Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Počet hráčů: | 2–2 |
Doporučený věk: | od 14 let |
Herní doba: | 180 min (reálná data) |
Herní svět: | Současnost |
Herní kategorie: | desková hra, strategická, diplomacie |
Čeština: | v balení hry |
Vydavatelé: | |
Autoři: | Ananda Gupta Jason Matthews |
Rok vydání: | 2005 |
Dostupnost: | neznámá |
Sdílej: |
Autor: pivokrevnik | 6.10.2011 | 11
(Repost z diskuze ke hře)
Ahoj,
Chci se podelit o svoje dojmy ze hry cca 3 mesice po jejim zakoupeni (kupoval jsem deluxe verzi z druhy ruky pres ebay od nekoho z USA - kupni cena a zazitky s clem s ceskou postou staly zato! Budte radi za reprint!)
Hra me nesmirne chytla, za ty tri mesice jsem odehral odhadem cca 15-20 her (+ smiroval par her na Vassalu), pul na pul s pritelkyni a kolegou z prace, ktery hra chytla uplne stejne. Pritelkyne hry jinak nehraje a moc sportovniho ducha nema, kolega je naopak sachista a celkem deskovkar, dost soutezivej, coz jen dokazuje, ze TS muze bejt atraktivni fakt pro kazdyho.
Musim se dost smat, kdyz tady nebo na BGG ctu vsechny mozny kategoricky odsudky, bavi me to, protoze jsem taky prosel stadii, kdy se mi hra zdala prilis predvidatelna (ve smyslu ze jde prilis brzo odhadnout viteze) nebo prilis linearni, pak zase prilis na nahodu, pak zase moc lehka za Soveta (nejrozsirenejsi omyl) pak zase moc tezka, pak zase ze nektere mechaniky hry jsou moc slaby (realignmenty, vesmirnej zavod), atd..clovek ma tendenci si to ruzne omlouvat, ve skutecnosti je to vždy spis o neumeni prohravat a nechuti premejslet :) S odstupem hru vidim fakt jako vyvazenou, plnou zajimavych nuanci a paradoxu, replayabilita je vysoka, proste me to bavi :) A nejlepsi jsou presne ty "a-há!" momenty, kdy si clovek uvedomi, ze zdanliva chyba v designu hry je ve skutecnosti mooc dobre promyslena feature. Vsem muzu doporucit, nezahorknete, pokud vam to nejde, prectete si nejaky rady na netu a zkousejte to znovu, stoji to za to. Optimalni strategie je kolikrat dost kontraintuitivni.
S tim souvisi jedna ze dvou mych trvajicich vyhrad ke hre - opravdu to chce znat karty, prohlizet odhozy, premejslet, co je jeste ve hre a co muze mit protivnik na ruce. Zkusenejsi hrac zacatecnika konzistentne smete i s prstem v nose, a to i pres (zdanlive) velkej element nahody. A kdyz hrajou dva zacatecnici, Sovet to ma, priznavam, o dost lehci a snadno muze Americana znechutit.
Druha vyhrada je, ze hra je dlooouha. Hraci cas 180 minut na BGG je imho dost optimistickej, ja to vidim spis na 5 hodin. Ke konci hry pak nervy pracujou, zvlast u toho kdo prohrava.. jsem sachista zvyklej na vazny partie, presto me TS dokazal dost vystavit. Fakt doporucuju tohle nedopustit a hrat hru treba natrikrat, i za cenu toho oseru se zapisovanim umisteni zetonu atd. z tohohle pohledu se mi extremne osvedcil modul na Vassalu s dvema notebooky, da se hrat po jednom dvou turnech a sejvnout, deskovka ma kouzlo, ale vytahoval bych ji jen svatecne.
Jinak mam jen slova chvaly, hra je velmi dobre, fortelne udelana (jak jsem cetl, v kontrastu k puvodni non-deluxe verzi..).
Komplikovanost hry ostre kontrastuje s jednoduchejma hernima proprietama - krome ruznych ukazatelu stavu ma clovek prakticky jen dva druhy zetonu s ruznejma cislama, jaky osvezeni napr. proti Agricole a vsem podobnym (mnohem horsim) modernim deskovkam, kde clovek zongluje 10 druhama karticek 50 druhama zetonu.
Velmi ocenuju setting, nic proti laserum a goblinum, ale tohle je daleko vetsi sranda, kdo ma aspon trosku vseobecnej prehled o ty dobe, dokaze si hru dostatecne okorenit hlaskama a roleplayingem, zazpivejte si avanti popolo pri sovetskem coupu italie, zarvete si "glorijus kantry of pakistan!" s prislusnym prizvukem, kdyz v pakistanu vyhrajete brush war, nebo jako muj kolega, mimochodem praktikujici katolik, vystrelte za sovety papeze do vesmiru...dvakrat v jedny hre! :)
Na zaver, kdyz se vratim k ty zdanlivy prevaze Sovetu, pri rozumny taktice a resource managementu Americana je to opravdu jen iluze..Sovet ma na pohled brutalnejsi karty, American je ale daleko schopnejsi skladat korunku ke korunce a tisickrat nicim umorit osla (nenapadny karty typu Puppet Governments, Panam Channel, OAS Created...)
Par postrehu na zaklade dosavadnich skromnejch zkusenosti, asi jde o ocividny veci, ale presto se podelim, neberte to ne jako neochvejny pravdy, sam se ucim.
re
Moc hezké postřehy a tipy, díky za ně!
NATO
Mám jiný názor na NATO. To je podle mě potřeba zahrát co nejdřív kvůli události ZVLÁŠTNÍ VZTAHY, která ani není s hvězdičkou = nejde ze hry. Minimálně 2x se do hry dostane = celkem 4 VB + 2x umísťuji kamkoliv do západní Evropy 2 body vlivu. To je myslím velmi dobré.
NATO a CIA
Špatňák: Není! 4 VB a 4 vlivy někdy v budoucnu nejsou dostatečná kompenzace pro to, abys "zahodil" 4 operace v počátku války jen kvůli události NATO. (Navíc, pokud si zvláštní vztahy lízneš sám, tak je taky pravděpodobně nevyužiješ). Co vím, tak američan NATO hraje v 99,9 % případů na operace.
Ad recenze: Síla vzniku CIA není v tom, že si ji naplánuju do Headlinu a udělám převrat dřív než soupeř ve svém prvním tahu kola, ale v tom, že soupeřovi v ruce vytváří hrozbu prohry na DEFCON. Takže jako amík hraju vždy na operace (s výjimkou kola 8+, kdy už se discard bude míchat jen v 10. kole) a doufám, že přijde do ruky SSSR.
Regan
Re
Taky se připojuji a děkuji za pár rad do začátku!!
Nemám toho moc nahráno, ale zatím musím souhlasit s tím že SSSR jsou v počátku mnohem silnější (což je myslím zbytečné ovlivnění průběhu hry autory a navíc nemyslím že to uplně odpovídá historickým reáliím) což dle mě vede:
1) někdy dokonce až k předčasnému konci díky Kontrole Evropy (stačí aby měl SSSR štěstí na karty na ruce a USA prakticky nemůže Evropu udržet)
2) hrát USA je skutečně frustrující a dost to kazí dojem začátečníků ze hry
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Zaklinac: Stary svet
Akt. cena: 4500 Kč
Končí za: 5 dnů