Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Počet hráčů: | 2–2 |
Doporučený věk: | od 10 let |
Herní doba: | 90 min (reálná data) |
Herní svět: | Období kolonizace |
Herní kategorie: | karetní hra, budovatelská |
Čeština: | v balení hry |
Vydavatelé: | 999 Games Albi Devir Filosofia Editions Kosmos Marektoy Mayfair Games Tilsit |
Autoři: | Klaus Teuber |
Rok vydání: | 1996 |
Dostupnost: | neznámá |
Sdílej: |
Autor: Ichthys | 22.8.2011 | 7
Karetní osadníci – jen o náhodě?
Tuto graficky pěkně zpracovanou hru pro 2 hráče vlastním už několik let a je to prakticky první hra, kterou jsem si pořídil. Z tohoto důvodu jsem ji po zakoupení hrál takřka neustále, což se samozřejmě s postupem času změnilo, ale i dnes se najdou chvíle, kdy si ji rád zahraji. Já i mí spoluhráči jsme ji vždy považovali za povedenou karetní hru. O to větší bylo mé překvapení, když jsem se na zatrolenkách dozvěděl, že většina lidí Osadníky považuje za hru nevyváženou a vysoce ovlivněnou náhodou! Po tomto zjištění jsem se rozhodl napsat tuto recenzi, ve které bych se k tomuto tématu rád vyjádřil.
Základní principy
Pro ty, kdo hru neznají, jen stručně shrnu základní principy. Karetní osadníci jsou budovatelskou hrou pro 2 hráče, ve které hráči osidlují ostrov Katan. To probíhá skrze stavbu vesnic, měst, různých typů budov, verbování vojska a upevňování obchodní síly. Na začátku má každý hráč 2 vesnice. Kolem každé vesnice jsou vždy 4 krajiny, z nichž každá produkuje jeden z 6 různých typů surovin. A jak tato těžba probíhá? Na každé krajině je napsáno číslo od 1 do 6 a na začátku každého kola se hodí kostkou. Podle hozeného čísla obdržím 1 surovinu z každé oblasti s daným číslem. Kromě toho se ještě hází kostkou událostí. Vesnice, města, některé budovy, největší obchodní moc a největší armáda dávají hráči vítězné body. Jakmile některý z hráčů dosáhne 12 vítězných bodů, zvítězí.
Házení kostkou
Ano, házení kostkou na těžbu surovin je ten problém, který tolik lidí přinutil nad touto hrou zlomit hůl. Jejich argumentace zní, že pokud kostky nepadají, tak člověk proti tomu není schopen nic dělat – obzvláště v úvodu hry. Je tomu ale opravdu tak? Neexistují žádné možnosti, jak náhodu ovlivnit, respektive obejít?
Argumentace
Já si rozhodně, myslím že to pravda není! Ano, v samotném úvodu hry je náhoda docela silně cítit, protože oba hráči se snaží co nejrychleji postavit další vesnice, kterých je navíc lichý počet, takže jeden z hráčů bude mít o 1 vesnici a tím pádem i o 2 krajiny navrch. A když vám v této fázi hry kostky nepadnou a váš soupeř vám uteče na rozdíl např. 4 bodů, tak už se s výsledkem hry opravdu moc neuděláte. Jak často ale k takové zoufalé situaci dojde? Každou druhou hru? Každou třetí? Ne! Z mých zkušeností vím, že se jedná tak zhruba o každou desátou hru, kdy jste proti kostkám opravdu bezmocní. A to přece není žádný velký problém! U her s kostkami se s něčím takovým prostě musí počítat.
Jak to, že je tedy tolik lidí s touto hrou nespokojeno? Myslím si, že hlavní problém je v tom, že daní hráči (bez urážky) neumí přizpůsobit svou strategii dané situaci. Každé kolo dostanu alespoň jednu surovinu. To je velká výhoda! A když mi stále přicházejí suroviny, které se mi nehodí? Tak není nic jednoduššího, než si postavit obchodní flotilu, se kterou můžu měnit daný typ suroviny v poměru 2:1, anebo kartu, kterou jsem chtěl vyložit, vyměnit za jinou.
Teď se dostáváme k velice důležitému momentu! Protože když zaplatím 2 libovolné suroviny (s budovou Radnice dokonce jen 1), tak si místo náhodného lízání můžu vzít 1 balíček karet a vybrat si kartu, kterou potřebuji a na kterou mám suroviny. A s alespoň trochu dobrou pamětí si po chvíli zapamatujete, které karty v kterém balíku (je jich celkem 5) jsou, takže pak jdete na jistotu pro kartu, která se vám právě hodí. Tohle je obrovská pomoc, jak se dá nepřízeň kostek obejít. Navíc existují i akční karty (ty mám mimochodem ze všech nejradši J), s jejichž pomocí můžete soupeři nějaké suroviny ukrást, vyobchodovat či dokonce určit jaké číslo na kostce padne! Že by se tedy člověk dostal během hry do situace, kdy by kvůli kostek nebyl schopen nic dělat je nesmysl. Vždycky se najde nějaká pomoc. Je pravda, že někdy se člověk při tom neustálém hledání řešení pěkně zapotí, ale to není na škodu.
A co se lichého počtu vesnic týče, nemyslím si, že je to nějaká velká nevýhoda, když místo 5 vesnic mám jen 4. Místa na stavění mám tak jako tak dost a těžba surovin? Je pravda, že hráč s větším počtem vesnic má o něco lepší pozici, ale u nás se např. velice často stává, že zatímco jeden staví 5. vesnici, druhý mezitím buduje první město. Takže ono se to většinou bodově vyrovná a u surovin je stejně nejdůležitější, jak s nimi člověk hospodaří. Rozhodně neplatí, že když jsem postavil 5 vesnic, tak jsem vyhrál celou hru.
Shrnutí
Karetní Osadníci jsou povedená oddychová hra, u které se sice hází kostkou, což ale až na zmiňovaný úvod hry, kdy člověk zoufale potřebuje cihly a dřevo, není vůbec žádný problém. Ano, ani ten zbytek není bez náhody, ale ta se vyskytuje v rozumné míře. Hra dává dostatek možností, jak se v nepříznivých situacích zachovat. Stačí jen myslet a nepropadnout trudnomyslnosti. Má slova dokazuje i fakt, že ze všech desítek partií, které jsem dosud hrál, jsem zhruba těch 90 % vyhrál. J Což by u hry založené jen na náhodě absolutně nebylo možné.
náhoda
- dotaz co dělat, když to co popisuješ ty dělá i hráč kterému kostky padají :-)
- dotaz 90% úspěšnost - co spoluhráč s kterým to hraješ - o tom je to často taky kdo vyhraje :-)
tarnow
Samozřejmě, že když soupeř zvolí úplně stejnou taktiku jako já a padají mu navíc kostky, tak to bude všechno asi trochu jinak. :-) Já jsem se v takové situaci ještě neocitnul, takže poradit nemůžu. :-) Chtěl jsem mým článkem říct, že pokud jsi lepší než soupeř, tak ho v této hře z 90 % porazíš, ať už ti padají kostky, nebo ne - což je asi můj případ :-). V případě, že jste na tom ale úplně stejně, tak se z toho pravděpodobně stane napínavý boj, který vyhraje ten šťastnější. :-) To je ale přece logické, když remíza není možná, ne? :-) Nevím. Třeba ti někdo odpoví lépe. :-)
Ichthys
Jako ta hra měla potenciál, ale prostě pokud 1kostka (6 stěn) ovlivňuje těžbu - což je zásadní pro rozvoj, tak jde o disbalanc. Zajímavé využití kostek představují třeba hry Řím nebo Doba Kamenná - kde je těch kostek prostě víc a pak už se s tím dá pracovat. Jinak recenze se mi moc líbila - jen mám odlišný názor. Pokud totiž budou hrát dva hráči seznámení s pravidly a na stejné úrovni, tak bohužel o vítězství rozhodnou ty kostky.
tarnow
Ono je ale otázkou, zda-li je to chyba, či nikoliv. Já si totiž myslím, že hra je vyrovnaná za podmínek, že v ní lepší ve většině případů porazí horšího a že když se sejdou dva hráči na úplně stejné úrovni, tak nastane urputný boj, ze kterého nakonec jeden z nich vyjde se štěstím jako vítěz. Čistě teoreticky, co jiného než trocha štěstí má rozhodnout, kdo z nich se stane vítězem, když jsou stejně dobří a když remíza není možná? Ostatně to už jsem psal výše. Jinak děkuji za pochvalu. :-)
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Zaklínač: Starý svět - strategická hra
Akt. cena: 1200 Kč
Končí za: 17 hodin