Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Počet hráčů: | 2–2 |
Doporučený věk: | od 12 let |
Herní doba: | 45 min (reálná data) |
Herní svět: | Sci-fi |
Herní kategorie: | desková hra, strategická |
Čeština: | ke stažení |
Vydavatelé: | Games Workshop |
Autoři: | Richard Halliwell |
Rok vydání: | 1989 |
Dostupnost: | neznámá |
Sdílej: |
Autor: mart | 27.4.2010 | 10
Desková hra Space Hulk je velice atmosférické dobrodružství primárně určené pro dva hráče, kteří tu spolu (tedy mezi sebou navzájem) svádí střet v útrobách kosmické lodi, v tísnivých a klaustrofobických interiérech mapy, rozdělené na čtverečky, po kterých se nesmírně pomalu a lopotně přemisťuje vesmírná marína, vyzbrojená především střelnými zbraněmi, a proti nim postupuje velice rychle a hbitě rasa genestealerů, naprosto smrtící v soubojích nablízko.
Mariňákům ve hře nemilosrdně ubíhá čas, zrnko po zrnku utíká skrze úzké hrdlo přesýpacích hodin a pravidelně odměřuje všechny akce, které mají tito k dispozici - ať již jde o přesun o vybraný počet čtverečků, o střelbu na nějaký vzdálený cíl, otevírání či zavírání dveří, hledání a následné předávání klíčových předmětů, či pouhé hlídání chodeb ve speciálním režimu a to nejlépe způsobem, aby celá jejich bojová formace zůstala kompaktní a případní vetřelci ji nemohli narušit vpádem do eventuálně nekrytých zad či boků.
Každá chyba se tady tvrdě trestá, všichni zúčastnění mají totiž jenom jeden jediný život na misi a především v případě ztrát na straně maríny narůstají komplikace v počítání, jaká že strategie může vést ke zdaru mise, ať již je její hlavní poslání jakékoliv - jednou je třeba s daným počtem mužů projít odněkud někam, podruhé trvale zastavit příval genestealerů, potřetí s pomocí plamenometu vypálit infikovanou místnost, počtvrté přenést důležitá data, popáté… ale každopádně vždy je nutné po nějaký čas ve zdejším prostředí přežít, přičemž se ztrátami, dílem nezbytnými, dílem ovšem zase taktickými, se tu musí vždy počítat.
Třebaže v případě agresivních genestealerů se "padlí" počítají na desítky, hráče, hrajícího za tuhle stranu, to nemusí nikterak mrzet, protože má zpravidla neomezeně posil, co do komplexu, kterým se ubírá hrstka mariňáků, nabíhají skrze k tomu určená místa - nejprve ve formě tzv. blipů, speciálních žetonů, ukrývajících skutečný počet genestealerů (1-3), takže mariňáci je vidí toliko jako jakousi jednolitou tečku na svém radaru, která až v k tomu určený čas odhalí, kolik že genestealerů se vlastně ukrývá v chodbě za nejbližším rohem.
Uvedený nápad, společně s luxusně vyvedenými komponenty, dále přispívá k jedinečné atmosféře konfliktu, jehož předobrazem se stala legendární filmová série Vetřelec, přičemž podobně jako v tomhle snímku i ve Space Hulku narazíte na děsivou obdobu vetřelčí královny - jde o Broodlorda, těžko zastavitelné monstrum schopné pobít celý tým mariňáků bez ohledu na jejich na první pohled smrtící zbrojní arzenál, kde je k vidění např. plamenomet, schopný na celé kolo zablokovat či dokonce vypálit chodbu plnou potíží, nebo rotační kulomet, který se při střelbě na cíl zřídkakdy mýlí, ovšem zapomenout tady nelze ani na model Librariana, unikátního mariňáka disponujícího psychickými dovednostmi, s jejichž pomocí dokáže zabít nepřátelské genestealery jinak schované před ničivou silou střelných zbraní.
Dlužno dodat, že typové nasazení mariňáků pro každou misi je, stejně co její cíl, dopředu dané, což asi trochu devalvuje hru v kolonce "replayability", nicméně s rozšířenými pravidly (neoficiální rozšíření, co je ke stažení na zdejších stránkách) lze tenhle deficit snadno vymazat a stejně optimisticky lze vzhlížet i k samotné nabídce misí, která je s ohledem k předlouhé historii téhle hry skutečně enormní a díky tomu slibuje Space Hulk dlouhotrvající vyžití, byť je k tomu třeba dílčím způsobem modifikovat některé z nich, neboť přeci jenom nebyly koncipovány pro upravená pravidla třetí edice, jež na některých místech skutečně výrazně zvýhodňují marínu.
Právě ta pravidla, která v nejnovější třetí edici nebyla napsána úplně jednoznačně a která tak mnohdy nabízí prostor k otázkám, jak to autoři vlastně mysleli; mimochodem též některé mise si tvůrci za rámeček určitě nedají, protože nejsou navrženy zrovna příkladně a nepředstavují pro hráče hrajícího za mariňáky téměř žádnou výzvu jeho schopnostem a taktickému uvažování - tady je ještě potřeba zmínit, že ač se Space Hulk tváří jako taková zajímavá šachová partie, svůj neodmyslitelný podíl zde má náhoda skrze kostky, co napomáhají k vyhodnocení jednotlivých střetů a občas jejich výsledek může zaskočit i zkušené hráče, ale rozhodně se nedá říci, že by hra byla postavená na štěstí, čili klíčem k úspěchu je především dobré rozestavení figur a plán a správné vyhodnocení šancí na úspěch, které jsou u maríny nezřídka poměrně vysoké.
Space Hulk je hodně povedená hra, co ztrácí body kvůli nepřesně sepsaným pravidlům a některým vyloženě koncepčním chybám tvůrců a dále kvůli pár misím, které zasluhují dále upravit, aby se staly o poznání zajímavější. Díky své historii a dříve vydaným a využitelným scénářům a dalším možným modifikacím však na druhou stranu představuje pomyslný grál pro všechny fanoušky deskovek, kteří upřednostňují především konfrontační herní koncept a zřejmé strategicko-taktické obrysy, byť se přitom musí smířit s jistým prvkem náhody.
Jednotlivé partie (mise) pak mohou zabrat od několika desítek minut až po několik hodin a platí, že v rámci již zmíněné modifikovatelnosti hry lze překročit i původně stanovenou hranici dvou zúčastněných hráčů. I když právě ve dvou, v příšeří a za doprovodu tematické hudební kompozice na pozadí, vám Space Hulk může ukázat svou pravou tvář. Tvář, ve které není smrt žádnou laskavou paní, co napomáhá od bolesti a utrpení, ale protivnou a nevrlou stařenou s ostře nabroušenou kosou, připomínající, že jste se právě stali aktéry nemilosrdné války.
+ komponenty
+ atmosféra
+ využitelnost dřívějších misí a pravidel (první a druhá edice + fan. věci)
+ přitažlivý takticko-strategický soubojový rámec
- cena
- nejednoznačnost pravidel
- některé nedobře koncipované mise a herní mechanismy
- přístup Games Workshopu
Díky marte
Myslím, že tuhle recenzi si ta hra určitě zaslouží. Krásně sepsáno. Palec :)
Chymus
GW
Ahoj, co sa mysli pod "přístup Games Workshopu" ?
dik
Chymus
Jde o tuhle kauzu:
http://www.zatrolene-hry.cz/spolecenska-hra/space-hulk-629/diskuse/faq-a-vsechny-materialy-o-gw-stazeny-z-bgg-1245/
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Scythe: Titáni nebes Nové
Akt. cena: 900 Kč
Končí za: 5 dnů