Frontier a Space Quest v Osadnikovském hávu.
Autor: Ringo |
27.2.2009 |
5
Starship Catan je jakousi odnoží hry
Osadníci, podobně jako je tomu u Candamiru a
Elasundu. Hned na úvod napíši jeden svůj subjektivní dojem, jestli dovolíte. Osadníci jsou prostě klasika. Byla to taková první hra, která předvedla spoustě hráčů, že stolní hra může být strategická, komplexní a přes to taková lidová, v podstatě pro všechny, kteří si rádi hrají. Zkušené stratégy sice kapku odradí systém získávání surovin, který záleží čistě na náhodě, ale nezaujatého hráče nezklame. Já osobně jsem již zaujatý, Osadníci se mi neustálým hraním přejedli a našel jsem spoustu dalších strategických her, které mě oslovují a naplňují mou strategickou duši o mnoho více. Přes to nemohu Osadníkům a všem jeho různým odnožím a rozšířením upřít jedno. Německou preciznost, nádherné zpracování, atmosféru a celkovou jakousi vymazlenost. Proto ve mě osadníkovský duch zcela nevyhasl a pořád je ve mě jakási touha něco s osadníků mít a hrát. Paradoxně mě až tak nezajímají klasičtí Osadníci, ale právě ty osadníkovské odnože, které systém Osadníků modifikují, přetvářejí a posouvají prostě kapku dále, popřípadě jinam, takže Candamir,
Elasund a Starship Catan jsou prostě mí koně co se týče osadníkovských produktů. Konec subjektivní vsuvky, vrhněme se na hru Starship Catan.
Vaše loď zbloudilá ve vesmíru se nachází neznámo v které galaxii a Vašim úkolem je to všechno přežít, využít prostředků soustavy v které se nacházíte, vyobchodovat a vybojovat si svou cestu zpět domů. Pokud se divíte tomu nadpisu nahoře, tak se jej pokusím vysvětlit. Znáte PC obchodní vesmírný simulátor Frontier, ve kterém se svou raketou létáte od planety k planetě, obchodujete, za získané peníze vylepšujete svou loď, bojujete s piráty...? Tak přesně podobnou náplň má Starship Catan. Pochopitelně v zjednodušené podobě pro stolní hru, ale nádech tam prostě je. A co Space Quest - znáte PC sérii adventur Space Quest? Kresby na kartách, cestování po planetách, úkoly zadané galaktickou radou, to vše ve mě vzbuzuje vzpomínku právě na tyto fantastické dobrodružné hry.
Hru začínáte se spoře vybavenou lodí s dvěma moduly, dvěma motory a jedním kanónem. Nic moc. Odteď záleží na umu hráče a vesmírné štěstěně. Vašim úkolem je procestovat danou soustavu, objevovat planety, obchodovat s obchodníky na které narazíte, zakládat obchodní stanice na planetách, zakládat kolonie z kterých těžíte suroviny a za suroviny vylepšit Vaši loď. Jako bonus je zde galaktická rada, která Vám může zadat úkol, který je nutno splnit na planetě postižené nějakým neštěstím - epidemii, útokem pirátů, hladomorem a podobně.
Hra probíhá následovně. Hodíte žlutou kostkou. Na kostce se nacházejí pouze čísla od 1 - 3. Hozené číslo přidáte k rychlosti své lodi, kterou udává počet motorů. Celkové číslo udává, kolik karet otočíte z jednoho ze čtyř balíčků o deseti kartách, které znázorňují Vaši cestu vesmírem. Karty postupně otáčíte a můžete provádět akce, které karty znázorňují. Počet akcí je dvě, postavením commander modulu můžete provádět během letu akce tři a vylepšením commander modulu čtyři. Po otočení všech karet dle rychlosti, popřípadě provedení maximálního počtu akcí, které může hráč během letu učinit, let končí. Po té může hráč vylepšit svou loď, pak končí i jeho tah a na řadě je soupeř.
Na otočených kartách jsou různé události. Hráč může narazit na planetu, kde lze např. založit kolonii. Vysláním kolonizačního modulu hráč tuto planetu kolonizuje, bere si kartu k sobě, získává tím bod a číslo, které udává kostka na obrázku. Když toto číslo padne při hodu kostkou na začátku tahu při určování rychlosti letu hráče, znamená to pro hráče zisk suroviny z této kolonie. Zisk suroviny při hodu kostkou je omezen jen na jednu, takže když hráč hodí např. trojku a někdo má dvě kolonie s číslem tři, může si hráč vybrat pouze jednu kolonii z které surovinu vytěží. Zde je jasně cítit klasický osadníkovský duch - zisk surovin na základě hodu kostkou. Proč mi to ovšem zde vůbec nevadí? Uvedu níže.
Obchod je defakto klíčem k vítězství. Hráči si za peníze mohou nakupovat suroviny a naopak přebytečné suroviny za peníze prodávat. To se děje v momentě, kdy při letu narazíte na obchodníka s konkrétní surovinou, nebo v případě že obchodním modulem na nějaké planetě na kterou narazíte a je k tomu určena založíte obchodní stanici. Takovou kartu si opět berete k sobě a na konci svého letu zde můžete vyobchodovat suroviny dle potřeby. Tady je jasně znát, že prvek náhody při hodu kostkou a tím zisk jedné suroviny je jen jakýmsi bonusem, ne klíčem ke hře, což vítám. Samozřejmě náhoda hraje stále velkou roli, protože při obchodování je nutno táhnout ty správné karty. Ale i zde lze náhodu snížit tím, že si zapamatujete, v kterém ze čtyř balíčku je co za karty. Každý balíček má 10 karet. Pokud máte již vylepšenou loď lepšími motory, modulem který umožňuje prohlédnout si první dvě nebo tři karty z balíčku a dát je naspod pokud nevyhovují, lze docílit nulové náhody tím, že hod kostkou + vylepšené motory umožní otočit téměř všechny karty z jednoho balíčku. Pak lze provádět různé obchodní nuance, jako že na jedné planetě nakoupíte rudu za jeden penízek a postupem letu narazíte na obchodníka (kartu), kde lze tuto rudu prodat za pět penízků. Je tedy třeba mít na paměti, které karty v daném balíčku, který si vyberete, jsou, abyste mohli těchto fíglů využívat.
Vylepšování lodě - to je v podstatě hlavní cíl. Loď je možno vylepšit o větší počet motorů, kanónů, lze stavět kolonizační a obchodní moduly, které posíláte na planety k této činnosti určené, některé moduly Vám umožní zisk obchodního zboží pokud padne ta správné číslo na kostce, jiný modul Vám zvětší sklad, další zase umožni sondovat let dopředu a tak odhalit první dvě či tři karty z balíčku letu. Moduly lodě lze vylepšovat na druhý stupeň, ten se již počítá za jeden bod. Vylepšit určitý modul na druhý stupeň může vždy pouze jeden hráč. Takže pokud jeden hráč vylepší modul Logistiky, druhý již totéž učinit nemůže. Každé vylepšení něco stojí. Takže je třeba nasbírat během letové fáze či později obchodní fáze takové suroviny, abyste vylepšení mohli provést.
Bonusy - během letu můžete narazit na planety, které jsou předmětem zadání úkolu ze strany galaktické rady. Pokud úkol přijmete, můžete se zastavit třeba na planetě Hades, pokud na ni narazíte a vyřešit problém tamních obyvatel. Za to obdržíte odměnu ve formě suroviny, popřípadě prestiže. Po nasbírání tří karet s prestiží získáte bonusovou kartu, která Vám přidá další bod. Tato karta je ve hře jen jedna, takže bitky o ni si jistě umíte představit. Totéž platí pro bod diplomacie, které získáváte rovněž buď plněním úkolu galaktické rady nebo zakládáním obchodních stanic na planetách. Rovněž je zde jedna karta s bodem za získání tři diplomatických bodů.
Boj s piráty - teď už víte, na co máte plasma kanóny, které je stejně jako vše ostatní možno rozšiřovat či vylepšovat. Boj probíhá tak, že soupeř, který vždy postupně odhaluje protihráči karty letu z balíčku, skryje u sebe kartu s piráty, hodí kostkou (tentokráte modrou s čísly 1 - 4), hod připočte k číslu síly uvedené na kartě s piráty. Pak hodí toutéž kostkou obránce a připočte číslo k síle svých kanónu. Pokud dojde k remíze nebo měl obránce číslo vyšší, tak byli piráti poraženi, obránce získává prestiž a nějakou surovinu. Pokud vyhráli piráti, ukončí let hráče a v horším případě ještě zničí hráči nějaký modul nebo kanón, dle toho co uvádí text na kartě. Z boje se lze také vykoupit poplatkem který si určují piráti.
Jak je u Osadníku zvykem, vítězí hráč, který nejdříve nasbírá kýžený počet bodů, tedy 10. Hra nabízí spoustu možností, jak můžete tyto body nasbírat. Můžete svou taktiku uzpůsobit kolonizaci planet, nebo naopak vylepšováním modulů na lodi. Výběr je čistě na Vás.
Herní materiál je jedním slovem mňam. Nádherné kresby na kartách, pěkné moduly, nádherná raketa. Prostě klasicky vypiplaní Osadníci (dle mého skromného názoru nejhezčí Osadníci vedle
Elasundu).
Hra je určena jen pro dva hráče a prozatím je to nejlepší hra pro dva hráče co jsem hrál. Doporučil bych ji takřka všem. Nadchne víkendové hráče a neurazí ani kované stratégy. Náhoda tu je, ale kupodivu vůbec nevadí, není na škodu a působí jako příjemný moment překvapení. Taktika hraje rozhodně svou roli, ale je nakonec docela fajn, že šance mají i hráči, kteří nehrají způsobem - vše si předpočítám na 20 tahů dopředu.
Hodnocení: 8,5/10 (milovníci sci-fi, bodík nahoru).