Stranger Things: Obrácený svět

xxxxxxxxoo hodnoceno 25x (Seznam vlastníků)

Stranger Things: Obrácený svět - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 1–4
Doporučený věk: od 12 let
Herní doba: 60 min (reálná data)
Herní svět: Sci-fi
Herní kategorie: desková hra, kooperativní
Čeština: v balení hry
Vydavatelé: Asmodee Czech Republic
CMON Limited
Autoři: Rob Daviau
Rok vydání: 2023
Dostupnost: 13 obchodů (cca 1026–1224 CZK)
Sdílej: Facebook

„Pomohla jen tolik, aby mohla dostat, co chce – jídlo a postel. Je jako toulavý pes!“

Autor: CzechWin | 29.8.2023 | 7

And if I only could,
I'd make a deal with God,
And I'd get him to swap our places, 
Be running up that road, 
Be running up that hill, 
Be running up that building. 
Say, if I only could, oh…

– Kate Bush, Running Up That Hill

 

Úvod

Poté, co jsem zhlédl všechny série úspěšného seriálu Stranger Things od bratrů Dufferových, přál jsem si, ať je tento seriál kvalitně převeden do deskové podoby. První hry, co vycházely s touto licencí, byly menší párty hry, které měly hlavně za úkol cílit na „mass market“. Když ale vyšlo oznámení od Cool Mini or Not, že úspěšný designér Rob Daviau (Cthulhu: I smrt může zemřít, apod.) vytváří kooperativní hru s licencí Stranger Things, která ani nepůjde cestou crowdfundingové kampaně, jak je u Cool Mini or Not známo, zpozorněl jsem.

 

Základní popis a mechaniky

Stranger Things: Upside Down (Obrácený svět) je přístupná kooperativní hra pro jednoho až čtyři hráče s herní dobou okolo jedné hodiny, která přináší ztvárnění prvních dvou seriálových sérií. Každá se odehrává na jedné straně herního plánu a drobně se liší v podmínkách výhry. Cílem hráčů, kteří se vžijí do ústředních postav, je zachránit Willa, kterého svírají mocné obludy v Upside Down. Herní mapa je rozdělena na dvě poloviny (normální město a Upside Down).

Každý z hráčů má vždy na začátku svého tahu pět akčních karet na ruce (pokud vlivem událostí o některé nepřišel), kterými vykonává své akce v daných lokacích. Akční karty mají na sobě číselné hodnoty, které zahráním karty určují sílu vykonávané akce. Vždy na konci svého tahu si hráč dobere do plného počtu pěti karet. Pokud balíček karet dojde, zamícháte jej znovu a posunete ukazatelem času.

Na kartách mohou být občas symboly vysílačky, které přidají k síle akce +1. Ale pouze tehdy, když je na počátku vykonání akce s vámi v lokaci alespoň jeden spoluhráč.

Občas jsou na kartách také symboly událostí (vykřičníky), které se vyhodnocují na konci vašeho tahu. Obecně to znamená, že za každý symbol vykřičníku vyhodnotíte na konci svého tahu jednu událost navíc. Ty jsou z valné většiny negativní.

 

Privátní: 78238.jpg
Herní oblast hráče a jeho akční karty

 

Hráči mezi sebou mohou jakoliv sdílet informace, takže i přestože karty obsahují trochu textu, pro mladší hráče to nebude problém, protože jim to budete moct přečíst.

 

Příprava hry

Příprava hry je jednoduchá a intuitivní a hru není problém připravit do deseti minut.

 

Privátní: 78244.jpg
Příprava hry pro herní režim „Série 1“

 

Průběh hry

Hra se skládá z herních kol, kde se hráči střídají po směru hodinových ručiček ve svých tazích. Každý tah se skládá ze čtyř po sobě navazujících fází.

 

Tah hráče

  • Pohyb: Hráč v této fázi může pohnout figurkou. Postava má už v základu jeden až dva pohyby (tato informace je uvedena na její kartě). Zahráním akčních karet může k tomuto základu přidat ještě další pohyby. Pokud se postava ocitne na poli s nepřítelem, musí svůj pohyb na tomto poli ukončit a v druhé fázi svého tahu ho musí konfrontovat. Některé schopnosti ale mohou hráči umožňovat pohyb skrz nepřítele.
  • Vykonání akce vázající se k dané lokaci: Pokud se v lokaci s hráčem nenachází nepřítel (Demogorgon nebo hlídka), vykoná akci přidruženou lokaci, ve které se nachází.

    Typy akcí je možné rozdělit do dvou skupin:
    1. Akce, u nichž nemusíte provádět test úspěchu: Taková akce je například na policejní stanici, kde pouze zahráním akčních karet, otočíte tolik žetonů na hromádkách, kolik je síla akční karet, které jsou důležité pro druhou skupinu akcí (vysvětlím níže). Obdobným způsobem funguje akce pro snížení strachu postavy.

    2. Akce, u kterých se nachází hromádka až čtyř žetonů otočená lícem dolů, případně s jedním vrchním otočeným žetonem, který dává hráči částečnou informaci, jak těžké bude akci úspěšně provést: Hráč už od počátku pracuje s informací, že hodnoty žetonů mohou být od nuly do pěti. Jednotlivé zastoupení hodnot je odlišné. Když chcete v takovéto lokaci vykonat akci (např. povolání pomocníka), zahrajete akční karty s určitou silou a pak odhalíte celou hromádku žetonů. Pokud je síla akčních karet minimálně alespoň rovná celkovému součtu hodnot na žetonech, povedlo se vám akci provést. Pokud ne, zamícháte skrytě otočené žetony a jeden z nich tajně vrátíte do zásoby. Zbytek žetonů vrátíte zpět lícem dolů na hromádku. Příště je tak šance provést danou akci úspěšně vyšší.
      Pozor! Hlavní vtip je ale v tom, že když se vám nepovede provést akci, musíte přidat své postavě tolik strachu, jaký je rozdíl mezi součtem hodnot vámi zahraných karet a potřebnou hodnotou pro úspěch. Pokud odstraňujete poslední žeton z hromádky, přidáte si strach, ale akci stejně můžete provést.
      V druhé skupině akcí jsou ale i další možnosti, co lze provádět. Například v laboratoři, kde jsou hromádky hned tři, si za každou úspěšně odstraněnou odečtete jeden symbol událostí, který jste zahráli v průběhu aktuálního tahu na svých kartách. Jak už jsem říkal, události na konci tahu, které vyhodnocujete, jsou obvykle negativní.
  •  
  • Také ale můžete využít jedné z jednorázových schopností Eleven, které jsou silnější než obvyklé základní akce v ostatních lokacích na herním plánu.

  • Když je ale v lokaci Demogorgon či hlídka, nesmíte vykonat akci příslušné lokace, ale musíte nepřítele konfrontovat a pokusit se jej odehnat. Tito nepřátelé mají vlastní hromádky žetonů.

    • Když bojujete s hlídkou, musíte uspět jako při vykonávání akcí z druhé skupiny. Hlídka má vždy jen jednu hromádku žetonů.

    • Když bojujete s Demogorgonem, ten má vyhrazený prostor na herním plánu, kam se vejde až osm hromádek. Na začátku hry má vždy čtyři hromádky a v průběhu hry, pokud je neodstraňujete, mohou přibývat další. Boj probíhá tak, že si vyberete jednu hromádku žetonů a zahráním akčních karet se klasicky pokusíte o úspěch.
      Demogorgona je dobré takto oslabovat kvůli tomu, protože hru vyhrajete pouze tehdy, když ve třech příslušných lokacích v Upside Down uspějete při provedení akce „Rescue Will“ (vykonání této akce funguje stejně jako druhá skupina akcí). Háčkem ale je, že se v hromádkách žetonů, kde provádíte akci „Rescue Will“ vyskytuje pět žetonů se symbolem hlavy Demogorgona. Tento žeton vždy představuje číslo, rovné celkovému počtu neporažených hromádek ve vyhrazeném prostoru Demogorgona, tj. v číselném rozmezí od nuly do osmi.

 

Akce „Rescue Will“
Akce „Rescue Will“

 

  • Dobrání karet: V této fázi si doberete akční karty do pěti na ruce.
  • Události: Nakonec si spočítáte, kolik symbolů událostí na kartách jste zahráli, odečtete od toho počet prázdných políček v lokaci laboratoře, která za každé prázdné pole snižuje počet dobíraných karet událostí pouze vlivem zahraných symbolů událostí na akčních kartách, a nakonec k tomu přičtete počet událostí uvedených u aktuálního pole, kde se nachází ukazatel času (každým zamícháním balíčku akčních karet se počet dobíraných událostí zvyšuje). Tolik karet událostí pak postupně doberete a vyhodnotíte.

 

Po provedení těchto čtyř fází následuje tah dalšího hráče.

 

Privátní: 78241.jpg
Karty událostí

 

Podmínky výhry a prohry

Jak jsem už zmínil, hru můžete vyhrát provedením třech úspěšných akcí „Rescue Will“. Jde o jediný způsob, jak hru vyhrát.

Ve hře jsou ale dvě možnosti, jak prohrát. První možností je situace, kdy byste po třetím dobrání balíčku akčních karet měli balíček zamíchat počtvrté. Tím by hra okamžitě skončila prohrou. Druhou situací, která znamená prohru, je okamžik, kdy jedna z postav posune ukazatel strachu své postavy na poslední políčko stupnice strachu.

Strach je jedním ze základních kamenů herního designu Stranger Things: Upside Down. Nabíráte jej různými událostmi, při ověřování úspěchu provedení akcí a pohybem po některých cestách mezi lokacemi v Upside Down.

 

Privátní: 78243.jpg
Průběh herní partie

 

Závěrečné hodnocení

Stranger Things: Upside Down (Obrácený svět) je kvalitně odvedenou prací. Hra cílí především na běžné lidi, kteří většinou nehrají opravdové moderní deskové hry a když jdou do obchodu, jsou většinou spokojení, když si koupí Monopoly s jejich oblíbenou licencí. Pro takovéto lidi bude mit hra obohacující efekt. Nahozená udička může ulovit nové lidi, kteří se tak budou nadále pídit po opravdových moderních společenských hrách.

Avšak co mě trochu mrzí, je absence nastavitelné obtížnosti. Zastoupení jednotlivých hodnot čísel uvedených na žetonech je pevně dané a nejde si například přidat další žetony s vyššími hodnotami do dobírací hromádky, a ztížit si tak hru.

Samotné téma a mechaniky se skvěle doplňují a opravdu se dokážete vžit do atmosféry tohoto universa. Hra funguje ve všech počtech hráčů a herní doba partie není zdlouhavá.

Posledním postesknutím je to, že figurka Eleven je určena jen jako ukazatel času a nelze za ni hrát, protože v krabici schází její karta postavy. Taková karta byla dostupná jako promo na veletrhu Gen Con – jen nemohu zjistit, zda bude možnost se k ní dostat snažší cestou. Karta je však dostupná ke stažení jako PDF na stránkách vydavatele. Tato varianta jejího získání ale není pro mě osobně optimální, protože trpím kompletismem, kterého jsem se ani po několika letech vášně do deskových her nezbavil.

Každopádně si myslím, že nikdo nebude u hry Stranger Things: Upside Down (Obrácený svět) trpět.

8/10

 

Sdílet s přáteli:

Komentáře

Zatím nebyl přidán žádný komentář...

Vybíráme z Bazaru

Citadela + Temná země
Citadela + Temná země
Akt. cena: 1000 Kč
Končí za: 16 hodin

Nejnovější otázky

další >>

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas