Rallyman: GT - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 1–6
Doporučený věk: od 14 let
Herní doba: 60 min (reálná data)
Herní svět: Současnost, Sport
Herní kategorie: závodní
Čeština: v balení hry
Vydavatelé:
Asmodee Czech Republic - logo
Autoři: Jean-Christophe Bouvier
Rok vydání: 2020
Dostupnost: 12 obchodů (cca 699–1259 CZK)
Sdílej: Facebook

Závody rally aneb Jak si splnit motoristický sen a nevystrčit paty z domu

Autor: Karotkaa | 15.1.2023 | 5

Tato recenze vznikla jako součást Recenzního programu Zatrolených her. Recenzovaná hra byla poskytnuta vydavatelem (resp. distributorem).

Více informací o Recenzním programu | Všechny recenze sepsané v rámci Recenzního programu

Pokud máte všechno pod kontrolou, tak prostě nejedete dostatečně rychle.“ 

– Mario Andretti

Sen každého mladého řidiče je zažít pocit z rychlé a nebezpečné jízdy. Hra Rallyman GT vám to umožní z pohodlí domova bez ztráty kytičky. Hra, která se mi dostala do rukou, je upravenou verzí hry Rallyman z roku 2009. Doznala několika změn a je tím zajímavější pro širší herní publikum. Kromě vizuální stránky je nejpodstatnější změnou možnost tvorby vlastní trati ze šestiúhelníkových dílků.

Na trať se postaví až šest závodních jezdců, kteří svedou bitvu o přední příčky na drsné trati plné ostrých zatáček. Pokud máte chvíli, můžete se postavit na trať i sami a zkusit si tréninkové kolo. Herní doba je 60 minut a dle doporučení na krabici by si ji měli užít hráči od 14 let. Uvidíme, zda bude vhodná i pro mladší nadšence motorového sportu.

Hru vydalo v roce 2020 vydavatelství Holy Grail Games a na český trh nám ji letos přináší vydavatelství ADC Blackfire Entertainment. Autorem hry je Jean-Christophe Bouvier.

 

Privátní: Krabice.png
Víko krabice (zdroj: ADC Blackfire)

 

Opravdu plná krabice – obsah balení

Krabice Rallymana je téměř plná až po okraj – už jen 31 šestiúhelníkových traťových dílků zabere dost místa. Každý hráč má k dispozici kartu svého vozu s přehledovou kartou pro suché i mokré pneumatiky, žetony pro označení aktuální rychlosti vozu a samozřejmě plastové autíčko na hrací plochu.

Ve hře je sada 11 kostek, které plně využijete v každé hře. Jsou zde kostky černé s hodnotami 1–6, bílé a červené. Dále zde najdete sáček na žetony poškození a velkou hromadu 160 žetonů soustředění.

 

Privátní: Hra v průběhu.png
Probíhající hra šampionátu (zdroj: ADC Blackfire)

 

Zpracování komponent

Kartonové díly jsou nádherně zpracováné, plné ilustrací a vzhledem k jejich velikosti je vše přehledné s dostatečným místem na veškeré používané žetony a plastová vozidla. Menší problém může nastat s množstvím žetonů soustředění, u kterých by bylo lepší poskytnout hráčům i varianty ve vyšších hodnotách pro úsporu místa (ve hře jsou pouze žetony s hodnotou 1). Přeci jen hromádka 20+ žetonů už představuje větší oříšek pro přehled o tom, kolik jich hráč aktuálně má k dispozici.

Přehledové karty stavu vozidla jsou velice přehledné a během okamžiku se zorientujete v tom, co který symbol znamená.

 

Privátní: auta.jpg
Ukázka dvou aut a přehledové karty pro suché a mokré pneumatiky

 

Kostky jsou ve třech různých barvách, přičemž každá má jiné využití. Každá z černých kostek má na několika stranách vždy jedno vybrané číslo (v rozmezí 1–6) a na zbylých stranách vykřičníky. Číslo určuje zařazenou rychlost vozu. Hodnoty rychlostí na černých kostkách jsou barevně odstupňované od zelené (rychlost 1) po sytě červenou (rychlost 6). Červené kostky (s prázdnými stranami, příp. vykřičníky) představují proces brždění ve hře. Bílé kostky setrvačnosti (rovněž s prázdnými stranami a vykřičníky) vám umožní pokračovat v jízdě při stávající rychlosti.

 

Privátní: sada kostek.jpg
Sada kostek ze hry

 

Popis hry a příprava

Samotnou přípravu začnete výběrem trati a domluvou, na kolik kol budete hrát. Připravíte dílky, které sestavíte dle návodné kresby. Poté na start připravíte závodní auta všech hráčů a každý hráč si připraví komponenty ve své barvě. Do pytlíku dáte žetony poškození a můžete začít.

Hráči se střídají v tazích, jejichž pořadí je určeno jednoduchými pravidly:

  1. Hráč s nejvyšší zařazenou rychlostí. Pokud je takových hráčů více, tak
  2. Hráč, který doposud dojel na trati nejdále. Pokud je stále shoda, tak
  3. Hráč, který je blíže vnitřní straně nejbližší zatáčky.

Hráč na tahu vyskládá na trať kostky pro určení trasy, rychlostí a míst, kde bude brzdit.

 

Privátní: rozmísteni kostek.jpg
Ukázka rozmístění kostek včetně označení počáteční a konečné rychlosti před hodem kostek a jeho vyhodnocením

 

Poté se rozhodne, zda:

  • pojede bez rizika: Hází postupně kostkami po jedné, tak jak je má vyskladané na trati (pokud je jich na jednom poli více, všemi – může nastat v případě brždění) a může kdykoliv přestat. Za každou kostku, kterou nechce házet, může zaplatit žetony soustředění a automaticky považovat výsledek hodem touto kostkou za úspěch. Množství žetonů soustředění nutných k zaplacení se zvyšuje s každou další kostkou. První kostka stojí 1 žeton, druhá 2 žetony, třetí 3 žetony atd.
  • pojede s rizikem: Hodí všemi použitými kostkami najednou a poté je vyhodnotí. Za každou kostku, kromě červených, dostane jeden žeton soustředění.

Na kostkách může padnout buď hodnota rychlosti odpovídající dané kostce, prázdné pole nebo vykřičník.

Pokud hráč nahází 3 a více symbolů vykřičníků, může dojít k poškození auta a v nejhorším případě i k vyjetí mimo trať.

Jednotlivé zatáčky mají vyznačené maximální rychlosti povolené pro projetí dané zatáčky.

 

Privátní: zatacka.jpg
Zatáčku je potřeba projet maximálně rychlostí 2.

 

Pokud byste měli zájem o podrobnější popis hry a jejího průběhu, doporučuji popis hry od Dia zde na Zatrolených hrách.

 

Privátní: auta na starte.jpg
Všichni krásně připravení na startu

 

Bláto lítá všude kolem nás – atmosféra

Rallyman dokáže připravit kouzelné okamžiky, které lze spojit se situacemi z reálného závodu. Při hře máte opravdu pocit z řazení a nejistoty průjezdu každou zatáčkou – cítíte přítomnost soupeřů a pod tlakem se rozmýšlíte, zda zpomalit a riskovat předjetí, či na to šlápnout a před zatáčkou dupnout na brzdu. Míru napětí můžete ovlivnit stylem jízdy. Klidnější jízdou bez rizika neriskujete vyjetí z trati, ale zvýšíte šanci, že ztratíte kontakt s těmi odvážnějšími. Druhou možností je jízda na hraně možností, kdy adrenalin stoupá a zážitek z jízdy je o to víc umocněn.

Alfou a omegou této hry je řazení – společně s rozhodnutím, zda hodíte všemi kostkami najednou a budete riskovat, nebo budete házet jednu po druhé a možná ani všechny nevyužijete. Toto základní rozhodnutí má vliv na celou hru a může se stát, že s vaším závodním autem vyletíte hned v první zatáčce a závod pro vás skončí. Pokud máte štěstí jako já, dokážete hodit 3 vykřičníky i na 4 kostkách. Ale za všemi takovými hody si samozřejmě můžete domyslet příběh nezkušeného jezdce, který se učí ze svých chyb.

Hra velice rychle odsýpá, je plná zábavných okamžiků, ale může vás též velice brzy otrávit. Vyjetí z trati je dosti bolestivé. Nejen, že vám všichni pravděpodobně ujedou, ale můžete přijít i o některé kostky a vaše jízda tím bude dosti trpět. Samozřejmě to hezky simuluje poškození auta. S poškozenými brzdami už nebudete brzdit na poslední chvíli před zatáčkou.

Systém poškození je zde ostatně řešen velice zajímavě: každý dílek trati má na sobě žluté, oranžové nebo červené značky a ty ve spojení s aktuální rychlostí, ve které jste dostali smyk, určí, zda pouze zastavíte, nebo vyletíte z tratě (a kolik poškození vám v takovém případě bude způsobeno). Poškození je značeno žetony, které si v určitém počtu vytáhnete z pytlíku. Většinou přijdete o nějaké kostky a váš jízdní styl se okamžitě změní. Ono mít jednu nebo tři kostky brzdění je už znatelný rozdíl. Máte samozřejmě možnost zajet do depa a opravit si poškození, ale v podstatě vás to pošle na poslední místo. Je pak hodně důležité si rozmyslet, zda je čas ostatní dojet nebo je lepší risknout jízdu s poškozením. Vždycky totiž stačí jeden špatný hod soupeře a můžete být zase před ním.

Pravidla hry jsou velice jednoduchá a po pár tazích už budete vědět, co a jak je třeba dělat. Už první zatáčka vás při hře více hráčů může hezky vyškolit v tom, že je dobré si rozmyslet, s jakou rychlostí skončíte svůj tah. Na obrázku níže je vyobrazena situace, kdy modrý a žlutý hráč úplně vynechají svůj tah.

 

Privátní: v zatecce.jpg
Žlutý i modrý hráč zůstanou v dalším tahu stát na místě. 

 

Hra nabízí celkem 8 předpřipravených tratí. Máte i možnost sestavit vlastní dle vlastních představ. Každou trať si můžete zajet za sucha i za mokra a pokud máte štěstí na losování žetonů poškození, počasí se může změnit i v průběhu jednoho závodu, a to hned několikrát. Počasí má samozřejmě vliv na přilnavost vašich pneumatik a za deště budete mít sníženou schopnost brždění. Máte pak možnost kdykoliv během závodu opět zajet do boxů – tentokrát za účelem přezutí gum. Výsledek bude hned poznat a soupeři na suchých pneumatikách budou za mokra dosti ztrácet nebo spíše dosti omezí rizikovou jízdu a vy dostanete šanci velice záhy dohnat časovou ztrátu způsobenou návštěvou boxů.

 

Privátní: trat1.jpg
Ukázka trati a jednoho z dílků – můžete zkusit najít jeho umístění v mapě.

 

Hra Rallyman je za mne z herního pohledu velice zajímavá a chytlavá hra. Možnost modulárního stavění tratí je suprová záležitost, pokud si tratě budete vymýšlet podle své fantazie. Dojem trochu kazí stavba trati dle obrázků v pravidlech: máte zde obrázek trati a seznam čísel dílků vedle obrázku spolu s počtem daných dílků. Stavět podle toho je dost otrava a někdy to zabere dost času – čísla na dílcích jsou titěrná. Přitom podle mne stačilo čísla trochu zvětšit a napsat je na jednotlivé dílky na obrázku trati. K čemu mi je seznam, když pak stejně složitě hledám, který dílek to vlastně je? Toto minus ale nic nemění na dojmu ze hry jako takové. V té máte opravdu pocit, že sedíte v závodním autě a před každou zatáčkou máte jen málo času se rozmyslet, zda na to dupnete nebo jen zlehka přibrzdíte. Zvolíte optimální stopu, nebo půjdete do rizika?

Vše je krásně graficky zpracované a kvalitně provedené. Samotné dílky trati jsou větších rozměrů, což zvyšuje přehlednost hry i v případě hry v plném počtu hráčů, kdy se všechna závodní auta sejdou na jednom místě.

 

Sólo varianta

Sólo varianta má zajímavou koncepci v tom, že máte možnost překonávat sám sebe z pohledu času potřebného na jedno kolo dané trati. Bude vás to však bavit stěží poprvé. Na trati vám nikdo nepřekáží, je jasné, kudy ideálně jet, a vše závisí jen na hodech kostkami. Za mne je fajn, že tu ta možnost je, ale osobně ji nevyhledávám.

 

Doporučení

Ve dvou hráčích se nám velice osvědčilo hraní na týmy, kdy každý hráč hraje za dva závodníky. Hra se trochu prodlouží, ale v případě havárie jednoho ze závodníků budete mít stále naději na vítězství. Navíc více aut na trati také zajistí větší míru strategie.

 

Hodnocení

Plusy:

  • Napětí při hodech kostkou
  • Možnost strategických tahů a provádění manévrů na trati
  • Variabilita: 8 tratí + možnost stavět si vlastní; jízda za mokra/sucha
  • Ze hry je cítit téma
  • Možná rozšíření a úpravy hry již v základní krabici

Minusy:

  • Možná frustrace při hodech kostkami
  • Ztráta chuti jet dál po otočení auta na trati (smyku); s menším počtem hráčů se zvyšuje
  • Hra v 1–2 hráčích
  • Zdlouhavá stavba tratí podle návodu

Shrnutí

Rallyman je velice zajímavá hra, která určitě najde místo v každé deskoherní rodině. Mohu ji vřele doporučit a o zábavu budete mít postaráno. Zážitek ze závodů je velice hezky přenesen do herního světa a jediné, co vám bude chybět k absolutnímu zážitku, je létající bláto kolem vás a davy fanoušků podél trati.

Za mě se jedná o jeden z nejlepších závodních titulů poslední doby a těším se na další případné varianty. 

 

Sdílet s přáteli:

Komentáře

Zatím nebyl přidán žádný komentář...

Vybíráme z Bazaru

To je život! (Verflixxt!) (NJ)
To je život! (Verflixxt!) (NJ)
Akt. cena: 200 Kč
Končí za: 8 dnů

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas