Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Počet hráčů: | 2–4 |
Doporučený věk: | od 13 let |
Herní doba: | 180 min (reálná data) |
Herní svět: | neuvedeno |
Herní kategorie: | desková hra, strategická, budovatelská, ekonomická |
Čeština: | v balení hry |
Vydavatelé: | Asmodee Czech Republic Fantasy Flight Games Galakta |
Autoři: | Kevin Wilson |
Rok vydání: | 2010 |
Dostupnost: | neznámá |
Sdílej: |
Autor: Atterdag | 5 hodin 0 minut | 26.11.2010 | 28
Hra: Sid Meier's Civilization: Desková hra
Hráči: Atterdag a 2 neregistrovaní
V pátek odpoledne jsme zkusili první partii nové Civilizace. Vysvětlování pravidel a rozložení komponentů trvalo přibližně půl hodiny. Pravidla jsou napsána jasně a srozumitelně, během hry se nevyskytl problém, který bychom museli řešit. jediná věc, kterou jsme hráli špatně, naštěstí neovlivnila hru. Zapomněl jsem na to, že se už při rozestavění komponentů upravuje kolečko obchodu na hodnotu obchodu hlavního města a v prvním kole při obchodní fázi se posunuje podruhé. Stalo se tak, že Egypťan (já) a Rus mohl vynalézt na konci prvního kola technologii, kdežto Říman ne.
Nebudu popisovat přesný průběh hry, ale musím říct, že civilizace bude jedna z her, u kterých si budete pamatovat jednotlivé partie (a hlavně nesmírně napínavé bitvy). Já jsem se s Egyptem snažil dosáhnout kulturního vítězství, nezanedbával jsem ani vojenskou a technologickou stránku. Za hru jsem postavil 3 divy - na začátku jsem dostal Stonehenge a začal hlavní město zasvěcovat kultuře (na konci hry jsem si bral z města 9 bodů kultury - z toho tři díky osobnostem). V prostředním městě jsem měl postavené dva workshopy (bylo určené k produkci jednotek) a díky Visutým zahradám jsem si každé kolo produkoval figurku. Vydržely mi celou hru, neboť nikdo nevynalézal technologie, jež ničí starověké nebo středověké divy (tedy kromě mě). V posledním městě jsem měl všehochuť, ale těžištěm byly dvě knihovny, později vylepšené. V tomto městě jsem postavil samurajský hrad, který zvyšoval všem mým jednotkám sílu o jedna. Jako státní zřízení jsem si vybral monarchii.
Rus celou dobu neopustil počáteční komunismus, který mu poskytoval velkou produkční výhodu. Stavěl především přístavy a dílny.Nakonec celou hru vyhrál díky vysoké produkci a obchodu. Velkým problémem pro Egypt a Řím byl moment, kdy si Rus postavil div, jež mu umožňoval vynalézt technologii, kterou již má někdo ze soupeřů a navíc ještě vynalézat normálně na konci kola. Do té doby jsem s Rusem držel krok, poslední dvě kola ale vynalezl díky divu dvě technologie najednou a tak jsem se rozhodl, že mu zničím nejbližší město a trochu mu zkrouhnu příjem obchodu. V cěstě stály jeho tři armády, a tak jsem zaútočil. 7 jednotek stálo proti jeho sedmi. Zde jsem udělal osudovou chybu - zapomněl jsem na můj div, který přidával každé jedontce +1 k síle. Bitvu jsem nakonec vyhrál, přestože jsem díky své hlouposti přišel o 5 jednotek a soupeř o 4. Kdybych neudělal chybku, přišel bych pouze o dvě a soupeř o šest. Vyhrát mi pomohly dvě válečné akademie, takže jsem měl bonus +8. Potom jsme počítali a zjistili jsme, že Rus by za dvě kola asi vyhrál, protže bych se se svou rychlostí 3 k jeho městu sice doplazil, ale s mým počtem jednotek a s jeho produkcí bych ho asi nedobyl. Nezapomenout na div, mohlo být vše jinak:)
Říman zpočátku nevyužil potenciál a nehrnul se do objevování chýší a vesnic, navíc mu trvalo o dvě kola déle postavit třetí město, a to ho zásadně zpomalilo. Navíc stavěl budovy, které mu přinášely především obchod.
Moje postřehy:
- Vojenský rozvoj je nutností. Jedinou další alternativou (či spíše doplňkem) je syslení kulturních karet, které umožňují zabíjet nepřátelské figurky nebo je posunovat zpět. V bitvách mi pomáhaly bonusy z baráků/akademií. Boje jsou zvládnuté skvěle. Smekám před Wilsonem. Pár čísel a jaká je s nimi bžunda. Náhoda se dá omezit vhodným výběrem vynálezů, které vám umožňují povyšování jednotek, a z nich potom složit většinu zásob jednotek..
- Na kulturu příště pojedu jinak. Hlavní město bych opět orientoval na sběr kultury a postavil v něm Louvre. Zbytečně ale nepovedu útočnou válku a zaměřím se spíše na obranu... ale asi to stejně nevydržím, bitvy jsou opravdu vysoce napínavé.
- Suroviny jsou důležité - nejvíce jsme asi využívali železo (v bojích) a já ještě hedvábí. Chyba byla ta, že jsem měl v jednom městě sbírat kadidlo a tavit ho na kulturní body a ne chrlit jednotky do útočné války. V závěru hry jsem teprv začínal 3. kulturní věk.
- Těžko si můžete dovolit každé kolo nevynalézat.
Snad tu není moc překlepů. Hra je to fantastická i ve třech a nemůžu se dočkat další partie. Vím, že jsou má další slova ovlivněna jistou zamilovaností, ale i tak to řeknu: po první partii jsem nadšen, jak sjsem zatím z žádné hry nikdy nebyl.
Odehráno v: Pelhřimov (Okres: Pelhřimov)
Ondra
postup při hře
Ahoj, chtěl bych se podělit o pár zkušeností z této super hry. S klukama už hrejeme civilizaci skoro rok a dali jsme dohromady už 20 her. Hrajeme teda jen ve třech ale myslím, že ideál je ve čtyřech. 2 se vždy řežou a třetí se vyvýjí a na konci se směje. nejvíc mě však zajímá jaké technologie, stavby, divy, režim přesně hraješ u určitých národů. Já nejraději hraji Čínu na ekonomiku, Rusko na vojenskou sílu. S těmito národy mám odskoušenou výhru v ideálním případě v cca 10 kole.
Pokoušel jsem se řím na kulturu, ale nikdy jsem neuspěl.
pokud máš odskoušenou taktiku, rád se s tebou podělím.
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Twilight imperium
Akt. cena: 4650 Kč
Končí za: 9 hodin