velení britským i americkým jednotkám zároveň při útoku na německé pozice. Závěrečný scénář je víceméně bleděmodrou variantou scénáře obrany Tobrúku, třebaže teď se role vymění a místo městečka budete dobývat skalnatý hřeben.
Scénáře v DOTF už nepochází výhradně z hlav tvůrců TOI z FFG (jako v základní hře), ale 4 z nich mají původ u dvojice amerických válečných historiků (třebaže ne-hráčů TOI) D. Lombardyho a B. Jaffa. To byl myslím rozhodně krok dopředu, neboť u jejich scénářů poznáte, že mají větší historickou autenticitu a že nejsou jen tak ušité „horkou jehlou“ a zasazené do pouštního prostředí.
Jen tak na okraj: V případě Normandie FFG tento přístup zopakovala a toto duo historiků navrhlo všechny 4 scénáře pro kampaň 29. americké pěší divize a ještě 2 další samostatné scénáře.
Další pouštní scénáře
Co se týče dalších (existujících) scénářů s pouštní tématikou, tak víceméně jedinou další možností je použití 5 scénářů obsažených v knížce scénářů Designer series vol. 1, které jsou přímo navržené pro boj v poušti (tedy pro DOTF). Scénářů s touto tématikou, navržených hráči, je poskrovnu, neboť editor scénářů zatím neobsahuje (nepodporuje) komponenty z DOTF.
Omezenost vs. univerzálnost použití nových komponent
Určitě nebude od věci provést porovnání využitelnosti (použitelnosti) nových komponent tohoto rozšíření.
Pouštní mapové dílce a několik specifických operačních karet a balíček karet Pouštní taktiky využijete jen v tomto rozšíření, kdežto vše ostatní (tj. figurky britské armády, polní děla, nové typy tanků, ostatní balíčky strategických karet) využijete i v jiných scénářích (rozšířeních). To považuji za významné plus, neboť neinvestujete cca 1400 Kč jen za to, abyste si zahráli 6 scénářů z afrického prostředí.
Sdílené strategické a operační karty
Ve scénářích DOTF se poprvé objevila vlastnost, kdy jsou balíčky strategických karet použity jako sdílené. V praxi to znamená, že takový balíček je umístěn ve společné oblasti hry a karty si z něj mohou brát oba hráči. U některých typů balíčků je to zatím zbytečné (např. Dělostřelectvo, Letectvo, Posily), neboť každý národ má buď svou vlastní verzi daného balíčku nebo jsou k dispozici dva tématicky velmi podobné balíčky. Vhod to přichází v případě, kdy se obě strany nachází v podobné situaci (např. útok a následný protiútok, kdy se role obrátí) nebo, jako v případě Pouštní taktiky, kvůli dalšímu přiblížení prostředí bojiště.
Normandie zachází v tomto směru ještě dál, když zavádí i sdílené operační karty.
I když jen tak mezi námi, v principu to nic převratného není, a nevidím důvod proč tyto rysy nepoužít u vašich vlastních scénářů nebo u mírně modifikovaných scénářů v základní hře.
Použití dvou armád různých národností jako spojenců
Další nový rys (třebaže jen mírně upravující pravidla základní hry pro hru více hráčů) je použití jednotek dvou různých armád, přesněji řečeno dvou divizí různých národností, pod velením jednoho hráče. Zde je to jenom kombinace Američanů a Britů, ale klidně bych si dokázal představit i variantu Němců a Italů (třebaže tito nemají vlastní figurky).
V tomto případě platí, že jednotky jednoho národa nemohou převzít kontrolu nad vládními cíli (strategickými místy), označenými žetony druhého, spojeneckého národa. Dále, vcelku logicky, nelze přesouvat jednotky mezi četami (spojeneckých) armád různých národností. V ostatních případech se takovéto dvě divize různých národností chovají jako jeden útvar.
Co říci na závěr? Berte nebo neberte? Pokud vás TOI baví a máte pocit, že vás standardní scénáře (z evropského bojiště) už nějak nudí, pak výběrem DOTF určitě nesáhnete vedle. Kvalitativně i vyvážeností bych scénáře z DOTF zařadil o třídu výš než ty ze základní sady. Pokud už jste si koupili knížku scénářů Designer series vol. 1, tak si budete moci zahrát i několik scénářů z ní, určených přímo pro DOTF. Ale za hlavní plus považuji využitelnost drtivé většiny jeho komponent i v samotné základní hře.
Zatím nebyl přidán žádný komentář...
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Salädin
Akt. cena: 205 Kč
Končí za: 19 hodin