Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Rozšíření pro hru: |
Sagrada |
Počet hráčů: | 1–6 |
Doporučený věk: | od 13 let |
Herní doba: | 50 min (reálná data) |
Herní svět: | Abstraktní |
Herní kategorie: | budovatelská |
Čeština: | v balení hry |
Vydavatelé: | |
Autoři: | Adrian Adamescu Daryl Andrews |
Rok vydání: | 2020 |
Dostupnost: | 10 obchodů (cca 399–430 CZK) |
Sdílej: |
Autor: martinsun | 17.1.2022 | 7
Tato recenze vznikla jako součást Recenzního programu Zatrolených her. Recenzovaná hra byla poskytnuta vydavatelem (resp. distributorem).
Více informací o Recenzním programu | Všechny recenze sepsané v rámci Recenzního programu
Recenze se zabývá všemi třemi rozšířeními základní hry Sagrada.
Do hry přichází osobní zásoba kostek. Na ni si každý hráč vyloží na začátku hry 10 kostek, které bude do konce hry využívat.
Ze společné nabídky si ve svém tahu bere jednu kostku a druhou umísťuje z kostek ze své osobní zásoby.
Nové okenní vzory, hratelné s jakoukoliv variantou hry. Nemají na sobě žádné speciální prvky.
Osobní úkoly, které dávají body dle hodnot kostek umístěných do konkrétních polí.
Karty nářadí hratelné pouze v případě, že hrajete s modulem osobní zásoby.
Každý hráč dostane jednu kartu Inspirace. Ta mu přináší jedinečnou výhodu. Podle typu karty inspirace je ji možné zahrát buď jednou za kolo (tedy opakovaně) nebo jednou za hru. Karty inspirace všech hráčů se položí lícem nahoru na stůl.
Na začátku hry je vylosována jedna destička křišťálového skla a do ní je umístěna křišťálová kostka(y). Místo tří nářadí se vyloží pouze dvě.
V průběhu hry může hráč zaplatit žetony řemeslníků a vzít si kostku z křišťálového skla. Tu může umístit na libovolnou barevnou podmínku, číselnou však musí dodržet.
Osobní úkoly s křišťálovými kostkami – do hry přichází osobní úkoly, které započítávají hodnoty kostek umístěných ve vztahu s křišťálovou kostkou. Je možné se na začátku hry domluvit a zvolit si jeden úkol základní a jeden křišťálový a hrát tak se dvěma osobními úkoly.
Nové společné úkoly, které je možné přimíchat k úkolům ze základní hry.
Na stůl se nachystají karty učedníků. Vrchní z nich se otočí lícem nahoru. Okenní vzory jsou vybírány pouze z modulu Učedníci, protože obsahují speciální symbol, který po překrytí kostkou umožňuje dobrání jedné karty učedníka.
Po dobrání karty učedníka je tato karta držena v tajnosti. Hráč ji odhalí až po jejím zahrání. Od té chvíle platí její efekt (v případě trvalé výhody), nebo je vyhodnocen její jednorázový efekt a karta je odložena.
Na stůl se položí deska veledíla. Podle počtu hráčů se použije daný počet oranžových kostek veledíla. V průběhu hry může hráč za právě dobranou kostku z nabídky získat kostku z desky veledíla. Podle barvy nebo hodnoty používané kostky si zvolí odpovídající kostku na desce veledíla. Tu poté umístí na svou desku.
Kostky veledíla mají na sobě šipky, které směřují na sousední pole na hráčově desce. Po umístění kostky veledíla už nelze kostku pootočit, aby šipky směřovaly na jiná pole.
Pokud je na konci hry splněna podmínka na kostce veledíla, získává hráč 5 bodů. Pokud splněná není, ztrácí 2 body. Podmínky ve tvaru delších šipek říkají, že kostky na které míří, musejí mít buď stejnou barvu nebo hodnotu. Podmínky s malými trojúhelníkovými šipkami naopak udávají, že kostky v sousedních polích musí mít různou barvu nebo hodnotu.
Do hry jsou přidány další společné úkoly, které jsou těžší na splnění, mezi nimi také úkol, který se vztahuje ke kostkám z modulu Veledílo. Ostatní je možná přidat k úkolům ze základní hry.
Nebudu zde rozebírat hru s jednotlivými moduly samostatně. A to z důvodu, že jsme vždy hráli s několika z nich smíchanými dohromady. Zaměřím se sice na každý modul zvlášť, ale mějte na paměti, že jeho fungování v rámci hry bylo částečně ovlivněno dalšími použitými moduly.
V jednotlivých rozšířeních najdete nové kostky, nové karty, i nové hrací desky nebo prvky. Vše je ve stejné kvalitě jako základní hra, takže za mě maximální spokojenost. Obzvlášť vypíchnu křišťálové kostky, které pokaždé zaujaly zejména ženskou část naší herní skupiny (nemohla od nich odtrhnout oči a ruce).
Kvituji, že se pak všechna rozšíření s přehledem vlezou do původní krabice s původním inzertem.
Oceňuji, že je možné hrát až v šesti hráčích. Limit čtyř hráčů v základu byl jednou z věcí, která mi vadila. Obzvlášť, když se nás sešlo třeba 5 a chtěli jsme Sagradu dostat na stůl.
Kostky pro další hráče mám všechny smíchány a vloženy do pytlíku. Často jsme se při hraní v menším počtu hráčů shodli na tom, že si hru oživíme a lehce ztížíme a nebudeme je chystat dle počtu hráčů (každá barva X-krát podle počtu hráčů). Šance, že přijde ta správná barva, když ji potřebujete, se snižuje, ale roste napětí. Hodně pak doufáte, že na vás ta správná kostka v nabídce počká – a to je prvek, který mám na Sagradě rád.
Hraní s osobní zásobou umožňuje o něco lépe plánovat, jaké kostky a kam můžete umístit. To, že znáte 10 kostek, které budete mít k dispozici, je velká výhoda. Nestalo se nám, že by na nás zbyla kostka, kterou jsme neměli možnost nikam umístit. Což je v případě hry se základem o dost častějším jevem.
Na druhou stranu to ze hry ubírá velkou část interakce se spoluhráči. I když se většinou jedná jen o konstatování (někdy pěkně vypjaté) toho, že tu kostku mi nemůže sebrat, protože já ji přece nutně potřebuji :-)
A také se nám stávalo, že jsme si nebyli jistí, jestli jsme si vzali v daném kole kostku jak ze zásoby, tak z nabídky. Obzvlášť při hraní s dalšími moduly. Takže se vyplatilo, když jsme se všichni navzájem lehce kontrolovali.
Tento modul nahrazuje jeden nástroj destičkou křišťálového skla. Kostku z něj si můžete vzít, když zaplatíte řemeslníky. Líbilo se mi, že u některých destiček je cena kostky závislá na tom, kolik máte na své desce kostek. Pak uvažujete, jestli ještě počkat a zlevnit si ji, nebo si ji radši vzít hned a zabránit spoluhráčům, aby vám ji vzali oni. Navíc můžete mít jen jednu křišťálovou kostku, takže načasování, kdy ji vzít, je docela důležité. Šest destiček křišťálového skla navíc zajišťuje pěknou variabilitu pro další hry.
Shodli jsme se na to, že tento modul přidává do hry asi nejvíc hráčský prvek ze všech. Tím, že můžete získávat kostky veledíla jen za kostky určitých barev a hodnot, je velmi dobré si v průběhu hry kontrolovat, které kostky veledíla vám dává smysl získat a kterými už naopak zabodovat nemůžete.
Plánování nám docela usnadnilo, pokud jsme hráli s osobní zásobou. Stejně tak je veledílo krásně spojeno s některými kartami učedníků, které pomáhají s manipulací kostkami veledíla. Například kombo, kdy učedník zvedá body za každé veledílo. S nástrojem, který mi pomohl přetočit kostku veledíla, jsem zase v posledním kole překvapil všechny spoluhráče, kteří už počítali s tím, že za veledílo nasplním a ztratím za to body.
Společně s Inspirací jsem si tento modul užíval nejvíc. Získat toho správného učedníka se několikrát ukázalo jako obrovská taktická výhoda. Obzvlášť, když mi přinesl body na konci hry a já ho po celou dobu hry držel skrytého. Zdvojené body za každého řemeslníka a k tomu možnost si dobrat další řemeslníky za kostky veledíla? Tomuto kombu prostě nešlo odolat.
Bavilo nás, když měl každý hráč jinou schopnost. Zapadá mi to do toho, že osobní úkol máme taky každý jiný a schopnosti představují doplněk, který je na rozdíl od skrytého úkolu ukázán všem. Takže ostatní ví, co od druhých mohou čekat. Navíc karty inspirace vypadají fakt pěkně.
Jednotlivá rozšíření přinášejí do hry i prvky, které známe už ze základu. Zde je přehled, které prvky najdete v jednotlivých krabičkách:
Prvek | Rozšíření pro 5. a 6. hráče | Passio | Nativitas |
Okenní vzory | ANO | NE | ANO |
Osobní úkoly | ANO | ANO | NE |
Společné úkoly | NE | ANO | ANO |
Nástroje | ANO | NE | ANO |
Dvě rozšíření přinášejí do hry nové osobní úkoly.
Nadšený jsem jednoznačně z nových úkolů, které přináší rozšíření pro 5. a 6. hráče. Hrát pouze barevné úkoly ze základu mě už přestávalo bavit. A bodování podle toho, kde je která kostka, zabraňuje soupeřům odhadnout, co vlastně sbíráte.
Osobní úkoly, které přináší Passio, mi zase dělají radost v tom, že je možné bodovat jak úkol spojený s křišťálovou kostkou, tak úkol ze základu obohaceném úkoly z rozšíření pro 5. a 6. hráče.
Nové společné úkoly vždy potěší. Nepřínášejí nové herní mechanismy, ale oživují hru samotnou. Bavilo nás soustředit se na sbírání kostek do jiných kombinací.
Jak modul Passio, tak Nativitas můžete hrát i v sólo módu. Na stránkách Mindoku jsem si stáhl pravidla pro sólo hraní a vytiskl si je ve stejné velikosti jako pravidla pro rozšíření.
Samotné hraní v jednom se moc neliší od sólo hry v základním módu. Užil jsem si ho, ale raději mám Sagradu ve více hráčích.
Rozšíření pro Sagradu doporučuji všem, kteří mají rádi základní hru a chtějí si ji rozšířit o nové mechanismy a obohatit si herní zážitek. Jednotlivé moduly jsou samy o sobě jednoduché na pochopení a po jednom zahrání budete přesně vědět, jestli vám sedí méně či více.
Těm z vás, kteří jste se se Sagradou ještě nepotkali, můžu doporučit základní hru, která nejen krásně vypadá, ale také se velmi dobře hraje. A věřte tomu, že až vás chytne, tak jako nás, další rozšíření jen a jen uvítáte.
Zatím nebyl přidán žádný komentář...
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Gaia Project CZ
Akt. cena: 35 €
Končí za: 3 dny