Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Rozšíření pro hru: |
Nemesis Nemesis: Lockdown |
Počet hráčů: | 1–5 |
Doporučený věk: | od 12 let |
Herní doba: | 180 min (reálná data) |
Herní svět: | Sci-fi |
Herní kategorie: | desková hra, kooperativní |
Čeština: | v balení hry |
Vydavatelé: | |
Autoři: | Adam Kwapiński |
Rok vydání: | 2019 |
Dostupnost: | 16 obchodů (cca 1699–1789 CZK) |
Sdílej: |
Autor: Shark | 26.5.2024 | 3
Tato recenze vznikla jako součást Recenzního programu Zatrolených her. Recenzovaná hra byla poskytnuta vydavatelem (resp. distributorem).
Více informací o Recenzním programu | Všechny recenze sepsané v rámci Recenzního programu
„Myslíte si, že není nic horšího než vocitnout se uprostřed vesmíru na téměř nefunkční lodi, kde neustále něco hoří, místnosti jsou pokrytý vodporným sajrajtem, za každým rohem číhá nějaká nestvůra a najednou vám jdou po krku i vaši parťáci? Tak to jste úplně vedle! Musíte totiž zažít, jaký to je, když máte vypátrat, jak se uprostřed vesmíru vobjevila téměř nefunkční loď, kde neustále něco hoří…“
– Nahrávka z terapeutického sezení s příslušníkem zásahových sil LVP (Likvidace vesmírných průšvihů), jméno podléhá utajení
Díky vydavatelství MindOK mají čeští hráči k dispozici Nemesis, jednu z nejatmosféričtějších her žánru sci-fi, která sice na jednu stranu nepokrytě těží ze slavného filmu Ridleyho Scotta Vetřelec, ovšem zároveň dokázala přenést pocity vyvolané tímto kinematografickým skvostem na herní stůl. Po několika rozšířeních a samostatně hratelném derivátu Nemesis Lockdown přichází nyní na scénu rozšíření původní hry Nemesis: Den poté. A stejně jako druhý díl Vetřelce, i tentokrát se začíná vyšetřováním.
Relativně malá krabice (ve srovnání se základní hrou) skrývá bezpochyby zajímavý obsah, složený částečně z již známých prvků, stejně jako zcela nových.
„Takovej tým jako ten, se kterým mě poslali na poslední akci, jsem v životě neviděl. Chlápek v plášti, levej jak turecká šavle. Když ale začal žvanit, párkrát jsem se přistih, že dělám něco úplně jinýho, než jsem chtěl. Údajná óbršéfka, která sice neudělala sama dva kroky, ale z toho jejího plechovýho bodyguarda šel docela strach. A jako by toho nebylo dost, přidali tam ještě nefalšovanýho syntetika, prej kvůli „nelineárním postupům mimo horizont lidského uvažování“. A když se nakonec nalodila ta lovkyně vodměn se svým robočoklem a spoutanou holkou, kterou prej musí cestou vodevzdat spravedlnosti, začal jsem si připadat jako v nějakým ulítlým sci-fi filmu…“
Toto rozšíření se dá hrát celkem dvěma způsoby: jako tzv. EPILOG, který navazuje na předchozí partii základní hry, nebo VYŠETŘOVÁNÍ, kdy použijete nové komponenty přímo v základní hře.
Patrně nejvýraznějším prvkem celého rozšíření jsou postavy. K dispozici je jich celkem pět a každá z nich má blízko k některé postavě ze základní hry (například ředitelka ke kapitánovi nebo voják k žoldnéřce), což je zdůrazněno jejich barevným tónováním. Z toho vyplývá i jedno důležité omezení. Nelze totiž hrát současně s postavami stejné barvy, resp. v Epilogu nemůžete použít stejné postavy, které vystupovaly v provázané základní hře.
Kromě nových akčních karet a osobních předmětů je nutné zmínit karty vlastností, jež jsou k dispozici i pro postavy ze základní hry. Ty jim v průběhu partie poskytují zajímavé výhody, jež mohou v konečném důsledku rozhodnout o vítězství či porážce. Trestankyně díky tomu dokáže snést až 4 vážná poranění, kapitán ze své pistole pálí jako z kulometu a žoldnéřka má k dispozici robofenku.
„Naštěstí jsme dostali aspoň speciální raketoplán, na poměry vesmírnejch letů až neuvěřitelně přehlednej. Už se mi nestávalo, že jsem při hledání jídelny skončil v palivovým skladu jen proto, že jsem v blbě označený chodbě špatně vodbočil. A někdo si dal dokonce tu práci a udělal tu loď kompatibilní s dálkovejma frachťákama. Názor jsem změnil až ve chvíli, kdy na mě jeden bubák vylítnul ze servisní šachty ve chvíli, když měl přece bejt ten raketoplán úplně sichr.“
V tomto rozšíření narazíte i na nové místnosti typu „2“. Určitě oceníte serverovnu, odkud můžete provést akci libovolné prozkoumané místnosti s funkčním počítačem. Díky dílně můžete sestavit nové předměty: laserový zaměřovač, lehký skafandr a bojový dron. Ty na jednu stranu vyžadují pouze jeden součástkový předmět, ale zároveň je jinde, než právě v dílně nedáte dohromady. Zbývající dvě místnosti (alarmová centrála a centrála věží) se uplatní pouze při hře s novými prvky.
Určitou obměnou prošly i žetony průzkumu, jež se používají namísto stávajících (Epilog) nebo spolu s nimi (Vyšetřování). Nutno říci, že většina z nich vás úplně nepotěší, pokud se tedy nerochníte rádi ve slizu nebo se nemazlíte s mimozemskými larvami. Ale občas mezi kamínky najdete i perlu v podobě dlouho žádaného vzorku nebo samopalné věže.
„Tyhle automaty na nožičkách jsou úžasný. Pohled na emzáka, kterýho cupujou na kusy salvy tříštivejch projektilů, zatímco vy mu zpod pařátů berete potřebný věci, to je teda něco. Dokud to tedy nenašily i do chudáka Nicka. Pak se ukázalo, že si nějakej vtipálek nebo dement pohrál s parametrama a palebnej režim nastavil na všechno, co se hejbe. Ale vem to čert, ten ramenní reflektor už stejně skoro nesvítil…“
Samopalné věže určitě oceníte, protože představují jednu z mála věcí, které vám mohou pomoci. Objevují se díky patřičným žetonům průzkumu, což znamená, že na ně nemusíte narazit vždy. Při jejich odhalení se její figurka přidá do příslušné místnosti spolu s destičkami stavu (vypnutá, pálící na vetřelce, pálící na všechny), která se vyhodnotí a otočí ve chvíli, kdy do místnosti někdo vstoupí. Pořadí destiček, a tedy i odpovídající palebný režim, lze změnit právě díky zmíněné centrále věží.
„Ale ze všeho nejhorší byly ty poplašný sirény a blikající obrazovky. Člověk by řekl, že ta loď neumí nic jinýho, než se rozpadat, nebo aspoň dělá nečekaný manévry, aniž by ji vo to někdo žádal. Jen si to představte: zdrháte jako vo život, abyste utekli těm krvežíznivejm slintalům, a když konečně dorazíte do bezpečí, palubní komp vám klíďo píďo voznámí, že se máte dostat na druhou stranu lodi do laborky stejnou cestou, kterou jste právě urazili, a jen tak mimochodem jednoho z těch hajzlů sejmout a dotáhnout jeho zdechlinu s sebou. To, že vás můžou rozleptat nebo na ně přestanou fungovat vosvědčený likvidační postupy, se snad rozumí samo sebou.“
Zcela novým herním prvkem je mechanismus poplachů, který činí pobyt ve vesmíru ještě riskantnějším. Jedná se o činnosti, které musíte zvládnout vedle obvyklých věcí, abyste neprohráli. V režimu Epilog se objeví celkem dva poplachy, na jejichž zvládnutí máte pokaždé 2 herní kola. V případě Vyšetřování může být poplach vyvolán určitými událostmi. V tomto případě máte na jeho zvládnutí 5 kol. Nevyřešený poplach má za následek porážku (u Epilogu všech, u Vyšetřování těch, kteří zůstali na palubě lodi).
Protože tato hra nabízí dva herní režimy, podívejme se postupně na oba z nich.
Jak již bylo řečeno, tento režim by měl navázat na předchozí základní hru, v níž nebyla Nemesis zničena. Zde vás již určitě napadnou dva možné zádrhely: v první řadě musí loď přestát všechna nebezpečí, a dále musíte být schopni si nějakým způsobem její konečný stav zafixovat (ať už odložením na vhodné místo, nebo fotografií, podle níž hru příště znovu rozložíte). Já osobně bych ale doporučoval vyhradit si delší odpoledne/večer a odehrát obě hry najednou.
K takto „zakonzervované“ lodi pak připojíte svůj raketoplán se třemi dosud nepoužitými místnostmi „2“. Na samotné Nemesis sice odtajníte všechny místnosti, takže budete konečně přesně vědět, kde se nachází ten zatracený sklad zbraní, resp. kolik se toho v něm dá najít, ale na druhou stranu do všech místností včetně můstku, strojoven a hibernatoria přijdou žetony průzkumu z tohoto rozšíření. A jak už bylo řečeno výše, většinou přináší nemilá překvapení (určitě nechcete, aby vám kontrolovaný motor vzplanul doslova pod rukama). Stejně tak víte, jaké jsou momentální slabiny vetřelců, ale dokud je „znovu neobjevíte“, nemůžete z nich těžit. Alespoň že se v tomto režimu nepoužívá evoluce vetřelců.
Postavy navíc dostávají nové cíle zvané osobní požadavky, případně můžete během hry přijmout speciální lukrativní nabídku a jet si jen po vlastní ose. Splnění osobního požadavku je však pouze prvním krokem k vítězství. Dále je zapotřebí otočit všechny žetony průzkumu na Nemesis, dostat se na raketoplán, případně se evakuovat záchranným modulem, a úspěšně se vyhnout infekci. A na to vše máte pouhých pět kol (se dvěma povinnými poplachy)!
Epilog je určený zejména hráčům, kteří mají rádi epické příběhy. Už nestačí projit pouze samotným soukolím lodi Nemesis, ale za ještě více stresujících podmínek zvládnout své povinnosti ve druhé části. A mohu vám garantovat, že pokud se vám to podaří, bude to jeden z nejsilnějších herních zážitků (jehož intenzita je nepřímo úměrná počtu hráčů). Zde se opravdu počítá každá akce a karta a zoufale si budete přát, aby vás události či poplachy nedeptaly ještě víc než obvykle.
Tento režim je určen pro ty z vás, kteří si chcete užít nové prvky při „běžné“ partii hry. Zapojíte do ní všechny inovace: od postav, přes plán raketoplánu, nové místnosti a žetony průzkumu až po poplachy. Osobně bych ho doporučil v případě, že se vám základní hra již „ohrála“, ale zároveň byste chtěli zkusit něco nového, co by ale nevedlo k tak zásadním změnám, jako je například nová rasa nebezpečných emzáků. Asi nejvýznamnější změnou bude přítomnost dvou žetonů průzkumu v každé místnosti, přičemž jeden z nich pochází ze základu a druhý z rozšíření. Co se týče poplachů, pokud budete mít štěstí, mohou se rovnoměrně rozprostřít přes celou partii. Stejně tak ale může dojít k tomu, že vám vyskočí dva za sebou v následujících kolech nebo se objeví tak těsně před koncem, že je ani při nejlepší snaze nedokážete zvládnout. Nutno ještě připomenout, že na rozdíl od Epilogu lze Vyšetřování hrát i kooperativně.
Díky rozšíření Den poté se Nemesis stává ještě vražednějším místem, než kdo vůbec mohl předpokládat. Pro mnohé se však díky tomu bude jednat o další herní metu, o jejíž zdolání stojí za to usilovat. A až budete po odehrané partii vyčerpaně usínat zbroceni potem, bude vás hřát pocit z dobře vykonané práce. Jen si nezapomeňte předem zkontrolovat, zda vám opravdu funguje světlo na chodbě a na toaletě…
P.S.: Na tomto místě si neodpustím zmínku o pravidlech. Jsou přeložena kvalitně, ale již v originálu některé věci chybí. Například v režimu Vyšetřování postrádám údaj o tom, zda se na vylosovanou kartu kurzu dává ukazatel jako v základní hře. To je docela důležité, protože pokud by se tam už nacházel, ušetřil bych v případě správného kurzu odhaleného pomocí akce „kontrola kurzu“ další akci s jeho nastavením. V opačném případě bych se oběma akcím nevyhnul, protože jednou bych musel zkontrolovat kartu kurzu a druhou ho nastavit. Také zamrzí, že pravidla umožňují situaci, kdy je ve hře centrála věží, ale samopalné věže nikoli, díky čemuž daná místnost zabírá na lodi místo nějaké užitečnější. U věží samotných bych zase uvítal, kdyby je bylo možné překonfigurovat i jinak než přes centrálu, aby tak mohly být postavám prospěšnější. Ale na lodi jako je Nemesis prostě nemůžete čekat, že půjde všechno podle (vašeho) plánu...
„A až se dám trochu do pořádku, uvidíte, že nebudu mít vo práci nouzi. Jen se podívejte třeba na tenhle flek: kde jinde seženete učitele do soukromý základky s tak působivým životopisem?“
Čísla na žetónoch veži neukazujú len počet predmetov v danej miestnosti, ale aj počet munície danej veže a po vyčerpaní jej munície už nebudú strieľať? To je oficiálne? :O
@Leonardos Díky za podnět, máš patrně pravdu, že kostičky znamenají počet předmětů a nijak nesouvisí s municí. Napadlo to jednoho z našich hráčů a působil tak přesvědčivě, že jsme to začali řešit. Naštěstí nám to neovlivnilo hru, protože u žetonů s více kostičkami jsme “munici” nestihli vyčerpat, a jednokostičkový žeton byl po jednom výstřelu stejně zničen.
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Gloom of Kilforth
Akt. cena: 35 €
Končí za: 2 dny