Sid Meier’s Civilization: Desková hra - Sláva a bohatství

xxxxxxxxxo hodnoceno 124x (Seznam vlastníků)

Sid Meier’s Civilization: Desková hra - Sláva a bohatství - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Rozšíření pro hru: Sid Meier's Civilization: Desková hra
Počet hráčů: 2–5
Doporučený věk: od 13 let
Herní doba: 180 min (reálná data)
Herní svět: neuvedeno
Herní kategorie: desková hra, strategická, ekonomická
Čeština: v balení hry
Vydavatelé: Asmodee Czech Republic
Fantasy Flight Games
Galakta
Autoři: Kevin Wilson
Rok vydání: 2011
Dostupnost: neznámá
Sdílej: Facebook

Sláva & bohatství – pohled jednoho zapáleného civkaře

Autor: Plague | 29.8.2022 | 0

Tak jo. Začal jsem posledním dílem, pak jsem šel na základ a skončím dvojkou – jak by řekli trpaslíznalí, klasický příběh o lásce, kdy android potká androida, ze kterého se stane slizka…

Zpátky na Zem, zpátky do Civilizace. Sláva a bohatství je prvním rozšířením základní hry a mým subjektivním pohledem velmi zdařilým. Pokud ho doma máte a váháte, jestli stojí za to odkrabicovat, vyloupat a začlenit do základu, no snad vám v tom rozhodování trochu pomohu.

Pokud jste si dali práci, abyste si zažili herní mechanismus základu a věnovali dostatek času tomu, aby vás hraní Civky fakt bavilo a neměli jste už pocit, že jste pořád na začátku, RADUJTE SE! Nic zásadně nového se učit nemusíte. Herní fáze jsou stejné, cesty k vítězství také a základní mechanika hry také. „Proč tu krabici tedy vůbec otevírat?“ Inu, protože:

 

Změna č. 1 – Významné osobnosti: Není Tesla jako Edison

Významné osobnosti už nejsou pouhými žetonky zpestřujícími okolí města a přidávajícími jednotvárné výhody. Nene! Co je tedy nového? Ve chvíli, kdy získáte osobnost, táhnete nejprve kartičku z balíčku významných osobností a podle toho, jakou jste si vybrali osobnost, si berete její žetonek. Ten umístíte do okolí města – tady se nic nemění. Zato kartička, ta říká, jakou konkrétní slavnou osobnost jste získali a jakou výhodu nad rámec žetonků vám dává. Povaha kartiček je různá – jsou karty s permanentní výhodou a pak taky kartičky, které dávají výhodou výměnou za odhození. Druh osobnosti odhalujete soupeřům ihned, protože si podle toho berete žetonek. Jméno osobnosti a její „dovednost“ ale odhalíte až ve chvíli, kdy ji chcete využít. A že jsou tam někdy pěkný bejkárny, nemusím říkat dvakrát. Abyste mohli efekt karty využít/vat, musíte mít na hrací ploše žeton s odpovídající osobností, takže bacha! Kulturní kartička „znič slavnou osobnost“ dostává úplně jiný rozměr ve chvíli, kdy na schopnost své osobnosti plně spoléháte. Stejně tak efekt neplatí při blokádě soupeřovic figurkou, takže i jedna vlaječka dokáže pěkně zatopit.

 

Změna č. 2 – Investice: Halíře dělají talíře

Investice potěší taktiky a filuty! Taky jste nijak extra nepřišli na chuť hromadění mincí a raději jste zkoumali, zkulturňovali svá města nebo kosili nepřátele? No, i pro vás mám dobrou zprávu. Mince už nejsou jen nástrojem k vítězství. Na začátku tahu se můžete rozhodnout investovat svou těžce vydělanou zlatku a získat výhodu v oblasti vojenství/výzkumu/kultury/výstavby. K čemu to, říkáte si? Pořád lepší vojenská jednotka nebo žeton kovadliny? No, když myslíte… budete se divit, až soupeř odhalí svou investiční strategii, která mu poskytuje bojový bonus +8 nebo mu umožní ihned vyzkoumat technologii, na kterou má místo ve své pyramidě. To budou ty chvíle, kdy si budete drbat hlavu a říkat si „Že já vůl v mládí víc neinvestoval!“ A ne, fakt nemyslím důchodové připojištění.

Na místě by byla námitka, že to může zbytečně moc zamíchat herní vyvážeností. ALE KDEŽE! Investovat můžete pouze na začátku tahu a pouze jednu minci. A aby investice měla efekt, málokdy stačí jeden zlaťák. Takže je opravdu třeba dát tomu trochu času, aby se to stačilo vyplatit. A že se to vyplatí, o tom nepochybujte!! Třešinka – investiční mince nejdou zrušit a neplatí na ně efekty které platí na „obyčejné“ mince. JUPÍ!

 

Změna č. 3 – Metropole: když už vám je hlavní město trochu malé

Do výzkumů úrovně 1 přibývá technologie, díky které můžete své město rozvinout v metropoli. Metropole zabírá dvě políčka místo jednoho a rozšiřuje tak o dvě pole okolí vašeho města. Takže už je konec hlavním městům s žalostně malým počtem kladiv a obchodních bodů. Lehce zvyšuje obranu města a pro milovníky kultury mám ještě malou třešničku na pomyslný civilizační dort – hlavní město s metropolí generuje dva kulturní body namísto jednoho. Osobní doporučení: bacha, ať si uspěchanou metropolí nepose… stavbu dalšího města. Pořád totiž platí povinné „rozestupy“. Takže dvakrát řež a pak měř.

 

Změna č. 4 – Opevnění a karavany aneb Jak utopit figurku

Tuhle malou úpravu jsme zatím nedocenili tak, jak autor zamýšlel. Během pohybu můžete dojít figurkou na své město a figurku tam „utopit“ (náš žargon). Když to uděláte s osadníkem, na město dáte žeton karavany a má v příští stavbě +2 kladiva (nezáleží na tom, jestli je využijete nebo ne); následně je žeton vrácen do zásoby. Když to uděláte s vlaječkou, dáte tam žeton opevnění a město má při následném napadení obranný bonus +2. Po boji je žeton opevnění odhozen. POZOR! NENAHRAZUJE HRADBY ANI JEJICH EFEKT! Hradby a opevnění mít současně ve městě můžete, nemůžete mít ale dvoje opevnění, dvoje karavany nebo karavanu a opevnění. No, opevnění ještě občas využíváme k jeho pravýmu účelu, ale karavanu jen ve chvíli, kdy se potřebujete zbavit osadníka dřív, než ho smete postupující nepřátelská armáda.

 

Změna č. 5 – Relikvie: jestli něco Civilizaci chybělo, tak to byl Indiana Jones!

Taky máte nejradši Indyho a Dobyvatele ztracené archy? Já teda JO! Co to má společného s civilizací?  …Nic. Tahle maličkost může pěkně zamíchat kartama hned na začátku. Na mapových dílech se totiž kromě vesnic a chýší mohou objevit i relikvie. Úplně vás slyším říkat „No a co?“ No a nic, jen si představte že plánujete vojensky vypráskat soupeře v bílém talárku, který pěstuje kultůrku a doufá, že si ho nebudete moc všímat. No a najednou odkryje relikvii, díky které si vezme Významnou osobnost – nedej bože vojevůdce, nebo relikvii, díky které hned na začátku dalšího tahu zainvestuje dvě mince… no a ten pacholek je dá na vojenství. Taaaak. A teď co? Z hipíka je najedou válečník a vy abyste začali kout nové pikle. To nebylo jen pro představu, to se mi opravdu stalo. Relikvie obecně mohou pěkně rozházet prvotní plány a strategie. Za mě je to příjemné zpestření a zapojení role náhody.

 

Národy – My i naše tanky přicházíme v míru

Nové národy (4) jsou v oproti národům ze základní hry hodně silné a v porovnání s Amerikou nebo Římem to platí dvojnásob. Osobně doporučuji speciální schopnost Řecka upravit podle změn ve druhém rozšíření, jinak je to skoro neporazitelný parchant.


Další změny a přírůstky nebudu rozepisovat, mrkněte se na ně sami, až budete vybalovat krabici.

 

Užijte si hru!

 

Sdílet s přáteli:

Komentáře

Zatím nebyl přidán žádný komentář...

Vybíráme z Bazaru

Jak nedostat INFARKT
Akt. cena: 666 Kč
Končí za: 12 dnů

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas