Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Počet hráčů: | 1–2 |
Doporučený věk: | od 14 let |
Herní doba: | 90 min (reálná data) |
Herní svět: | Fantasy |
Herní kategorie: | karetní hra, kooperativní, sběratelská |
Čeština: | ke stažení |
Vydavatelé: | Asmodee Czech Republic Edge Entertainment Fantasy Flight Games Galakta Heidelberger Spieleverlag Stratelibri |
Autoři: | Nate French |
Rok vydání: | 2010 |
Dostupnost: | neznámá |
Sdílej: |
Autor: Hennessy | 28.11.2016 | 9
Pána Prstenů zná předpokládám jako knižní dílo, nebo minimálně filmovou trilogii každý návštěvník této stránky a není potřeba se mytologií Středozemě (a pozadím této karetní hry) nijak sáhodlouze zabývat. Dále o této hře budu psát akronynem LotR. Hned na úvod bych rád vysvětlil prodejní koncept označovaný jako Living Card Game - LCG, pokud víte o co jde, následující odstavec můžete přeskočit.
Fantasy Flight Games, která hru vydává, uvedla na trh koncept karetních her, kde základní balení i všechna rozšíření pro danou hru vychází ve fixních baleních obsahujících všechny vydané karty. Výrazně se tím odlišuje od konceptu sběratelských karetních her právě tím, že postrádá prvek výměny karet mezi hráči. Vyjma základní edice navíc v každém balení najdete dostatečný počet kopií daných karet, takže není nutné jich pořizovat vždy více než jeden kus balení od každého rozšíření. LotR není jedinou hrou tohoto formátu, právě FFG jich vydává hned několik.
Koncept Living Card Game jsme si vysvětlili a z uvedeného je i zřejmé, že hra jako taková je neodmyslitelně spojena s kupováním rozšíření. Hlavní princip hry tkví v tom, že hráč ovládající skupinku hrdinů putuje Středozemí a plní úkoly zasazené do příběhu a bojuje se zlem v podobě předpřipravených balíků. Každé rozšíření mu nejen umožňuje používat nové hrdiny a posilovat je novými kartami, ale především dává hráči nové příběhy - scénáře a k nim i předpřipravené balíky karet zla. Každé rozšíření tak dává hráči odlišný zážitek ze hry.
Celý princip hry tak směřuje k tomu, že hru je možné hrát samostatně bez spoluhráčů čistě jen proti balíku zlých karet ovládaném mechanismy pravidel hry. V případě že se rozhodnete hrát se spoluhráči, pak je hra kooperativní a každý z hráčů ovládá své hrdiny, nicméně balík karet zla je stále stejný. Maximální počet hráčů je při dostatečném množství karet 4 (jedna kopie základní hry bez rozšíření je OK pro 2 hráče).
Pravidla se dají na stránkách výrobce hry zdarma stáhnout, nebudu tedy zbytečně přecházet do velkých podrobností, zájemci si mohou pravidla přečíst tam. Stručné shrnutí hry je následující:
Před hrou si hráč vybere 1-3 hrdiny reprezentující různé kladné postavy Středozemě, náležející do jedné ze čtyř sfér / barev. Podle zvolených hrdinů si pak poskládá z jemu dostupné sbírky karet herní balík podporující jeho hrdiny. Dále si vybere scénář hry a podle jeho zadání si připraví balík karet zla.
Úkolem hry je projít úspěšně všemi částmi scénáře, který je reprezentován kartami s dějem a podmínkami pro odkrytí a přechod do další části - karty scénáře. Hráč je vyřazen ze hry pokud již nemá žádného živého hrdinu nebo pokud na počítadle ohrožení překročí hranici 50ti bodů.
Stupnice ohrožení je základní mechanismus určující tempo a délku hry. Počáteční hodnota ohrožení je závisla na součtu ceny hrdinů přítomných od počátku ve hře, z nichž každý má svoji cenu závislou na své síle (Gandalf stojí více než např. Pipin). Čím vyšší je aktuální hodnota ohrožení hráče, tím silnější karty zla mohou na hráče cílit. Ohrožení hráče se zvyšuje automaticky na konci každého kola a vždy při neúspěšném plnění scénáře.
Existují tři typy hráčských karet a tři typy karet zla:
Hráčské karty:
Karty zla:
Hra se odehrává v kolech rozdělených na fáze ve kterých se jednotliví hráči střídají, dále uvažuji jen hru 1 hráče:
Karetní hru tvoří hlavně karty, které doplňují jen tři druhy kartonových žetonů (body na placení karet, žetony průzkumu a zranění). Dále základní balení obsahuje dvě kartonová otočná počítadla ohrožení (každý hráč potřebuje jedno) a žeton začínajícího hráče.
Karty mají klasický design i velikost - formát pokerové karty, obrázek v horní třetině karty, herní text pod ní, příběhový text kurzívou na spodní části. Provedení je kvalitní, foily nečekejte. Výjimku tvoří karty scénáře, které jsou designované na šířku a oboustranně, hra díky tomu umožňuje dávkovat příběh a herní principy scénáře skrytě a postupně.
Grafika je povedená, inovativní ovšem příliš ne. Co se obrázků týče, tak FFG používá pro jednotlivé karty velmi kvalitní ilustrátory, mezi které se řadí např. Magali Villeneuve malující nádherné postavy. Příběhové texty včetně karet samotných jsou citlivě vloženy do Tolkienovy mytologie a potěší každého fanouška.
Jak jsem se již zmínil, koncept hry je založený na dokupovaná rozšíření. Základní hra totiž disponuje pouze třemi scénáři. Rozšiřujících balení je několik druhů a vždy obsahují hráčské karty.
Klasická rozšíření hry jsou dělena do tematických cyklů - 1 box po 165 kartách (z toho 3 scénáře a podpůrné karty pro cyklus) + 6 malých balení o 60 kartách (po 1 navazujícím scénáři, celkem tedy 6). Témata jednotlivých cyklů se liší. Na základní hru navazuje cyklus z povodí Anduiny, další cykly se týkají trpasličího království Khazad-Dum v Morii, království Gondor, okolí Isengardu, padlé říše Angmar, plavby po mořích kolem Středozemě, písečné říše Harad a dalších.
Příběh z knih Hobit a Pán Prstenů je pak zpracován v deluxe rozšířeních - každé v krabici o 165 kartách a 3 scénářích. Na Hobita stačily tvůrcům krabice 2, na Pána Prstenů jich bylo potřeba 6.
A nakonec každý scénář je dostupný také ve ztížené - Nightmare - verzi. Tu dostanete ve 20ti karetním balení, které nahrazuje některé z karet daného scénáře.
Co se mi na hře z výše uvedeného líbí a co se dle mého názoru nakonec nepovedlo?
+
-
LotR LCG je komplexní dílo, které neskutečně podmanivým způsobem zachycuje Středozemi. Přidaná fanouškovská hodnota pro milovníky Tolkiena je neuvěřitelná a hru si zamilujete. Ačkoliv hlavní plus - rozsah hry - je adekvátní všem ostatním LCG, které vycházejí delší dobu, držel si LotR LCG donedávna jedinečnost i v tom, že byl jedinou solitérní/kooperativní LCG. O unikátnost v tomto smyslu přišel až tento podzim díky Arkham Horror LCG, která upřímně řečeno dotahuje herní mechanismy LotR LCG k dokonalosti a je tak nejvetším a asi i jediným přímým konkurentem této hry.
Jste fanoušky Pána Prstenů? Chcete hru s několikaletou historií a širokou nabídkou rozšíření a více než stovkou scénářů? Chcete hru velmi silně orientovanou na skladbu herních balíků a vymýšlení a upravování herních startegií? Kupte LotR LCG.
Chcete projít růstem LCG od začátku? Nemáte chuť/čas vymýšlet důmyslné balíky? Chcete zkusit RPG hraní a rozvoj své postavy v silném příběhu v karetní podobě? Pak Arkham Horror LCG bude lepší volba.
Základní set: 75%
Kompletní hra včetně všech rozšíření: 100%
Super klady a zápory
Súhlasím skoro so všetkým :).
Hoci je táto hra mojou srdcovkou, tak bohužiaľ v sólo hre je pravda, že takpovediac "vyhrávaš" zložením dobrého balíka a samotné hranie je už len otestovanie, či si to naozaj dobre zložil. Tento mínus sa ale pri hre 2 a viacerých hráčov vytráca, lebo sa dajú postaviť kombinácie s kartami zo všetkých sfér a máte pokryté akoby všetky herné situácie a potreby.
@ opakovanie scenárov: po viac ako 200 hrách mám stále pocit, že každá hra scenára je iná a tie vražedné kombá encounter balíku dávajú hre perfektné napätie. Doteraz sa pri pomyslení na brutálne scenáre z Heirs of Númernor trasiem, aká masakrózna karta sa odkryje (Harradrim Elite, Mumak, Master's Malice...).
Moje nejlepší hra
Tahle hra je dle mého názoru nejlepší, jako jsme kdy zkusil a Tolkien je...no něco jako bůh ;)...ale:
Je to deckbuildingová hra, vymýšlet balík aby byl úplně tématický (například jen "trpasličí" karty, nebo třeba jen společenstvo); nebo neopak extrasilný; nebo aby fungoval a zdůraznil jeden z herních mechanismů...to je polovina zábavy této hry....nevím zda-i bych to uvedl jako mínus...spíše vlastnost
S každým rozšířením se zábavnost, znovuhratelnost a možnosti deckbuildingu se zvyšují násobně. Jen s core setem se hra mockrát hrát nedá a omrzí. Je potřba investovat a "rozjet to velkém". A pak proniknete do světa Středozemě. Potkáte trpaslíky, Balroga, Elronda, Dunadany ze severu, Umbarské korzáry, Rohanské jezdce, Sarumana. Prostě celou Středozem křížem krážem, postavy známe ale i nové smyšlené autory hry (v čemž jsou naprosto dokonalý a drží se Tolkienova ducha a příběhu). V možnosti stavění balíčků se začnou objevovat komba stejně jako u decku nepřátel a hra vás už nepustí.
Základní pravidla jednoduchá jsou a hrát hra se dá rychle. Pravda že někdy je v kartě rozdíl jestli je napsátno jenom "or" nebo "either...or" mezi dvěma efekty a pak karta může fungovat jinak...ale i to je součást krásy hry.
Je pravda, že je nejvíce optimalizovaná (alespoň z mho pohledu) pro 2 hráče.
Čím pozdější scénáře, tím lepší a lepší příběh mají.
Rozhodně se neopakuje. Pocit ze hry je úplně jiný, když Morií procházíte s trpaslíky nebo s Noldor elfy a nepřátelský balíček nemá tendenci se opakovat.
Já můžu jen doporučit. Neznám lepší hru
Díky
Díky za reakce. Víceméně souhlasím. Poslední měsíc od napsání (dlouho to čekalo na schválení), hraju hlavně Arkham Horror LCG a musím uznat, že má prostě vycezilovaná pravidla ještě dál. Jako solo / kooperativku karetní mi přijde Arkham lepší, má výhody skoro ve všem, jediné v čem je zatím horší je deckbuilding a znovuhratelnost.
Opravdu doporučuji vyzkoušet všem, které chytl Lord of the Rings. Obě hry jsou v mém Top 10.
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Mláďata z Divukraje
Akt. cena: 850 Kč
Končí za: 1 den