Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Počet hráčů: | 3–6 |
Doporučený věk: | od 12 let |
Herní doba: | 60 min (reálná data) |
Herní svět: | Sci-fi |
Herní kategorie: | desková hra, závodní |
Čeština: | není |
Vydavatelé: | Rackham |
Autoři: | neuvedeno |
Rok vydání: | 2009 |
Dostupnost: | neznámá |
Sdílej: |
Autor: sydo | 17.9.2010 | 18
I'm Dumb
I'm Bad
I'm Crazy
I'm Sad
Because I'm Motorpsycho
- Moimir Papalescu & the Nihilists: Motorpsycho
Když jsem poprvé viděl hru Formula D, strašně se mi líbila – krásně provedené mapy, plastová autíčka, zajímavý herní systém. Jen mi čistě závodní hra nepřipadala natolik atraktivní, abych do ní byl ochoten investovat. A pak jsem se doslechl o hře Rush n’ Crush – podobný, ještě více zjednodušený systém, možnost stavět vlastní tratě a hlavně trocha ultranásilí. Bylo rozhodnuto a hra putovala domů. Nutno říci, že po první hře byla na pár měsíců opět uklizena do skříně. Chudinka za to nemohla, ale pokud čtete pravidla půl hodiny před první hrou, pak je vysvětlujete anglicky a sami si jimi nejste jistí, nemůže to dopadnout jinak než katastrofou. Tímto se tedy omlouvám Elisse, Iggymu, Gordonovi a dalším přítomným. A také hře samotné, která z tohoto setkání vyšla jako překomplikovaná a pomalá blbost. Naštěstí jsem hře dal ještě jednu šanci a měla ohromný úspěch jak u starých mazáků, tak i u nehráčů a od té doby je stálicí hospodských stolů. Pokud tedy máte v oblibě svižné adrenalinové hry typu Cosmic Encounter nebo Talisman a nevadí vám pár kostek, mohl by Rush n’ Crush (dále RnC) být váš šálek drencronem obohaceného moloka.
V krabici se hrou naleznete 10 oboustranných dílů, ze kterých stavíte trať, 6 jezdců, 6 plastových autíček, 3 šestistěnné kostky červené, 5 bílých a spoustu plastových žetonů. Samozřejmě také pravidla, která jsou ve dvou variantách – Arcade Mode (jakási příručka pro začátečníky, nikdy jsem podle ní nehrál) a Overdrive Mode (klasická pravidla). Trať i jezdci jsou z kvalitního kartonu a mají velmi povedené ilustrace (Paolo Parente), zato plastová autíčka jsou největším nešvarem celé hry. Jelikož jezdci jsou tématicky rozděleni do tří týmů, rozhodli se autoři udělat i autíčka ve třech barvách. Vzhledem k tomu, že je hra určena až pro 6 hráčů, je to řešení velmi nešťastné. Na(ne)štěstí se každé autíčko dá rozdělit na dvě části a udělat ho dvoubarevné nebo otočit pozici předního dílu a namísto robustního bojovníka udělat svižný sporťák. Každopádně pouhé rozlišení barvou by bylo nejjednodušší, už proto, že jednotlivé týmy jsou každému u šosu. K dovršení neštěstí jsou autíčka prťavá, špatně se drží a někdy se při manipulaci s nimi rozpadnou na dvě části a musíte je dávat dohromady. Třikrát fuj! Budu hnidopíchat (hnidopišit?) ještě dále – s rozšiřující se sbírkou her řeším trable s nedostatkem prostoru ve skříních. Tady dostává RnC třídní důtku, jelikož krabice mohla mít tak třetinovou hloubku a stejně by se do ní vše vešlo.
Hra se odehrává ve světě hry AT-43. Zatímco korporace válčí, lid chce zábavu a tak jsou organizovány závody obrněných futuristických aut řízených šílenými sociopaty s těly plnými amfetaminů. Že v takovém závodě půjde o hubu, nemusím dodávat. Každý z hráčů si vybere jednoho z šesti jezdců, kteří patří do tří týmů: ONI, U.N.A. nebo Red Blok, podle toho, která z AT-43 korporací je platí. Na rovinu řečeno, pozadí hry nebude patrně zajímat ani nejzavilejší fanoušky AT-43, jsme tu kvůli adrenalinu, řevu motorů a zápachu spálených těl. Každý pilot má své oblíbené auto a zbraně, které používá. Pokud chcete, můžete piloty přesazovat mezi jednotlivými auty a vytvářet si tak oblíbené kombinace vybavení pro hru, my však piloty i s auty prostě losujeme, jelikož na trati rozhoduje hlavně odvaha, drzost a kostky.
Nejprve tedy hráči postaví trať. Na výběr je spousta zatáček a rovinek s různými druhy překážek. Můžete postavit krátký ovál a hrát na dvě kola nebo dlouhou trať, která se jede od začátku do konce, výběr je pouze na vás a za tuto variabilitu je třeba autory pochválit. Poté se jezdci rozestaví na trať (začíná ten, kdo rychleji vypije pivo, fakt je to v pravidlech) a hra může začít.
Pro názornější přiblížení průběhu tahu si vezmu na pomoc následující obrázek jezdce Tombstone (pro lepší zobrazení bude lepší obrázek otevřít v druhém okně).
Barevná tabulka úplně vpravo udává rychlost vašeho vozu, počet zatáček, které máte k dispozi a riziko přehřátí motoru. Ve svém tahu máte tři možnosti, jak rychlost ovlivnit:
Symboly kostek vpravo od tabulky určují, kolikrát budete moci ve svém tahu zatočit (posunout se na vedlejší pole). Hážete tolika kostkami, kolik udává číslo vedle symbolu. Pokud je symbol bílý, nejvyšší hozená kostka určuje počet zatáček pro toto kolo, pokud je černý, bere se nejnižší hozená kostka. Při pohledu na kartu je jasné (a logické), že čím rychleji jedete, tím je auto hůře ovladatelné. Jak praví klasik: „Si to zkuste sám, dyť je to auto jako kráva!“ V našem případě Tombstone hodí třemi kostkami a nejmenší z nich určí zatáčky. Tento mechanismus je velice jednoduchý, dle mého názoru skvěle vymyšlený a také z něj plyne sousta veselých situací ve hře. Někdy ve „dvanáctce“ prosvištíte zatáčkou jak nic a jindy i v „devítce“ zajedete do zdi jako rakev do pece.
Kostky vlevo od tabulky určují možnost přehřátí motoru. Podle barvy zóny, ve které je váš pinčlík, házíte příslušným počtem kostek. Každá kostka, která podhodí tzv. Tepelný práh, vám zvýší teplotu vozu o jedna. Pokud teplota dosáhne 7, auto shořelo a vy končíte (viz stupnice úplně vpravo na kartě). Tepelný práh je standardně 3, použití různých turbomotorů ho však může zvýšit. Tombstone na našem příkladě hází dvěma kostkami na přehřátí a teplota motoru činí dva stupně.
Takto napsané to vypadá složitě, nicméně vše se řeší během okamžiku – hodíte najednou bílými kostkami na zatáčky a červenými na přehřátí a během vteřiny víte, jak na tom jste. Pohnete se o tolik polí, jakou rychlostí jedete (ne méně!) a cestou můžete zatočit dle hozených kostek. Abyste nebyli čistě jen v moci šestistěnných bohů, má každé auto standardní vybavení – palubní počítač, turbo a brzdy. Jedná se o tři sloupce úplně vlevo na kartě jezdce. Můžete je spotřebovat na zpomalení (brzdy), zrychlení (turbo) nebo zvýšení počtu zatáček (palubní počítač). Počet jejich použití je však omezen a je třeba si jejich použití dobře rozmyslet!
Modré ikony uprostřed značí vybavení vozu – standardně je do vozů montován hasicí přístroj a nitro, zbytek závisí na typu vozu a na jezdci. Vybavení obsahuje takové lahůdky jako kulomet, plamenomet, cirkulárka, bojový nárazník, miny a další vymoženosti, které dávají hře šťávu. Jednotlivé kousky vašeho bojového inventáře však musíte před použitím aktivovat a k použití jsou připraveny až od dalšího kola, musíte tedy pečlivě rozmýšlet, co budete potřebovat, jelikož aktivovat či použít lze pouze dvě vybavení za kolo. Náš starý známý Tombstone má aktivovaný boční nárazník a kulomet.
Průběh hry je asi takovýto. Ze začátku všichni nažhaví turba na maximum, teploměry vyletí vzhůru a už se jede. Styl hráčů se odvíjí od vybavení vozu – kdo má nárazníky, likviduje soupeře zezadu, cirkulárky tlačí soupeře na zeď, kulomety ostřelují ty před vámi, v úzkých zatáčkách se zhusta kladou miny a plamenomet udělá z každého opozdilce Niki Laudu. Jak se blíží první zatáčka, rozdělí se hráči na dvě skupiny. První z nich možná lehce zpomalí a svůj osud nechá kostkám a schopnostem palubního počítače. Druhá skupina počítač šetří a přibržďuje. Pokud se vám podaří si ze začátku vytvořit dostatečný náskok, můžete si prozatím gratulovat, ostatní budou muset jet až na dřeň, aby vás dostihli. Bohužel vy také, abyste si svůj náskok udrželi. Pokud jste první, ale ostatní jsou vám v patách, jste v dost špatné pozici – druhý hráč do vás bourá zezadu a pokud má kulomet, za zběsilého hýkání vás kropí kulkami. Třetí hráč dělá to samé druhému atd. Pokud počet strukturních bodů vašeho auta vinou srážek a zbraní dosáhne pod nulu, končíte hru. Strukturní body ukazuje stupnice nahoře na kartě, našemu Tombstonovi zbývají 3 body.
Styl a agresivitu jízdy určuje také délka trati. Na krátkých jedou všichni na maximum a lehce se stane, že polovina hráčů nedojede. Ano, slyšeli jste dobře, ve hře je eliminace hráčů, ale bez ní by to bylo jako hrát poker o sirky – žádné vzrušení. Navíc hra trvá max. 45 minut, takže vypadnout není nic hrozného. Dlouhé tratě již vyžadují více taktizování - někdy se vyplatí se držet trochu vzadu a ve správnou chvíli dorazit soupeře vyčerpané soubojem o přední místa. Jak postupem hry odcházejí palubní počítače a brzdy, jede se opatrněji a bezhlavé vjíždění do zatáček odpadá. Výjimkou není ani projíždění zatáčky po vnějším kraji, jen aby se hráč vyhnul dorážejícím soupeřům. Ale jak se říká – „No guts, no glory“ a pokud vám vyjde odvážný manévr, vaše šance na výhru se rázem zvyšují, risk se někdy opravdu vyplácí, záleží na odvaze hráče.
Nedá se nic dělat, Francouzi AT prostě umějí. Rush n‘ Crush je adrenalinovou jízdou, která je napínavá od začátku do konce, odsýpá bez prostojů a vybízí k nepatřičně bujarým projevům škodolibé radosti. Jako u většiny podobných her platí, že čím více hráčů, tím lépe. Ve třech hra ještě funguje, ale je třeba postavit malou trať s co nejmenším počtem rovinek. Skutečná zábava ale začíná až od 4 hráčů výš a v šesti už je to ten pravý masakr – hráči se nevejdou do zatáček, číhají na správné místo k předjetí a hlavně se snaží přežít. Pokud nemáte odpor ke kostkám a u her se chcete především bavit, je Rush n‘ Crush jednou z her, kterou bych vám doporučil na prvních místech kategorie „hospodská hra“. Díky jednoduchým pravidlům se u hry bavili i totální začátečníci ve světě deskových her a ani ostřílené herní matadory neurazí. Vadou na kráse jsou zmíněná plastová autíčka, ale to je překážka, přes kterou se rád přenesu. Takže na startovní čáru, nažhavit motory, nabít kulomety, exnout pivo a jede se! A pamatujte na větu z pravidel – jiné než první místo diváky nezajímá!
+ Velká porce zábavy a napětí
+ Minimální prostoje ve hře
+ Systém řízení vozu
+ Jednoduchá pravidla
+ Modifikovatelná trať
+ Znovuhratelnost
+ Délkou trati sami určujete délku hry
- Špatně řešená plastová autíčka
- Eliminace hráčů (snesitelná díky krátké herní době)
- Pro antikostkaře nestravitelné
- Přehnaná krabice
Frčeli jsme a hráli s ostatními cestovateli noci hru na piráty silnic... Byla to náramná sranda a příležitost, jak laškovat s ultranásilím.
-Mechanický pomeranč
Zajelo to do mě jak maso do mrazáku...
...za hodně dlouhou dobu nejlepší recenze na ZH, co se týká jazyla, formy i obsahu. Jak vyšly minulý týden fotky, těšil jsem se na recenzi a nezklamala. A autíčka šla na wishlist ;-)
Rush´n´crush
Mně se to líbilo i napoprvé (v angličtině a se zmatenými pravidly), jen nevím, kdy vmezeřím RnC do svého narvaného nákupního seznamu...:-)
Ale rozhodně ho nespouštím ze zřetele - žádnou závodní hru ještě nemáme, takže tahle je na prvním místě všech možných...
PJ
Děkuji za pochvalu, snad se tato neprávem přehlížená hra dostane více do povědomí, zasloužila by si to.
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Dobročinná dražba: Zámky šíleného kr. Ludvíka+exp.
Akt. cena: 1441
Končí za: 3 hodiny
Detektivka: Pohled ducha
Akt. cena: 100 Kč
Končí za: 1 den