Pán Prstenů: Putování po Středozemi

xxxxxxxxxo hodnoceno 301x (Seznam vlastníků)

Pán Prstenů: Putování po Středozemi - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 1–5
Doporučený věk: od 14 let
Herní doba: 60 min (reálná data)
Herní svět: Fantasy
Herní kategorie: desková hra, kooperativní, vývoj postavy
Čeština: v balení hry
Vydavatelé:
Asmodee Czech Republic - logo
Autoři: Grace Holdinghaus
Nathan I Hajek
Rok vydání: 2019
Dostupnost: 12 obchodů (cca 2473–2599 CZK)
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

Krátké dojmy z první hry - Bez spoilerů

Tak včera jsme s přítelkyní odehráli první hru. Pár dojmů v bodech:
-aplikace je mnohem chytřejší, než v Panství, nahazuje random eventy, docela chytře pracuje s nepřáteli, rozhazuje je tak, aby vás obklíčili
-scénář obsahuje milion pro příběh nedůležitých bodů zájmu. Narozdíl od Panství, kde je prakticky každé prohledávání příběhové, zde je hromada vedlejších, které vám dají jen nějaký bonus
-trochu nezvyk s tím, jak člověk pořád hraje se stejnou výbavou a jen si tuní skilly, ale je to příjemná změna
-každá postava je opravdu výrazně odlišná ve stylu hry, Gimli je bojová mašina, která i v prvním scénáři při troše štěstí sám vyndá celou skupinu skřetů
-kampaňová hra je boží, je to mnohem lepší, než Panství, protože člověk vyloženě chce pokračovat dál, navíc když se pěkně vylepší mezi scénáři
-management Inspirace je stěžejní
-obtížnost se dost solidně stupňuje, v první půlce má člověk pocit, že je až moc silný oproti nepřátelům, pak začne přituhovat, první scénář je příjemně vyladěný obtížností
-pravidla jednoduchá, vysvětlené za 10 minut, aplikace neuvěřitelně pomůže, protože obstarává ty nejotravnější věci
-setup první hry je nepříejmně dlouhý, ale v dalších scénářích to odpadá za předpokladu, že si chytře uložíte karty postav do oddělených pytlíčků už připravené na další hru

Pokud máte někdo otázky, klidně se ptejte.

Více dojmů ve videu za pár dní ;)

Zatím hodnotím hru velmi kladně. Baví mě víc, než Panství, ale uvidíme, jak se to začne rozjíždět.
____________________________________________________
Natáčím deskoherní videa na Youtube na kanále Bartyx Gaming!
18.4.2019 08:19:13

to Bartyx

Nemám Tě rád. Jsem odkojený doupětem a pak DD, takže Tolkien a jeho svět je mi velmi blízký. Dlouho jsem pokukoval po Descentu( s apkou ještě více ), následně Panství kolem mě chodilo velmi dlouho, ale odolal jsem.
No a ted je tu TOTO a k tomu Tvé nadšení. Tak jo. Já si to koupím, ptž u mě toto bude vesměs SOLO hraní.
Jak tam vidíš, možnost, že by se hráč či dva přidávali v průběhu kampaně - tj. rozjedu si ji primárně solo.

18.4.2019 08:54:21

to Elkrajico
To není možné, mezi scénáři nejde měnit počet hráčů, ani postavy. Měnit si můžeš pouze své zaměření (povolání, chceš-li), ale jakmile začneš kampaň s Aragornem, musíš ji dohrát s Aragornem. Co se solitéru týče, musiš hrát za dvě postavy najednou. Hra neumožňuje hrát jen s jednou postavou.
Snad se nemýlím, ale myslím, že to tak je. Postavy si vybereš jen úplně na začátku kampaňe a pak tě provázejí celou hrou.

EDIT: Pokud zamýšlíš, že se k tobě bude někdo občas přidávat, tak to rozjeď solo za více postav a pak vždy spoluhráči nějakou půjč na scénář. Asi to je ideální řešení.
____________________________________________________
Natáčím deskoherní videa na Youtube na kanále Bartyx Gaming!

18.4.2019 08:59:21 | Upraveno autorem (porovnej)

Bartyx
Pořád čekám, až na to někdo hodí špínu a já to tím pádem nebudu potřebovat...
Tak Ti tedy pěkně děkuji za dojmy, asi si to jdu objednat :-D

18.4.2019 12:00:06

solo
to už můžou psát na každou krabici, že je to solo...
se tu těším na solo hraní a oni mi nacpou 2 postavy, jsem se chtěl toulat sám po Středozemi a místo toho abych si na cestu sbalil Elenu..

18.4.2019 12:22:33

Hra

Díky za první dojmy už se na hru moc těším až jí budu mít doma.

18.4.2019 19:58:02

Téma
Jak silné je ve hře téma? Mě třeba odradilo to, že mi to přijde jako generická fantasy hra zasazená do prostředí Pána prstenů.
Vzpomněl jsem si že jsem kdysi pořídil Middle Earth Quest a že si ho musím konečně zahrát... :-D

18.4.2019 21:48:11

to Polda
Těžko říct, po jednom scénáři, ale dost často se ve vyprávění mluví o místech a postavách, které známe z filmů a knih, nicméně jsou tam i úplně nové věci, které FFG bere z LCG karetky. Jako nové postavy, které v knihách vůbec nejsou a tak. Příběh je ze začátku dost videoherní, prostě máš random quest, který ti nic neřekne, ale očekávám, že se to rozjede.
____________________________________________________
Natáčím deskoherní videa na Youtube na kanále Bartyx Gaming!

19.4.2019 08:12:08

První scénář sólo
Mám dnes dopoledne za sebou první setup a první scénář sólo za Gimliho a Legolase.
Gimli obránce a Legolase lovec, jak doporučuje hra.

Management dvou postav je až až, nechtělo by se mi mít na starosti více. Už tak jsem ze začátku zapomínal na brnění a jeho výhody. V jednu chvíli mít v hlavě 7 karet - až 4 dovednosti, zbraň, brnění a tretku, to vše dvakrát už mi dalo zabrat, ale časem se to asi zlepší.

Jinak dojmy bezvadné, už se nemůžu dočkat dalšího hraní.

Appka super, ale srovnávat s Panstvím hrůzy nemůžu. Můžu srovnat s appkou pro IA, které jsme hráli včera. LOTR je míň ukcaná (z mého pohledu výhoda, než jsme se dostali vůbec ke hraní mise v IA.... :D ) a daleko lépe zvládá management nepřátel a dalších věcí.

19.4.2019 12:25:47 | Upraveno autorem (porovnej)

Hra v dvoch - porovnanie s MoM2

Mam odohranych priblizne 6 scenarov MoM (niektore dva krat, niektore dokonca tri krat). Vcera som si skusil prvy scenar z prveh kampane v dvoch hracoch - Elena/hudebnik a Aragorn/kampitan. Obaval som sa ci nebude priprava skill kariet prilis nahodna (na konci kola iba 2 karty a z nich 1 do pripravy), alebo prilis pomala (iba jedna takto faza za cele kolo). Ukazalo sa ze to funguje celkom pekne a da sa to roznymi kartami podporit.Takze vo finale ma hra nutila rychlo minut aspon ten 1 zo 4 slotov, aby som bol efektivny. Celkovo mechanika funguje lepsie ako v MoM. Co sa mi ale nepaci je pocit zo smotneho scenara, resp. feeling je dost slaby. Takmer kazde scenarko z MoM si pamatam, kvoli tomu ze bolo intenzivne a nieco sa pekne dynamicky menilo. A vzy tam bol nejaky wow efekt. Tu sa nic take neudialo a bolo to take jednoliate a citanie tych pribehovych textov (mna osobne) az tak nebavilo. Jediny moment ktory som si zapamatal ZACIATOK SPOILERU bol, ked som vyliezol na vezu ultimatnym succesom a podarilo sa mi najst cesticku, ktora bola skryta. Zazitok to ale KONIEC SPOILERU nebol az tak intenzivny a bol v podstate velmi priamociary. Posledne co dodam - appka lepsia ako v MoM. Kampanovy mod by mohol prezitok zlepsit. Nevyhoda, ze viac rovnakych kampani rozbiehat je asi hlupost, kedze sa tym zabiju jedine momenty prekvapenia a pribeh kampane ako takej. V mom mam tendenciu scenar zopakovat, kedze sa nam ho na prvy krat nepodarilo spravit. Kampan sa mi asi nebude chciet opakovat. Mozno s novou postvou a novou rolou, ale to si nemyslim ze sa stane vzhladom na to ze sa da rola menit pocas kampane. Ale to je mozno predcasne tvrdit, mozno pridu dalsie postavy s ktorymi tu potrebu ludia budu mat. Ja osobne aj tak asi nie. Mapove dieliky boli jednoliate a nemal som potrebu sa na ne blizsie pozerat a oku nelahodili. Oproti mom velky rozdiel. Mapka vyzerala dost sucho.

19.4.2019 15:01:54

danchi
Díky, přesně tohle jsem nechtěl, ale potřeboval slyšet. Jestli je hra příběhově suchá bez wow efektů, tak naštěstí nevidím důvod si ji pořizovat :)

19.4.2019 15:52:19

Wow efekt
Len drobnosť - Lotr je kampaň, kde ide o postupné levelovanie a vývoj deja a vetvenie deja a gradácia deja. MoM je naopak scenárová hra, kde ide o to, aby samotný scenár prinášal začiatok, prostriedok aj koniec. Ja nechcem, aby Lotr ponúkal rovnaký zážitok ako Mom. Od Lotra čakám niečo iné a od Mom niečo iné. Takže pre mňa otázka nie je v tom, či po prvom scenári dostanem zážitok kampane - túto otázku som mal pri Mom, že či v jednom scenári dostanem zážitok a dostal som.

Okrem toho Kubrt v recenzii jasne hovoril, že prvý scenár je viacmenej zoznamovací, že to je síce škoda, lebo môže ľudí práve trochu odradiť, ale že po dvoch-troch scenároch to začína viac gradovať. Takže by som na mieste Havelocka nerobil závery na základe dojmov z prvého scenára. A pekne si počkal a nechal sa zlákať dojmami po konci kampane :D

19.4.2019 16:19:25

WoW efekt
Jen bych dodal že každé hraní má jiný průběh scénáře. Takže se to neopakuji, je tam znovuhratelnost.

19.4.2019 16:27:49

ludomyl

Pri editacii prispevku mi jedna dve vety usli a prave takuto myslienku som tam povodne mal. Ta kampan urcite prinesie zazitok, o tom nepochybujem. Len to nebude vramci jedneho scenara a zda sa ze uz vobec nie vramci prveho scenara. V konecnom dosledku aj MoM ma prvy scenar nie prilis wow efektovy a napriek tomu, ze som ho hral uz asi 4x ani jednu partiu si nepamatam :) Takze na zaklade prveho scenara asi nie je fer odsudzovat celu kampan. Ja to urcite planujem hrat aj nadalej a mozno sem potom prilepim dojmy z celej kampane. Tam by som mal mat uz obraz uplne jasny, zatial je to naozaj iba o tom prvotnom feelingu, ktory mna az tak nezasiahol. Uvidime casom. A btw: ta mapa je fakt sklamanim a neviem to prekusnut :( Vsetky su "zelene" a z opacnej strany zasa "cervene". Asi pred koncom hry som si uvedomul, ze sme vlastne v kraji. A aj to nam to musela povedat appka, resp. naznacit tym, ze nam tam dala encounter s hobbitom - toto nepokladam za spoiler - v kraji nie je takym prekvapenim ze stretnete hobbita ;)

19.4.2019 16:34:40

ludomyl
Kubrta nesleduju, ale jestli je první scénář nůďo úmyslně, tak je tvoje stanovisko fér.

19.4.2019 16:35:06

Havelock
Veď jasne píšem, že Kubrt hovorí, že je škoda, že je slabší práve ten prvý. A mňa to mrzí tiež. Ale to, že je prvý scenár slabší neznamená, že celkovo bude slabý aj dojem z celej kampane. Nič viac som povedať nechcel. Samozrejme pokiaľ to je pre teba automatické stop, tak na to máš právo.

19.4.2019 17:16:02

danchi
Ak to tak vyznelo, tak sa ospravedlňujem, ale to nemala byť kritika. Veď toto je vlákno o dojmoch z prvej hry. Len som chcel doplniť trochu optimizmu z toho, čo hovoril Kubrt. Lebo on bol tiež trochu v rozpakoch po prvej hre, ale potom vravel, že sa to rozbehlo lepšie.

19.4.2019 17:21:43

ludomyl
Uznal jsem, že máš asi pravdu a ty to jako obvykle překroutíš. Člověče, zamysli se nad svou neoprávněnou vznětlivostí...

19.4.2019 18:22:34

Očekávání
To co bylo řečeno je pro mě zatím stopka. Když jsem poprvé viděl mapu, myslel jsem že to je prototyp.. Bohužel není a štve mě to. Je mi jasný že bude následovat milion menších/větších kampaní.. Ale čekal bych že tam prostě bude něco víc. S tou appkou šlo určitě připravit víc wow efektů atd, ale uvidíme.
Jinak, jak je to s tím pocitem, že člověk hraje staré Heroes of Magic s pomocí deskovky? Furt se to tak ve mě pere :-(

19.4.2019 19:10:16

danchi
Při startu každé mise máš na obrazovce mapu, která ti od začátku říkáš, že se potuluješ okolo Kraje, navíc hned v první misi řešíš, jestli ti lupiči jsou z Hůrky nebo ne. Na poslání tě posílá jeden z hraničářů (který se v knížkách objevuje v Aragornově družině ve třetím dílu). Kdo PP zná, tak ví, že Hraničáři hlídají sever a právě tím se celý příběh roztáčí. Je třeba si uvědomit, že tu máme být někde mezi Hobitem a Pánem Prstenů, takže zlo roste a je stále troufalejší, ale o "velké válce" zatím nikdo nemluví. Mám pocit, že tak nějak to u vyprávění ze světa PP bývá, že se nejprve musí provést malé dobrodružství, aby na něj mohlo navázat dobrodružství velké... a pokud jsou tvůrci opravdu věrni předloze, tak nás na konci čeká ještě kopnutí do kolene ve chvíli, kdy už vše vypadá růžově. Ale tam ještě nejsem, tak nevím.

U těch mapových dílků je možná škoda, že jsou všechny takové podobné, ale osobně se mi hrozně libí detailnost každé části. Ty ilustrace jsou vážně parádní a appka navíc s tím terénem počítá, a když je na dílku nakreslená věž, tak často řekne, že se nepřátelé schovávají ve věži atd.
P.S. Kdo hru nemá, tak vězte, že tam nechybí ani dílky s vodou, jeskyně a síně.
---
Autor hry Velryby ničí svět

20.4.2019 08:52:57

První dojmy
Taky přidám troškou do mlýna. V první řadě bych chtěl říci, že hra funguje pěkně a docela se mi líbí. A teď už k jednotlivým bodům.
1. Měřítko mapy- je zvláštní. Mě to nevadilo, kamarádovi se to spíše líbilo. Taktická mapa se zase líbí mě a kamarádovi moc ne- není tam moc detailu.
2. Obtížnost - jako staří RPG harcovníci jsme dali těžší obtížnost a dva ze tří scénářu jsme prohráli. Hra je docela nesmlouvavá a nelze se na náhodně generované události, nebo útoky, úplně připravit (jako v descentu). Mě to tak vyhovuje, kamarád má rád větší kontrolu.
3. Texty - jednoznačná slabina hry. Český překlad je možná bez chyb (těžko zatím říct), ale každopádně je slabý. Mnohá slovní spojení jsou nevhodná, jindy je překlad těžkopádný (například vlastnost skauta "Průkopník" by se spíše měla jmenovat "Hlídka" nebo tak něco). Takové věci jsou ale poměrně běžné. Na obhajobu Blackfiru je nutné podoknout, že původní text je taky neuvěřitelně tendenční a text osciluje mezi obvyklými RPG frázemi a opravdu bizarními metaforami. Ale to je něco, co už známe z Descenta.
4. Příběh - zatím jsme asi neuhráli dost daleko, aby se příběh rozvinul. Už teď ale mohu říci, že tvůrci opravdu propásli možnost situovat děj to barevného a živého světa Středozemě. Uvedení do příběhu takřka chybí. Kde jsme? Proč tam jsme? Kdo nás tam poslal? Tolik otázek ve hře, která má potenciál odvyprávět krásné dobrodružství? To je promarněná šance. Nebo zase možnost pro tvůrce polepšit se v rozšíření.
5. Souboj/Testy - tenhle systém se mi na první pohled líbí. Nejsem si ale jistý, že po chvilce neupadne do rutinní nudné aktivity. Také mi není jasné, jak tam zapracovat další mechanismy, ale doufám, že designeři něco vymyslí.
6. Zpracování - je na dobré úrovni. Já na figurky moc netrpím. Ale nějak si pomalu zvykám na GW produkci, takže mi figurky (hlavně pózy) přijdou průměrné. Vše je jinak přehledné. Známé obrázky z LCG mi jsou povědomé a to se mi líbí.
7. Pravidla - moc pěkně zpracovaná, dva sešity jsou akorát. Hru jsme rozjeli víceméně bez čtení pravidel a byli jsme schopni hrát. Na pár nesrovnalostí jsme narazili, ale vše jsme v pohodě dohledali v přehledu pravidel. Tohle se tedy FFG povedlo.
8. Aplikace - funguje, ale využívaná je na můj vkus až moc. Jeden hráč je vázán neustále k tabletu a při hře více než dvou hráčů se bude muset snažit aby hráče udržel ve hře. Není mi třeba jasné, proč se zranění nepřátel zapisuje do tabletu. Takhle si člověk nemůže souboj vyřešit sám, zatímco ostatní si běhají po mapě a baví se s NPC.

To je snad všechno. Celkově hru hodnotím pozitivně. Ale bude to chtít rozšíření. První kampaň už od začátku působí jen jako vstupní brána do moc pěkného systému.

20.4.2019 23:18:02

Další Dojmy
Po odehrání dalších dvou scénářů, mám především jedno doporučení - nehrajte na na těžší obtížnost (svou první hru). Už jsme prohráli 4 scénáře z pěti a u stolu už byla znát jistá míra frustrace. Já například hraji za Bilba a vynikám schopností umírat. Není problém zemřít v prvním, nebo druhém kole. Většina nepřátel vás bez problémů zabije na jednu ránu. Když máte trochu smůlu na záchraně i při posledním vzdoru, tak může scénář skončit nečekaně rychle a nemožnost si ho zopakovat spíše zamrzí.
Výtky máme k tomu, že aplikace není vůbec průhledná, takže nevíte, jak moc máte chvátat, co se bude testovat, co budete na konci scénáře opravdu potřebovat apod.
Nejsem si jistý, podle čeho se generují testované vlastnosti. Některé žetony musíte prohledat vícekrát, a nejsem si jist, jestli se tam mění testovaná vlastnost, což by bylo zlé.
Míra kooperace není kdovíjaká. Nehrajeme s kapitánem, tak nám trochu vadí, že si nemůžeme poct v boji a podobně.
Další výtka je technická - v kampani nelze měnit počet hráčů - nikdo se k vám nesmí přidat, případně musíte hrát za více postav, když někdo nedorazí. To by myslím, mohli do příští aktualizace vychytat.
Znovu si stěžuji na překlad s vypadlá písmenka s diakritikou. Je to takové nepříjemné a snad se to podaří rychle opravit.
Ještě k té obtížnosti. Na těžší obtížnost absolutně nemáte šanci si prostředí prohlédnout, ale musíte spěchat za cílem. Někdy je docela těžké odhadnout, jaké žetony interakce jsou jen rozptýlením a jaké jsou nezbytně důležité. Nicméně se to většinou odhadnout dá, tak se spolehněte na selský rozum.

24.4.2019 08:42:05

Stepan
S kolika postavama hrajete? Může hrát člověk s více postavama nebo by to bylo moc náročný? Budeme hrát ve dvou a rozhoduju se, jestli vzít 2 (jednodušší) nebo 4 postavy (větší variabilita a možnosti kooperace)..

24.4.2019 09:04:18

počet postav
Já hraju za dvě postavy a je to dostačující. Hrát za 4 mi přijde zbytečné, navíc je to časově náročnější. Takhle to hezky odsípá. Vzal jsem si Gimliho a Aragorna. Spokojenost.

24.4.2019 09:18:40

Stepan
Ale o té neprůhlednosti to je. Má to nahrazovat pána jeskyně, kdyby jsi věděl co budeš testovat tak to nemá smysl potom hrát. Jak máš chvátat poznáš podle lišty co je nahoře.

24.4.2019 10:01:29

Stepan
Ono to dovede být náročné i na normální obtížnost.

Ty testované atributy jsou udělané podobně jak v Arkhamu a dalších hrách. Velmi často to dává smysl. Snažíš se vylézt na strom, pak to bude pravděpodobně obratnost (maximálně síla). Snažíš se otevřít truhlu, pak to bude síla. Pozoruješ skupinu lidí? Připravil bych si důvtip. Když žeton říká, že na zemi leží něco prastarého, kniha, svitek, vidíš runy... skoro vždy je to moudrost. Samozřejmě je to udělané tak, že nikdy není 100% jistota, ale po pár kolech jsem měl pocit, že to dovedu odhadnout.

S tím chvátáním je to tak, že chvátat musíš neustále. Co jsem vypozoroval, tak je ten systém nastaven dost těsně - většinou nezvládneš zabít všechny nepřátele a vyzkoumat všechny žetony. Brzo navíc zjistíš, že některé žetony tě akorát zdrží a moc ti nepomohou (dostat inspiraci, když máš naspěch není nic moc). Tady opět nastupuje snaha z krátkého textíku odhadnout, jak to sedí do úkolu.

Testovaná vlastnost se mění u hlavních příběhových úkolů. A je to zase vysvětleno tematicky (při první pokusu testuješ ducha, aby ses odhodlal, při druhém hbitost, protože plaveš ve vodě atd.). Úspěchy se navíc sčítají a hra po tobě nutně nechce dát vše na jeden pokus (ve čtyřech hráčích tyto závěrečné testy mohou být třeba na 8 úspěchů).

Počet hrdinů měnit nejde a je to fakt škoda. Ve streamu se k tomu FFG přímo vyjádřilo, že takhle to prostě je, a když někdo ze skupiny nedorazí, máte hrát za něj. Přitom myslím, že by to taky bylo řešitelné - XP dostáváte jako skupina, takže by daná postava ani nezůstávala pozadu.

P.S. Sólo bych taky hrál se dvěma hrdiny, nemusíš být tak rozlezlý a hra se tolik netáhne.
---
Autor hry Velryby ničí svět

24.4.2019 11:19:55 | Upraveno autorem (porovnej)

Vybíráme z Bazaru

Minos ( cz) Nova, ve folii
Minos ( cz) Nova, ve folii
Akt. cena: 950 Kč
Končí za: 6 dnů

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas