Autoři: Frédéric Henry
Rok vydání: 2024

Pro hrst (tvrdých imperiálních) kreditů

Autor: Shark | 21.7.2024 | 4

„Jestli ho chceš, zaplať mi.“
– Boba Fett

Universum Hvězdných válek představuje pro tvůrce deskových her oblíbené prostředí. A díky jeho rozmanitosti se už nemusí soustředit pouze na konflikt mezi světlou a temnou stranou Síly, ale pozornost dostává i ona pověstná šedá zóna. Ve hře Star Wars: Vnější okraj už jsme měli možnost vcítit se do postav, které neustále balancují na hraně zákona. Nový titul Star Wars: Bounty Hunters nás zavede ještě dále a ukáže nám skrytou stránku života lovců odměn. Nepůjde totiž o preciznost v ovládání kosmických lodí nebo střelbu z blasterů, ale mnohem více o správnou organizaci toho nevýnosnějšího lovu. Časově se budeme pohybovat od sklonku republiky až po události ze seriálu Mandalorian. Všechny vyobrazené postavy jsou navíc uvedeny jmény na konci pravidel (s výjimkou droidů).

Herní materiál

„Každý lovec odměn v galaxii po tobě jde. Mám štěstí, že jsem tě našel první.“
– Greedo

Po otevření krabice se vám do rukou vedle nezbytných pravidel (v češtině a slovenštině) dostanou čtyři balíčky karet, kartonový arch žetonů imperiálních kreditů a bodovací bloček. Dále stojí za zmínku, že v této hře šla snaha o ekologickou udržitelnost o další krok vpřed. Nejenže není krabice zatavená ve folii a uzavírají ji pouze izolepové kruhy, ale i samotné karty jsou místo v celofánu zabalené v papíru. Na druhou stranu žetony kreditů se pěkně blýskají a z větší dálky mohou budit dojem kovových komponentů. Rovněž tak musím pochválit, že se uvnitř krabice neplýtvalo místem, a balení je tak hezky kompaktní.

Pravidla a bodovací bloček

Dostupné karty se dělí na čtyři druhy, z nichž každý má svůj samostatný balíček:

• Zelené karty cílů představují pronásledované osoby.
  • Červené karty nájemných lovců budete posílat na cíle.
  • Mezi bílými kartami tržiště najdete jednak nejrůznější droidy, a pak také bedny s vybavením.
  • Modré karty zakázek zvyšují motivaci pro určité lovy.
Privátní: přehledové karty.jpg
Přehledové karty oblastí (balíčků) a rubová strana karet

Průběh hry a hlavní mechanismy

„Tak najmi někoho pořádnýho. Sestry Xanovy nebo Bosska…“
– Val

Hra samotná má velmi jednoduchá pravidla založená na draftu karet. Na začátku partie si do ruky vezmete jednu kartu od každého z výše uvedených čtyř druhů a pak už se jede na jednotlivá kola.

V každém z nich si nejprve doberete 1 kartu z libovolného balíčku a následně si jednu kartu vyberete a zbylé pošlete dále svému sousedovi po levici. Vybranou kartu můžete buď vyložit, nebo prodat (odhodit a vzít si za ni 1 kredit). Protože výběr vhodných karet představuje klíčový prvek hry, pojďme se na ně podívat blíže.

Cíl má tři vlastnosti, které však nejsou popsány slovně, ale pouze barevně. V případě, že ho lovci dopadnou, poskytuje vždy odměnu ve vítězných bodech, někdy navíc i ve formě dalšího kreditu nebo zakázky. Každá pronásledovaná postava se zde vyskytuje ve více verzích, které se liší jak vlastnostmi, tak odměnou.

Možné cíle

Jak vás už asi napadlo, lovci odměn budou sloužit k tomu, aby cíl dopadli, tj. vyrovnali nebo přečíslili hodnoty všech jeho vlastností. I každý lovec odměn se objevuje v několika variantách, ale na rozdíl od cílů vás budou vítězné body stát. Koneckonců chtějí ze svého úspěchu něco mít…

Lovecká družina

Co se týká samotného vykládání cílů a lovců, můžete mít vyloženo současně více cílů a přikládat k nim lovce dle svého uvážení. Na druhou stranu smíte začít vykládat i lovce „do rezervy“, aniž byste měli nějaký cíl, avšak jakmile nějaký vyložíte, všichni bezprizorní lovci se na něj automaticky vrhnou.

Když se při lovu zadaří (nahoře) a když zase moc ne (dole).

Hlavní charakteristikou karet tržiště je skutečnost, že je nestačí pouze vyložit, ale musí se rovněž aktivovat pomocí zaplacených kreditů (to lze udělat kdykoli). V první řadě vás určitě zaujmou droidi, které můžete rovněž vyslat na lov, resp. střet (spolu s lovci představují tzv. úročné karty). Na rozdíl od lovců vám neubírají body, ale odčerpávají kredity. Dále můžete narazit na bedny s blíže neurčeným vybavením. Každá karta vybavení obsahuje vedle ceny i počet vítězných bodů, které po zaplacení získáte, a dále různý počet beden. Na konci hry totiž získá hráč s největším počtem beden na zaplacených kartách bodový bonus.

Co můžete nalézt na tržišti…

A karty zakázek? Jak už bylo řečeno výše, díky těmto kartám můžete získat další body. Každá zakázka obsahuje jeden až dva cíle, resp. bednu s vybavením. Za každý vámi ulovený cíl, resp. jejich kombinaci, které korespondují s vaší kartou zakázky, získáte další body.

Karty zakázek

Konec hry se spustí v kole, kdy se někomu podaří dopadnout čtvrtý cíl. Následně se odehrají ještě dvě kola, poté se sečtou body za dopadené cíle, zaplacené bedny a jejich počty, stejně jako za případné splněné zakázky, a odečtou se body za lovce odměn, kteří k chycení cílů přispěli (za lovce, kteří nikdo nedopadli, stejně jako za nedopadené vyložené cíle se tedy žádné body neodečítají). Vyhrává ten, kdo má nakonec bodů nejvíce.

Závěrečné zhodnocení

„Lov odměn je složité povolání.“
– Greef Karga

Jak už bylo řečeno na začátku, materiálovému zpracování nemám co vytknout. Pravidla jsou pochopitelná, byť český překlad je místy poněkud kostrbatý. V jedné větě se například mezi způsobovým slovesem a k němu příslušejícím infinitivem nachází 10 dalších slov, spíše k pousmání je pak charakteristika „rozvržení pravidel“ v závěrečné tiráži. Jak moc může ovlivnit vyznění chybějící čárka, se pak lze přesvědčit ve větě: „Pusťte se do lovu cíle, který jste si vybrali pomocí svého nájemného cíle a karet droidů.“ (Čárka má být za slovem „vybrali“, protože cíl si volíte nezávisle na útočných kartách).

Z hlediska hry samotné bych vyzdvihnul především netradiční pojetí draftu. Zatímco při běžném draftu se počet dostupných karet neustále snižuje, zde si dobíráte ze stále stejného množství karet, přičemž jejich složení můžete alespoň částečně ovlivnit. Zejména v menším počtu hráčů máte proto relativně velkou šanci, že pokud se vám v prvním listu líbily dvě karty, docela dobře se může stát, že se k vám ta druhá po čase dostane znovu. Na druhou stranu je však třeba dát si pozor na hráče se sklony k analytické paralýze, protože zatímco u obvyklých draftů se rozhodují mezi klesajícím počtem karet, zde je jejich počet konstantní, a navíc se přidává možnost volby ze čtyř různých balíčků.

Největší výzvu pak bude určitě představovat samotný lov. Jde jak o výběr cílů, jejichž bodová hodnota se pohybuje od 6 za Qi'ru po 18 za Grogua, tak i lovců. Mezi nimi se najdou těžké kalibry typu Boby Fetta nebo Mandaloriana, stejně jako smolaři typu Rodiana Greeda, ale jejich schopnostem odpovídá i cena (za první dva uvedené si odečítáte hned čtyři body). Nabízí se samozřejmě i varianta droidů, ale její úskalí spočívají jednak v obtížnější dostupnosti (vsaďte se, že vám budou chodit samé bedny), jednak v nutnosti za jejich služby platit. A čím více potřebujete kreditů, tím více karet musíte prodávat, a tím méně jich vyložíte. Kromě toho nelze pominout určitou míru karetního štěstí, aby vám přišly ty správné kombinace.

Epický lov…

Proto jsou důležité i patřičné zakázky. U těch se možná pozastavíte nad jejich složením, protože například jedna z nich dává dohromady postavy, jež od sebe dělí desítky let, zatímco u jiných dostanete body za dva stejné cíle (jako byste šli po jejich klonech). Díky zakázkám se vám rozšíří možnosti získat body, ale zároveň vzroste i dilema, zda místo zakázky nevzít nějakou přímější kartu jako nový cíl nebo lovce.

Hru si asi nejvíce užijete ve čtyřech hráčích. Ve dvou až třech lidech je hra značně předvídatelná, což je pravý opak hry v šesti. Na druhou stranu je třeba přiznat, že her pro šest hráčů, které jsou skladné, netrvají přehnaně dlouho a všichni jsou neustále zapojeni, zase tolik není.

Bounty Hunters pro mě byli velmi příjemným překvapením. Originální pojetí draftu, krátké prodlevy mezi jednotlivými koly, skladnost a v neposlední řadě téma – to vše činí z této hry ideálního společníka na cesty, do kaváren a restaurací, herních kroužků či mezi lidi, kteří mají zájem naučit se zajímavou hru v krátkém čase, který je jako stvořený pro případné odvety. V mé sbírce se dle všeho zařadí mezi hry s ošoupanou krabicí, ohranými kartami a dalšími známkami toho, že opravdu jede naplno.

A blýskavá odměna nakonec…

Shrnutí hodnocení hry

• Netradiční forma draftu