Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Rozšíření pro hru: |
Tide of Iron |
Počet hráčů: | 2–4 |
Doporučený věk: | od 12 let |
Herní doba: | 120 min (reálná data) |
Herní svět: | 2. světová válka |
Herní kategorie: | desková hra, strategická, válečná |
Čeština: | není |
Vydavatelé: | Fantasy Flight Games |
Autoři: | neuvedeno |
Rok vydání: | 2008 |
Dostupnost: | neznámá |
Sdílej: |
Autor: laredo | 7.5.2009 | 5
Poté, co už jste mohli provést ochutnávku jak hlavního chodu (recenze základní hry Tide of Iron), tak i druhého chodu (recenze rozšíření Days of the Fox), je na řadě nahlédnutí pod pokličku nádoby poslední části menu, kterou je rozšíření Normandie. Jestli to bude sladký dezert nebo jen zeleninová obloha, není na první pohled úplně jasné. Každému může chutnat úplně jinak. Takže, jak je to s ním vlastně doopravdy?
Já se do recenze Normandie pustím, třebaže jsem ještě nehrál ani její kampaň ani ostatní scénáře. Její nové rysy si totiž ověřuji ve vytvářené ardenské kampani, takže si myslím, že je dokážu posoudit stejně dobře jako při hraní samotných normandských scénářů.
Jak v recenzi základní hry TOI, tak i v recenzi jejího prvního rozšíření DOTF jsem zmínil několik informací týkajících se Normandie, aby si ji případní možní zájemci (nebo i jen zvědaví čtenáři) dokázali alespoň částečně zařadit do rámce modulárního systému TOI. Ale pro úplnost je (postupně) raději zopakuji.
Jen tak na okraj: Pokud by vám vrtalo hlavou, kdo že je ten chlapík vyobrazený na krabici hry, pak vězte, že se jedná o generála Eisenhowera, pozdějšího prezidenta USA a velitele NATO, který byl svého času vrchním velitelem spojeneckých armád v Evropě (mimojiné i v době vylodění v Normandii).
Scénáře dodané s tímto rozšířením můžeme rozdělit na 2 druhy. Jednak tu máme 4 scénáře, tvořící kampaň americké 29. pěší divize, a také 4 další scénáře, které sice také tématicky patří do tohoto období, ale neváží se k žádné kampani (tj. jsou hratelné i samostatně).
Časový rámec scénářů
Jak už samotný název rozšíření napovídá, ocitáme se v prostředí francouzské Normandie, na jejíchž březích byla 6. června 1944 zahájena operace Overlord, neboli otevření druhé (západní) fronty. Nemá cenu tady popisovat bližší podrobnosti, neboť se je můžete dočíst v historickém pozadí jednotlivých scénářů.
Kampaň 29. pěší divize
Dodávaná kampaň se skládá se ze 4 na sebe navazujících scénářů, ve kterých hrají hlavní roli jednotky americké 29. pěší divize. Všechny 4 scénáře (této kampaně) navrhovalo, stejně jako většinu scénářů v DOTF, duo amerických historiků D. Lombardy a B. Jaffe.
Povyšování (přeživších) čet v rámci kampaně
Hráč, který bude hrát kampaň za Američany, bude moci po skončení jednotlivých scénářů kampaně povýšit (prostřednictvím žetonů vyznamenání) přeživší jednotky 29. divize a použít je v navazujícím scénáři kampaně. Každé povýšení poskytne (povýšené) četě dodatečný bonus ke krytu (vážící se k nějakému typu útoku). Četu lze povýšit až třikrát – udělením (postupně) bronzové nebo stříbrná medaile, resp. medaile cti. Žeton dotyčného vyznamenání má stejný tvar jako žeton specializace a stejně tak se i používá. V případě specializovaných čet jsou k dispozici i (upravené) žetony specializace se zobrazeným druhem vyznamenání.
Počítání výsledného skóre
Po skončení posledního scénáře kampaně si americký hráč spočítá počet přeživších jednotek 29. divize a zohlední počet a druh vyznamenání, které získali. Německý hráč (během kampaně) žádné své jednotky nepovyšuje, ale při počítání závěrečného skóre zohlední počet zničených jednotek (nepřátelské) 29. divize (a jejich dosažené vyznamenání) a také počet scénářů, kdy se Američanům nepodařilo dosáhnout vítězství. Porovnáním těchto dvou výsledků se zjistí, kdo v kampani zvítězil.
Obsah scénářů kampaně
Samotné vylodění na plážích Normandie (konkrétně v zóně Omaha) zachycuje první scénář. V dalším se budete prodírat, (nebo spíš prosekávat s upravenými tanky) hustými živými ploty (bocage). Ve třetím se pokusíte prorazit z městečka St. Lo, obleženého Němci. V závěrečném scénáři se dostanete až k Siegfriedově linii, skrze kterou se také budete muset probít.
Další obecné rysy kampaně
Je fakt., že tato kampaň je první (oficiální) vlaštovkou (mustrem), jak má (může) kampaň vypadat. Rozhodně bych si dokázal představit i variantu, kdy každý hráč dostanete k dispozici útvar, jehož jednotky bude moci povyšovat. Tím pádem se obě strany budou muset víc „snažit“. Myslím, že téměř určitě budeme moci očekávat nějakou podobnou kampaň i v budoucích rozšířeních z Východní fronty a snad i z prostředí Tichomoří (pochopitelně vedle samostatně hratelných scénářů).
Co se týče dalších existujících neoficiálních kampaní, je zatím ticho po pěšině. Přece jen je rozdíl mezi navržením jednoho scénáře a navržením alespoň čtyř-scénářové kampaně. Já teď pracuji na Ardenské kampani a vím ještě o jednom dalším hráči (z fóra TOI), který také pracuje na vlastní kampani, tentokrát z oblasti Středomoří (Itálie).
Obsah samostatných scénářů
4 další samostatné scénáře jsou zde navíc pro ty, kdo nechtějí hrát kampaň. První z nich taktéž popisuje vylodění na plážích Normandie, zatímco druhý zachycuje akci amerických rangerů při dobývání kóty Point du Hoc, kde měli mít Němci ukryté 105 mm houfnice. Třetí i čtvrtý scénář (opět pocházející z pera dvojice Jaffe a Lombardy), zachycují boje Rudých ďáblů (britských paragánů) v Breville resp. operaci Goodwood, kdy se spojenecké jednotky pokoušejí po masivním leteckém bombardování prorazit z Normandského pobřeží dál do vnitrozemí.
Kampaň nebo samostatné scénáře?
Do čeho se dřív pustit, do kampaně nebo do scénářů? Vzato přísně do důsledků, nemělo by to hrát roli. Záleží na tom, jestli si chcete nejdřív prostředí Normandie „osahat“ během samostatných scénářů a teprve pak si vychutnat samotnou kampaň, nebo jestli jste příliš zvědaví (a nedočkaví) na to, jak vypadá kampaň, takže s ní začnete nejdřív. Já osobně bych šel asi jen do kampaně a samostatné scénáře si nechal na později.
Teď bych se věnoval dalším novým rysům Normandie
Nová specializace: demoliční četa
Kromě možnosti položení minového pole (už na začátku scénáře) zatím v TOI neexistovala možnost jak vyhodit do vzduchu nepřátelskou budovu nebo jak nastražit nálož na cestě, kudy prochází nepřátelské jednotky. Teď už to možné je, třebaže s jistým omezením.
Je omezen počet náloží (reprezentovaných žetony), které můžete během scénáře položit, na 4 kusy. Je to v celku logické, protože při nelimitovaném použití by to byl příliš silný nástroj vzhledem k tomu, že zasáhne objekty (jednotky) na celém hexu. Několik operačních karet přesně specifikuje typ nálože, kterou bude mít demoliční čety (daného národa) během scénáře k dispozici (protipěchotní, protitanková nebo obecná).
Nálož může položit pouze demoliční četa, kdežto její aktivaci (odpálení) může provést i libovolná četa s důstojníkem, pokud má na hex s náloží výhled. Pokud ale na své demoliční čety nedáváte pozor a přijdete o ně, pak máte smůlu a zbylé žetony náloží vám jsou k ničemu.
Karty počasí
Další novou zajímavou komponentou je balíček karet počasí. Dosud nebyl faktor počasí ve scénářích nijak zohledněn. Teď se situace mění. Princip je jednoduchý. Jak můžete slyšet v každé předpovědi počasí, obvykle vám řeknou, že bude (třeba) na většině území jasno a teplo, místy se vyskytnou přeháňky a nejsou vyloučeny ranní mlhy. Teď si představte, že každému takovému stavu (jasno, mlha, mírný déšť) přiřadíte nějaký statický efekt ve hře (třeba sníženou pohyblivost pro pěchotu a náklaďáky mimo cesty, sníženou efektivitu dělostřelby při mlze nebo nemožnost použití letectva). Ještě zahrňte faktor pravděpodobnosti, že daný stav nastane, a faktor náhody, náhlé změny počasí, a hned vám bude jasný princip balíčku karet počasí.
Jak funguje balíček karet počasí
Karty počasí představují některé výše uvedené stavy počasí spolu s efekty, které tyto ve hře mají. Některé jsou k dispozici ve vícero exemplářích než jiné (např. karta Jasná obloha je k dispozici ve čtyřech kusech, zatímco karta Bouřka jen ve dvou). Autor scénáře sestaví balíček karet počasí pro daný scénář tak, že vybere od daného typu počasí tolik kopií, kolik uzná za vhodné. Vybrané karty se zamíchají a v předem určených tazích scénáře se provede kontrola (změny) počasí. Pokud už je nějaká karta počasí vybraná (tj. její efekt doteď platil), vrátí se zpátky do balíčku, ten se zamíchá a vytáhne se náhodně nová karta, která bude v platnosti až do příští kontroly. Pravděpodobnost vytažení určitého stavu počasí je dána (logicky) poměrem počtu kopií dané karty vůči všem použitým kartám počasí. Nevyzpytatelnost počasí je dána jednak mícháním balíčku, ale i vracením stávající karty zpět (a nikoliv odstraněním ze hry).
Zároveň je tato koncepce připravena i k dalšímu rozšíření o karty zohledňující zimní prostředí (zasněžené cesty, zamrzlá jezera, zamrzající palivo v nádržích vozidel, omrzliny u vojáků) nebo i tropické prostředí. I když je otázkou, nakolik se tyto efekty rozloží mezi operační karty a karty počasí.
Velitelské a vůdcovské karty (Commander and leadership cards)
Na avizovanou koncepci vůdcovských a velitelských karet jsem byl velmi zvědavý. Tvůrci rozšíření ji ale vyřešili poněkud zvláštně.
Velitelské karty
Je k dispozici 8 karet velitelů (generálů, maršálů i nižších důstojníků) ode všech 3 (dosud použitých) národů. Jen pro informaci, najdete mezi nimi třeba G. Pattona, B. Montgomeryho, E. Rommela, ale třeba i M. Wittmana a několik dalších (mně do té doby neznámých) postav. Každý velitel má na své kartě uvedeny 2 různé balíčky vůdcovských karet, ze kterých si může jeden vybrat (viz dále). Typy těchto balíčků vystihují (vojenskou) povahu daného velitele (dravost nebo naopak opatrnost, příp. i zaměření na daný typ armádní složky – letectvo, tanky,...).
Vůdcovské karty
Teď pár slov k samotným balíčkům vůdcovských karet. Podobně jako balíčky strategických jsou ve skupinkách po 10 kusech a používají se stejně jako ony. Pokud se hráči dohodnou na jejich použití, postupuje se následovně:
Použití vůdcovských karet
Každý hráč si nejdříve vybere jednu kartu velitele, který je stejné národnosti, jako národnost (strana), za kterou bude daný hráč hrát. Poté si daný hráč může vybrat jeden z balíčků vůdcovských karet, který je nabízen na kartě daného velitele, a tímto (vybraným) balíčkem může nahradit jeden z balíčků strategických karet, který má v daném scénáři (jeho strana) k dispozici. Pak provede totéž i druhý hráč. Na každé velitelské kartě jsou na výběr 2 možnosti balíčků kvůli snížení pravděpodobnosti, že by si oba hráči vybrali velitele se stejným balíčkem vůdcovských karet.
Složení balíčků
Obsah jednotlivých balíčků vůdcovských karet je řešen poněkud šalamounsky. Z dosavadních dostupných balíčků strategických karet byly vždy vybrány 2 až 3 a z nich byl sestaven jeden balíček vůdcovských karet. Některé karty jsou úplně nové, ale poměrně dost jich bylo převzato z existujících operačních karet. Jen pro představu: např. balíček Taktik (Tactician) obsahuje karty z balíčků strategických karet Rozkazy, Diverze a Pozemní podpora.
Výhody a nevýhody
Tato koncepce má pozitivní i negativní stránku. Ta pozitivní je, že dává hráčům možnost výměny jednoho balíčku strategických karet za jiný (vůdcovský), tedy větší variabilitu ale i specializaci (každý balíček vůdcovských karet zahrnuje karty z minimálně dvou obyčejných balíčku strategických karet)..
Bohužel žádný národ nemá k dispozici všechny vůdcovské balíčky (kterých je 7) a navíc, vzato přísně do důsledků, ve spoustě scénářů byste logicky neměli mít možnost ani daného velitele použít, protože se v tu dobu (kdy se daný scénář odehrává) fyzicky vyskytoval úplně někde jinde.
Na druhou stranu tuto větší svobodu pro hráče by měl aby autor při tvorbě scénáře zohlednit. To znamená přesně specifikovat, které balíčky vůdcovských karet nemohou hráči, vzhledem k zachování rovnováhy scénáře, použít, nehledě na vybrané velitele. Např. použití balíčku Tankobijci (Tank busters) ve scénáři, kdy se víceméně jen s pěchotou bráníte nepřátelským tankům, může docela výrazně změnit jeho průběh.
Jak už bylo zmíněno, jak karty počasí, tak i velitelské a vůdcovské karty, jsou volitelné prvky a jako takové už by měli být zohledněny autorem scénáře, než aby si je hráči vymýšleli sami příp. je používali bez nějakých omezení.
Zničitelné budovy
Budovy na bojišti nyní získali možnost „zničitelnosti“. Rozhoduje o tom autor scénáře, který v kladném případě tuto skutečnost uvede. V praxi to pak vypadá následovně.
Kterákoliv budova na bojišti může být zničena buď normálním plošným útokem (dělostřelectvo, letectvo, minomet), odpálením nálože(í) nebo i útokem jednotky. Pochopitelně ne každý typ útoku bude stejně efektivní – dělo Shermana bude mít určitě větší šanci než třeba lehký kulomet. Je dán minimální počet zásahů, který musí budova „dostat“, aby byla zničena. Pokud jich dostane méně, nic se jí nestane. V případě zničení je na hex, kde se budova nacházela, položen žeton zničené budovy a musí se dořešit případné ztráty čet, které se v budově (během zničení) nacházely.
Nové terénní prvky
Další žetony terénních úprav zahrnují krátery v zemi (po dělostřeleckém bombardování) a průseky v živých plotech (bocage). K dalším novým terénním prvkům patří bažiny, pláže, pásy živého plotu, zásobovací skladiště a velké betonové bunkry. Operační karty (nepřímo) transformují účel některých budov na konkrétní typy (nemocnice, kasárna nebo skladiště munice).
Takže dám teď jako císař palec nahoru nebo dolů? Přijde mi Normandie jako zeleninová obloha nebo sladký dezert? Pokud budu v pozici občasného hráče, tak mi dodaná kampaň (příp. i ostatní scénáře) nebude stát za investici cca 1400 Kč. Na webu TOI totiž existuje spousta scénářů z prostředí Normandie, které si můžete zahrát i v prostředí základní hry. Pokud budu v pozici scénáristy (tvůrce scénářů) nebo „TOI nadšence“, který skupuje všechno, co k TOI vyjde, vůbec bych neváhal. Sami posuďte, do které kategorie spadáte, a podle toho se taky zařiďte.
Zatím nebyl přidán žádný komentář...
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Rummikub
Akt. cena: 190 Kč
Končí za: 1 den