Radlands: Gangy pustiny

xxxxxxxxxo hodnoceno 170x (Seznam vlastníků)

Radlands: Gangy pustiny - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 2–2
Doporučený věk: od 14 let
Herní doba: 40 min (reálná data)
Herní svět: Post-apokalypsa
Herní kategorie: karetní hra
Čeština: v balení hry
Vydavatelé:
TLAMA games - logo
Autoři: Daniel Piechnick
Rok vydání: 2021
Dostupnost: 12 obchodů (cca 539–553 CZK)
Sdílej: Facebook

Tenhle pankáč není mrtvej, bejby.

Autor: SirEngal | 23.9.2024 | 7

Za devatero horami a devatero řečišti, kterým o tekoucí vodě vyprávěly tak možná babičky hledající pod jejich břehy úkryt před nájezdníky, se rozprostírá pustina. V zákoutích vyprahlé krajiny, která tematicky zapadne přesně mezi Fallout, Šíleného Maxe a Smrtelné stroje, se rozkládá váš tábor. Vy, jako pravý a neohrožený lídr svých lidí si určitě nenecháte ujít, že nepřátelský kmen má ve svém táboře ještě nějakou životadárnou vodu, pro kterou by se u vás našlo skvělé využití. Problém je, že stejný nápad měli i oni. 

Radlands: Gangy pustiny je čistokrevná konfliktní karetní dvojkovka. Pokud hledáte vydestilovaný a vycizelovaný zážitek, při kterém to naklepete svému soupeři, rozhodně neváhejte. 

Jak by to asi mohlo dopadnout jinak, když se spojí vydavatel veleúspěšných her Roxley (Brass, Santorini) s Danielem Piechnickem (jeden z designerů pro Magic: The Gathering), než, že se vybere celosvětově více než deset milionů korun na Kickstarteru a poté prodá přes 100 000 kopií v deseti různých jazycích? Na náš trh ji přináší Tlama games.

Krabice a podložky Všechen herní materiál
Krabička se hrou a srolované podložky Všechen herní materiál včetně akrylových žetonů a rozbalených podložek

 

V krabičce opravdu miniaturní velikosti najdeme 106 karet (46 lidí, 20 událostí, 34 táborů, 2 vodní sila, 2 nájezdníky, 2 lama karty), 12 žetonů vody (6 základních a 6 bonusových) a pravidla. V základu jsou žetony vody kartonové, ale je možné přikoupit si akrylátové. Stejně tak si můžete pořídit i neoprenové podložky, což za sebe mohu doporučit. Nejen, že jsou opravdu krásné, každý hráč má jinou a jsou asymetrické, aby herní oblasti byly pěkně proti sobě, ale s kartami se na nich rozhodně dobře manipuluje.

Když už jsme u té krásy, tak graficky je tato hra opravdu vyvedená. Vezměte komiksovou grafiku, přepalte sytost barev jak Andy Warhol a zhruba se přiblížíte k tomu, jak Radlands vypadají.

Kvůli tomu, že na kartách je naznačeno tzv. komixové násilí, je hra uvedena jako vhodná od čtrnácti let. Upřímně, my Evropani, uvyklí párání vlčích břich myslivcem a lidožravým ježibabám už od kolébky, ji můžeme svým dětem dopřát mnohem dříve.

 

Jak se to hraje?

Základní princip hry spočívá v chránění si svých táborů a snaze zlikvidovat ty soupeřovy. Tím mi silně připoměla World of Tanks: Rush, kde děláte víceméně to samé.

Na začátku hry si každý lízne 6 karet táborů, z nich si tři vybere a zbytek odloží. Po celý zbytek hry ostatní tábory nejsou potřeba. Výběr táborů není radno podcenit, protože udává jak velikost vaší startovací ruky, tak víceméně strategii vaší hry. 

Také je dobré snažit se vybudovat komba. Například Herna umožňuje poměrně levně nasazovat do hry pankáče a Katapult je umožňuje využít jako munici pro poškození libovolné soupeřovy karty. 

Dále si každý dobere do ruky právě takový počet karet, jaký udávají jém vybrané tábory, vyloží si vodní silo a nájezdníky na připravené místo, vezme si tři žetony vody a hraje se. 

Žetony vody zde slouží jako jediný zdroj, za který se dají vykládat karty a hrát akce. Každý hráč má na své kolo v základu právě tři, takže ekonomika jednotlivých kol je dost utažená. Dalším zdrojem jsou pak samotné karty.

Začínající hráč má jako kompenzaci výhody při prvním tahu k dispozici jen jeden tento žeton.

 

Událost - zdroj tlama games Karty lidí zdroj tlama games
Karta události: vlevo nahoře symbol bonusu za recyklaci. Pod ním cena běžného zahrání. Jednička v bombě udává, na kterou pozici se karta vykládá při běžném zahrání. (zdroj: Tlama games) Dvě karty lidí a jedna událost: Vlevo nahoře opět symbol bonusu za recyklaci, pod ním cena za běžné zahrání. V černém poli dole jsou schopnosti. (zdroj: Tlama games)

 

Tři fáze tahu

V průběhu tahu každého hráče se vyhodnotí tři fáze:

  1. Pokud ve fázi událostí leží nějaká karta dříve zahrané události na pozici 1, vyhodnotí se. Ostatní události se posunou ve svém sloupci o jednu polohu blíže k soupeři.
  2. Ve fázi doplnění si aktivní hráč lízne jednu kartu a připraví si své tři žetony vody. Jak už jsem zmínil, první hráč má ve svém prvním tahu k dispozici pouze jeden.
  3. A nakonec nastává…

Fáze akcí

V libovolném pořadí může hráč použít následující akce, a to i opakovaně, dokud mu na ně stačí zdroje – tedy voda a karty.

    1. Zahrání karty: Radlands nabízí dva druhy karet „k zahrání“, a to lidi a události. Pro vyložení každého z nich je potřeba zaplatit určitý počet vody (zobrazený vlevo nahoře na druhé pozici). 
        • Člověk funguje jako živý štít, vykládá se tedy do sloupců před tábor, který pak doslova kryje vlastní kartou. Kromě toho většina karet lidí nabízí jednu, nebo dvě schopnosti (za jejichž použití se opět platí vodou); některé pak na sobě mají i pasivní vlastnosti zpravidla ovlivňující ostatní karty, například Zběsilá Karli umožňuje ostatním lidem vstupovat do hry jako „připravení“.  Pár lidí má instatní vlastnost, která se vyhodnotí při vyložení. Opět  příklad: Karta Zkázonoš při vyložení posune všechny protivníkovy události o jedno pole zpět, Robosvařeč při vyložení opraví jednu kartu.
          • Takto vyložení lidé mají v podstatě dva životy. Pokud je člověk zraněn poprvé, otočí se o devadesát stupňů (jasná inspirace MtG tapováním) a přestávají platit jeho schopnosti i pasivky. Při druhém zranění se pak odhodí.
          • Zajímavým typem člověka je „pankáč“. Je to vždy vrchní karta z dobíracího balíčku, ale položená lícem dolů. Pankáče není možné hrát z ruky, ale efekty jiných karet jich umí na hrací desku dostat docela dost. Na rozdíl od jiných lidí také mají pouze jeden život a pokud je o něj někdo připraví, vrací se zpět navrch dobírací hromádky.
        • Událost se vykládá do sloupce událostí a to na místo označené číslem v bombičce. Slabší události mají zpravidla menší číslo a vyhodnotí se tedy dříve, zatímco silné (Bombardování začíná na 3) se vyhodnotí až za několik tahů. Existuje i několik instatních událostí, které se vyhodnotí hned a nabízí opravdu zajímavé herní možnosti. Výborná je například karta Příměří, která oběma soupeřům vrátí všechny vyložené lidi do ruky. A jak už jsme si pověděli, a hra nám to nezapomíná na mnoha místech připomenout, pankáči jsou taky lidi.
          • Speciálním typem události jsou pak Nájezdníci. Ti se nedají vyvolat zaplacením vody, ale musí se hrát jako efekt z jiných karet (značen zeleným plamínkem). Nájezdníci nastoupí na druhou pozici do sloupce událostí a když dojdou až dopředu, poškodí protivníkovi jeden tábor dle jeho výběru.
          • Potom se svému hráči vrací mezi připravené karty – v případě, že používáte neoprenovou podložku, mají své speciální vyhrazené místo. Nájezdníky má každý hráč jen jedny a pokud by zahrál znovu jejich symbol, tato karta se přesune o jedno časové pole dopředu.

    2. Dobrání karty: Zaplať dva vodní čipy (eh, žetony) a vezmi si kartu do ruky… nic složitého. Navíc neexistuje žádný horní limit na počet karet v ruce.
    3. Recyklace karty: Zajímavou možností použití svých karet je jejich recyklace. Karta se v takovém případě odhodí na odhazovák a vyhodnotí se pouze „slabší“ schopnost označená jedním symbolem úplně vlevo nahoře.
      • Tato akce se sice může zdát slabší, než když člověk či událost vyložíte, na druhou stranu není nutné za kartu platit vodu a často se dají zahrát rozhodujícím způsobem. Například odhozením události Napalm si mohu opravit jednu poškozenou kartu – ať už člověka nebo tábor.
      • Měl jsem při hraní z této mechaniky velmi podobný pocit jako při hraní Siegestormu, kde karty v ruce také slouží jako zdroj pro zahrání jiných karet.
    4. Získání Vodního sila: Vodní silo je druhá karta (spolu s Nájezdníky), kterou má každý hráč svou vlastní. Slouží k uložení si jedné vody do příštího tahu/tahů. Mechanicky si po zaplacení jedné vody hráč lízne své silo a při jeho recyklaci onu vodu opět získá. Jinak není možno si vodu mezi tahy schovávat.
    5. Použití schopnosti: Jak už jsem zmínil, na některých kartách lidí a na kartách všech táborů jsou schopnosti. Jsou vytištěny na černém pozadí a mají na sobě opět uvedenu cenu ve vodě, kterou je za jejich použití nutné zaplatit. Jakmile ji hráč využije, označí si kartu položením svého žetonu (či více těchto žetonů) a karta je po zbytek kola nepřipravená.
      • Nelze tedy hrát v jednom tahu více schopností z jedné karty. Tyto schopnosti jsou zpravidla to, čím budete svého protivníka drtit nejvíce. Vyskytují se na nich útoky, opravy, nájezdy, bonusová voda a další. Dobře je zkombinovat je jedním z klíčů k vítězství.

Ikonografie akcí je velmi přehledná a po první hře přejde do krve. 

 

Připravené a nepřipravené karty:

Stav karet lidí se rozlišuje na připravené a nepřipravené. Když je karta vyložena do hry, je vždy nepřipravená (pokud jiná karta nezaručuje opak) a její schopnosti je tedy možné provést až v příštím tahu. Karta je také nepřipravená, pokud je poškozená (zraněná), anebo pokud byla už v daném tahu zahrána její schopnost. 

Na rozdíl od lidí je tábor připravený, i pokud je poškozený, a schopnosti táborů se tak dají hrát, dokud není příslušný tábor zničen. 

 

Konec hry

Hra končí okamžikem, kdy jeden hráč přijde o všechny tři své tábory. Dá se skončit i remízou, pokud podruhé dojde dobírací balíček, ale abych řekl pravdu, to se nám ještě nestalo.

 

Rozdáno Dokončeno
Rozdáno: každý hráč má připravené své tři tábory, vodní silo, nájezdníky a tři žetony vody. A dohráno, protivník na růžové podložce přišel o všechny tábory. 

 

Jak se to hrálo nám?

Radlands se rychle staly jednou z dvojkovek, které vybalíme, když nemáme náladu rozbalovat nějakou složitější (nebo složitější na přípravu) hru. Zařadil se nám tak po bok Siegestormu a HP: Obrana proti černé magii, oproti kterým neobsahuje deck building. 

Když se nám podaří děti dostat do postele pozdě a zbývá nám 30 minut na nějakou společnou zábavu, moc rádi po Radlands sáhneme. Zároveň se čas dobře škáluje – ještě se nám nechce spát? Jasně, příprava další partie zabere cca minutu.

Mě i manželku nadchly principy hry i grafika, rychlost jednotlivých tahů a přitom docela málo možností, co v každém jednotlivém tahu udělat. Princip dlouhodobějšího strategizování, ale víceméně omezeného množství akcí v každém tahu máme moc rádi. 

 

Rozšíření

V srpnu 2024 vyšlo i rozšíření Cult of Chrome, které přináší do hry 32 nových táborů a deset z původní hry nahrazuje, dle autora, zábavnější verzí. Výhledově ho mají Tlama games také dodat na český trh. 

 

Cult of chrome - zdroj roxley
Radlands: Cult of Chrome – nadcházející rozšíření (zdroj: Roxley)

 

Shrnutí

Radlands: Gangy pustiny je rychlá karetní dvojkovka s velmi zajímavou grafikou. Její znovuhratelnost je rozhodně vysoká, stačí si vylosovat jiné tábory a hned je potřeba použít úplně jinou strategii. Další strategickou hloubku může dodat sledování odkládacího balíčku a snaha uhodnout, co asi ještě soupeř může mít v ruce za karty, případně, co ještě může přijít mně.

  • malá krabice
  • grafika
  • rychlá akce
  • nenastává analýza/paralýza
  • líbí se mi, že se hraje i rub karet
  • znovuhratelnost
  • krátká pravidla, rychlé vysvětlení
  • Náhoda – tak jako v každé karetní hře

 

Sdílet s přáteli:

Komentáře

Zatím nebyl přidán žádný komentář...

Vybíráme z Bazaru

Mombasa
Mombasa
Akt. cena: 1000 Kč
Končí za: 1 den

Nejnovější otázky

další >>

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas