Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Rozšíření pro hru: |
Paladinové Západního království |
Počet hráčů: | 1–4 |
Doporučený věk: | od 12 let |
Herní doba: | 100 min (reálná data) |
Herní svět: | Středověk |
Herní kategorie: | strategická |
Čeština: | v balení hry |
Vydavatelé: | |
Autoři: | Sam Macdonald Shem Phillips |
Rok vydání: | 2021 |
Dostupnost: | 9 obchodů (cca 528–545 CZK) |
Sdílej: |
Autor: Shark | 14.3.2022 | 5
Tato recenze vznikla jako součást Recenzního programu Zatrolených her. Recenzovaná hra byla poskytnuta vydavatelem (resp. distributorem).
Více informací o Recenzním programu | Všechny recenze sepsané v rámci Recenzního programu
Dobře vycházet se šlechtici bylo pro panovníka vždy oříškem. Jejich ambice musel správně usměrňovat, ať už pověřováním speciálními úkoly nebo vyjednáváním. Jedině tak bylo možné získat si z jejich strany podporu. A pro královy oddané paladiny to platí dvojnásob.
Hry založené na worker placementu se zpravidla vyznačují tím, že hráč má většinou méně pracovníků, zdrojů i možností, než aby je mohl co nejefektivněji využít podle svých představ. A protože Paladinové Západního království jsou worker placement par excellence, má první myšlenka v souvislosti se Sídly šlechticů platila otázce, jakým způsobem se s tímto problémem popasují.
Již při pohledu na samotnou krabici si povšimnete, že Paladinové nešli cestou svých starších bratrů Architektů, jejichž první rozšíření obsahovalo kromě jiného přidání dalšího hráče. Autoři patrně dospěli k názoru, že sejdou-li se u jedné partie čtyři důkladní analytici, hra už tak zabere množství času. Ale i přesto zde naleznete více než dost nových příležitostí k rozvažování na dlouhé lokte.
Herní materiál je zpracován ve standardu základní hry, takže pokud jste s ním byli spokojeni, nebude co řešit. V naplněné krabici najdete spoustu karet a kartonových komponentů, pouze dřeva je znatelně méně. Nové desky mají sice lesklé povrchové zpracování (oproti matnému v základní hře), ale podle mě si tohoto rozdílu nemusíte vůbec všimnout. Na tomto místě se hodí připomenout i grafické výpůjčky mezi jednotlivými hrami ze světa Západního království, v tomto případě z Vikomtů.
Celý koncept hry se odvíjí od nově zavedené vlastnosti diplomacie. Ta má nejen vlastní ukazatel na stupnici, ale objevuje se jak na známých prvcích (kartách paladinů, měšťanů, cizinců, královských rozkazů a královské přízně), tak u zcela nových mechanismů.
Společný herní plán doznal rozšíření na obou stranách, Vlevo přibyla deska pro nové druhy karet podpory a vyjednávání, napravo se zase rozrostla o 2–3 políčka pro misionáře či tvrze. Také desky jednotlivých hráčů získlaly doplňek se dvěma novými akcemi.
Na začátku hry rovněž dostane každý z vás jeden osobní královský rozkaz. Ten udržujete před ostatními v tajnosti a za jeho splnění můžete na konci hry získat 6 vítězných bodů. Dále máte k dispozici jednu dílnu, kterou musíte ihned umístit na siluetu některého poddaného na své desce. Logicky by se nabízelo spojit oba zmíněné prvky dohromady a ulehčit si akci, na niž odkazuje váš královský rozkaz, ale není to bezpodmínečně nutné. V našich partiích se tak příliš často nedělo, a navíc ani tato kombinace nepředstavovala rozhodující faktor vedoucí k vítězství.
Co ale každopádně potěší, je rozšíření nabídky karet měšťanů a cizinců. V obou případech se toho dosáhlo tím, že se do hry aktivněji zapojil dobírací balíček. Ten je totiž v obou případech nově otočen lícem nahoru a jeho vrchní kartu proto mají hráči rovněž k dispozici (i když za vyšší cenu). Tím se eliminuje možnost, že by v určité fázi kola jedny či druhé karty došly. Nově je tedy na začátku každého kola v nabídce sedm cizinců i měšťanů (u nich se nabídka rozrostla z pěti na šest vykládacích slotů plus balíček).
Na prvním místě je nutné zmínit nový způsob výběru paladinů. Ten se objevil jako varianta u promo karet k základní hře, avšak v současné době je integrován do samotného jádra pravidel. Nyní si totiž vybíráte celkem ze čtyř paladinů: jednoho použijete ve stávajícím kole, druhého dáte na vršek balíčku paladinů, třetího dospod a posledního musíte zcela vyřadit ze hry. Tento nový prvek sice rozšiřuje taktické možnosti, na druhou stranu však u hráčů se sklony k propočítávání všech možných i nemožných alternativ vede k ještě delším prodlevám. Jak by se dalo očekávat, noví paladinové jsou specialisté na zvyšování diplomacie. Tři z nich mají rovněž unikátní zvláštní schopnost, čtvrtý sice nikoli, ale zato poskytuje celkem čtyři poddané.
Na významu rovněž získalo pasování, jelikož některé nové karty vám přinesou poddané či zdroje ve chvíli, kdy pasujete. Jejich schopnost se navíc vyhodnocuje až po případném ponechání si běžných poddaných ze stávajícího kola, čímž může být vaše družina v kole následujícím ještě početnější. Jestliže se takové karty v nabídce objeví, vyplatí se je získat co možná nejdříve, aby byl optimálně využit jejich potenciál.
Průběh hry – nové mechanismy
Rozšíření Sídla šlechticů přináší dvě dodatečné akce. Obě jsou propojeny se specifickými kartami, pracují s principem, že jednu kartu lze využít více způsoby, a rovněž tak zohledňují nově zavedenou diplomacii. Pravidla nepočítají s tím, že by bylo možné používat pouze jednu z nich.
Nejprve se podívejme, co nabízí karty podpory. Jedná se celkem o dvě možnosti. V prvním případě na kartu umístíte požadovaný typ poddaného, zaplatíte příslušnou cenu a získáte odpovídající odměnu. Vtip je v tom, že takto vynaložený poddaný na kartě zůstává až do chvíle, kdy ji někdo získá. Tedy neodstraňuje se ve fázi úklidu, ale přechází do vlastnictví určitého hráče. K tomu slouží samotná akce podpora.
Ta vyžaduje 1 kněze, 1 zvěda a 1 dalšího libovolného poddaného. Poté si zvolíte, o jakou konkrétní kartu podpory budete mít zájem, a přesunete na ni figurku diplomata. Každý přesun stojí 1 proviant a diplomat se přesunout musí (jinými slovy, nelze získat kartu, na níž stojí). Kromě toho musíte dostát požadavku na hodnotu určité vlastnosti. Když se to povede, získáte odměnu uvedenou na cílové kartě (jejíž součástí je vždy zvýšení diplomacie o 1) a případně i poddaného, jenž se na ní nachází. Kartu si ponecháváte, protože na konci hry lze za nasbíranou podporu získat body.
Druhý nový typ karet představují karty vyjednávání se šlechtici. Pokud už znáte rozšíření Architektů západního království Rozkvět řemesel, bude vám jejich princip povědomý. I zde si totiž vybíráte, zda využijete horní část karty (šlechtice pověříte jednorázovým úkolem) nebo o spodní (šlechtice si podmaníte natrvalo). V obou případech musíte do akce vyjednávání investovat 1 bojovníka, 1 kupce a 1 dalšího libovolného poddaného, a navíc určitý počet mincí, resp. dluh. Poté se musíte rozhodnout, co s danou kartou provedete.
V případě pověření musíte navíc splnit požadavek na určitou hodnotu diplomacie. Za to však můžete provést konkrétní akci na své desce, jako byste tam umístili poddané. Navíc můžete počítat s dočasným zvýšením potřebné vlastnosti (například pro realizaci misie budete mít jednorázově vyšší hodnotu víry) a dále neplatíte cenu v mincích a proviantu, kterou udává deska (například za provedení 1.–3. misie byste neplatili 1 proviant). Využitá karta vyjednávání se následně odhazuje.
Naopak podmaněním získáte příslušnou kartu do svého vlastnictví. K tomu potřebujete opět vybranou vlastnost na určitém stupni. Jako odměnu dostanete vždy 1 bod diplomacie a podmaněná karta vám poskytne jeden ze čtyř symbolů, který odráží, v jaké oblasti daného šlechtice nejlépe využijete (obchod, vojenství, klérus, zemědělství). Shromažďování symbolů vám přináší i praktické herní výhody. Na konci hry totiž můžete získat v závislosti na svých různých symbolech docela výrazný bodový bonus (například každá čtveřice různých symbolů má hodnotu 9 bodů). Jestliže se vám naopak podaří sesbírat jako prvnímu tři stejné symboly, dostanete kartu spojenectví, jež vás vedle okamžitého zisku odmění bonusovými poddanými ve chvíli, kdy pasujete. Každý z hráčů kromě toho získá jeden z uvedených symbolů hned při přípravě hry na své rozšiřující desce, takže se může rozhodnout, zda ho využije k snadnějšímu prosazení se v jedné oblasti nebo naopak k rychlejšímu obsažení celého spektra.
Nové prvky se promítly pochopitelně i do závěrečného bodování. Vedle výše zmíněných kombinací symbolů můžete získat další body za samotnou vlastnost diplomacie, za nashromážděné karty podpory a případně i další bonifikace, jež přináší někteří noví měšťané.
Na závěr bych měl ještě připomenout, že toto rozšíření zahrnuje i dodatečný materiál pro sólovou hru a také pro kooperativní modus Paladinů z Letopisů Západního království.
Jestliže vám základní hra z nějakého důvodu nesedla, přidání rozšíření váš postoj patrně nezmění. Zejména pokud vám vadila přílišná složitost a komplexita, Sídla šlechticů nepřináší zjednodušení. Jestliže vás ale Paladinové Západního království zaujali a pokukovali jste po nějakém dalším obohacení, toto rozšíření představuje opravdovou výzvu. Zapojení nových mechanik do stávajících principů se podle mě povedlo, přidalo hře na rozmanitosti a nových taktických a strategických možnostech. Přebírání grafických motivů a herních prvků z dalších her západní trilogie (např. symboly z Vikomtů nebo horní/dolní okraj karet z Rozkvětu řemesel) mi nepřišlo jako problematické. Osobně jsem daleko více ocenil, že daný princip už znám a jeho osvojení bylo díky tomu jednodušší. V tom mi pomohla rovněž pravidla, která jsou sice obsáhlá, ale myslí prakticky na všechno, což lze jedině uvítat.
Kdybych měl hře něco vytknout z materiálového hlediska, bylo by to méně uživatelsky přívětivé zaznamenávání hodnot vlastností na stupnici. Protože díky diplomacii se počet vlastností zvýšil na čtyři (nemluvě o tom, že kooperativní verze přináší ještě pátou vlastnost), přesouvání relativně malých ukazatelů je tím pádem náročnější a náchylnější k různým nechtěným přesunům, bourání komínků apod. Řešení bych spatřoval třeba ve vytvoření samostatné stupnice pro každou vlastnost.
Už v úvodní časti recenze jsem napsal, že nové prvky kladou ještě větší nároky na přemýšlení a u určitých typů hráčů to může vést až k neskutečnému zdržovaní. Z tohoto důvodu se rozšíření Paladinové řadí mezi hry, u kterých byste si měli pečlivě vybírat, s kým k partii zasednete. Rovněž tak se zvyšuje nepřímá úměra mezi počtem hráčů, délkou hry, škálou možností a vzájemnou interakcí. Já osobně se po odehraných partiích stále více kloním k názoru, že Paladinové Západního království se Sídly šlechticů jsou nejlepší ve dvou. Obětování interakce ve prospěch přijatelné herní doby a většího výběru toho, co lze provést, se mi jeví jako přijatelná cena. Bude to i váš případ? To už musíte posoudit sami. Každopádně Sídla šlechticů si korunu vyobrazenou na víku krabice určitě zaslouží.
Jo, tohle rozšíření mi přijde určitě fajn, přidává to další možnosti a zvyšuje znovuhratelnost (člověk si zkouší různé strategie, kterých je teď zase více). Bohužel se hra obecně dostane na náš stůl hrozně málo, je obří, setup trvá a herní doba ve dvou 110-120 minut je taky na manželku až dost. Myslím, že tohle rozšíření není must have, ideální bude zejména pro ty, kteří se k tomu dostanou častěji.
- - -
píšu o (nejen) sólohraní deskovek: www.instagram.com/solo_boardgaming
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Scythe : všetky promo Power Dials
Akt. cena: 460 Kč
Končí za: 9 hodin