Shores of Tripoli, The

xxxxxxxxoo hodnoceno 6x (Seznam vlastníků)

Shores of Tripoli, The - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 1–2
Doporučený věk: od 12 let
Herní doba: 60 min (reálná data)
Herní svět: Období kolonizace
Herní kategorie: karetní hra, strategická, válečná
Čeština: není
Vydavatelé: Fort Circle
Autoři: Kevin Bertram
Rok vydání: 2020
Dostupnost: neznámá
Sdílej: Facebook

Popis hry

Upravit

„Shledali jsme žádoucím, vyslat do Středomoří flotilu, která zde bude dohlížet na bezpečí našeho zboží a našim námořníkům umožní procvičit se v umění mořeplavby. Svěřujeme je Vaší pohostinnosti a předpokládáme, že mohou nastat situace, kdy budou tito muži nuceni kotvit i ve Vašich přístavech. Věříme však, že vzezření těchto můžu pro Vás nebude urážkou. Naším jediným přáním je totiž zajistit bezpečnost našich obchodních styků s pomocí naší vlastní síly a odvahy, a to na kterémkoliv ze světových moří.“

Thomas Jefferson, 21. května 1801

The Shores of Tripoli je kartami řízená válečná hra pro dva hráče, která sleduje dění První berberské války, zuřící v letech 1801-1805 napříč Středozemním mořem mezi USA (podporovanými Švédy) a tzv. Berberskými státy (tedy Marockým sultanátem, Tripolisem, Alžírskem a Tunisem).  Jablkem sváru bylo v tomto konfliktu berberské přepadaní amerických obchodních lodí, podnícené odmítnutím tehdejšího prezidenta USA Thomase Jeffersona podřizovat se nárokům pirátů a platit požadovaný tribut. Na této historické události tak můžeme v přímém přenosu sledovat, jaký vliv měla na americkou zahraniční politiku Válka za nezávislost, kdy jedním z dílčích důsledků byla ztráta ochrany Britského královského námořnictva ve světových vodách.

Po historickém úvodu asi nepřekvapí, že jeden hráčů se zhostí role USA a bude usilovat především o vojenskou nadvládu nad severoafrickým pobřežím. Toho může docílit dvěma způsoby. Prvním z nich je přinucení všech berberských států k příměří – to s sebou obnáší eliminaci většiny námořních i pozemních sil soupeře a obsazení klíčových přístavů. Druhou možnost pak představuje dobytí Tripolisu – srdce berberského odporu. Druhá vítězná podmínka však s sebou nese značné riziko. Pokud totiž USA bitvu o Tripolis prohrají, vítězství okamžitě připadne oponentovi.

Pirátská koalice má škálu vítězných podmínek zcela odlišnou a také o poznání pestřejší. První cestou k vítězství je USA připravit o co největší počet lodí, zboží a posádek. Tyto komodity jsou ve hře zastoupeny dvanácti zlatými mincemi, kterými Američan na začátku hry disponuje. Pokud se Tripolisu skrze nájezdy podaří všechny tyto mince získat, okamžitě vítězí. Druhou cestou je potopení čtyř amerických fregat. Takové námořní ztráty totiž výrazně otřesou válečnými výdaji USA a donutí soupeře k podepsání příměří. Finální možností jak uzmout vavříny je vymýcení „domácí“ arabské opozice – tedy těch pozemních vojsk, která jsou ochotná spolupracovat s USA za účelem svržení stávajícího paši města Tripolis Yusufa Karamanliho.  Pokud ani jeden z hráčů nedosáhne výše zmíněných vítězných podmínek před rokem 1806, kdy hra končí, celá partie končí remízou.

Příprava hry:

 

Na herní plán se umístí veškeré námořní i pěší jednotky (tedy dřevěné fregaty, dělové čluny a kostičky znázorňující pozemní síly). Přebývající jednotky vytvoří zásobu, kterou bude každý z hráčů v průběhu partie využívat dle vlastního uvážení. Americký hráč navíc má na své straně stolu dvanáct zlatých mincí. Každá ze stran také obdrží svůj vlastní balíček karet, který zamíchá a v závislosti na jednotlivých herních kolech bude dobírat předem stanovený počet nových karet. Finálním krokem je příprava kalendáře – hra začíná jarem roku 1801.

 

Průběh hry:

 

Hráči se střídají v hraní jednotlivých karet, přičemž v každém kole začíná vždy jako první Američan. Každé z těchto kol sestává ze zahrání jedné americké a jedné berberské karty. Po zahrání těchto dvou karet se posune ukazatel ročního období. Z výše uvedeného tedy vyplývá, že každý rok oba hráči zahrají celkem osm karet. Po zimě opět následuje jaro a dojde navíc i k posunutí ukazatele roku (to je klíčové především pro USA, kterým do Středomoří kontinuálně připlouvají nové námořní posily). Ukazatel roku je taktéž klíčovou podmínkou pro zahrání některých karet událostí.

Každou z karet lze využít dvěma způsoby. Prvním z nich je odhození karty a spuštění jedné z akcí unikátních pro každou frakci. Berbeři vyrážejí na loupeživé výpravy o jejichž úspěchu rozhodují hody kostkou, anebo verbují nové námořní jednotky. USA oproti tomu posilují svoji flotilu o dělové čluny, provádí ostřelování severoafrických měst, hlídkují v blízkosti nepřátelských námořních pevností, či přímo vyrážejí do střetů s pirátskými plavidly. I o jejich úspěchu rozhodují kostky. Druhou možností jak svoje karty využít je zahrání jednotlivých událostí. Ty se zpravidla odkazují na výše zmíněné akce, kdy se snaží zvednout šanci na jejich úspěch, ale stejně tak se tyto události mohou týkat i diplomatických vztahů jednotlivých mocností či třeba rozmarů počasí.

Konec hry:

 

Hra končí, pokud se počítadlo kalendáře zastaví na letopočtu 1806 a ani jednomu z hráčů se nepodaří dosáhnout žádné z uvedených vítězných podmínek. V takovém případě se vítězem nestává ani jeden hráč. Pokud však ke splnění některé z vítězných podmínek dojde, určený hráč se okamžitě stává vítězem a není třeba čekat na konec kalendářního roku. 

 

Autor: Nikephoros

Vybíráme z Bazaru

Art Socierty
Art Socierty
Akt. cena: 599 Kč
Končí za: 12 dnů

Nejnovější otázky

další >>

Offcanvas