Rome, Inc.: From Augustus to Diocletian

xxxxxxxxxo hodnoceno 2x (Seznam vlastníků)

Rome, Inc.: From Augustus to Diocletian - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 1–1
Doporučený věk: od 14 let
Herní doba: 720 min (reálná data)
Herní svět: Starověk
Herní kategorie: válečná, diplomacie
Čeština: není
Vydavatelé: Against the Odds
Autoři: Philip Jelley
Rok vydání: 2021
Dostupnost: neznámá
Sdílej: Facebook

Popis hry

Upravit

Against the Odds je vydavatelství specializující se na vydávání časopisů s vojenskou tématikou, přičemž součástí každého časopisu je i tématická hra. Rome, Inc.: From Augustus to Diocletian je 53. titul tohoto nakladatelství a kromě popisu historie raného římského císařství obsahuje i solitérní deskovou hru.

Hráč se ujímá role generálního manažera spravujícího římskou říši dosazujícího guvernéry, přesouvajícího vojenské jednotky a vedoucího války s vnějšími nepřáteli.

Příprava hry:

Hra obsahuje celkem čtyři scénáře z různých časových epoch. Je možné hrát buď jednotlivé scénáře, nebo si jich zahrát několik dohromady v jedné velké kampaňové hře. Při přípravě hry hráč rozestaví římské legie, flotily a pomocné jednotky do jednotlivých provincií, které jsou v daném scénáři pod kontrolou, a žetony spojeneckých a barbarských provincií do těch neovládaných. Do boxu státníků se zamíchají všichni státníci, do boxu válek pak nepřátelské armády a vůdcové, obojí podle pokynů ve scénáři.

Průběh hry:

Jeden scénář sestává z deseti tahů, každý představující 5-10 let reálného času. Každý tah pak probíhá ve čtyřech fázích: 

  1. Fáze událostí: hráč hodem kostkou náhodně určí několik událostí, které ovlivní fungování hry pro tento tah. Následně si každý římský státník a nepřátelský vojevůdce hodí kostkou na přežití (šestka znamená smrt stářím) a ná závěr se pokusí prefekt zavraždit císaře.
  2. Finanční fáze: hráč spočítá příjem ze všech ovládaných a nebouřících se římských provincií a následně za každý z deseti regionů ověří, jestli se zde nepodaří vybrat dvojnásobný příjem (určuje hod kostkou, porovnává se s administrativními vlastnostmi císaře a guvernéra dané oblasti). Z vybraných daní je potřeba zaplatit armádu a pokud peníze nestačí, je nutno vybrat mimorádné daně (které ovšem snižují prestiž a zvyšují nespokojenost). Na závěr fáze se přesouvají žetony nepřátelských armád do sousedních provincií a do hry přijde několi armád nových.
  3. Fáze neklidu: toto je fáze, ve které probíhá hlavní činnost hráče. Na začátku nejdříve vzroste nespokojenost (za každou neporaženou válku a nepřátelského vůdce, za nekontrolované obilnice v Egyptě, Africe či Hispánii či nechráněné klíčové provincie). Poté si hráč vylosuje několik nových státníků a společně s ostatními státníky je rozmístí do jednotlivých úřadů (kromě císaře, ten se nedá jmenovat): udatné generály jmenovat guvernéry ohrožených regionů, do poklidných poslat schopné správce, z miláčka obyvatel udělat konzula a ty neschopné uklidit ideálně do regionů nepodstatných (a že jich moc není).
    Následuje verbování legií a pomocných jednotek a jejich přesouvání mezi provinciemi, aby mohly být použity proti nepřátelům či krotit vášně bouřícího se lidu.
    Na závěr císař s konzulem spravují říši (čímž zvyšují prestiž a snižují nespokojenost), můžou uspořádat gladiátorské hry (čímž za nějaký ten sestercius zvýší prestiž a sníží nespokojenost) a pak proběhne test nespokojenosti obyvatel: pokud skončí neúspěchem, je císař svržen.
  4. Fáze válčení: všechno už je naplánováno, nyní se už pouze vyhodnoduje. Nejdříve se řeší rebelie: všechny ohrožené římské provincie provedou test hodem kostkou, jestli se nezačnou bouřit, naopak bouřící se provincie mohou být přítomnými vojsky uklidněny. Spojenecké provincie můžou snížit svou podporu či úplně přeběhnout na stranu nepřítele.
    V druhém kroku může hráč zaútočit svými legiemi na nepřátelské armády a pokud hod kostkou dopadne dobře, uspořádá se pro velitele triumf: do pokladny přiteče válečná kořist, poklesne nespokojenost a naopak se zvýší prestiž a také se můžou změnit vztahy s provinciemi: nepřátelé se můžou stát spojenci, spojenci mohou být připojeni k říši.
    Třetí částí je o vyhodnocení občanské války (pokud nějaká je), která většinou končí smrtí vzpurného guvernéra nebo samotného císaře (a nebo v nejhorším případě nerozhodně). 
    Na závěr se pak všichni guvernéři, kterým byl uspořádán triumf, můžou pokusit o vzpouru a vyvolání občanské války (jak jinak, než hodem kostkou).

Pokud císař v libovolné části hry zemře (ať už z rukou asasina nebo rozzuřených občanů, v občanské válce nebo poklidně v posteli), je potřeba zvolit následovníka - nástupnický systém je trochu složitější a nedá se úplně ovlivnit, holt prostě někdy se císařem stane i neschopná loutka. Ale říše to určitě zvládne.

Konec hry:

Hra může skončit kdykoli neúspěchem (pokud stát zbankrotuje, nespokojenost přeroste přes únosnou mez nebo nepřítel dobyde Řím), pokud tak nenastane, končí hra v desátém tahu. A podle počtu získaných bodů prestiže se vyhodnotí úspěch hráče na stupnici Major Victory-...-Major Defeat.

Autor: Kamba

Vybíráme z Bazaru

Naše Osada + Kutilové - insert
Naše Osada + Kutilové - insert
Akt. cena: 320 Kč
Končí za: 3 dny

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas