Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Rozšíření pro hru: |
Pán Prstenů: Putování po Středozemi |
Počet hráčů: | 1–5 |
Doporučený věk: | od 14 let |
Herní doba: | 60 min (reálná data) |
Herní svět: | Fantasy |
Herní kategorie: | desková hra, kooperativní, vývoj postavy |
Čeština: | v balení hry |
Vydavatelé: | |
Autoři: | Grace Holdinghaus Nathan I Hajek |
Rok vydání: | 2020 |
Dostupnost: | 10 obchodů (cca 1999–2499 CZK) |
Sdílej: |
Autor: mart | 30.10.2020 | 6
Pojďme společně nahlédnout na nebezpečenství, skrývající se v hlubokých dolech Morie a v příšeří Temného hvozdu. Je tu totiž zbrusu nová kampaň a s ní spojená další výzva pro družinu hrdinů, kráčející po Středozemi.
Dlouho očekávané rozšíření pro základní box Pán Prstenů: Putování po Středozemi se v červenci tohoto roku po měsících odkladu způsobeného celosvětovou pandemií konečně objevilo na trhu – a díky společnosti Blackfire rovnou v plně lokalizované podobě. Pravdou je, že Stínové cesty (dále už jen Cesty) zkraje sužovaly nepříjemné technické problémy. Mám na mysli aplikaci od FFG, která vykazovala časté bugy významně komplikující hraní.
A třebaže i dnes, cca tři měsíce od vydání hry, občas narazím na určité podivnosti, dá se říci, že aplikace je již stabilizovaná. Podivnostmi mám na mysli situace, kdy se nám opakovaně přihodilo, že v daném dobrodužství nebylo možné splnit úkol (byť vedlejší a tudíž pro úspěšné dokončení mise nedůležitý), neboť na mapě prostě chyběl potřebný žeton interakce. Nicméně podobná drobná zklamání mne naštěstí nemohou vyvést z míry, už jsem si v tomhle světě na leccos zvykl. Pád Númenoru, Isildurovo pochybení s Prstenem moci, Sarumanova zrada, atd. :)
Pochvalně se musím vyjádřit k českému překladu a především pak k povědomí, že ve hře – tedy v doprovodné aplikaci – téměř nenarazíme na anglický (čili nepřeložený) text. Jedná se o velice ojedinělé případy, na jejichž vyčíslení vám bohatě stačí prsty na jedné ruce. Takže lze použít i takový palec a dát jej nahoru.
Asi nemá význam se znovu navracet k herním mechanikám a obecnému fungování hry, na tomhle se logicky vůbec nic nezměnilo. Ostatně v případě zájmu si můžete připomenout dřívější recenzi věnující se základní hře. Je však důležité zmínit, že pro hraní kampaně v Cestách potřebujete právě základní hru se všemi proprietami. Její vlastnictví je prostě zcela klíčové. Přičemž obě krabice (tj. základní hra a zde recenzované rozšíření) se logicky vzájemně doplňují. Což znamená, že v původní kampani Kosti Arnoru se nyní dočkáte kupř. dalších nepřátel a úkolů, či nových mapových dílků viděných v Cestách.
V Cestách přitom nechybí ani další hrdinové a zcela nové role. Z těch bych v krátkosti rád vypíchnul Všetečku, který v doporučeníhodné kombinaci s postavou čaroděje Gandalfa dokáže vskutku mimořádným způsobem generovat pro hraní zcela klíčovou inspiraci. Neboli jde o jasného kandidáta pro využití v nejvyšší herní obtížnosti, jež je na inspiraci hodně skoupá. Dále jsou tu Bylinkář, Cestovatel, Kovkop a Kovář, který zase dá hrdinovi do ruky speciální nástroj pro obranu, jakož i pro útok - kladivo a kleště.
V Cestách se vůbec znatelně rozšiřuje nabídka vybavení. Vyjma nezbytné duplicity se základní hrou (kroužková zbroj či meč), se dočkáte zajímavých novinek v podobě ryze obranného štítu, praku, silného obouručního kladiva, vycházkové hole a nebo lehké házecí sekery. Současně však získáváte i nové volby na vyšších úrovních. Nesmírně potěšující vklad tím spíše, že všichni víme, že je škoda rány, která padne vedle.
Taková krátká sumarizace: zkombinováním obou krabic (základní hry a Cest) dostanete celých jedenáct hrdinů a rolí pro výběr, plus nepřeberně vybavení, což vytváří opravdu hodně variabilní možnosti pro sestavení družiny. Přičemž mezi vesměs dobře známými tvářemi najdete trojici trpaslíků, elfů a lidí, aby tohle uskupení lehce narušil jeden malý hobit a zcela unikátní zástupce Istari. Na tomto místě se přímo nabízí otázka, kdo nás vlastně může čekat příště, v dalším velkém rozšíření, plánovaném pro příští rok? Boromir, Samvěd Křepelka, či někdo z Rohanu jako třeba Éowyn? Inu, nechme se překvapit...
...a je-li řeč o překvapeních, lze mezi ně jistým způsobem zařadit i formát, v jakém se prezentuje kampaň v Cestách. Na začátku totiž máte na výběr, jakým směrem se vydáte. Buďto do Morie nebo do Temného hvozdu, který se dále dělí na výpravu na pavouky a nebo směrem k uzavřené říši lesních elfů s cílem spojit se s jejich králem Thranduilem. Ano, nakonec sice budete muset stejně podstoupit jak dobrodružství v dolech Morie, tak v příšeří Temného hvozdu, nicméně vámi zvolené pořadí ovlivní vaše příští kroky v kampani.
Čímžto se dostáváme ke zjištění, že kampaň z Cest je o něco kratší, než základní kampaň Kosti Arnoru. Je to dáno počtem misí, které nabízejí dle vašeho počínání pohled na proměnnou číslovku 10–12 dobrodružství. A také tím, že v Cestách narazíte na spoustu map bojiště, čili té verze mapy, kde k sobě pouze skládáte dvě čtvercové desky a kde má hraní mnohem rychlejší spád. Je možná paradoxní, že z mého pohledu to nejlepší i nejhorší se odehrává právě tady.
Za nejhorší osobně považuji scénář, kde se na mapě bojiště účastníte oslav krále Thranduila a snažíte se postupnou konverzací s přítomnými elfy takříkajíc prolomit ledy a uzavřít s nimi klíčové spojenectví. Tohle dobrodružství mi ve finále přišlo kromobyčejně nudné a opakované hraní dojem jenom zhoršuje. Což je mrzuté, ale holt není každý den posvícení, navzdory skutečnosti, že se jedná o elfské oslavy.
Na druhou stranu jiné dobrodružství z Cest, kde hledáte ztracenou elfí hlídku a prozkoumáváte jednotlivé zámotky, jestli se těla neskrývají zrovna v nich, přičemž všudypřítomné pavučiny ztěžují váš pohyb, vnímám jako opravdu skvělý koncept! Tento scénář z rozšíření zase naopak považuji za jeden z nejvíce vydařených.
Byla tu zmínka o komplikacích spojených s pohybem. V Cestách je (byť okrajově) představen nápad s obtížným terénem. Skrze tento procházíte jen pomocí odhození jedné připravené karty. V souvislosti s putováním Temným hvozdem jde sice o silně tematický motiv, ale s ohledem na jeho minoritní využití by se vůbec nic nestalo, pokud by jej tvůrci ze svých záměrů zcela vynechali a spíše designovali tímto směrem nějakou konkrétní misi. Když k tomu připočtu situace, v nichž obtížný terén (třeba i díky přítomnosti figurek na daném mapovém dílku) snadno přehlédnete, je můj výsledný pocit trochu rozpačitý.
Naproti tomu další novinka, zkaženost, byla uchopena o něco lépe – a to především díky speciálnímu artefaktu nesoucímu název Koruna moci. Na několika místech ve hře totiž můžete na základě vašeho rozhodnutí lehce profitovat z dění, ovšem na to konto získává vybraný hrdina žeton zkaženosti. Stejně jako u životů či strachu má i zkaženost udán jasný limit, který nelze překročit (čti – čeká vás pak poslední vzdor). Zkaženost se navíc dá efektivně využít právě u nositele Koruny moci, hrdina posléze získává nezanedbatelný bonus, kupř. pro zničující útok!
Cílem všech vašich útoků jsou samozřejmě početné zástupy nepřátel, jejichž množství se odvíjí od vámi zvolené obtížnosti. Podíváme-li se do bestiáře Cest, vyjma nových typů skřetů určitě zaujmou dva jeskynní obři, kteří jsou naštěstí o něco slabší než zlobr ze základu. Pavouci, kteří zpravidla příliš nevydrží, ale díky své rychlosti jsou poněkud otravní. A nebo bezejmenní červi, na jednu stranu nečekaný přírůstek pro toto univerzum, ale vlastně docela stylový protivník s tužším kořínkem a schopností přemisťovat se pod zemí a to i na velkou distanc. Třešničkou na dortu jsou pochopitelně bossové, tedy Balrog a veliký pavouk Nalka, jenž na vás hladově číhá v samotném velkém finále.
Možná trochu překvapí, že v Temném hvozdu narazíte nejenom na hbité pavouky... ono to má jednak své příběhové opodstatnění (myslím v rámci tvůrci představené kampaně) a současně je za tím žádaná variabilita, jež se současně přenáší na všechny další mapy v rámci Pána Prstenů. Čili s pavouky se střetnete jak v Morii, byť zase ne nějak často, stejně jako v základní kampani Kosti Arnoru.
Byla-li zmíněna právě Morie. Oceňuji chytrý způsob navržený tvůrci, jak čelit neustálému nebezpečí číhajícímu ve zdejších labyrintech, tedy pozvolna narůstajícímu strachu. A tak vás, celkem vzato pěknou příběhovou kličkou, neváhají vybavit tolik důležitou pochodní. A když už je řeč o strachu. Opakovaná setkání s Balrogem (naštěstí jenom v Morii:) nabízejí také misi, kde před Démonem ohně prcháte hroutícím se tunelem, což je věru dosti adrenalinová záležitost.
Přesuneme-li se z Morie do Temného hvozdu, v rámci pochval bych určitě rád zmínil bitevní scénář (čili na mapě bojiště), kde bráníte perimetr, přes který nesmí projít více nepřátelských oddílů, jinak obrana lesních elfů padne. K tomu všemu se znatelně rozrůstá množina generických, na většině map náhodně definovaných úkolů ke splnění, pročež se setkáte třebas s velkými orly z knižního, potažmo filmového Hobita. S čímž může souviset opravdu hezký herní benefit.
Uzavřel bych to prohlášením, že kampaň z Cest hodnotím výrazně lépe, než předchozí Kosti Arnoru. Příběh i lokality v Cestách totiž více souzní s nejznámějšími Tolkienovými knihami - procházíte ikonické destinace, navíc má hra o něco větší spád a atmosféru. O tohle se mimo jiné postará i pár opravdu prima nápadů, ozvláštňujících zdejší hraní.
Resumé:
Přichází zhodnocení, které je asi jednoznačné. Jestliže vlastníte krabici Pána Prstenů: Putování po Středozemi, pak je koupě tohoto rozšíření zkrátka a dobře povinností. Vyjma nepřehlédnutelné skutečnosti, že docela zásadním způsobem rozšiřuje herní obsah a herní možnosti základního boxu, nabízí vlastní tematickou kampaň, jež rozhodně zaujme a potěší!
Zatím nebyl přidán žádný komentář...
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Zima mrtvých
Akt. cena: 700 Kč
Končí za: 6 dnů