Pax Hispanica - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 1–5
Doporučený věk: od 14 let
Herní doba: 150 min (reálná data)
Herní svět: Piráti
Herní kategorie: strategická
Čeština: undefined
Vydavatelé: Ion Game Design
Sierra Madre Games
Autoři: Phil Eklund
Rok vydání: 2024
Dostupnost: neznámá
Sdílej: Facebook

Popis hry

Upravit

Jste španělský, anglický, francouzský, holandský nebo kuronský mladík, který má touhu stát se velkým kolonizátorem, osvoboditelem, dvořanem nebo pirátem v oblasti Karibiku (Spanish Main). V 17. století patří v této oblasti vše dekadentní španělské koruně, černé trh jen kvete, inkvizice odhalí každou nepravost a nikde není bezpečno před drancováním korzárů. Každoročně se na moře vydává flotila s pokladem (flota) v hodnotě 10 milionů dublonů a pluje do Evropy naložená stříbrem, perlami a drahokamy, a neocenitelnými relikviemi. Rozhodněte se, zda budete flotile velet, nebo ji vypleníte.

Vyhrajte tím, že se dostanete nejdále ve své profesi a změníte společenské poměry v Karibiku. Jste schopni ohavných válečných, pirátských, otrokářských a jiných činů, nebo naopak budou vaše hrdinské činy přinést svobodu, emancipaci a gramotnost. Budoucnost Karibiku bude odrážet morálku vašich rozhodnutí.

(Úvod z pravidel)

Hra Pax Hispanica je je hrou o pirátství, budování, zradách i politice, která se odehrává v oblasti Karibiku v letech 1598 až 1649. Z dalších her ze „série pax“ si převzala budování vlastního tabla, společný trh karet, slepou aukci a 4 různé kariéry s odpovídajícími druhy vítězství. Jako u několika dalších her ze „série pax“ je Pax Hispanica předělávkou autorovy starší hry  Lords of Spanish Main z roku 2006.

Hra má základní a deluxe verzi s vylepšenými komponenty a také neoprenovou mapu, přičemž jsou k ní k dispozici ještě 3 promo balíčky: Conquistadores, Captains a Omens and Treasures.


Příprava hry:

Na kalendář na herním plánu se umístí figurka papouška na rok 1598. Na kalendář na herním plánu se umístí figurka holubice na rok 1649 (dlouhá hra) nebo 1637 (krátká hra). Bílý žeton domorodců se umístí na každé z 20 čtvercových polí. Španělské disky kolonií se umístí na 8 fialových míst pro kolonie (Pokud za Španělsko nikdo nehraje, na tyto kolonie se umístí ještě pevnost.) Na plán se umístí balíček 14 karet útočišť. Na desku filozofie se umístí kostka merkantilismu s hodnotou 3. Dále se tam umístí 4 balíčky karet trhu (kolonie, lodě, misie a šlechtické tituly), vždy s odhalenou vrchní kartou. 

Hráči si vyberou, kterou osobnost z 5 národů ve hře (Španělsko, Anglie, Francie, Holandsko a Kuronsko) chtějí hrát a vezmou si desku hráče odpovídající barvy. Na místa na své desce si každý hráč umístí 6 disků kolonií a 6 žetonů biblí. Každý hráč obdrží dolary v počtu hráčů. Každý hráč umístí jednu svou figurku na své startovní pole na desce filozofie a druhou na své startovní pole na stupnici pořadí hráčů. Každý hráč si dobere 2 karty útočiště.

Průběh hry:

Hra probíhá po rocích dle kalendáře na spodní části herního plánu. Vždy 4 roky tvoří cyklus – rok zboží, rok aukcí, rok hraní karet a rok plavby. Na začátku vyznačených roků se vyhodnotí předzvěst.

  1. Rok zboží: V tomto roce dochází k určitému resetu herního plánu.

Upraví se pořadí hráčů dle toho, zda je válka nebo mír. Na prázdné katedrály se přidá figurka občana odpovídající barvy. Kolonie bez pracovníka se pokusí získat pracovníka. Buď mohou unést domorodce jako otroka z kmenového místa nebo misie ve své zóně, nebo mohou za 1$ najmout občana z katedrály ve své zóně. 

Následně kolonie bez pracovníků „umírají“ a vrací se na desku daného hráče. Kolonie v zónách se surovinou, která je aktuálně zobrazena v kalendáři, vyprodukují jednu truhlu zboží. Otroci v takové kolonie zemřou, naopak občan vydělá hráči své barvy 1$.

  1. Rok aukcí: V tomto roce dle pořadí hráčů se jednotliví hráči snaží získat karty jedním ze 3 způsobů:

Aukce – Hráč zvolí jeden z 4 balíčků karet trhu ve hře. Draží se vrchní odhalená karta, případně skrytě karta pod ní. Každý hráč tajně nabídne nějaký počet svých peněz. Vyhrává hráč s nejvyšší nabídkou, dražitel vyhrává remízy. Pokud vyhrál dražitel, platí peníze do zásoby. Pokud vyhrál jiný hráč, získá kartu, ale peníze platí dražiteli. 

Profesionální dobrání – Pokud má hráč nějakou profesi (tedy je na desce filozofie na jedné z 4 barevných oblastí), může si z odpovídajícího balíčku trhu zdarma dobrat počet karet odpovídající jeho hodnotě dosahu (1-3). 

Hýření – Pokud má hráč profesi utrpí krizi středního věku (a vrátí se na střed desky filozofie) a získá 1$ a 3 karty útočiště.

  1. Rok hraní karet: V tomto roce dle pořadí hráčů jednotliví hráči mohou hrát karty ze své ruky.

Odehrání karty probíhá následovně: Hráč odhalí kartu. Hráč posune svou figurku na desce filozofie dle směru šipky na kartě. Tím se může vyměnit s figurkou jiného hráče, nebo utrpět krizi středního věku nebo vzpouru (přesunem na odpovídající oblast). V libovolném pořadí může hráč vyhodnotit symboly akcí na kartě, nejvýše však tolik kolik je jeho hodnota ovlivňování nebo hodnota merkantilismu. Popisy akcí jsou uvedeny na Rosettské desce a zahrnují např. založení kolonie, misie, stavbu katedrály nebo lodě, získání šlechtického titulu, povstání otroků atd. Karty lodí si hráč umísťuje na svou desku a získá za to figurku lodě vé barvy. K zahrání akce šlechtického titulu je třeba splnit uvedenou podmínku extrémní pozice v daném směru, pak se karta umístí na desku a na ní také disk kolonie, resp. žeton bible. 

  1. Rok plavby: V tomto roce dle pořadí hráčů jednotliví hráči mohou plavit se svou flotilou lodí. 

Pokud flotila začíná v Evropě, přesune se na políčko Pirátství a hráč získá 1 kartu útočiště. Pokud flotila začíná na políčku Pirátství, může hráč svou flotilu umístit kamkoliv na mapě. Flotila pak pluje po mapě mezi zónami a dle legality vlajkové lodě lze např. obchodovat nebo napadat cizí kolonie nebo misie. V tom případě dojde k pozemní bitvě, kdy se porovnává síla flotila, kolonie, rebelů a dalších účastníků. Při výhře flotila kolnii spálí a sebere tam truhly se zbožím. Také lze napadat domorodce a odvézt je někam jako otroky. Naopak třeba pašerácká flotila může za úplatek 1$ naložit truhly. 

Hráči, kteří mají flotilu na Pirátství, mohou odhalit kartu útočiště odpovídající zóně, kde je flotila aktivního hráče a přepadnout ho. Tím dojde k lodní bitvě, kde oba hráči zvolí 1 ze 4 taktik a případně karty útočiště (z promo balíčků) s bojovými schopnostmi. Vzájemná kombinace a úroveň námořnictví určí výsledek bitvy, což může být třeba potopení některých lodí a/nebo ukradení truhel piráty. Pokud pirátská flotila ukradla poklad, tak se sama nyní plaví do Evropy a může být také přepadena. Dovezené truhly (a reliky) se v Evropě dle legality vlajkové lodě vymění za 2$ nebo 4$.

Konec hry:

Hra okamžitě končí vítězstvím hráče, pokud jeho figurka je na jedné ze 4 krajních pozic na desce filozofie a hráč splňuje danou podmínku vítězství. Ve hře jsou tyto 4 druhy vítězství: tea party, abolicionistické, El Patron a Sluneční král. Např. pro abolicionistické vítězství musí být figurka hráče nejvíce vpravo, hráč musí mít alespoň 1 kartu šlechtického titulu a na mapě nesmí být žádní otroci. 

Pokud kalendář dojde k figurce holubice (1637 Pražský mír nebo 1649 Vestfálský mír), tak hra končí na konci tohoto roku. A vyhrává hráč, který má na mapě nejvíce biblí, disků a občanů v zónách bez rebelů.

Sólo varianta: V sólo hře hráč hraje za maroonského vůdce Ganga Zumbu, který bojuje za svůj nezávislý národ proti automatickému králi Slunce Filipu IV. Oba mají speciální desky hráčů. Zatímco Ganga Zumba hraje téméř dle standardních pravidel, Král Slunce své akce řídí dle priorit a hodu kostkou. 

Autor: Pizin

Vybíráme z Bazaru

Harašeníčko
Harašeníčko
Akt. cena: 0 Kč
Končí za: 7 dnů

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas