Sid Meier's Civilization: The Board Game – Wisdom and Warfare

xxxxxxxxxo hodnoceno 41x (Seznam vlastníků)

Sid Meier's Civilization: The Board Game – Wisdom and Warfare - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Rozšíření pro hru: Sid Meier's Civilization: Desková hra
Počet hráčů: 2–5
Doporučený věk: od 13 let
Herní doba: 180 min (reálná data)
Herní svět: neuvedeno
Herní kategorie: desková hra, strategická, ekonomická
Čeština: undefined
Vydavatelé: Fantasy Flight Games
Galakta
Heidelberger Spieleverlag
Autoři: Kevin Wilson
Rok vydání: 2013
Dostupnost: neznámá
Sdílej: Facebook

Tohle rozšíření určitě stojí za to!

Autor: Plague | 2.8.2022 | 5

Ahoj, když vidím prázdno, které plní jednotlivé záložky profilu hry Sid Meier's Civilization: The Board Game – Wisdom and Warfare, je mi z toho smutno… dokonce tak moc, že jsem se rozhodl napsat recenzi. Máme odehráno desítky mačů v různých počtech hráčů, takže nejsem pod vlivem prvotního nadšení.

W&W nijak neupravuje základní herní mechanismy Civilizace a ani do nich nezasahuje, a to je dobře. Možnosti vítězství jsou stále stejné a cesty k nim také. Tahy jednotlivých kol – stejně jako povaha jednotlivých tahů – rovněž zůstává. To je paráda, protože nemusíte měnit to, co jste se tak dlouho učili! Má tedy vůbec cenu si W&W pořizovat, napadá vás? Nejsou to vyhozené peníze, navíc když se toto rozšíření dost těžko shání? Odpovědi jsou jasné jak Ghándího bílý plášť a Césarova nablýskaná zbroj.

ANO, má! NE, nejsou!

Proč? Protože v rozšíření W&W se povedlo odstranit přesně ty mouchy, kterými trpí základní hra a první rozšíření. Díky tomuto rozšíření se totiž dynamika hry zásadně zrychlí a celá partie výrazně zkrátí. Ti, kdo hráli základ (s prvním rozšířením nebo bez, to je fuck) se mnou budou souhlasit, že se hra kolikrát dost táhla, než se něco začalo dít – než jste něco vyzkoumali, než jste něco postavili – od figurek přes jednotky po budovy. Když jste měli postavit druhé a třetí město, pořádně jste koukali kam a klidně si i tah nebo dva počkali na kladivo nebo obchoďák navíc. No a to se teď zásadně mění díky sociálním politikám, lépe řečeno geniálním sociálním politikám.

Změna č. 1 – sociální politiky

Každý hráč může mít maximálně tolik sociálních politik, kolik má měst (není-li uvedeno jinak). Už tento fakt vás nutí stavět druhé město hodně hodně rychle, protože prostě chcete další politiku. Politik je 8 a každá je zaměřená jiným směrem. Jedna podporuje vojenství, jiná kulturu, jiná výzkum. Je tedy také potřeba pečlivě vážit, kterou zvolíte, protože jejich změna není jen tak. Nebudu je popisovat do detailu, jen abyste měli představu: vojenská politika vám umožní verbovat jednotky navrch městských akcí, kulturní politika kupovat kulturní karty bez nutnosti postupovat po kulturní stupnici, a výzkumové vám umožní koupit třeba až 3 technologie za kolo nebo těžit další obchoďáky.

Suma sumárum: Ze stavu, kdy jste v první fázi hry během prvních 3–4 kol vyzkoumali 2–3 technologie, když jste měli štěstí, po mapě se toulalo pár figurek a zásoba jednotek na tom byla podobně jako armáda Petra Nárožného v pohádce „S čerty nejsou žerty“, teď už po 4 kolech pokukujete, kdo utíká ve výzkumu, kdo už honí shromažďovací limit, aby dal dohromady ta toulavá vojska a kdo zvyšuje zásobu kulturních karet na ruce. Prostě to od prvního kola frčí!

Pozn.: Už na začátku si hodně rozmyslíte, kde vůbec postavíte svoje hlavní město a jakou k tomu zvolíte politiku, a tedy jakou vítěznou cestou se zkusíte jako první ubírat, protože už tady bude variant hafo!

Změna č. 2 - vojenství

Druhou zásadní změnou je vojenství. Na principu se nic nemění. Vlaječky, jednotky, shromažďovací limit, vojenské vítězství – to vše zůstalo. Mění se jednotky jako takové a vyhodnocení boje a tyto dvě věci velmi zásadně změní strategii vedení bitev.

Jednotky: Jednotky už nejsou buď dobrý nebo špatný. Každá jednotka se hodí jinak, protože hodnota jejich útoku a životů není stejná. Příklad: první úroveň jednotky může mít útok 1 a 3 životy nebo útok 2 a 2 životy nebo útok 3 a 1 život. No a co říkáte si? Na první pohled nic, jenže jsem se ještě nedostal ke druhé změně ve vojenství.

Bitvy: Bitva se vyhodnocuje stále na stejném principu – sčítá se vojenský bonus (body) a kdo má víc, vyhrál. Bonusy za města, karty, investice, vojevůdce atd. se počítají stejně. Za jednotky se ale počítají úplně jinak – zde se totiž počítá zůstatek životů přeživších jednotek… už vám to dochází? Když mi zůstane jednotka s útokem 1 a 3 životama, mám tři body, když mi zůstane ta samá jednotka se 2 body poškození, mám jeden bod. No a když mi zůstane jednotka s útokem 3 a 1 životem, mám taky jeden bod. Možná se to hned nezdá, ale věřte, že po dvou bojích zjistíte, že to je úplně jiné kafe.

Díky tomu dostane úplně jiný rozměr uzavírání front, umísťování zranění, léčení.

Malým bonbonkem pro válečníky je technologie Logistika, díky které máte všechny jednotky na II. úrovni. Takže do zbraně!

Další (menší) změny

Státní zřízení: Státní zřízení prošla malou ale příjemnou změnou. Dosud bylo státní zřízení v podstatě pouhým bonusem k technologii, kterou jste zkoumali. Odteď bude zřízení tím důvodem, proč technologii zkoumáte. Teď už má smysl s nimi aktivně pracovat, protože i státním zřízením můžete podpořit vámi zvolenou cestu k vítězství.

Stavební program: SP představuje malé rozšíření možností městských akcí. Jako městskou akci můžete na město umístit SP, aby v následujícím taho mělo dvakrát tolik kladiv. Takže třeba díky tomu v městě, které jste stavěli jen kvůli obchoďákům, jednou za dva tahy uděláte víc, než že vytěžíte kulturu nebo surovinu.

Městské státy: Pod chaloupkami nebo vesničkami se skrývají městské státy, které vám při jejich ovládání dávají nějaký bonus. Věřte, že žádný bonus nevynahradí, když kvůli objevenému městskému státu nepostavíte město, protože MS nesmí být v jeho okolí. (Perlička z poslední hry – kvůli dvěma MS protihráč nepostavil ani druhé město a hra byla velice rychlá).

Národy: Nové národy jsou fajn a v duchu celé hry. Je jich poměrně hodně, takže už tak velká variabilita je o kousililínek větší. Některé staré národy se dočkaly změn. (ale ne Amerika ani Řím – za nás nejslabší národy).

 

Dalšími změnami vás nebudu zdržovat od hraní! Ne že by byly špatné, to vůbec. Jen nejsou tak zásadní a jedná se vlastně o pár nových žetonků, kartiček a podobně.

 

Osobně velmi toto rozšíření velmi doporučuji! Opravdu stojí za ty prachy a starosti s tím ho sehnat.

 

Sdílet s přáteli:

Komentáře

Super recenze a moc za ni děkuji. Teď už vím, že až vyndám tuto krabici, musím to poslední rozšíření přidat, což jsem zatím velmi chybně neudělal :-)

Pro zájemce jen dodám, že se aktuálně podle informací na některých eshopech plánuje dotisk, ale zda se tomu dá věřit, to nevím.

2.8.2022 13:45:12

Dotisk se určitě neplánuje, tahle verze civilizace je u FFG už dávno pasé. 

2.8.2022 14:49:44

Díky moc za recenzi. Civilizaci bohužel nedostanu na stůl tak často, aby mělo smysl pořizovat si i druhé rozšíření (když jsem stále ještě nevyzkoušel ani to první, které mám). Každopádně alespoň palcem nahoru podporuju každého, kdo je ochoten napsat recenzi na jakýkoliv starší kousek a ne jen na přehypované novinky.

---
Zarytý odpůrce figurek, který zastává názor, že hromada plastu ze špatné hry dobrou hru nikdy neudělá.

2.8.2022 18:00:05

Vybíráme z Bazaru

Cthulhu: I smrt může zemřít – Yog-Sothoth (CZ)
Cthulhu: I smrt může zemřít – Yog-Sothoth (CZ)
Akt. cena: 900 Kč
Končí za: 6 dnů

Nejnovější otázky

další >>

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas