Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Počet hráčů: | 1–4 |
Doporučený věk: | od 10 let |
Herní doba: | 120 min (reálná data) |
Herní svět: | Středověk |
Herní kategorie: | budovatelská, ekonomická |
Čeština: | není |
Vydavatelé: | Filosofia Editions Hobby Japan Lacerta Lookout Games Z-Man Games |
Autoři: | Uwe Rosenberg |
Rok vydání: | 2011 |
Dostupnost: | neznámá |
Sdílej: |
„Farnost se od posledního sčítání lidu docela rozrostla, otče Magnusi, není-liž pravda?“ „Ano, otče Rufusi. Od té doby, co jsme na našich svazích zasadili vinice a v horách otevřeli lomy na kámen, se do vesnic v blízkosti kláštera stahují lidé z celého okolí.“
Ve hře Ora Et Labora známého autora Uwe Rosenberga (Agricola, Fazole, Le Havre aj.) dostanete do své správy klášter a jeho prostřednictvím také malý kousek krajiny. K službám Vám budou tři oddaní mniši (dva fráteři a jeden převor) a Vaším cílem bude vybudovat na přiděleném území funkční (a bodové nejhodnotnější) systém budov a sídel.
Hlavní myšlenkou hry je za zboží a peníze stavět budovy a sídla. Oboje do hry přichází po etapách. Budovy mají funkce, které lze využít s pomocím výše zmíněných duchovních, zatímco sídla mají význam až na konci hry, kdy jsou za ně získány vítězné body. Pokud hráč chce využít efekt budovy soupeře, může s ním vytvořit „pracovní smlouvu“ a za peněžitý poplatek poslat do protihráčovy budovy protihráčova duchovního, který ovšem pracuje pro zadavatele.
Hra využívá worker placement kombinovaný s přísunem surovin (peněz a zboží) v podobě tzv. „produkčního kola“ („production wheel“). Surovina, kterou několik kol nikdo neprodukuje, dosáhne otáčením kola vyšších hodnot – je možno vyprodukovat více kusů. Poté, co někdo zboží opravdu vyrobí, se počet kusů vynuluje a surovina se opět kumuluje otáčením kola.
Jak budovy tak sídla staví hráči na políčkách krajiny. Základ krajiny každý hráč dostane a postupně si pak může přikupovat další, odlišné části krajiny (např. hory a pobřeží). Starším motivem použitým ve hře je systém lesů a močálů (viz Sedláci z blat), které stejně jako tam i zde blokují krajinu, odstraněním však poskytují suroviny.
Hra obsahuje i několik modifikací – úpravu pro zkrácenou hru více hráčů nebo naopak delší variantu pro dva hráče. Navíc je možno hrát i sólo hru, jak je u Uwe Rosenberga dobrým zvykem.
Hra má v základní podobě fixní počet kol, který je určen otáčením produkčního kola. V průběhu hry se neboduje, bodování proběhne pouze jednou a to po ukončení hry. Hráč s nejvíce body (které se získávají převážně za sídla, vybrané suroviny a peníze) se stává vítězem. (Ve variantě pro dva hráče není konec hry fixní, ale závislý na průběhu hry.)
Autor: Kew
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Detektivní únikovka: Leopold - Leopoldův osud
Akt. cena: 85 Kč
Končí za: 2 dny