Terra Mystica - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 2–5
Doporučený věk: od 12 let
Herní doba: 100 min (reálná data)
Herní svět: Fantasy
Herní kategorie: strategická, ekonomická
Čeština: v balení hry
Vydavatelé: Feuerland Spiele
MINDOK
Autoři: Helge Ostertag
Jens Drögemüller
Rok vydání: 2012
Dostupnost: neznámá
Sdílej: Facebook

Faq aneb Často kladené dotazy

Shrnutí všech dosud známých odpovědí na dotazy včetně relevantních z BGG ke dni 27. 5. 2013

Autor: karel
Kategorie: Úpravy pravidel a doplňky
Jazyk: Čeština
Typ: DOC
Vloženo: 27.5.2013
 
Stáhnout soubor (39.94 kB)
Sdílet s přáteli:

Podmínky: Autorská práva k souboru patří v plném rozsahu autorovi překladu. Pokud není v dokumentu uvedeno jinak, je bez souhlasu autora možné pouze jeho nekomerční využití bez dodatečných úprav.

Podmínky odkazování: Pokud chcete ze svých stránek odkazovat na tento soubor, odkazujte prosím místo na vlastní soubor na tuto stránku. Odkaz na vlastní soubor nebude fungovat!

Komentáře

K výkladu pravidel TM
Dobrý den,
myslím, že jde o velmi užitečný dokument. Hru jsem ještě nehrál (už se na to těším), ale po přečtení pravidel mně přijde, že na některých místech umožňují více výkladů.
Měl bych několik námitek proti Vašemu výkladu:
1) Moc si mi nezdá názor, že při teraformaci je možno postupovat ke svému domovskému typu i delší cestou a že je možné teraformovat i pole, které je domovského typu již na začátku akce. Podobný názor jsem viděl i na BGG a také ve zdější diskusi, ale nesouhlasím s ním. V pravidlech to sice není výslovně zakázáno, ale není tam ani žádná zmínka ve prospěch této možnosti. Ale především na str. 10 (druhý odstavec) se výslovně hovoří o tom, že přetvoření na typ krajiny na kruhu teraformace vzdálenější stojí "2 nebo 3" rýče (stejně tak v německé - originální - verzi, v anglické "až 3"). Z toho a celé další dikce popisu pravidel teraformace dovozuji, že tvůrce pravidel zamýšlel pouze postup na kruhu teraformace směrem k domovskému typu nejkratší cestou. Možnost delší cesty (4 a více rýčů) není nikde ani naznačena. Nevím, zda autoři tuto možnost testovali, ale takto "od pasu" bych si tipnul, že by mohlo jít o nevyváženost - např. jako Pulčík si v určité fázi hry po zajištění zdrojů "zablokuju" pole někde v rohu ohradím ho pásem usedlostí (proti případným tunelům Trpaslíků a letům na koberci Fakírů, pokud jsou ve hře) a po jednom rýči (1 akce = 1 rýč) budu tam a zpátky teraformovat toto pole (ještě si pohlídám Čarodějnice) za spoustu vítězných bodů.
2) Časová souslednost u akce typu 4 - u bodu 2) nesouhlasím se zařazením Čarodějnic - u nich není (na rozdíl od Alchymistů a Okultistů) uvedeno, že získávají bonus "okamžitě". Také by tím Čarodějnice měly vlastně dva tahy za sebou: vylepšení na pevnost (akce typu 4) a stavba usedlosti (typ 1).
3) časová souslednost u akce typu 4 - u bodu 5) okamžité využítí prémiové destičky. To podle mně neplatí absolutně. Uplatní se jen u postupu na stupnici kultů (4 destičky se třemi postupy a levé části ostatních destiček) a dále jen u destičky "město za 6". U všech ostatních pravých částí destiček buď výslovně ("příjmy každého následujícího kola") nebo z podstaty dotyčné akce vyplývá, že se uplatní až pozdějí (např. až v dalším tahu hráče nebo až v dalším kole).
4) Trpaslíci a Fakíři - kopání tunelů a let na koberci - Nesouhlasím s tezí, že není možné využít svou zvláštní schopnost, aniž by byla provedena alespoň jedna teraformace na cílovém poli. Copak "pouhá" stavba usedlosti na cílovém poli, které bylo domovského typu již před kopáním/letem, nestačí? Svoji schopnost mají T/F při provádění akcí typu 1, a to je buď teraformace a/nebo stavba usedlosti.
Dále mám několik dotazů (potřebu se ujistit se o výkladu):
- Akce typu 5 - vyslání šamana - Předpokládám, že kromě vyslání šamana nebo jeho vrácení lze také nedělat nic (akce není povinná). Lze také vyslat více šamanů stejného národa do stejného kultu (můj názor je, že ano)?
- Umísťování peněz na nevyužité svitky je v pravidlech uvedeno 2x v prvním kole (po výběru 1. bonusového svitku a při přípravě dalšího kola) takže před 2. kolem mohou být na něktrých svitcích 2 peníze (myslím, že ano)?
- Trpaslíci/Fakíři při kopání tunelu/letu na koberci tuto akci platí, a stejně tak platí za teraformaci na dosaženém poli a stejně tak za případnou stavbu (žádná z těchto 3 součástí akce není zadarmo)?
To je snad vše, co mě v tuto chvíli napadá.
Děkuji. kaibab

15.1.2016 21:04:22

kaibab
Dokument vznikl v roce 2013 podle dotazů a odpovědí na BGG. V tuto chvíli již nejsem schopen dohledat zdroje všech zde uvedených vysvětlivek, ale určitě jsem si nic z toho nevymyslel sám za sebe. Mám dojem, že některé ty body přímo potvrzovali autoři hry či pravidel, nebo je přinejmenším nijak nerozporovali. Například právě možnost teraformace delší cestou tam byla výslovně uváděna a v pravidlech není výslovně zmíněna proto, že tato možnost autory v době psaní pravidel ani nenapadla.
Ale ruku do ohně za všechny vysvětlivky bych teď s odstupem už asi nedal a jsem moc líný to znovu celé otvírat a dohledávat. Nevím, jestli vy ve svých nesouhlasných stanoviscích vycházíte pouze z vlastních pocitů, nebo jestli jste něco z toho konzultoval, ideálně přímo s autory.
Pokud vám hra lépe vyhovuje podle vašich pravidel, určitě není žádná autorita, aby vám bránila tak hrát.
A pokud skutečně znáte oficiální názory autorů hry, tím lépe.

19.1.2016 21:08:39

kaibab
Ještě možná upřesním, že jsem autorem českého překladu pravidel pro Mindok a samozřejmě jsme překládali z německého originálu. Takže když jsem tehdy kompiloval ty FAQ, dobře jsem věděl, co jsem do českého textu pravidel napsal. To už si teď bohužel nepamatuji a musel bych to celé znovu studovat, hru, přiznám se, jsem sám bohužel nehrál nikdy.

19.1.2016 21:32:26

karel
Díky za odpověď. Trochu více jsem si pročetl diskuse (někdy skoro až hádky) o pravidlech teraformace na BGG a v podstatě se potvrzuje, že jsou dva rozdílné přístupy. Autory hry neznám, ani jsem věc s nimi nekonzultoval. Důležité je, že, jak uvádíte, ta v pravidlech nevyslovená možnost autory nenapadla (jinak by jistě namísto "stojí 2 nebo 3 rýče" napsali do pravidel "2 nebo více"). Doporučení nelosovat do 5. a 6. kola destičku hodnocení s rýčem v levé části je reakcí autorů na výtky podobné mým (možná "zneužití" teraformace se pak stanou méně efektivními), s tím, že upřesnili pravidla toho "účelového postupu", jak je uvedeno ve Vašem výkladu. Jeden z autorů výslovně uvedl, že z opatrnosti s ohledem na možné disbalance nechce ten volnější výklad zakazovat - což mi přijde zvláštní argument, když se s tou "dírou v pravidlech" původně nepočítalo.
Před první hrou tedy kamarádům nastíním obě možnosti a snad se dohodneme na tom, jaký výklad budeme používat (logická mi přijde ta "striktní, autory zamýšlená verze).
Myslel jsem si, že autorem českého překladu jste Vy. Váš překlad je výborný (líbí se mi víc než anglická verze a dokonce i než německý originál)

20.1.2016 09:55:54

Odpovědi
Díky za pochvalu, tak mě to motivovalo, že jsem to zkusil prohledat.
K výše uvedeným bodům dle vašeho číslování.
1) Teraformace i delší cestou - jak píšete. Já bych to dovolil. Ideální dotaz do nějaké ankety na zkušené hráče, zda to nějak narušuje rovnováhu. Viz soukromou zprávu, doporučuji vám všechny dotazy dát na fórum, kde budou lépe vidět.
2) Myslím, že sem patří i Čarodějnice. Ano, mají akci navíc a mohou ji využít i v témže kole, kdy pevnost postavily.
3) Ano, máte pravdu, myslí se tím "plati ..., pokud není výslovně uvedeno jinak nebo není jinak naprosto zřejmé z podstaty."
4) Ano, přesně tak, máte pravdu, postavení osady jistě také stačí a legitimuje k zisku bodů. Text je v tomto bodě neúplný.
Dále vaše dotazy:
- Vyslání nebo vrácení šamana není povinné, ale rozhodně je povinné provést nějakou akci. Např. akci 8 - pasovat. Kdyby bylo možné neudělat nic, hra by se snadno zvrhla v nekonečnou smyčku.
Zda lze vyslat více šamanů do téhož kultu - nevím, asi ano, myslím, že to nikde není zakázáno. Také vhodný dotaz do ankety.
- Peníze na svitcích - ano, přesně tak. Například při hře 4 hráčů budou před druhým kolem ležet dva peníze na maximálně dvou svitcích a myslím, že v praxi takový jev nenastane často (podnět do ankety).
- Fakíři a Trpaslíci samozřejmě platí za teraformaci a stavbu usedlostí normálně. Přesně jak píšete - nikde není ani slovo o tom, že by to měli zadarmo. Jejich schopnost jim jen umožňuje tak činit i na vzdálenějších polích a navíc za to získat vítězné body.
Doufám, že jsem to nějak pokryl. Hodně zdaru při hře a ať se vám i vašim spoluhráčům líbí!

21.1.2016 07:58:58

Vybíráme z Bazaru

Mythic Battle Ragnarok EN/FR
Mythic Battle Ragnarok EN/FR
Akt. cena: 1100 Kč
Končí za: 6 dnů

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas