Root - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 2–4
Doporučený věk: od 10 let
Herní doba: 90 min (reálná data)
Herní svět: Fantasy, Zvířátka
Herní kategorie: desková hra, strategická
Čeština: v balení hry
Vydavatelé: Fox in the Box
2Tomatoes Games
Crowd Games
Leder Games
Matagot
MS Edizioni
Portal Games
Quality Beast
YOKA Games
Autoři: Cole Wehrle
Rok vydání: 2018
Dostupnost: 1 obchod (1413 CZK)
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

.

Diskuse je ukončena.

---
Zarytý odpůrce figurek, který zastává názor, že hromada plastu ze špatné hry dobrou hru nikdy neudělá.
23.7.2019 18:03:02 | Upraveno autorem (porovnej)

Uf
No sila kocek je v jejich poctu.
Pri hre bez tulaka ma nevyhodu, protoze mapa je mensi kvuli ruinam a v nasich hrach tulak casto kocku zasobuje kartami.
Ja bych jel striktne na pily, prescasy a ptaci karty ze zacatku hry. Pak verbire a hromadit karty a vojaky. Snazit se odriznout ptaka od splneni dekretu prostym způsobem postavit hradbu pres kterou nemuze projit a zkolabuje. Boj vyvolávat jen v nutnych pripadech a setrit akce spis na vlastni produkci, padle vojaky posilat do nemocnice a zpet do prvni linie. Navic nezapominat na to, ze hra je tak trosku coin a tudiz hraci musi chte, chte trosku spolupracovat proti spolecnemu nepriteli.
___
redaktor Deskofobie

23.7.2019 19:18:26

Díky za tip, ale...
Něco podobného jsem zkoušel já zrovna v minulé hře. Hned v prvním kole jsem dal práci přesčas, nechal postavit pilu a verbíře a za dvě modré karty jsem dvakrát verboval. Jenže i tak se Orel nacpal na paseku, kde jsem měl jen jednoho bojovníka a rázem se mu otevřela spousta možností, kam se dál rozvíjet. Pak mi dvě kola nepřišla žádná modrá karta, tudíž jsem měl jenom tři akce a tak jsem postavil další pilu a verbíře, verboval o sto šest a snažil jsem se vyblokovat Orla. Jenže ve čtvrtém kole si postavila Aliance základnu na mýtině, kde jsem měl dvě budovy (pilu a verbíře) a pět bojovníků (a žádnou kartu příslušné barvy, abych je zachránil) a celá koncepce byla v hajzlu. Mimochodem hráč za Alianci se mě tím nijak nesnažil zaříznout, prostě to byly jediné dvě karty stejné barvy, které měl v balíčku spojenců.

My jsme zatím hráli Root pouze ve třech (a schválně bez tuláka), abychom si vyzkoušeli vyváženost zbylých tří frakcí. A došli jsme k tomu, že jediná fáze, která se dá Orlovi vyblokovat , je stavění. Jenže Orel je schopen KAŽDÉ kolo naverbovat třeba čtyři bojovníky, stačí mu remíza, aby ovládal mýtinu, a pokud má vůdce, který mu přidává jeden zásah, když je útočníkem, způsobuje Markýze dost značné ztráty. Stačí mu, aby s nějakým větším množstvím bojovníků vlezl na Mýtinu, kde má Markýza čtyři bojovníky a budovu a pokud bude se zmíněným vůdcem dvakrát bojovat, stačí mu, aby mu padla jednou jednička a jednou dvojka a v tu ránu je Markýza bez bojovníků i bez budovy.

Určitě by to šlo porazit Orla tak, že se proti němu zbylý dva hráči spolčí, jenže to jsme právě nechtěli. My jsme chtěli vědět, jak je to s frakcemi, když hraje každý hráč sám za sebe podle svého nejlepšího vědomí a svědomí a došli jsme k závěru, že to není žádná sláva. Ale s přidáním tuláka a zařezáváním se to asi zlepší.

---
Zarytý odpůrce figurek, který zastává názor, že hromada plastu ze špatné hry dobrou hru nikdy neudělá.

