Sobek pro 2 hráče

xxxxxxxxoo hodnoceno 44x (Seznam vlastníků)

Sobek pro 2 hráče - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 2–2
Doporučený věk: od 10 let
Herní doba: 30 min (reálná data)
Herní svět: Dávnověk
Herní kategorie: strategická
Čeština: v balení hry
Vydavatelé:
MINDOK - logo
Autoři: Bruno Cathala
Sébastien Pauchon
Rok vydání: 2021
Dostupnost: 10 obchodů (cca 449–489 CZK)
Sdílej: Facebook

Sobek 2 – i ve dvou se dá utkat o přízeň boha Sobka

Autor: sasa | 24.10.2022 | 1

Tato recenze vznikla jako součást Recenzního programu Zatrolených her. Recenzovaná hra byla poskytnuta vydavatelem (resp. distributorem).

Více informací o Recenzním programu | Všechny recenze sepsané v rámci Recenzního programu

Ve hře Sobek 2 se ocitneme ve starověkém Egyptě. Úkolem dvou znepřátelených cechů je co nejvíce zbohatnout na velkém tržišti. Budete obchodovat na tržišti, získávat pomoc různých osob. Je však nutné dát si pozor na korupci.

Hra Sobek 2 vyšla v češtině díky vydavatelství MindOK v roce 2022. Hra je určena pro 2 hráče s herní dobou do 30 minut. Vydavatel stanovil věkovou hranici od 10 let, i když se osobně domnívám, že hru zvládnou i mladší hráči, a to cca od 8 let. Vaším úkolem je nashromáždit z tržiště více bohatství než váš soupeř. Snažíte se dát dohromady co nejhodnotnější sady zboží, využít k tomu vlivné osoby, a pokud se vypořádáte s korupcí lépe než váš soupeř, pomůže vám i samotný bůh Sobek. 

Vítězem se stává hráč, který nasbírá nejvíce bodů. Body získává hráč za prodané sady zboží a žetony debenů. (Pozn.: Deben je jednotka egyptského systému měření hmotnosti. 1 deben = cca 91 g).

Privátní: deben.jpg
Žetony debenů

 

Krabice není velká, přesto skrývá poměrně bohatý obsah. Naleznete v ní:

  • 1 herní plán
  • 13 žetonů pirog (Pozn.: Pirog byl malý člun z papyru, používaný egyptskými rybáři.)
  • 1 sáček na debeny
  • 13 žetonů debenů v hodnotě 3 až 9
  • 1 dřevěný Ankh (pozn.: Ankh = nilský kříž, hieroglyf znamenající život)
  • 10 startovních dílků zboží
  • 45 dílků zboží: slonovina, eben, mramor, obilí, ryby, dobytek a žolíky v podobě sošky Sobka
  • 10 dílků osob
  • 2 desky korupce
  • 2 bodovací žetony
  • 2 přehledové listy
  • 1 sešit pravidel

Komponenty jsou v dobré kvalitě. Kartonové dílky zboží jsou dostatečně pevné, aby se neničily. Stejně tak i žetony debenů a pirogu. Překvapilo mě, že bodovací stupnice, která se použije až na konci hry, je umístěna na zadní straně jednoho z přehledových listů. Přehledové listy jsou z pevnějšího křídového papíru.

Privátní: komponenty.jpg
Obsah krabice

 

Jak se Sobek hraje

Nejdříve se připraví tržiště. Dílky zboží a osob se zamíchají dohromady a náhodně se umístí na tržiště. Dílky zboží lícem nahoru, dílky osob lícem dolů. 

Začínající hráč umístí Ankh na začátku hry na jeden ze čtyř dílků ve středu tržiště. Vybraný dílek si vezme do ruky a natočí Ankh dle směrových značek dílku. Poté je na tahu soupeř. Od této chvíle musí každý z hráčů vykonat jednu ze tří možných akcí. 

Jedná se o:

  • získání dílku z tržiště,
  • prodej sady dílků,
  • využití efektu osoby.

Získání dílku z tržiště:

  • Hráč si zvolí jeden z dílků ležící ve směru, kterým ukazuje Ankh. Dílek si vezme do ruky a na jeho místo umístí Ankh, který natočí podle směrových značek dílku. Pokud se jednalo o dílek osoby, může Ankh natočit libovolným směrem. V případě, že Ankh při cestě z původní pozice přeskočil některý z dílků, umístí hráč takto přeskočené dílky na svoji desku korupce. Počet dílků v ruce není omezen. 
  • Pokud si hráč vezme dílek se symbolem debenu, může ho okamžitě odhodit a z pytlíku si náhodně vytáhnout jeden z žetonů debenu a doufat, že vytáhne žeton vyšší hodnoty. V pytlíku jsou následující hodnoty v tomto množství: 3×3 debeny, 2×4, 5, 6, resp. 7 debenů a 1×8 a 9 debenů.
  • V případě, že si hráč chce vzít dílek, a v linii, kterou ukazuje Ankh, se nenachází žádný dílek, dojde k doplnění tržiště.

Prodej sady dílků:

  • Hráč může vyložit tři nebo více dílků stejného typu z ruky na stůl. Součástí sady mohou být i dílky osob obsahující symbol prodávaného zboží. V tomto případě se efekt osoby neprovede. Do sady je možné vyložit i dílek se Sobkem, který představuje žolíka. Pokud hráč vykládá zboží, které již leží před ním na stole, přiloží nové dílky k již dříve vyloženému zboží. Vždy se však musí vyložit minimálně 3 dílky. Cílem je vytvořit sadu o co nejvíce dílcích s co nejvíce symboly skarabů, protože na konci hry se vynásobí počet dílků v sadě počtem skarabů na dílcích v sadě, což přináší vítězné body.
  • Pokud prodáte sadu zboží, můžete si vzít (pokud je dostupný) jeden z žetonů pirogu. Okamžitě provedete jeho efekt a vyřadíte ho ze hry. Žetony pirogu přinášejí následující bonusy:
    • okamžitý druhý tah,
    • přidání dvou skarabů k obilí, dobytku nebo rybám,
    • odstranění dílků z desky korupce,
    • přidání korupce k desce soupeře,
    • přidání vítězných bodů na konci hry,
    • zisk žetonu debenu,
    • donucení soupeře vzít si zvolený dílek z tržnice.
Privátní: pirog.jpg
Žetony pirogů

 

Využití efektu osoby:

Hráč může zahrát z ruky dílek osoby a využít jeho efekt. K dispozici jsou následující osoby:

  • Architekt – hráč si náhodně vylosuje 3 nepoužité žetony pirogu a jeden použije.
  • Nejvyšší kněží – hráč odstraní dílky jednoho typu z desky korupce.
  • Kurtizána – umožní hráči vyložit jeden nebo dva dílky k již dříve prodané sadě.
  • Kupec – hráč si může vzít libovolný dílek z tržiště.
  • Královna – hráč si vezme do ruky 3 dílky z dobíracího balíčku.
  • Vezír – hráč si do ruky vezme jeden dílek ze soupeřovy desky korupce.
  • Písař/ka – soupeř musí odložit všechny dílky nad počet 6, které má ve své ruce, na svoji desku korupce.
  • Zloděj – vzít si náhodný dílek z ruky soupeře.
Privátní: osobnosti.jpg
Žetony osobností

 

Konec hry

V okamžiku, kdy hráč nemůže provést ani jednu ze tří akcí, hra okamžitě končí. Hráči ještě mohou odhodit z ruky dílky, které by mohli prodat. Všechny ostatní musí umístit na desku korupce.

Poté hráči sečtou počet dílků na své desce korupce. Hráč s menší počtem dílků si vytáhne jeden deben z pytlíku, plus 1 deben za každé 3 dílky rozdílu od soupeře.

Následně hráči vynásobí počet dílků v každé své sadě počtem symbolů dílků se skarabem v dané sadě. 

Poslední body hráči získají za žetony debenů.

 

Hodnocení

Nejdříve se zaměřím na vzhled hry a kvalitu komponent, poté na herní principy a nakonec na celkové hodnocení.

Po grafické stránce mi hra přijde vkusně zpracovaná. Grafika je příjemná, nerušivá. Obrázky dokreslují atmosféru starověkého Egypta. Musím ocenit, že samotný Ankh je ze dřeva, a ne pouze kartonový. 

Ve hře je určitý prvek náhody, se kterou se ale dá pracovat. Náhodný prvek je představován lícem dolů otočenými destičkami postav a náhodně rozmístěnými díky zboží. Hra vás nutí přemýšlet minimálně dva tahy dopředu, protože nastavením Ankhu hráč dopředu ví, co by mohl brát soupeř. Nutí vás tak volit mezi prospěchem svým a soupeře. Vše vidíte krásně před sebou, není potřeba nic složitě přepočítávat, stačí se podívat, co byste mohli získat vy a co soupeř, a podle toho si vzít dílek. Občas máte i možnost si vzít i lepší kus zboží (zboží s více skaraby) za cenu umístění dílku na desku korupce. A i tady si rychle spočítáte, zda se vám to vyplatí, nebo ne.

Akce soupeře jsou velmi rychlé, a tak pokud nenarazíte na opravdu velmi přemýšlivého hráče, hra plyne velmi svižně. 

Pravidle jsou relativně jednoduchá, logicky a přehledně sepsaná. Dají se vysvětlit do deseti minut.

A co se mi na Sobkovi nelíbilo? Hře bych vytknul dvě věci. Prvním je pravidlo, podle kterého se žetony pirogu vykládají lícem dolů a první, kdo si ho může vzít, se na ně může podívat, jeden si zvolit a zbylé nechat lícem dolů. Zbytečně to dle mého zvyšuje míru náhody a nemá to vliv na prodej dílků. Kdyby žetony pirogu byly známé již od začátku, mohl by hráč i plánovat, jaký žeton si vzít, a přizpůsobit tomu prodej a výběr dílků.

Druhým negativem je efekt Písaře/Písařky, který mi přijde silnější než efekty ostatních postav. Je potřeba počítat s tím, že tato osoba může přijít do hry, a nehromadit mnoho dílků v ruce.

Co říci závěrem? Sobek 2 je velmi chytrá a svižná hra pro dva hráče, kterou si chcete zahrát po odehrání znovu. Myslím si, že Sobek by mohli ocenit jak příležitostní hráči nebo rodiny, tak i zkušenější hráči. Jedná se o velmi povedený filler (krátká hra, sloužící většinou k vyplnění času mezi náročnějšími hrami), který by neměl uniknout vaší pozornosti.

 

Sdílet s přáteli:

Komentáře

Ad výtka, že pirogy jsou lícem dolů: taky mi to bylo divné.

Po pár partiích jsem zjistil, že se hra hrozně rozbije, pokud od začátku víte, že je ve hře piroga mumie, a hrajete na to.

Překladista/grafik pro MYSLCAJK

2.11.2022 08:42:33

Vybíráme z Bazaru

Alhambra
Alhambra
Akt. cena: 450 Kč
Končí za: 11 dnů

Nejnovější otázky

další >>

Offcanvas