Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Počet hráčů: | 2–4 |
Doporučený věk: | od 12 let |
Herní doba: | 60 min (reálná data) |
Herní svět: | Fantasy |
Herní kategorie: | desková hra, karetní hra |
Čeština: | v balení hry |
Vydavatelé: | |
Autoři: | Thomas Lehmann |
Rok vydání: | 2019 |
Dostupnost: | 12 obchodů (cca 807–889 CZK) |
Sdílej: |
Autor: ilgir | 13.6.2021 | 8
Autor: Tom Lehmann
Rok vydání: 2019
Stručná charakteristika: 2–4 hráči, 25–50 minut, eurohra, karetní, fantasy, draft karet, management zdrojů
Tom Lehmann je zkušený autor, který se proslavil především karetní peckou Dobyvatelé vesmíru (Race for the Galaxy), která vyšla v roce 2007, dočkala se několika rozšíření a je hojně hraná dodnes.
V kartovce Res Arcana vás zavede do fantasy světa, kde v roli mága soupeříte se svými protivníky o to, kdo jako první dosáhne pomyslného vrcholu moci, reprezentovaného ve hře ziskem 10 vítězných bodů. Jedná se o svižnou strategickou eurohru, takže rozhodně nečekejte hluboký ponor do příběhu. Nepříliš hluboko pod líbivým fantasy hávem se skrývá robustní matematický model.
Ve skutečnosti jde o to, postavit co nejrychleji kombinaci karet (artefaktů), která vám umožní vygenerovat co nejvíce surovin (zde zvaných „esence“). Ty potom použijete na nákup hodnotnějších karet (monumentů a kouzelných lokací), jež vám zajistí bodový zisk.
Kromě karet samotných jsou součástí hry už jen žetony představující esence, žádnou desku ani figurky nečekejte. Karty samy o sobě jsou hezky a přehledně zpracované a přes ikonografickou jednoduchost nabízejí velice rozmanité kombinace efektů. Kromě prosté pravidelné „produkce“ esencí můžete prostřednictvím artefaktů obětovat jiné artefakty z ruky nebo ze stolu, měnit druhy esencí, střádat esence na artefaktech či kouzelných místech. Takže vymýšlení nejlepší strategie, jak maximalizovat zisk, dá vašemu mozku zabrat. Kromě „běžných“ artefaktů jako Kámen mudrců, Strom života nebo Obětní dýka, jsou k dispozici i karty označené jako tvorové (např. Mořská panna) a draci (např. Ohnivý drak). Ty mají další využití v návaznosti na kouzelná místa, přičemž draci navíc dokážou útočit na soupeře a mají vlastní bodovou hodnotu.
Útoky prostřednictvím draků přinášejí do hry interakci, které se obvykle v eurohrách nedostává. Možnost přímo uškodit soupeři je pak ještě vzácnější, protože mnozí hráči euroher těžce nesou, když je jim ubližováno, a takovou hru zavrhnou kvůli frustraci. Od Toma Lehmanna byl tedy poněkud odvážný počin, když tento princip do hry zahrnul. Nutno ovšem podotknout, že dračí útoky v Res Arcana nemají šanci protivníka úplně zdevastovat, jedná se spíše o takové lehké okusování. Kromě toho hra nabízí bezpočet možností, jak se proti útokům chránit.
Partie hry Res Arcana je strukturována do kol (rounds), během nichž se hráči střídají v tazích, dokud všichni neohlásí pas. Ve svém tahu můžete vyložit kartu, koupit monument či kouzelné místo, nebo využít schopnost již vložené karty. Při tom se zhusta využívá princip tapnutí karet, proslavený hrou Magic: The Gathering, takže si snadno udržíte přehled nad svou rozrůstající se „továrnou na esence“. Obvykle hra trvá pět kol, během nichž hráči dosáhnou (nebo přesáhnou) cílových 10 bodů a tím ukončí hru. Aktuální kolo se obvykle dohrává. Některé karty ovšem dávají možnost hru zavřít ihned (pokud je splněna podmínka 10 bodů alespoň u 1 hráče) a tím soupeře překvapit a překazit mu plány. Takových prvků, které do závěru hry přidávají drama, je v Res Arcana více. Například žeton začínajícího hráče má samotný hodnotu 1 bodu a putuje k tomu hráči, který jako první ohlásil pas. To platí i na konci hry – tedy hráč, který je v závěrečném kole nejdříve hotov, má výhodu 1 bodu.
Res Arcana si brzy po vydání získala zaslouženou popularitu. Tom Lehmann ví, co dělá, takže ve svém výtvoru naservíroval hráčům všechno, co mají rádi: atraktivní téma, dobře otestovaný a vyvážený systém, přiměřenou míru interakce, chytré mechaniky zajišťující, že hra bude gradovat do napínavého finále, rychlé střídání hráčů a svižný průběh, takže nečekáte dlouhé minuty, až si ostatní vyřeší své tahy.
Profesionální gamedesign je korunován profesionálním provedením. Obrázky jsou krásné a není jim co vytknout, ikonografie je přehledná a karty se díky ní obejdou s minimem textu. Zde stojí za to srovnat Res Arcana s již zmíněným autorovým legendárním dílem Race for the Galaxy. U něj totiž došlo k tomu, že kvůli složité ikonografii a ne tak lákavému tématu si hra získávala popularitu obtížněji a na našem trhu dokonce propadla. Uvidíme, jak se bude dařit české lokalizaci Res Arcana, kterou v těchto dnech uvádí na trh vydavatelství Blackfire.
Pokud odehrajete desítky partií Res Arcana, zjistíte, že některé karty jsou silnější než jiné. Nejkřiklavějším příkladem je Dračí doupě (Dragon's Lair), které statisticky sbírá většinu vítězství. Při hře zkušených hráčů to vede k tomu, že se první kolo změní v závod o to, kdo je získá první, a potom už je prakticky rozhodnuto. Na tom je patrné, že i přes jistě rozsáhlé testování autor neuhlídal vše, a tento nedostatek si říká o revizi, či alespoň „měkkou“ nápravu v rámci rozšíření.
Plusy: Krásné a funkční provedení, možnost interakce, skvěle vyladěný systém, napínavá gradace
Minusy: Slabší atmosféra, po nějaké době repetitivní, některé karty jsou over-powered
Celkem: 90 %
Recenze je výborná.
Strategie Dračí doupě je pouze jednou ze strategií. Řekl bych, že pokud se daří, tak s touto strategii se dá hra ukončit ve čtvrtém kole pouze za předpokladu, že máš v artefaktech dva draky, jinak to ukončíš až v pátém.
Při online hraní ještě frčí další tři strategie, které končí ve čtvrtém kole o něco častěji. Toto agresivní hraní už ale není o engine buildingu, kdy si hráč staví svůj stroječek na esence a těší ho, jak pěkně pracuje. Jde se tvrdě po bodech a většina artefaktů se vůbec nestaví, ale jen odhazují za esence.
Over-powered karet je tam několik, jak mezi artefakty (Kámen mudrců, Athanor, Znesvěcený oltář i Roh hojnosti) tak mezi místy moci (Katakomby mrtvých, Dračí doupě). Také někteří mágové jsou výrazně lepší za každé situace.
Na hře mě hodně baví ta logika mezi schopnostmi každé karty a jejím názvem: je přece logické Ent dává zelenou, Mořská víla potřebuje pro vyložení esence života a vody, vodní drak se zažene ohněm, a co myslíte, že dělá Obětní jáma?
Hra je prostě vymazlená a otestovaná. Herní strategie u Dobyvatelů jsou lepší a pestřejší, ale u této hry mě zase víc baví herní mechanika. Res Arcana je také vizuálně přitažlivější hrou než Dobyvatelé, ale to je asi každá hra.
Ross Tikal: Souhlasím, těch “silnějších” karet je tam samozřejmě víc. Jinak s Dragon's Lair se to dá ukončit už ve 4 kole i bez jediného draka, stačí, když přijdou dobré artefakty, nebo kombinace s Alchemist Tower. Už jsem zažil i pár her ukončených ve 3. kole, což si troufám tvrdit, autor nepředpokládal. Naprosto ultimátní je např. kombinace Hypnotic Basin + Sunken Reef, pokud si soupeři nedávají pozor na červenou. Takhle se mi podařilo ukončit hru ve 3. kole se 14 (!) body.
Strategie Dračího doupěte může být ošemetná. Jestliže soupeř v průběhu sbírání esencí vyloží útočnou kartu, člověk končí po prvním kole bez ničeho (jak se mi již 2x stalo). Ve třetím kole se dá skončit také s Katakombami mrtvých.
Krásné je to kombinování :)
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Dobročinná dražba: That Time You Killed Me
Akt. cena: 900
Končí za: 1 den
Settlers :Vládcové severu
Akt. cena: 500 Kč
Končí za: 5 dnů