Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Počet hráčů: | 2–2 |
Doporučený věk: | od 12 let |
Herní doba: | 120 min (reálná data) |
Herní svět: | Středověk |
Herní kategorie: | válečná |
Čeština: | není |
Vydavatelé: | Columbia Games |
Autoři: | Jerry Taylor Tom Dalgliesh |
Rok vydání: | 2009 |
Dostupnost: | 1 obchod (1459 CZK) |
Sdílej: |
Autor: Marvin | 6.3.2010 | 21
První kampaň se nesla ve znamení aktivity Yorkistů. Invazní síly z Calais se vylodily pod vedením Richarda Nevilla, hraběte Warwicka, v Sussexu a Kentu. Edward z March se vylodil v East Anglia, kde se k němu okamžitě připojil vévoda Norfolk. Londýn, kde setrvával, společně s královnou Margaret, slaboduchý král Henry VI, se ocitl v kleštích a vévoda Somerset začal stahovat síly na jeho obranu. Jaké bylo jeho překvapení, když Warwick místo na Londýn udeřil na Dorset. Warwick se pokusil přesvědčit lorda Riverse, aby se přidal na jeho stranu, ale velmož všechny jeho návrhy odmítl a tak se 11 000 Yorkistů srazilo se 6 000 tisíci Somersetových mužů. Bitva to byla krutá. Když se po 4 hodinách Warwick stáhl, byly řady lancasterských značně prořídlé a mrtev ležel i jeden z možných dědiců trůnu vévoda z Exeteru. Bojům, ale nebyl konec. Následoval neúspěšný Edwardův útok na Londýn, při jehož obraně padl nezletilý následník trůnu princ Edward (syn Margaret a Henryho VI, ale někdy se tvrdí, že jeho otcem byl spíše vévoda Somerset). Pak následoval druhý útok na Dorset a Somerset byl rád, když spasil život útěkem. Na konci kampaně byl sice Henry VI ještě králem, ale jeho strana ztratila dva následníky a tři loajální šlechtice. Yorkové, i když opět v exilu, ztratili šlechtice jen dva.
Richard III. je zástupce Block War Games (BWG). Vychází z jiného úspěšného titulu vydavatelství Columbia Games hry Hammer of Scots. Co to vlastně je BWG? Jejím základním rysem je použití dřevěných bloků (kvádříků) , které představují jednotky. Bloky se pohybu jí po hracím plánu, a pokud se potkají bloky různých barev na jednom území, tak dojde k bitvě. Ta se řeší kostkami. Jednotky útočí dle své iniciativy a zasahují dle své bojové síly a schopnosti zásahu. Aktuální síla jednotky určuje počet kostek, kterými daná jednotky hází na zásah. Zásah se pak počítá proti schopnosti zásahu, která je pro různé jednotky různá. Síla jednotek se snižuje se v případě úspěšného útoku soupeře a to podle daného klíče. Klíč umístění zásahu se liší hru od hry.
Bloky slouží k určení síly jednotky (počet bodů, který je nahoře udává aktuální sílu viz. obrázek). Dále jsou na bloku uvedeny všechny potřebné statistiky dané armády.
Posledním, ale ne nejméně důležitým úkolem bloků je zabezpečit fungování fog-of-war , která je typickým atributem tohoto herního systému. Bloky jsou totiž vždy natočeny k soupeři zády a ten tedy zná počet jednotek, které se přesunují, ale až do vypuknutí bitvy nezná jejich přesné statistiky. Mne to osobně moc baví, protože soupeř si nikdy není jist, jak silná armáda se na něj valí.
Cílem hry je, jednoduše řečeno, stát se králem Anglie. Asi se ptáte jak na to. Musíte mít na konci kampaně více vítězných bodů než soupeř. Jeden bod je za každého šlechtice a církevního hodnostáře (biskupové jsou hře dva, biskup z Yorku a z Canterbury), který aktuálně podporuje vaši stranu. Dále je bod za každého následníka (heir), který je ve hře a jeden bod dostane ten, kdo ovládá Londýn. Šlechtici (nobles) jsou loajalisté (symbol růže místo označení loajality), kteří jsou ve hře jen v jedné barvě a hrají za všech okolností jen za jednu stranu a nebo„převraceči kabátů“, kteří mohou hrát za obě strany. Kabát může převrátit i církevní hodnostář (celkem logické a také dějinami prověřené pravidloJ). Kdo má na konci kampaně více bodů, ten se stane králem Anglie pro příští kampaň a jeho zvolení králem ovlivní i počáteční rozestavení. Kdo je králem po konci posední kampaně hry (základní hra má 3 kampaně, speciální scénáře tolik kampaní kolik si hráči dohodnou), tak ten vyhrál hru.
Hru vyhraje okamžitě ten, kdo trvale vyřadí ze hry (eliminuje) všechny Následníky (heirs) soupeře.
Jak tedy docílit toho, aby měl hráč více bodů než soupeř? Na počátku je to snaha shromáždit co nejvíce oddaných šlechticů v Anglii. Na to jsou dvě cesty:
Když jsou šlechtici a následníci ve hře, tak už zbývají jen tři cesty jak změnit poměr sil:
Hrací plochou je pěkně namalovaná mapa středověké Anglie. Bohužel je mapa vytištěna na měkkém, papíře a tak to není rozhodně herní plán kvality, na kterou jsme zvyklí třeba od FFG. Na mapě jsou dále významná města (London, Salisbury, Norwich, Bristol, Coventry, York a Newcastle), dvě katedrály (Canterbury a York) a významné přístavy (označené symbolem plachetnice). Dále jsou zde žlutě uvedena i další dobová města, hrady a přístavy, ale tyto nemají žádný vliv na hru. Dalším historickým prvkem, bez vlivu na hru, je označení míst významných bitev války růží (vždy v barvě vítěze). Mapa se dělí na jednotlivá území, která obsahují erby šlechticů. Na plánu jsou dále královské koruny, které označují území tradičně oddaná koruně (tedy právě vládnoucímu králi).
Území na mapě mají tři typy hranic běžnou (žlutá), vodní (modrá, většinou vodní tok) a špatně prostupná (červená, kopce a nebo bažiny). Hranice mají různou prostupnost a limitují počet jednotek, které je můžou v jednom tahu překročit (žlutá 4, modrá 3, červená 2) a červená navíc i omezuje pohyb (jednotky, které tuto hranici překročí, končí pohyb v území, na které vstoupily). Hranice jsou prvek, který významně formuje strategii a hráč s ním musí ve svém tahu počítat.
Každé území je schopné uživit 4 armády (území s městem 5). Jednotky, které jsou nad limit trpí hlady a ve fázi zásobování se jejich síla snižuje o jedna.
Základní dělení herního plánu je na Anglii, Isle of Man a Exilová území.
Exilová území
Každý hráč má, v souladu s historií, exilová území dvě (York Calais a Irsko, Lancaster Skotsko a Francii). Na exilová území nemůže protistrana zaútočit, ale zároveň se šlechtici a následníci v exilu nepočítají mezi vítězné body. I exilová území mají své zásobovací limity. Není tedy možné tam přesunout všechny jednotky a v bezpečí čekat na rozhodující bitvu.
Isle of Man
Isle of Man je jediným přístupným ostrovem ve hře a na něm přítomný šlechtic anebo následník se nepočítá mezi vítězné body stejně jako by byl v Exilu. Isle of Man navíc obsahuje erb zrádného rodu Stanley, který tam tedy může být nasazen.
Anglie
Anglie se dělí na standardní území, která obsahují jen štíty s erby šlechticů (na většině území je alespoň jeden erb), městská území, která obsahují jedno ze sedmi velkých měst (Newcastle, York, Coventry, Bristol, Londýn, Salisbury a Norwich) a na území loajální koruně, která jsou označena korunou. Některá území (např. York) mohou mít na sobě všechny tyto znaky (erb, město i korunu).
Další dělení Anglie je na vnitrozemská a pobřežní území a pobřežní území se dále dělí na ta, která obsahují přístav (a je tedy možnost sem přepravit více jednotek po moři za méně AB) a na ty, které ho neobsahují.
Anglie se dále dělí na Anglii a 4 standardní území (Pembroke, Caernarvon, Povis a Glamorgan), které jsou ještě navíc označená jako Wales. Zde se verbují Velšané a mají tu zároveň (na všech čtyřech územích) bonus +1 k zásahu při obraně.
Poslední dělení území v Anglii je dle jejich kontroly armádami obou hráčů:
Po mapě (popsané podrobně v kapitole výše) se pohybují armády představované dřevěnými bloky s erby. Ve hře jsou jednotky 6 základních typů. Jedna ze skupin se dělí na dvě výrazné podskupiny.
Následníci trůnu (Heirs)
Tyto bloky reprezentují to, o co se vlastně hraje, nebo přesněji, jsou to oni, kdo hrají o trůn. Každá strana má dědiců pět a jsou seřazeni od 1 do 5 podle jejich seniority (pořadí v nároku na trůn). Vždy nejstarší z nich je králem anebo uchazečem o trůn (pretender). Následníci jsou ve hře vždy maximálně tři a ostatní dva čekají na svou příležitost v zásobě bloků (pool) každého hráče. Nový následník vstupuje do hry až v okamžiku, kdy je jeden ze tří ve hře eliminován (následník je dle pravidel eliminován trvale). Každá strana má jednoho dědice, který není, v souladu s historií, zcela loajální a lze ho přesvědčit (standardním hodem na zradu), ke změně strany (u Lancasterů je to vévoda z Exeteru a u Yorků vévoda z Clarence). Zrádný následník může být následně stranou, ke které se přidal popraven a tím trvale vyřazen ze hry (fakt brutální a středověké). Hra může skončit okamžitým vítězstvím té strany, která eliminuje všechny dědice soupeře.
Každý dědic má bonus +1 k zásahu při obraně svého území (štítu). Král a jeho první následník navíc i při obraně území s korunou.
Šlechtici (Nobles)
Šlechtici se dělí na loajalisty, kteří nikdy nemění stranu (ve hře jsou označeni tak, že na místě pro označení loajality mají růži v barvě své strany) a na ostatní, kteří jsou více (hodnota 1) či méně zrádní (hodnota 2). Samostatnou skupinou, která se z pravidel loajality odlišuje, je významný rod Nevillů. Ve hře ho zastupují hned čtyři kameny a vztahují se na ně speciální pravidla. Dva z nich (Kent a Salisbury) mají místo označení loajality malý štítek v barvě hraběte Warwicka. Jejich loajalita je dvě, ale pokud je přesvědčuje ke zradě Warwick (v historii známý jako Kingmaker, nejschopnější diplomat Války Růží), tak mají loajalitu 1. Sám Warwick má loajalitu 3 (jediný ve hře) a tak je velice těžké ho přetáhnout na druhou stranu. Když se to povede, ostatní dva Nevillové ho většinou rychle následují. Samostatnou kapitolou je poslední Neville a to hrabě z Westmorland. Vzhledem k jeho komplikovaným rodinným vztahům s Warwickem ho tento nemůže přetáhnout (stejně jako hraběte Northumberlanda, se kterým se Warwick nesnášel). Westmorland začíná historicky na straně Lancasterů a ostatní Nevillové začínají na straně Yorků a tvoří vlastně jediné šlechtice, kromě loajalistů, které má York na počátku základní hry k dispozici.
Šlechtici mají bonus +1 k zásahu, když brání své území na mapě vyznačené štítem.
Biskupové (Church)
Biskupové z Canterbury a Yorku představují ve hře vliv církve. Každý je na jedné straně. Oba se počítají mezi vítězné body a oba mají bonus +1 k zásahu při obraně území, které obsahuje „jejich“ katedrály.
Městská domobrana a Bombardy (Levies and Bombards)
Každé ze sedmi velkých měst může vyslat do boje svoji domobranu. Domobrana nikdy nemění stranu a slouží tomu, koho město dlouhodobě podporuje. To je dáno od začátku a průběh hry na to nemá žádný vliv. Newcastle, York, Coventry a Bristol tak podporují Lancastery. Londýn, Salisbury a Norwich zase Yorky. Za speciální typ domobrany můžeme považovat bombardu. Ta také nemění strany a naverbovat se dá jen v území s městem, které verbující hráč kontroluje (tedy má tam své jednotky a soupeř ne). Jednotky domobrany a ani bombarda se nepočítají jako vítězné body v politickém kole hry.
Domobrana má bonus +1 k zásahu, když brání území, které obsahuje její město. Bombarda žádný bonus při obraně nemá.
Žoldnéři
Každý hráč má k dispozici tři žoldnéřské jednotky. York Iry, Burgunďany a posádku z Calais. Lancaster má Francouze, Skoty a Velšany. Žoldnéři nemůžou měnit strany a nepočítají se jako vítězný bod v politickém kole hry. Jejich ztráta tedy tak nebolí a proto je dobré útočit právě jimi a ne šlechtickými armádami. Žoldnéři nemají žádný bonus do obrany. Jedinou výjimkou jsou Velšané, kteří mají bonus +1 k zásahu při obraně na území Walesu (území Pembroke, Caernarvon, Povis a Glamorgan). Velšané jsou také jediní žoldnéři, které je třeba naverbovat (recruit) a to na území Walesu.
Rebelové
Nejedná se o muzikál a ani film. Jedná se o jediný černý blok ve hře. Je vždy na straně uchazeče o trůn (Pretender). Rekrutovat se dá pouze ve volném (vacant) území (tedy tam, kde nemá armádu ani jedna strana). Rebelové se nepočítají jako vítězný bod a nemají nikde bonus k zásahu při obraně.
Druhá kampaň byla v porovnání s první mnohem opatrnější. Obě strany si totiž uvědomily, že jejich hlavním kapitálem jsou loajální šlechtici a následníci trůnu. York manévroval v Jižní Anglii, ale neútočil. Lancaster mu přehradil cestu na sever, ale na jih se netlačil. Jedinou zajímavou epizodou bylo vylodění Richarda z Yorku, kdy společně s Irskými žoldnéři napadl lorda Stanleyho. Somerset mu okamžitě poslal na pomoc vévodu z Northumberlandu. Jaké však bylo překvapení tohoto šlechtice, když na místě bitvy nalezl spojené síly Richarda a lorda Stanleyho. Než mu zrada došla, byl poražen na hlavu. York si dále kontroloval Londýn a vše vypadalo na poklidný konec kampaně. V té chvíli Lancaster poprvé zaútočil a nachytal Yorka, jak se říká na „švestkách“. Vévodové Norfolk, Suffolk a hrabě Essex byli zaskočeni přesilou Lancasteiánů a zničeni. Bitva žoldnéřů v posledním kole už jen zchladila Yorkův hněv, nicméně po druhé kampani se situace obrátila. York získal jednoho nejistého spojence (Stanley), ale přišel o tři loajalisty.
Zde se podrobněji podíváme pořadí jednotlivých kol, fází a akcí. Základní hra se skládá ze tří kampaní (dodatečné scénáře se hrají na jednu kampaň anebo na počet kampaní dle dohody hráčů). Každá kampaň má 7 herních kol a jedno politické kolo.
Každé HERNÍ KOLO se dále dělí na následující 4 fáze:
POLITICKÉ KOLO se dělí na následující kroky:
Bitvy jsou nedílnou součástí této hry a i jejím kořením. Během bitev se mění politická mapa Anglie. Umírají šlechtici a probíhají zrady. Bohužel se někdy monstrózní bitvy (5+ bloků proti 5+ blokům) trochu vlečou a hra ztrácí tempo. Naštěstí se tyto monstrózní bitvy odehrávají tak jednou za kampaň.
Možnost zrady šlechtice během bitvy je tím, co dělá Richarda III. Richardem III. Tento systém, který věrně dobově dokresluje Válku Růží, je i tím, co hru výrazně odlišuje od ostatních BWG. Jak tedy zrada probíhá?
Třetí dekádu bojů zahájil York tradičně. Lord Warwick se vylodil v jižní Anglii a obsadil Londýn. Král Henry zůstal v Yorku obklopen věrnými šlechtici a obě strany začaly povolávat do zbraně své sympatizanty. Proběhlo několik menších šarvátek, ale Lancaster měl stále převahu. V té chvíli se hrabě Warwick rozhodl dostát své přezdívce Králotvůrce a vsadil vše na jednu kartu. V čele mohutné armády tvořené zejména žoldnéři z Calais a Burgundska se vylodil v East Forks. Lancsatera tím zaskočil a ten začal honit moc zajíců najednou. Warwick ho vymanévroval a výsledkem byla bitva, ve které Warwick a jeho armáda čelili pouze spojeným silám lordů Oxforda, Clifforda a Northumberlanda. Warwick nelenil a jednal. Než se oba přesvědčení Lancasteriáni, Oxford a Clifford, vzpamatovali ,už na ně Northumberland pochodoval jako nepřítel. Po této bitvě získal York převahu a zdálo se, že trůn je pro Henryho ztracen. Nicméně královna nelenila a společně se Somersetem v odvetu napadli bitvou a hladem oslabené Yorkisty. Vévoda z Northumberlandu opět pružně změnil strany a bitva se rychle změnila v masakr, kdy zahynuli lordi Kent a Warwick. Padl i nejstarší syn Richarda z Yorku Edvard z March. Jediný, kdo spasil holý život, byl lord Hastings a spasil ho jen útěkem. Z porážky se Yorkisté už nevzpamatovali. Richard z Yorku odplul zpět do Irska a Henry VI těsně (8:6) uhájil svojí korunu.
Hrál jsem jenom tři hry a tak můj odhad nemusí být úplně přesný, ale osobně si nemyslím, že znovuhratelnost je slabinou této hry. Ani jedna z našich tří her se neodvíjela stejně a vždy docházelo k překvapením a nečekaným změnám. Co tedy dle mého názoru podporuje dobrou znovuhratelnos:
Náhoda hraje ve hře významnou, ale ne klíčovou roli. Zde jen stručně shrnu, co se už objevilo jinde v mé recenzi. Náhoda se ve hře významně uplatňuje hned 3x.
Uff
Tak to je tedy pěkně masitá recenze, nicméně i přes její délku se skvěle čte a poskytla mi velmi komplexní přehled o hře. Ačkoli mě blokové hry nelákají, recenze mě navnadila :) Opravdu vynikající počin.
sydo
Díky za pochvalu:-)
Oprava nepřesnosti v recenzi
V recenzi mám jednu chybičku a to v odstavci o REKRUTOVÁNÍ.
Následníka nelze rekrutovat, ale vstupuje do hry automaticky na počátku Zásobovací fáze. Do hry vstupuje nejstarší z násedníků v poolu a jen v případě, že jeho strana nemá aktuálně tři následníky ve hře. Pokud následník zradí, tak nový do hry nevstupuje (zrádce se stále považuje za následníka)!!!
Palec nahoru
Panecku, to je velerecenze;) Velmi pekne, ja se spis chystam na Hammer of the Scots.
aneken
Palec nahoru, palec nahoru, ale žádný nepřibyl :D Hybaj palcovat!
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Libertalia: Piráti Vzduchomoří NOVÁ
Akt. cena: 750 Kč
Končí za: 13 dnů