Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Počet hráčů: | 2–6 |
Doporučený věk: | od 12 let |
Herní doba: | 60 min (reálná data) |
Herní svět: | Starověk |
Herní kategorie: | strategická |
Čeština: | v balení hry |
Vydavatelé: | |
Autoři: | Paolo Mori |
Rok vydání: | 2023 |
Dostupnost: | 12 obchodů (cca 1039–1169 CZK) |
Sdílej: |
Autor: martinsun | 7.8.2023 | 9
Tato recenze vznikla jako součást Recenzního programu Zatrolených her. Recenzovaná hra byla poskytnuta vydavatelem (resp. distributorem).
Více informací o Recenzním programu | Všechny recenze sepsané v rámci Recenzního programu
Profesore, na tomto nalezišti budeme první. Ostatní výpravy zůstávají daleko za námi – snaží se hledat podle starých map. Nikoho nenapadlo zeptat se místních, ale naše jazykovědkyně zjistila, co znamenají značky na jejich obydlích. Lokalita s artefakty je jen naše.
Ve hře Společenství dobrodruhů se stanete vedoucím jedné z expedic, které prozkoumávají dané archeologické lokality. Cílem je získat co nejvíce bodů v průběhu tří kol. Body získáváte za postup v jednotlivých lokalitách a za výpravy, které na průzkum lokalit pošlete.
Doprostřed stolu se vyloží desky jednotlivých lokalit a společná bodovací deska. Vybere se 6 druhů archeologů, kteří budou použiti v této hře. Z jejich karet se vytvoří dobírací balíček a počáteční nabídka. Do spodní části balíčku se zamíchají tři karty sošek, které spouští konec kola. Poté si každý hráč vybere svoje figurky dopravních prostředků a ty umístí na desky jednotlivých lokalit.
Ve svém tahu si hráč buď:
Pro každou výpravu si hráč volí vůdce. Ten určuje, na jaké lokalitě se bude posouvat jeho vozidlo. Zároveň také spouští efekt vybraného vůdce. Aby mohla být expedice vyslána, musí obsahovat buď jen karty stejné barvy nebo jen karty se stejnými postavami.
Hra se hraje na tři kola. Každé kolo končí v okamžiku, kdy se ve hře objeví třetí soška opice z dobíracího balíčku. Poté se obodují výpravy, které každý hráč v tomto kole sestavil. Následně se přidělí body za postup v jednotlivých lokalitách a začne další kolo.
Po třetím kole nastává konec hry. Provede se vyhodnocení posledního kola a hráč, který získal nejvíce bodů, se stává vítězem.
Karty ve hře jsou z dostatečně silného materiálu a v krabici má každý archeolog svoji přihrádku, která je označena ikonou vůdce. To usnadňuje jak chystání, tak následný úklid. Desky lokalit jsou z pevného kartonu a jsou oboustranné. Dopravní prostředky hráčů jsou ze dřeva a každá série žetonů má svoji barvu. Zbylé žetony jsou z kvalitního kartonu.
Z víka krabice se dá usuzovat, že půjde o dobrodružnou hru, hru o objevování pokladů v džunglích a pralesech. Což tak ale bohužel moc není. Atmosféru mají dokreslovat i karty jednotlivých archeologů, které jsme však nedokázali zařadit. Tipovali jsme to na dobu Poirota, ale na druhou stranu nám k tomu neseděly dopravní prostředky – od balonu až po jeepa. Hodně pomůže, když si uvědomíte, že se nejedná o dobrodruhy, jak uvozuje český název hry, ale o archeology. Pak dávají daleko větší smysl i dovednosti, které jednotliví vůdci mají.
Hra samotná vychází z dřívější hry Ethnos. Většina mechanismů hry zůstala zachována a změnilo se hlavně prostředí: z fantasy světa jsme se přenesli do světa archeologických expedic. Základní herní principy jsou totožné, tvoříte „výpravy“, za které získáváte body.
Hlavní změnou je, že v původním Etnosu soupeříte o to, kdo bude mít na daném území největší vliv. Na společné herní desce se jednalo o area control princip. Ve Společenství dobrodruhů se jedná spíše o závodní hru na stupnicích. Body získáváte za postup a čím dále se na jednotlivých stupnicích dostanete, tím více bodů získáte.
Společenství dobrodruhů nabízí novější verzi původní hry, ale žádné závratné změny nečekejte.
Pravidla jsou stručná, přehledná a hru jsme se z nich naučili velmi rychle. Samotnou hru nachystáte také bez nejmenších problémů. Na konci pravidel naleznete popisy efektů jednotlivých lokalit a karet. Zde je škoda, že ve hře nejsou lama karty, které by tento souhrn nabízely. Takto se nám často stávalo, že pravidla putovala z ruky do ruky. Po několika zahráních už bylo všem jasné, co která postava umí, ale začátek by nám to určitě zpříjemnilo.
Hra nám velmi dobře ubíhala jak v menším počtu hráčů, tak i v počtu plném. Při menším počtu byla rychlejší, do oběhu se dostávalo více karet, a lépe se tak taktizovalo. Větší množství hráčů vedlo k tomu, že se vždy někdo snažil hru co nejrychleji ukončit, aby měl co nejvíce bodů za jednu nebo dvě větší výpravy a ostatní se prozatím snažili (někdy marně) nabrat další karty na větší výpravy. Také se v tomto případě hrálo daleko více na menší výpravy.
První hru jsme hráli s předchystaným scénářem, který přímo určuje, jaké postavy a jaké lokality použít. Lokality mají dvě strany: jednu základní, bez speciálních vlastností a druhou, která uvádí specifické podmínky, jak na ní hrát a bodovat. První hra byla také tou poslední, kdy jsme používali základní strany lokalit. Pro další hry jsme již používali jejich pokročilé varianty, které nabízejí daleko lepší zážitek ze hry a nutí hráče rozmýšlet, na kterých z nich postupovat, protože za to získáte další výhody (buď hned nebo v budoucnu).
Ve hře najdete 12 základních postav. A každá z nich je jiná. Stejně jako u Ethnosu vám některé umožní dobírání dalších karet nebo vysílání dalších expedic. Jiné si s sebou nesou další herní komponenty – novou desku na získávání bodů, žetony relikvií a další komponenty.
Tím, že v každé hře použijete jen 6 postav, získáváte poměrně velkou variabilitu. Postavy se umí vzájemně podporovat, a při hře tak každý používal trochu jiné kombo. Tento mechanismus se nám líbil. Body získáváte různými způsoby a hledání nejlepší cesty, jak se k nim dobrat, tvoří nejzábavnější část celé hry.
Pravdou je, že jsem napoprvé herní kamarády musel k tomu, abychom dali hru na stůl, trochu nutit. Ale šli jsme do toho s otevřenou hlavou. A jak to posléze zhodnotil jeden z nich: „Je to kupodivu velmi příjemná hra.“ Hra měla vždy spád, u stolu byla ta správná zábava a na konci jsme si vždy řekli, že si tohle zahrajeme znovu. A rádi. Stejný pocit míváme třeba po zahrání Small Worldu. Prostě se bavíte a víte, že chcete víc. Společným jmenovatelem je variabilita, v obou případech chcete dál zkoumat, co vám hra nového nabídne, a jak to co nejlépe můžete pro sebe využít.
Dovolím si odhadnout, že hra tu s námi bude i za dva roky. Už jen proto, že krabice vypadá fakt famózně a láká na dobrodružství v duchu Indiana Jonese. Věřím, že spousta hráčů toto drobné klamání tělem unese a bude si užívat příjemné chvíle s příjemnou hrou. U mě ve sbírce zůstává, zbývá mi ještě vymyslet, jestli ve sbírce zůstane i Ethnos.
Hru doporučuji všem, kteří hledají přístupnou rodinou hru. Zabaví a je relativně rychle odehraná. Zároveň ji ocení ti hráči Ethnosu, kteří hledají oživení své oblíbené hry, protože je area control už zas tak moc nebere. Hra zaujme jak nováčky, tak zkušené deskoherní dobrodruhy.
“Ze začátku jsme netušili, proč jsou na deskách anglické názvy lokalit a v pravidlech přeložené.”
Jo, to byl boj s vydavatelem… v rámci úspor tiskl jen jednu jazykovou verzi desek. A tuším, že to není angličtina, ale vždy lokální jazyk. Každopádně vzhledem k tomu, že lokace jsou odlišené barevně a vzorem, nechali jsme v pravidlech a na krabici české ekvivalenty. Rozhodnutí, že desky se lokalizovat nebudou padlo až v takové fázi, že už nebyl moc čas to předělávat, tak jsme se rozhodli to ponechat.
Michal Ekrt | Board Games Brand Manager
ADC Blackfire Entertainment s.r.o.
@Michal-BF díky za objasnění. Jak jsem psal, jedná se o drobnost a kdybychom nehledali v pravidlech vysvětlení, co daná lokalita dělá, tak si toho ani nevšimneme. ;-) Barevné rozlišení je víc než dostatečné :-)
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Pán prstenů karetní hra - revidované vydání, nové
Akt. cena: 950 Kč
Končí za: 8 dnů