Rex: Final Days of an Empire

xxxxxxxxoo hodnoceno 30x (Seznam vlastníků)

Rex: Final Days of an Empire - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 3–6
Doporučený věk: od 14 let
Herní doba: 120 min (reálná data)
Herní svět: Sci-fi
Herní kategorie: desková hra, strategická
Čeština: ke stažení
Vydavatelé: Fantasy Flight Games
Galakta
Autoři: neuvedeno
Rok vydání: 2011
Dostupnost: neznámá
Sdílej: Facebook

Nejrychlejší Duna v mém životě:)

Autor: Marvin | 1 hodina 15 minut | 26.6.2012 | 5

Hra: Rex: Final Days of an Empire

Hráči: het2, Jezura, Marvin, Olaf, rbx a 1 neregistrovaný

Stručná recenze hráče Duny, po jedné partii Rexe:)

 

Na hraní Rexe jsem se moc těšil a čas na tuto partii jsme si přímo vyvzdoroval. Jednak doma na manželce a jednak jsem utekl dříve z jednání v práci. Nakonec jsem si moc nezahrál a nebýt krásné partie Lifeboat tak bych celou akci považoval za ztracený večer. Co se stalo? No naše hra nám po zhruba hodince umřela na pravidlo o aliancích. Olaf si prohlédl plán a neomylně si zvolil dva správné spojence. Zbylé tři frakce se musely spojit také, ale přesto už nedokázaly zabránit konci hry ve druhém kole. Je pravda, že tu hrála svoji roli náhoda (zrádce, jedno rozhodnutí 50:50, umístění bombardovací flotily), ale ani, kdyby něco z popsaného vyšlo, tak by naše aliance neměla sílu déle vzdorovat. Vina byla i ve stylu hry, ale hodně bylo způsobeno startovním upořádáním.

 

Ono je hraní aliancí obecně citlivým tématem pro všechny hráče Duny/Rexe. Některé mety ho zcela odmítají anebo dokonce zakazují (např. Sydo a spol.), což  považuji za výrazné ochuzení hry. Aliance a zrady v nich doDuny/Rexe prostě patří. Rex se tuto slabinu snaží řešit i systémově a zavádí na zradu v alianci speciální kartu. Nicméně mne tato změna moc nepřesvědčila a vzhledem ke způsobu  distribuce karet ji považuji spíše za náhodnou. Já to doma (v Duně) řeším aplikací house rule, kdy omezujeme max. počet členů aliance na 2. Tak zůstávají aliance zachovány, ale jsou výrazně omezeny. Většinou to vede k vytvoření tří bloků, ale tyto bloky nejsou příliš stabilní a je možné v tomto prostředí hrát i nezávisle (jako možnost pro notorické single hráče). Osobně bych se velice přimlouval za aplikaci tohoto pravidla i pro Rexe (vím, že Ringo by se mnou nesouhlasil, protože nemá rád House Rules) a příště asi Rexe hrát nepůjdu, pokud se toto pravidlo nebude aplikovat, protože nechci riskovat podobný průběh hraní jako včera. Otevřeně, jsme si nikdo nezahráli a myslím, že ani vítěze takové vítězství moc netěšilo.

 

Co se týká samotné hry, tak se mi příliš nelíbí hrací plán. Je to takové nepřehledné a navíc mi tam tak nějak vadí ta flotila Solů, která se tam prostě motá:) Na druhou stranu je fajn odstranění polární čepičky a její nahrazení Galaktickým koncilem. To, že se zde nebojuje, má daleko větší logiku, než v případě Duny. Komponenty jsou jinak super a hlavně se mi líbí to kolečko na bitvy, kde umístění velitele poodhaluje taktiku hraní karet a umožňuje soupeři reagovat ještě v průběhu bitvy. Super jsou karty aliančních výhod, které hráč předá svému spojenci. Jednak je to gesto jakéhosi stvrzení aliance a jednak je to pro všechny hráče přehledné a každý ví, co má za možnosti. Osobně si tyto karty do Duny vyrobím. Bezcenné karty mi úplně nechyběly, ale hrálo se dost krátce. Líbí se mi zařazení karty „Žoldáci“, která může zvrátit leckterou bitvu. Co mi chybí je nějaké karta, která by zrušila rodové výhody frakce (v Duně Káráma karta). V bitvě můžete použít i kartu, která zruší kartu hranou soupeřem. Nicméně jsem to nestihl otestovat. To, že je na mapě vliv a ne koření, tak to je detail. Možnost najmutí (vrácení do hry) nového velitele v kterékoliv fázi rekrutování (tedy ne až po eliminaci všech vůdců) vypadá fajn, ale vliv na hru jsem nestihl vypozorovat. Změna ve fázi pohybu, kdy pohyb po mapě předchází vylodění, mi přišel OK a asi bych si na něj zvykl. Je pravda, že to eliminovalo moje oblíbené náhlé přepady, ale nešť:) Jo a pohyb je na první pohled rychlejší (každý o 2, Sol o 3 a s letadlama o 4), ale ve finále to asi funguje podobně jako v Duně. Co je velkou změnou proti Duně, tak to je zákaz tajných (neveřejných) jednání. Všechny dohody se musí dělat veřejně. Já si myslím, že je to škoda a ubírá to hře na atmosféře. Jen si představte, že Váš spojenec si 5 minut šeptá v koutě s Vaším nepřítelem a pak se s úsměvem vrátí a na Vaši otázku odpoví: „ale nic důležitého ...“:)

 

Frakce: No moc jsem toho nestihl odhalit a tak jen krátce.

 

Moje frakce želviček (Bene Gesserit) se od své předlohy dost liší. Není to možná patrné na první pohled, protože třeba „Hlas“ funguje stejně, ale už pravidla „Predikce“ se liší výrazně. Želvičky můžou totiž predikovat i vítězství lvíčků (Gilda) v 8 (posledím) kole. Je to velké zjednodušení a hráč to tak většinou udělá. Nicméně si myslím, že to bude mít vliv jen na závěrečná kola patových her, kdy se model všichni proti Gildě změní na všichni proti želvičkám:) Co mne hodně otravovalo je to jak funguje koexistence a vyloďování „poradců“. V Rexovi se želvy vyloďují jen na Galaktický koncil (polární čepičku) a nemůžou se vylodit se soupeřem přímo do lokace, kam se vyloďuje on. Hodně to omezilo moji oblíbenou taktiku být všude, koexistovat a tahat za provázky:) Koexistence želv se vyhlašuje na počátku bitevní fáze a ne okamžitě, když problém (vstup cizí armády, pohyb do území s nepřátelskou armádou) nastane. Vypadá to OK, protože soupeř nikdy neví, co želvy provedou, ale na druhou stranu to výrazně blokuje možnost pohybu jak želv, tak jejich spojenců, protože ti, podle pravidel, nesmějí vstoupit na území, kde jsou přítomny nekoexistující jednotky želv. V případě, kdy nejsou želvy v alianci, tak je to ok, protože na rozdíl od Duny můžou být na jednom území i více než dvě znepřátelené frakce.

 

Co mi vadí, je fakt, že všemocní Solové, kteří okupují planetu a mají na orbitu flotilu, jediní chodí pěšky (nevyloďují se) a to i při vědomí faktu, že chodí rychleji než ostatní.

 

Ostatní frakce mi přišli hodně podobné Duně, jen pro Atreida (divná rasa v růžové bublině) Rex znamená celkem makačku na bednu, protože si nesmí psát:) Baron je hodně stejnej a Císař s Gildou taky. Císař má i nějaké silnější jednotky (jako Sardaukary) a Sol (Fremen) je nemá.

 

Celkově se mi Rex líbí a určitě si ho rád zahraju, jen ty aliance se mi nelíbí.

 

Plusy:

+ zpracování

+ znovuhratelnost

+ herní mechanismy

+ silný příběh

 

Mínusy:

-    ALIANCE tří hráčů

-    hrací plán

-    hratelnost výrazně klesá s poklesem počtu hráčů, stoprocentní jen v šesti

-    nemožnost tajných dohod

 

Odehráno v: Praha (Okres: Praha)

Komentáře

Opačný pohled na stejnou partii a na ALIANCE
Super report/recenze. Jen na tu naši konkrétní partii mám odlišný názor. Určitě ji nezkazilo pravidlo o aliancích. Vlastně to není názor na tuhle partii, ale názor utvořený i na základ předchozích zkušeností s Rexem. Po všech hraních totiž nastalo to samé. Obvykle tak polovina hráčů prohlásila, že se jí něco nelíbí na aliancích, nejčastěji přitom na nějaké konkrétní kombinaci aliance konkrétních stran. Marvin na tohle nenaráží, naráží jen na fakt, že aliance mohou být 3v3. Můj odlišný názor vychází prostě z toho, že u Rexe dle mé zkušenosti vyhrávají Ti, co hrají dobře a prohrávájí Ti, co to zahrají špatně. V téhle konkrétní partii prostě každý (možná krom Marvina) z té aliance, která prohrála udělal nějakou chybu, díky které se především do té "horší" aliance dostal a potom také druhou (týmovou) chybu, kdy výsledek hry ponechali na výsledku jedné bitvy. A ta prostě dopadla tak, jak dopadla.
Můj pocit z toho, že v Rexovi vyhrává ten kdo maximálně myslí na sebe a nejlépe využívá ostatních. Není to ani v nějmenším o aliancích, protože ty jsou jen důsledkem toho, jak chytře kdo hraje. Silní se spojí proti slabým. To je průběh, který jsem viděl zatím v každé hře. Rex je o tom, nestát se slabým. Kdo se stane slabým, ten pravděpodobně prohraje. Nezáleží na tom, co hraje za stranu a aliance jsou jen důsledkem slabosti, ne příčinou.

28.6.2012 12:46:10

Jezura
Jasně, já uznávám, že jsme udělali několik chyb. Nicméně jich bylo pár v prvním kole, kdy se vlastně pak svět rozdělil podle na ty co chybu udělali a na ty co chybu neudělali:)
Tohle mi na té hře nevadilo, vadilo mi to, že hra ani nezačala a už skončila. Pokud ji někdo hrál pro vítězství, tak to pro něj bylo super, já si chtěl zahrát a to se mi nepodařilo. Myslím si, že omezení na max dva členy neohrozí to, že vyhraje ten, kdo hraje lépe, ale výrazně omezí možnost konce hry ještě před tím, než začne:)

28.6.2012 13:20:26

počet hráčů
nesouhlasím s mínusem - nutnost hrát v šesti. Podle mě to je falešné a nutnost to není :)

29.6.2012 00:01:08

ad aliance
"No naše hra nám po zhruba hodince umřela na pravidlo o aliancích. Olaf si prohlédl plán a neomylně si zvolil dva správné spojence."

Zní to jako by jsi svaloval zkažený večer na hru samotnou a její pravidla. Já bych spíše řekl, že jste si ji pokazili vy sami jako hráči. Hra přece nediktuje kdo se má s kým spojit a jestli to mají být dvoučlenné nebo tříčlenné aliance. Olaf si zvolil spojence a tím dal jako rozkaz, který museli hráči splnit? :) Respect Olaf :)

29.6.2012 00:09:05

Beholder
Ne Olaf jim to nabídl a oni to vzali. To, že si neomylně vybral ty dva správné, to byla ode mne spíše poklona, protože to přečetl v okamžiku a zvolil naprosto správně.

Mínus měním na: hratelnost významně klesá s počtem hráčů:) Díky za námět.

Jinak si myslím, že hra, která Tě logicky nutí hrát tři na tři, je trochu nedomyšlená ... čili to na pravidla opravdu svaluji:) Nicméně je to jen můj názor, ne obecná pravda. Na druhou stranu si myslím, že mám v Duně nahráno dost (v 5 a 6 hráčích), abych mohl posoudit k čemu možnost hrát ve třech (a u Duny i v šesti) vede;)

29.6.2012 08:53:23

Marvin
No a o tom to je ("a oni to vzali")...Když bylo evidentní, že tato aliance v nejbližší době druhou velkou alianci převálcuje, tak proč se nad tím hráči, kteří šli s Olafem do aliance nepozastavili a neřekli si: "pojďme se nad tím trochu zamyslet, k čemu by tahle aliance mohla vést, pojďmě zkusit udělat aliance po 2 ať je to trochu vyrovnanější a zajimavější"...tu možnost jste měli, hra vám ji nezakazovalal. Pouze touha silných hráčů vyhrát a to co nejrychleji rozhodla o vašem krátkém osudu. To je ale jen můj názor ;)

30.6.2012 09:38:27

Beholder
Tak to máš pravdu:)
Nicméně to omezení na dvě aliance tomuto zabrání.

30.6.2012 11:15:46

aliance
Mno, ja bych na ne klidne hral, ale vetsina lidi z me klasicke skupiny to nepovazuje za vitezstvi, pokud nevyhraji sami. Tak nez abych to pak cely vecer poslouchal, tak je tez neuzaviram. Ovsem nasledkem je temer pokazde vyhra Gildy (pokud nekdo neco neprehledne nebo neudela chybu), takze uz je zacinam presvedcovat :)

2.7.2012 15:45:14

rbx

Marvin
Ono to bylo celkem jasne, kdo s kym pujde do aliance. Hakan bere prachy z deploymentu, Lazax zase z aukce karet. Diky tomu lze vytvorit pomerne solidni tok penez. Kdyz si k tomu priberes toho, co se diva na karty a sponuje aukce, tak je to hodne silna trojka. Ale i v te se da prohrat, jak se nam to stalo v nasi prvni hre, kde nas Hakan zradil a odesel k druhe trojici :-)
Hral jsem to podruhe a uz v prvnim kole jsem si daval bacha na to, aby nikdo nemel moznost zabrat hned v prvnim ci druhem kole 3 pevnosti, coz jsem take v prvni hre prosvihl. Proto jsme hned v prvnim kole zabral dve pevnosti, abych mel silnou vyjednavaci pozici.

9.7.2012 11:53:01

rbx
Jasně, že ty aliance jsou různě výhodné, ale to nevadí. Co mi tady vadilo, byla ta rychlost, prostě jsme prohráli (zaslouženě) protože jsme nevychytali první kolo ... nicméně mne to zklamalo, protože jsem si nezahrál:)

9.7.2012 12:48:44

rbx

Marvin
tak dnes jsme to zahrali znovu a uplne perfektni hra. Rozhodlo se az v osmem kole a celou dobu to bylo plne zvratu. Ja si to za Zelvaky hodne uzil, i kdyz jsem v alianci prohral. Takze to, co jsme hrali spolu, kdy byl za 1,5 hodky konec, byla fakticky smula.

11.7.2012 01:12:27

Jezura
Hezky napsané, s tím posledním odstavcem plně souhlasím :)

10.8.2012 20:54:53

Beholder
Máš pravdu, že mohli udělat aliance po 2, ale tak to v realitě nechodí. Lidé hrají, aby vyhráli a když je ta možnost snad nikdo neřekne: "hele můžu vyhrát, ale neudělám to" To pak klesá zábava, když nemůžeš hrát na plno. Je spíše chyba hry, že něco takové umožňuje. Pokud si pravidlo omezující aliance dohodnou před hrou, tak je to v pořádku.

29.11.2012 20:34:19

Vybíráme z Bazaru

Deskova hra Studena valka v CZ
Deskova hra Studena valka v CZ
Akt. cena: 2050 Kč
Končí za: 9 dnů

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas