Studená válka 1945–1989

xxxxxxxxxo hodnoceno 551x (Seznam vlastníků)

Studená válka 1945–1989 - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 2–2
Doporučený věk: od 14 let
Herní doba: 180 min (reálná data)
Herní svět: Současnost
Herní kategorie: desková hra, strategická, diplomacie
Čeština: v balení hry
Vydavatelé:
MINDOK - logo
Autoři: Ananda Gupta
Jason Matthews
Rok vydání: 2005
Dostupnost: neznámá
Sdílej: Facebook

Twilight Struggle - recenze po 3 mesicich

Autor: pivokrevnik | 6.10.2011 | 11

(Repost z diskuze ke hře)

Ahoj,

Chci se podelit o svoje dojmy ze hry cca 3 mesice po jejim zakoupeni (kupoval jsem deluxe verzi z druhy ruky pres ebay od nekoho z USA - kupni cena a zazitky s clem s ceskou postou staly zato! Budte radi za reprint!)

Hra me nesmirne chytla, za ty tri mesice jsem odehral odhadem cca 15-20 her (+ smiroval par her na Vassalu), pul na pul s pritelkyni a kolegou z prace, ktery hra chytla uplne stejne. Pritelkyne hry jinak nehraje a moc sportovniho ducha nema, kolega je naopak sachista a celkem deskovkar, dost soutezivej, coz jen dokazuje, ze TS muze bejt atraktivni fakt pro kazdyho.

Musim se dost smat, kdyz tady nebo na BGG ctu vsechny mozny kategoricky odsudky, bavi me to, protoze jsem taky prosel stadii, kdy se mi hra zdala prilis predvidatelna (ve smyslu ze jde prilis brzo odhadnout viteze) nebo prilis linearni, pak zase prilis na nahodu, pak zase moc lehka za Soveta (nejrozsirenejsi omyl) pak zase moc tezka, pak zase ze nektere mechaniky hry jsou moc slaby (realignmenty, vesmirnej zavod), atd..clovek ma tendenci si to ruzne omlouvat, ve skutecnosti je to vždy spis o neumeni prohravat a nechuti premejslet :) S odstupem hru vidim fakt jako vyvazenou, plnou zajimavych nuanci a paradoxu, replayabilita je vysoka, proste me to bavi :) A nejlepsi jsou presne ty "a-há!" momenty, kdy si clovek uvedomi, ze zdanliva chyba v designu hry je ve skutecnosti mooc dobre promyslena feature. Vsem muzu doporucit, nezahorknete, pokud vam to nejde, prectete si nejaky rady na netu a zkousejte to znovu, stoji to za to. Optimalni strategie je kolikrat dost kontraintuitivni.

S tim souvisi jedna ze dvou mych trvajicich vyhrad ke hre - opravdu to chce znat karty, prohlizet odhozy, premejslet, co je jeste ve hre a co muze mit protivnik na ruce. Zkusenejsi hrac zacatecnika konzistentne smete i s prstem v nose, a to i pres (zdanlive) velkej element nahody. A kdyz hrajou dva zacatecnici, Sovet to ma, priznavam, o dost lehci a snadno muze Americana znechutit.

Druha vyhrada je, ze hra je dlooouha. Hraci cas 180 minut na BGG je imho dost optimistickej, ja to vidim spis na 5 hodin. Ke konci hry pak nervy pracujou, zvlast u toho kdo prohrava.. jsem sachista zvyklej na vazny partie, presto me TS dokazal dost vystavit. Fakt doporucuju tohle nedopustit a hrat hru treba natrikrat, i za cenu toho oseru se zapisovanim umisteni zetonu atd. z tohohle pohledu se mi extremne osvedcil modul na Vassalu s dvema notebooky, da se hrat po jednom dvou turnech a sejvnout, deskovka ma kouzlo, ale vytahoval bych ji jen svatecne.

Jinak mam jen slova chvaly, hra je velmi dobre, fortelne udelana (jak jsem cetl, v kontrastu k puvodni non-deluxe verzi..).

Komplikovanost hry ostre kontrastuje s jednoduchejma hernima proprietama - krome ruznych ukazatelu stavu ma clovek prakticky jen dva druhy zetonu s ruznejma cislama, jaky osvezeni napr. proti Agricole a vsem podobnym (mnohem horsim) modernim deskovkam, kde clovek zongluje 10 druhama karticek 50 druhama zetonu.

Velmi ocenuju setting, nic proti laserum a goblinum, ale tohle je daleko vetsi sranda, kdo ma aspon trosku vseobecnej prehled o ty dobe, dokaze si hru dostatecne okorenit hlaskama a roleplayingem, zazpivejte si avanti popolo pri sovetskem coupu italie, zarvete si "glorijus kantry of pakistan!" s prislusnym prizvukem, kdyz v pakistanu vyhrajete brush war, nebo jako muj kolega, mimochodem praktikujici katolik, vystrelte za sovety papeze do vesmiru...dvakrat v jedny hre! :)

Na zaver, kdyz se vratim k ty zdanlivy prevaze Sovetu, pri rozumny taktice a resource managementu Americana je to opravdu jen iluze..Sovet ma na pohled brutalnejsi karty, American je ale daleko schopnejsi skladat korunku ke korunce a tisickrat nicim umorit osla (nenapadny karty typu Puppet Governments, Panam Channel, OAS Created...)

Par postrehu na zaklade dosavadnich skromnejch zkusenosti, asi jde o ocividny veci, ale presto se podelim, neberte to ne jako neochvejny pravdy, sam se ucim.

  • Italie neni tak zranitelna jak se zda - kdyz vam ji Sovet hned coupuje, radujte se - zachranili jste Iran..expanzi do Afghanistanu, Pakistanu a Indie Sovetovi zatopite dostatecne na to, abyste Evropu vykompenzovali.
  • CIA created je velmi silna karta, nejde o ukazovani ruky, ale o to, ze American muze zahrat 1 ops uz v headlinu, tim predbehne Soveta a muze udelat symbolickej prevrat na snizeni defconu (a zachranit tim treba tu Italii)
  • Truman Doctrine aka Dirty Harry je nejsilnejsi americka karta early war, při trose stesti se tim da korunovat pretahovana se Sovetem o Francii (po De Gaullovi), pokud uz byla zahrana varsavska smlouva a mate par 3-4kovejch karet, stoji to i za utok do plnejch na vychodni nemecko.
  • dva regiony hodne klamou telem - blizkej vychod se zda pro Americana silnej, ale vinou Muslim Revolution atd. je dost riskantni do nej moc investovat (i kdyz roli hraje i obrana proti OPEC..). naopak stredni Amerika se zda jako jasny rudy hnizdo (Che, Liberation Theologies, Fidel atd. atd.), ale uz parkrat se mi podarilo z nej udelat totalni modrou zonu, klicem jsou, jinak zridka pouzivany, realignment rolly, kterejma je potreba vycistit Mexiko a Kubu a vyuzit bonusu na hod, co dava sousedstvi USA. Tim, ze ma stredni Amerika jen tri batt. zeme, snadno se kontroluje a protivnik z ostatnich zemi celkem snadno vyhani, tim je mozny tam ziskat daleko vetsi bodovou prevahu nez v Asii nebo Evrope..minimalne ve dvou mych US hrach bylo skorovani zde tim ko direktem co rozhodl hru.
  • kdyz mi Sovet po prvnim zahrani preda cinskou kartu, standardne se snazim na ni sedet do konce hry. Formosan resolution je silnejsi nez se zda, Tajwan je presne ten jazycek na vahach v Asii. A Ussurri River Skirmish je jedna z nejbrutalnejsich karet ve hre.
  • maloktera sovetska karta v early war je tak silna, aby stalo za to ji hazet na vesmirnej zavod. zatnete zuby a vsechny sovetsky karty (hlavne s hvezdickou) hrajte na ops, je lepsi se toho zbavit brzo, nez aby vam, janevim, DeGaulle najednou vystrcil svoji odulou hlavu v late war! :) vyjimkou je dekolonizace a destalinizace, ukolem early war je pro Americana zabranit brzky sovetsky expanzi do tretiho světa, kterou v midwar silene zuroci! (ok, a taky tu early war prezit :)) Fidel nevadi, Kuba se realignuje.
  • naopak, maloktera americka vicebodova karta je tak silna, aby se ji vyplatilo hrat na event, marshalluv plan vetsinou, ale ne vzdycky, NATO nebo Japonskej pakt skoro nikdy.. 
    nejdulezitejsi, mozna banalni vec, ale je na zacatku tezky si to naplno uvedomit - kdyz hrajete svy karty s hvezdickou na ops a protivnik svoje na event, protivnikovejch karet bude ve hre ubejvat, zatimco vase budou zustavat! Když se min zkusenej protivnik uprostred midwar bude divit, proc ma plnou ruku vasich karet, vy budete vedet proc! :)
  • pokud to v Evrope nepujde podle planu, dominance Soveta v bg zemich se da snadno kompenzovat pomoci lacinejch stredomorskejch zemi..dlouho jsem podcenoval Turecko, Spanelsko, Recko, ale muzou za levno hodne pomoct.
Sdílet s přáteli:

Komentáře

re
Moc hezké postřehy a tipy, díky za ně!

6.10.2011 13:45:23

NATO
Mám jiný názor na NATO. To je podle mě potřeba zahrát co nejdřív kvůli události ZVLÁŠTNÍ VZTAHY, která ani není s hvězdičkou = nejde ze hry. Minimálně 2x se do hry dostane = celkem 4 VB + 2x umísťuji kamkoliv do západní Evropy 2 body vlivu. To je myslím velmi dobré.

9.7.2014 11:55:30

NATO a CIA
Špatňák: Není! 4 VB a 4 vlivy někdy v budoucnu nejsou dostatečná kompenzace pro to, abys "zahodil" 4 operace v počátku války jen kvůli události NATO. (Navíc, pokud si zvláštní vztahy lízneš sám, tak je taky pravděpodobně nevyužiješ). Co vím, tak američan NATO hraje v 99,9 % případů na operace.

Ad recenze: Síla vzniku CIA není v tom, že si ji naplánuju do Headlinu a udělám převrat dřív než soupeř ve svém prvním tahu kola, ale v tom, že soupeřovi v ruce vytváří hrozbu prohry na DEFCON. Takže jako amík hraju vždy na operace (s výjimkou kola 8+, kdy už se discard bude míchat jen v 10. kole) a doufám, že přijde do ruky SSSR.

19.2.2016 12:26:16

Regan

Re
Taky se připojuji a děkuji za pár rad do začátku!!

Nemám toho moc nahráno, ale zatím musím souhlasit s tím že SSSR jsou v počátku mnohem silnější (což je myslím zbytečné ovlivnění průběhu hry autory a navíc nemyslím že to uplně odpovídá historickým reáliím) což dle mě vede:
1) někdy dokonce až k předčasnému konci díky Kontrole Evropy (stačí aby měl SSSR štěstí na karty na ruce a USA prakticky nemůže Evropu udržet)
2) hrát USA je skutečně frustrující a dost to kazí dojem začátečníků ze hry

8.6.2016 14:20:17

Vybíráme z Bazaru

Evropa: Otázky a odpovědi
Evropa: Otázky a odpovědi
Akt. cena: 400 Kč
Končí za: 2 dny

Nejnovější otázky

další >>

Offcanvas