Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Počet hráčů: | 1–4 |
Doporučený věk: | od 8 let |
Herní doba: | 60 min (reálná data) |
Herní svět: | Piráti |
Herní kategorie: | karetní hra |
Čeština: | v balení hry |
Vydavatelé: | |
Autoři: | Alexander Pfister |
Rok vydání: | 2021 |
Dostupnost: | 12 obchodů (cca 719–757 CZK) |
Sdílej: |
Autor: martinsun | 3.8.2022 | 5
Tato recenze vznikla jako součást Recenzního programu Zatrolených her. Recenzovaná hra byla poskytnuta vydavatelem (resp. distributorem).
Více informací o Recenzním programu | Všechny recenze sepsané v rámci Recenzního programu
Přístav je náš! Každý námořník, každý kapitán, každý obchodník je soukolím našeho přístavu. My rozhodujeme, kdo u nás bude obchodovat, kdo zde bude stavět honosné domy, kdo nás bude bránit proti pirátům a nepřátelským vojskům. Naše město je známo jako Královská perla všech moři. My udáváme směr!
Ve hře Port Royal Big Box se hráči stávají jednou z významných postav, která se snaží získat co největší vliv ve slavném přístavu Port Royal. Jejich cílem je získat co nejdříve daný počet bodů. Jakmile se to některému z nich podaří, je spuštěn konec hry. V krabici je několik her a každá z nich má svá specificky upravená pravidla hry i komponenty.
Doprostřed stolu se nachystá balíček všech karet, se kterými se bude hrát. Ve hře můžete kombinovat několik rozšíření dohromady spolu se základní hrou. Jaké karty do hry přijdou, je velmi dobře a jednoduše popsáno v pravidlech hry i na přiloženém přehledovém listě. Poté si každý hráč vezme tři karty, které bude používat jako platidlo. Karty ve hře se buď hrají rubovou stranou, na které je mince a jsou používaný jako platidlo, nebo se využívá jejich lícová strana a spouští se efekt karty.
Aktivní hráč začíná vykládat karty z připraveného balíčku karet doprostřed stolu (do přístaviště). Karty vykládá tak dlouho, jak sám chce, nebo do doby, než se v přístavu objeví další loď shodující se barvou s nějakou, která už přístavu kotví. Ve hře jsou karty lodí, karty postav, karty expedic a karty výběru daní.
Po fázi vykládání karet nastává fáze obchodování. Aktivní hráč se rozhodne, kterou kartu z právě vyložených karet si pořídí. Počet takto pořizovaných karet závisí na počtu různých různobarevných lodí, které jsou aktuálně v přístavu. Za 1 až 3 lodě si může koupit jednu kartu, za čtyři lodě dvě karty a za 5 různobarevných lodí tři karty z aktuální nabídky přístavu. Poté si každý soupeř může koupit jednu kartu z přístavu. Za tuto kartu musí aktivnímu hráči zaplatit jednu minci.
Jednotlivé druhy karet mají odlišné funkce:
Pokud v přístavu aktivního hráče zakotví (tzn. je do něj vyložena) loď barvy, která již kotví v přístavu, má smůlu a jeho tah končí. Fáze nakupování odpadá a to jak pro něj, tak i pro všechny ostatní hráče. Hráč může zabránit zakotvení lodi tím, že má před sebou vyloženy karty vojáků nebo pirátů, které mají na sobě symbol šavlí a podle počtu šavlí můžou zabránit vplutí lodi s odpovídající nebo menší silou.
Po dokončení druhé fáze se aktivním hráčem stává další hráč a začíná opět fází odhalování karet.
Hra končí v okamžiku, kdy alespoň jeden hráč získal počet bodů stanovený typem hry, kterou hráči právě hrají. Podmínkou pro vítězství může být i splnění patřičného počtu expedic nebo splnění určeného počtu kontraktů.
Grafické provedení karet se mi líbí víc než karty v původní verzi. Barvy jsou živější a celkově jsou karty povedenější a ilustrace daleko víc přívětivější, vyváženější a krásnější. I když třeba kamarád tvrdí, že se mu daleko víc líbí původní verze.
Karty jsou kvalitní a pevné a to jak klasické karty, tak i karty kontraktů, které mají větší formát. K dispozici jsou i malé dřevěné kostky na označování dosažených úspěchů v plnění kontraktů a úkolů. Kvalita kostek je stejná, jak ji známe z ostatních her. Za mě po všech stránkách spokojenost. Navíc oceňuji, že je v přímo v pravidlech popsáno, do jakých přihrádek patří které karty. Výrazně to pomáhá s úklidem a přípravou hry.
Základní hra přesně kopíruje původní hru, kterou jsme měli nahranou už v minulosti. Hlavní rozdíl je v ilustracích, které nám daleko víc navozovaly tu správnou pirátskou atmosféru.
Zde jsme si lehce upravili pravidla a prodloužili si hru. Zvýšili jsme si bodové podmínky pro konec hry na 15 bodů. Tím pádem jsme měli možnost uskutečnit více expedic a hru si o něco víc užít. Každý tak měl prostor splnit alespoň jednu expedici, což je zážitek, který dává pocit z dobře nashromážděných „surovin“ (postav). Při běžné hře se stávalo, že poté, co jeden hráč splnil expedici, většinou nastal konec hry, a i my ostatní jsme měli smůlu.
Rozšíření Napněte plachty má méně karet a nehraje se v něm na expedice. Naopak přibývá nová karta kupce, který přináší body za lodě, které zakotvily v přístavu a mají požadovanou barvu. Takto zakotvené lodě si dává hráč k sobě do zásoby. Hraje se na osm bodů, a proto jsme byli schopni zahrát několik partií hned po sobě. Hra je výrazně rychlejší a navíc vás o to víc nutí sledovat, jaké karty mají spoluhráči. Musíte zde o hodně víc riskovat. Často se stávalo, že někdo z nás věděl, že pokud nevezme dvě nebo ještě lépe tři karty, tak v dalším kole prohraje. A to krásně zvedalo napětí ve hře a naši ochotu riskovat „bustnutí“ (dvě lodě stejné barvy).
Kontrakty přináší nový druh karet – kontraktů. Průběh hry zůstává stejný jako u základní hry. V soutěžním režimu hry hrají hráči proti sobě a za plnění kontraktů získávají body navíc. V kooperativním režimu hrají hráči společně a musí splnit daný počet kontraktů předtím, než jim dojde vymezený čas. Při hraní v tomto režimu jsme velmi často nebyli schopni splnit všechny kontrakty, které byly ve hře. Hodně záleželo na tom, jakou kombinaci kontraktů jsme si na začátku hry nalosovali. Některé z nich k sobě dobře ladí a jiné jdou naopak téměř proti sobě a nemáte dost času na to splnit je všechny. Času prostě bylo většinou zatraceně málo. Docela zásadní se ukázaly karty umožňující získat při obchodování dodatečné karty navíc (guvernér a kupec). Plnění kontraktů pak bylo daleko snadnější.
Další variantou, kterou v krabici najdete, je příběh Dobrodružství začíná… Ten je rozdělen do pěti kapitol. Kapitoly se hrají postupně a provázejí vás příběhem. S každou kapitolou si do balíčku přidáváte karty, které s příběhem tematicky souvisí. Hru začínáte s kartou osobnosti, která určuje, s kolika mincemi budete začínat, a později odemknete i její speciální schopnost. V průběhu hraní jedné kapitoly budete plnit čtyři úkoly. Zároveň se na začátku každého kola spouští karta událostí, která pro dané kolo udává zvláštní výhody, které mohou hráči získat, pokud splňují uvedené podmínky.
V případě, že neuspějete a kapitolu nedokončíte, musíte danou kapitolu hrát znovu a na nový začátek dostanete malý bonus v podobě tří dodatečných mincí.
Příběhové dobrodružství jsem hrál v solo módu a myslel jsem si, že nejtěžší byla první kapitola, která umí být velmi tvrdá na čas a hodně záleží na tom, jaké vám přijdou karty při odkrývání. V ostatní kapitolách už jsem věděl jak na to, a první úkol jsem většinou trávil tím, že jsem si alespoň trochu budoval svou osobní zásobu. A bylo to snadné. A pak jsem si u třetí kapitoly uvědomil, že něco dělám špatně. Zásadně špatně. Nepochopil jsem symboliku na kartách úkolů. Neotáčel jsem nové karty úkolů hned po konci měsíce (otočení poslední karty z balíčku událostí), ale až poté, co jsem daný úkol na konci měsíce splnil. Tím jsem měl na vše příliš mnoho času.
Jakmile jsem si svou chybu uvědomil, hra se výrazně ztížila a já musel jednu kapitolu hrát 3–4×, abych ji zdárně dokončil. Pomohly mi tři karty mincí, které dostanete vždy na začátku hry, když prohrajete předchozí partii. A efekt se kumuluje s každou prohranou partií. Příjemnou novinkou jsou lodě přivážející zboží, které lze následně použít při podnikání výprav. Zároveň jsem si zamiloval kartu zvěda, který umožňuje prohlédnout si následující tři karty v balíčku, dvě odhodit a jednu ponechat nahoře balíčku. V kombinaci s patřičným množství šavlí eliminuje většinu nebezpečí, které na vás ve hře čeká. Obzvlášť, když je zvědů víc a tento efekt lze opakovat za každého z nich.
Příběh je lehčího charakteru, na druhou stranu je docela tématický a provede vás putováním, ve kterém pronásledujete zlotřilé piráty. Pokud vás baví pirátské příběhy, Dobrodružství začíná… rozhodně doporučuji. Nepřínáší rozhodně tak silný příběh jako třeba Na vlnách neznáma, ale i tak si plavby po moři můžete vychutnat.
Pokud se vám líbil první původní Port Royal, věřím, že se vám bude líbit i tato nová verze. Její grafické provedení navozuje o dost lepší atmosféru než verze původní. Ilustrace jsou hezčí a barevnější. Zároveň oceňuji, že je vše v jedné krabici. Pokud se vám však původní hra nelíbila, nečekejte, že zde najdete něco jiného, než co už znáte. Push your luck element je zde velmi silný a věřím, že někoho dokáže pěkně potrápit nebo přímo naštvat. V naší herní skupině máme naopak tento prvek docela rádi (tedy… někteří). A ocenily jej i mé dcery, které běžně škodolibé nejsou. Pravda – nejvíce oceňovaly, když jsem měl smůlu já a „bustnul“ jsem.
Hru bych doporučil všem, kteří mají rádi originál a chtějí hezčí verzi v jednom balení. Také všem, kteří chtějí mít doma jednoduchou rodinnou hru, kterou rychle dostanou na stůl a vysvětlí během pár minut. Hra zabaví jak zkušené hráče (pro které je spíše vtipným fillerem), tak i úplné nováčky, které rychle vtáhne do hry.
Musím říct, že grafika je teda rozhodně modernější, ale trochu chápu sentiment spoluhráče ohledně té staré, protože rozlišit třeba barevnou “prioritu” Obchodníků je v tomhle kabátě trochu těžší.
--
admin popisů a recenzí her ZH, překladatel FitB
Jj to máš pravdu, taky to byla nejčastější věc, na kterou jsme zapomínali. V zápalu boje jsme si za ně, ty mince navíc, docela často zapomněli brát… :-)
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Obsession + 5 expansions (Eng)
Akt. cena: 5000 Kč
Končí za: 13 dnů