24.7.2019 07:08:16

.
On Root totiž ve výsledku není tak úplně o tom, hrát co nejlíp na sebe a ani by asi neměl být, když je z principu konfliktní. Je to i o odhadu, kdo se začíná nebezpečně rozjíždět a včas ho zabrzdit. Samozřejmě to stojí nějaké zdroje, takže pokud všechno zachraňuje jeden hráč, nemá pak moc šanci vyhrát, protože se o to míň stará o "svoje". Ale Root se to aspoň trochu snaží kompenzovat těmi VB za zničené budovy+žetony. Prostě si v téhle hře musíte jít po krku. Pokud to nebudete dělat, tak ten výsledek, co popisuješ (ptáci první, markýza poslední) přesně odpovídá i našim prvním partiím.

24.7.2019 08:09:43

Kew
Ale to jsi špatně pochopil. My jsme si šli po krku. Orel bojoval v každém kole, Markýza skoro v každém. Jenže problém je i v tom, že pokud proti sobě budou hrát tyto tři frakce, tak k nějaké spolupráci proti Orlovi dojde jen těžko, protože pokud Aliance dostane do hry nějaké bojovníky, daleko spíš je použije k agitaci než k boji.

Příště nejspíš zkusíme ve třech nahradit Alianci tulákem a uvidíme co to udělá.

---
Zarytý odpůrce figurek, který zastává názor, že hromada plastu ze špatné hry dobrou hru nikdy neudělá.

24.7.2019 08:36:38

to jsem asi špatně pochopil
"Určitě by to šlo porazit Orla tak, že se proti němu zbylý dva hráči spolčí, jenže to jsme právě nechtěli. My jsme chtěli vědět, jak je to s frakcemi, když hraje každý hráč sám za sebe podle svého nejlepšího vědomí a svědomí a došli jsme k závěru, že to není žádná sláva. Ale s přidáním tuláka a zařezáváním se to asi zlepší."

Bohužel, pokud se orli rozlezou, můžete jim buď potřást křídlem k výhře, která do dvou kol nastane, nebo se do nich pustit...

...a oni se rozlezou - pokud hraje každý na sebe, tak orli díky výnosu mají největší potenciál (každé kolo o 1-2 akce víc).

24.7.2019 09:21:45 | Upraveno autorem (porovnej)

MalcolmReynolds
No tak v tom případě Aliance prohrála celou hru a tys nemohl nic dělat. Root je silně konfliktní hra se snowball efektem. Bez diplomacie se tady moc neudělá. Prostě bych řekl "Hele, když začneš tady, zabiješ mi 5 bojovníků a ty 2 budovy, tak jsme prakticky prohráli", no a on bud řekne "ok, máš recht, tak to hodím sem a sem a tady to pak propukne" a nebo ti odvětí "no ale já se chci dostat konečně do hry, víš" a přesně s takovými hráči je třeba hrát dostihy, co-op hry, ale rozhodně ne asymetrické bojovky, kde opravdu pro plný zážitek ze hry je potřeba, aby soupeři sledovali a dokázali objektivně zvážit nebezpečnost svých oponentů.

Ve hře 3 hráčů je aliance to rozhodné závaží na misce vah. Myslím, že logičtější je se přidat na stranu Markýzi a "Vykšeftovat" s ní nějaký začátek tak, aby mohla pomáhat v destabilizaci ptáků.

24.7.2019 09:44:43

Kew a Francooaa
Já jsem těch pět her s Malcolmem hrál, takže vím naprosto jasně, o čem píše.

Když jste tak chytrý, tak mi ještě napište to nejdůležitější. A sice jediný důvod, proč by Aliance pomáhala Markýze? S Aliancí jsme jednu hru vyhráli a dvakrát jsme byli těsně druzí. A v jednom případě, kdyby hrála Aliance dřív než Orli, mohla vyhrát i podruhé. Proč spolupracovat s Markýzou a zbytečně se tím připravovat o bojovníky, když za ně při použití na agitaci získám mnohem víc bodů? Když hraju za Alianci může mi celá slavná Markýza políbit preference, protože já svůj způsob jak vyhrát mám. Když budu pomáhat Markýze, akorát tím ztratím čas.

A možná jste taky zapomněli na fakt, že Aliance nemůže vyvolat vzpouru, kde si zrovna vzpomene. Když za ní budu hrát, vyvolám jí tam, kde budu mít žeton a k němu odpovídající karty a je mi srdečně putna, jestli to bude u Orlů nebo u Markýzy. Abych se vzpourou čekal na karty jen proto, abych (pokud vůbec příjdou) mohl zaříznout Orla, mi připadá jako nesmysl.

*****
Too old to Rock'n'roll, too young to die.

24.7.2019 10:06:00 | Upraveno autorem (porovnej)

BuenoExcellente
Vzhledem k tomu, že máš fakt štěstí a jsme tak chytří (sorry, ale ten původní čechismus přes klávesnici prostě nedostanu), tak ti odpovím:

Vyhrála v té hře Aliance? Ne. Bylo to Malcolmem vyhodnoceno tady v diskuzi jako problém? Ano. Mohlo by to navrhované řešení pomoct? Nevíme, ale hůř by to asi nedopadlo (pokud teda hrajete na výhru a ne na pořadí). A nejde o to pomáhat Markýze, ale řezat toho, co je vpředu, ne toho, co je druhý. Je to těžké vybalancovat, ale věřím, že na to časem přijdete ;)

A pokud je ti srdečně putna, kde vyvoláš vzpouru, nečekej zázraky.

24.7.2019 10:35:14

Kew
Ale ty čteš něco, co není napsané. Vyhrála v té poslední hře Aliance? ANO!!! Já jsem nikde nenapsal, kdo vyhrál. Já jsem napsal, že tou vzpourou na klíčové mýtině se zhroutila celá koncepce blokování Orla. My jsme chtěli hrát s těmito frakcemi tak dlouho než se podaří vyhrát i někomu jinému než jen Orlovi.

---
Zarytý odpůrce figurek, který zastává názor, že hromada plastu ze špatné hry dobrou hru nikdy neudělá.

24.7.2019 10:46:32 | Upraveno autorem (porovnej)

...
Vždycky je to o rovnováze, Root je nevyrovnaná hra, protože jsi vždycky závislý na kartách, které ti přijdou. A můžeš mít prostě blbou hru. Pak se musíš tak trochu s někým spojit a brzdit někoho, komu to jednoduše jde na ruku.
Třeba Aliance jde zaříznout takovým způsobem, že se NIKDY nedostane na mapu (viz naše LP deskofobie). Jaký je ale výsledek? V sestavě kočka, aliance, ptáci z toho vítězně imho z 90% vyjdou vítězně ptáci. Kočka nechce moc bojovat, protože její akce jsou vzácné, proto nechá alianci na mýtině, kde má třeba jednoho bojovníka a tam má aliance i směřovat, protože za to to kočce nestojí. Pokud mi aliance šoupne bombu na mýtinu, kde mám dvě budovy a vojáky, tak nemám jinou možnost, než tu sympatii odstřelit. Pták je jenom rád, pokud mu budeš cpát sympatii pod nos, protože ji s radostí zlikviduje splní dekret a získá body.
Hele je možný, že Root není hra pro vás, chcete jet každý na sebe a získat vítězství svou vlastní prací. Ono to ale trošku diplomacie vyžaduje.
Celá tahle diskuze je trošku složitá, protože se bavíme o velice abstraktní věci a to schopnosti číst hru. Jasně, že z obecného hlediska se nechceš s nikým spolčovat, pokud mu hoří koudel u prdele, tak ho ještě polít benzínem, ale je možné, že tím tak trošku zapálíš sám sebe a třetí se směje.
___
redaktor Deskofobie

24.7.2019 10:46:42

Malcolm
Tak to čtu asi celou dobu špatně, protože jsem měl pocit, že se řeší přesílení orli. V tom případě mi scusi, Bueno to zahrál dobře a je to tak, jak by to mělo být, ne?

Resp. z hlediska Markýzy není :) Ale tím pádem byla asi Markýza bita Orly víc než Aliance, takže je to zase o rovnováze.

24.7.2019 10:59:56 | Upraveno autorem (porovnej)

Kew
Ale to téma vůbec nemělo být o tom, jak porazit přesílené Orly, ale jestli jde vyhrát za Markýzu tak nějak vlastními silami. Protože když se hraje s třemi zmiňovanými frakcemi, tak jsou její šance dost nízké, právě proto, že Orli mají víc akcí a jdou jí od začátku po krku a Aliance nemá moc důvodů ji pomáhat.

Každopádně dneska si to snad konečně zahrajeme ve čtyřech, tak uvidíme, kolik toho dokáže Tulák změnit.

---
Zarytý odpůrce figurek, který zastává názor, že hromada plastu ze špatné hry dobrou hru nikdy neudělá.

24.7.2019 11:26:34

...
nemám uplně hru nahranou s desítkama partií, ale myslím že jsme celkem brzy pochopili že Root se nedá hrát jako striktní euro styl a budovat si svoji strategii na svým písečku. Trochu se tu jak píše Yedle kooperovat "v zájmu civilizace" musí a v pravou chvíly to zase utnout. A musím říct že to mě právě na té hře strašně baví.

24.7.2019 11:29:12

Malcolm
Jasně - a ta stručná odpověď je, že to asi vlastními silami tak úplně nejde, protože čistě mechanicky Markýza asi není největší hrozbou, tj. při "sólo" multiplayer hraní není jasný adept na vítěze, pokud ostatní hrají taky bez chyb. Chce to dostatek dřeva, aby se dalo každé kolo aspoň jednou (lépe 2x) stavět a proti orlům prostě dost verbířů a prorazit mýtiny skrz, aby byl dostatek parcel na stavění. Prozatím mi dílny přijdou za Markýzu jako slabší (posledně nás porazila Markýza s dvěma dílnami, které snad celou hru nevyužila).

Ale celkově jede pomalu, takže část její strategie nutně musí být zařezávat ty rychlejší, aby měla čas body nasbírat.

24.7.2019 11:40:51

to BE
Takže si to jenom shrňme: Orli 4 ; Aliance 1; Markýza 0. Orli mají wr 80 % a ty nechápeš, proč by se ta trocha diplomacie a spolupráce mezi Alianci a Markízou hodila? Ou boy. (těsné hry mě nezajímají, prakticky každá naše hra bývala o kolo s někým - je to i trochu lichotící pro vás, že to umíte zahrát tak, že se nikdo neutrhne)

Je ti asi jasné, že popis Malcolma jasně nahrával scénáři, že tu poslední zmíněnou hru vyhráli orli, a proto jsme tak s Kewem i reagovali. Nevidím problém v tom, že pokud zásadně Orli vyhrávají, aby se Aliance a Markýza právě domluvili na nějakém začátku. Alianci není radno nechat rozjet, ale ve třech prostě Markýza proti těm ptákům většinou pomoc potřebuje, čili má důvod se na to domlouvat, a pokud Aliance nehodlá nic řešit ani nic vyjednávat, (opět bych rád zmínil dostihy, co-op hry apod.) tak bych jí zařízl a nechal ptáky zase vyhrát, jen aby si i ten hráč, ty, uvědomil, že to není solitér a že ptáci v téhle trojce prostě mívají navrch. Ve 4 už se to dá kompenzovat mývalem.

Možná bych se omluvil za poněkud ofenzivněji mířený komentář, ale tvoje infantilní reakce na nás dva, ačkoliv jsme prostě neměli přesné info a hlavně to nemířili na tebe, ale všeobecně, byla imo trochu mimo.

A dotaz ohledně Markýzi tady už kluci, dá se říct, zodpověděli. Za mě dost nevděčná role, všichni od ní očekávají krocení ptáků a přitom to je docela v rozporu s jejím generováním bodů.
Ps. Nechat si vzít 2 budovy a 5 jednotek a nemít „jistotu“, že mě tam Aliance nepodělá, je fakt tak trochu break-even point celé hry pro Markýzu. :-D

24.7.2019 12:25:44 | Upraveno autorem (porovnej)

MalcolmReynolds
Kočky to mají ještě těžší, než se zdá.
Ve svém popisu partie píšeš, že jsi ve svém tahu dvakrát verboval za orlí karty, což ale nejde, verbovat se může jen jednou v jednom kole :)

Ohledně toho, jak hrát, aby měly kočky aspoň šanci dobře zaskórovat, zkus zvýšit množství akcí, které kočky dělají -> zkus zvolit základnu na severovýchodní mýtině, která má jednak dva sloty na stavbu, ale hlavně má poblíž dvě žluté mýtiny. Na žlutých mýtinách postav dvě dílny, protože žlutě vyrobené karty obsahují akce navíc (ranní boj + večerní přesun).
Ke všemu má žlutá barva nejcennější předměty na výrobu (zlato za 3 vítězné body).

Tento postup jsem našel na netu, zatím jsem nevyzkoušel, ale zní to logicky :)

24.7.2019 12:30:43

Drussbarb
Sice jsem tuhle radu nenašel (nejspíš proto, že jsem ji nehledal), přesto nás i tato varianta napadla. Myslím, že Markýza začínala na té mýtině, kterou zmiňuješ, dvakrát nebo třikrát a dokonce měla i dílnu na žluté mýtině v sousedství. Jenže když pak ty karty vyžadující žlutou mýtinu nepříjdou a ve hře není nikdo, kdo by je Markýze vhodně podstrčil, tak je to stejně k ničemu.

Prostě to vidím tak, že pokud příště budeme hrát ve třech, nahradíme Alianci tulákem, protože ten je aspoň nucen s ostatními spolupracovat, zatímco Aliance dokáže vyhrát sama. Ono nám stejně ani nic jiného nezbývá, protože jsme tak nějak dospěli do fáze, že už se nikomu nechce za tu Markýzu proti Orlům a Alianci hrát.

---
Zarytý odpůrce figurek, který zastává názor, že hromada plastu ze špatné hry dobrou hru nikdy neudělá.

24.7.2019 13:39:44

Jak pomoci Markýze
Další možnost je zaředit do hry Bobry/Vydry z expanze. Díky nim si můžeš dokoupit modré karty (Ptáci ale taky, dost pak záleží na pořadí hráčů) a karty pro craft (jak popisuje Drussbarb, takto se za ně hrát musí). Další výhoda je ta, že tato frakce dokáže směle hlídat soupeře a nebo se rovnou utrhnout a vyhrát.

24.7.2019 14:39:18

Markýza

"....I had a chat with Cole and found out that a full two-thirds of the victories he has achieved on Cats have been through dominance cards,.."

Takže zkusit to na ty karty dominance. U nás první hru vyhrála Markýza - na body.

24.7.2019 15:15:31

Verbování
"Za dvě modré karty jsem dvakrát verboval"

To možná bude jedna ze zásadních příčin problému. Verbování, nestojí žádné karty. Jediná akce, která se platí kartama, je přesčas. Kartu pak dále stojí akce navíc, ta se ale dá platit jedině ptákem. (A jak již bylo uvedeno níže, verbovat se dá jen jednou za kolo).

Pokud tedy hrajete tak, že za verbování platíte kartami, je Markýza zcela zásadním způsobem oslabená.

Jinak já mám za sebou pět her (tři ve třech, dvě ve čtyřech) a dvakrát vyhrála markýza, dvakrát ptáci a jednou tulák. Obě výhry za Markýzu byly na dominanci. Jakmile má Markýza víc verbířů, produkuje dost vojáků (navíc relativně málo bojuje a zabitý kočky si může zachraňovat polní nemocnicí) a není až tak takový problém udržet dva protilehlé rohy.

24.7.2019 15:24:21

Markýza
Takže jestli jsem pochopil správně... Při pokusu hrát každý sám na sebe se přišlo na to, že Markýza až tak moc nefunguje (alespoň v dané kombinaci). Tak je to holt špatná strategie. Kde je přesně problém?

24.7.2019 15:33:49

zruda
Problém je v tom, že Orli mají mnohem více akcí než Markýza a pokud si je dobře rozvrhnout, tak Markýza na to sama nestačí. A jak už tu bylo napsáno, Aliance jí nejspíš moc pomáhat nebude, protože má vlastní (mnohem efektivnější) způsob, jak získává body.

to Zdenis: Samozřejmě, že za verbování neplatíme kartami. Tím bylo, myšleno, že za ty dvě modré karty jsem si koupil dvě akce navíc. Zase tak těžké na pochopení to nebylo. A to, že si toho zcela výjimečně nikdo ze spoluhráčů nevšiml, je zase druhá věc.

---
Zarytý odpůrce figurek, který zastává názor, že hromada plastu ze špatné hry dobrou hru nikdy neudělá.

24.7.2019 15:42:32 | Upraveno autorem (porovnej)

Doporucena

kombinace ve dvou hracich je Marquise de Cat vs Eyrie. Pokud by ty narody byly tak nevyrovnane, tak by je autor nenavrhoval. Rozhodne kazda frakce ma jiny drive v jine fazi hry.

Ve trech hracich imo musi hrat aliance mirne s kockou. Samostatna aliance nebo Marquise nema asi moc sanci na vyhru, jelikoz ptaci maji mnohonasobne vice akci. Krom toho v pozdejsi fazi se ptak hure brzdi, protoze jakmile ma velkou cast mapy, je pro nej jednodussi jednotlive akce vykonavat nez na zacatku.

24.7.2019 15:59:34

První dvě hry s Tulákem
Před chvílí jsme odehráli dvě partie (opět bohužel pouze ve třech) a že by došlo k nějakému posunu, to se teda říct nedá.

V první hře jsem hrál za Tuláka já a povedlo se mi zvítězit na body, Orli byli druzí s 24 body a Markýza třetí s 20 body. Šel jsem do hry s úmyslem, že budu podporovat Markýzu, jenže té vůbec nechodily karty, takže jsem nakonec spolupracoval skoro výhradně s Orly, protože jsem od nich získal předměty, díky kterým jsem následně plnil úkoly jak na běžícím páse. Ale vyhrál jsem nejspíš jen díky tomu, že jsem byl začínající hráč, protože jinak by to hráč za Orly v tomhle kole nejspíš taky ukončil.

Ve druhé hře začínal BuenoExcellente s Orly a povedlo se mu zvítězit naprosto drtivě na začátku šestého kola. Měl totiž jako vůdce Tyrana, takže na začátku umístil modrého vezíra do stavění (což zkrátka je obrovská výhoda) a navíc za každý zničený žeton dostal dva body. K tomu v šestém kole zahrál kartu, která mu dala bod za každou mýtinu, kterou ovládal. S tím jsme nemohli vůbec nic udělat, protože Bueno získal v tom šestém kole 4 body za 2 zničené žetony, 2 body za postavené vynálezy, 5 bodů za kartu Královské přízně (myslím, že se tak jmenuje) a 4 body za postavený hřad. Celkem tedy získal během jednoho kola 15 bodů. Jinak v tom šestém kole jsem si za Markýzu chtěl vzít kartu Dominance, protože jsem si byl celkem jistý, že v sedmém kole bych na ní zvítězil.

Ale tím se dostávám ještě k jednomu problému. Ve čtyřech hrách ze sedmi u nás zvítězil začínající hráč. Připadá mi jako celkem zvláštní pravidlo ukončit hru ve chvíli, kdy někdo získá 30 bodů. Vždyť když ta hra trvá v průměru nějakých 8 kol, tak to, že někdo odehraje o kolo míň, je obrovská nevýhoda. Nebylo by férovější dohrát kolo a pak teprve spočítat body?

---
Zarytý odpůrce figurek, který zastává názor, že hromada plastu ze špatné hry dobrou hru nikdy neudělá.

24.7.2019 18:04:47

Vagabond
S Vagabondem se musi velmi opatrne. Nechci rict, se mu nemaji davat karty, ale spis ho drzet zkratka. Pokud ma predmety, je to zabijak a nemusi se ani trochu snazit a ani nikoho nepotrebuje vlastne.

Cili je potreba nutit ho, aby vyvijel nejakou snahu.

Kdyby ti ani Eyrie nedaval karty, tak bys na tom byl bidne a nakonec by ses musel spojit stejne s kocickou, protoze by vas prevalcoval. A jak sam pises, tak byl v poradi na body hned druhy.

Zda se mi, ze neumite drzet balanc hry. Kratkozrake ziskani bodu prevysuje nad uvazovanim do budoucnosti.

24.7.2019 20:44:47

Vybíráme z Bazaru

Settlers Zrod impéria
Settlers Zrod impéria
Akt. cena: 460 Kč
Končí za: 16 hodin

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas