Moře a Souš - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 2–4
Doporučený věk: od 8 let
Herní doba: 40 min (reálná data)
Herní svět: Středověk
Herní kategorie: desková hra, strategická
Čeština: v balení hry
Vydavatelé:
TLAMA games - logo
Autoři: Jon-Paul Jacques
Rok vydání: 2021
Dostupnost: 1 obchod (699 CZK)
Sdílej: Facebook

Mořeplavci, objevitelé a kartografové všech zemí – Hravolam už čeká

Autor: Karotkaa | 18.1.2023 | 1

Tato recenze vznikla jako součást Recenzního programu Zatrolených her. Recenzovaná hra byla poskytnuta vydavatelem (resp. distributorem).

Více informací o Recenzním programu | Všechny recenze sepsané v rámci Recenzního programu

„Nepatrná myšlenka dokáže přeskočit moře i souš.“

– William Shakespeare

Hra Moře a souš mne zaujala popisem na stránkách vydavatele a označení pod názvem hry – „Hravolam“ – bylo velmi lákavé. Možnost hrát za moře nebo za souš zněla velmi originálně a bonus v podobě hry, která je tak trochu hlavolam, můj zájem ještě umocnil. Nejvíce byla lákavá varianta pro dva hráče od 8 let, kdy si hru zahrajete za 45 minut.

Hru má na svědomí Jon Paul Jacques. Jedná se o jeho prvotinu, uvidíme, jak si s designem hry nakonec poradil. Hra vznikla pod vydavatelstvím Good Games Publishing a na český trh ji přináší vydavatelství Tlama games.

 

Privátní: Víko krabice 1.jpg
Víko krabice

 

Plně využitý prostor v krabici – obsah balení

Pokud čekáte hru plnou komponent, přání se vám v podstatě splní. Má to ale svůj háček. Hra má připravený insert, z něhož třetinu prostoru zabírá přihrádka na 58 oboustraných mapových dílů a pytlík s žetony. Zbylé dvě třetiny zabírá počítadlo bodů. Hra tedy evidentně nepočítá s žádným rozšířením do budoucna.

 

Privátní: Bodovací deska.jpg
Insert s dvěma žetony umístěnými na počítadle.

 

Na jednu stranu parádní věc – nemusíte nikam vyskládat desku, na druhou stranu zde chybí dvojitá vrstva, aby žetony nelítaly všude kolem. Prázdná krabice je lehká a šance, že do ní drknete a rozhodíte aktuální bodovou situaci, je velice vysoká.

Jak jsem již zmínil, ve hře se nachází několik dřevěných žetonů. Dva zobrazené na obrázku výše použijete při hře dvou hráčů. Dalších 5 je určeno pro hru 3–4 hráčů.

Co je hodně potěšující, jsou dvě lama karty z tvrdého kartonu, které mají potisk z obou stran – jedná se o varianty pro různé počty hráčů ve spojení s rozšiřujícími moduly „Hory a korály“ a „Karavany a lodě“.

 

Privátní: Lama karty 1.jpg
Lama karty

 

Zpracování komponent:

Komponenty jsou na vysoké úrovni a to včetně grafického zpracování. Součástí ilustrací mapových dílů je nejen grafika potřebná pro samotnou hru, ale i zajímavé (někdy až vtipné) ilustrace. Komponentům nejde nic vytknout, až na drobný problém s bodovací deskou, který jsem zmínil výše. 

 

Privátní: grafika na dílkách.jpg
Ukázka několika doplňkových ilustrací

 

Rychle a zběsile – příprava hry

Připravte si bodovací desku (celou spodní část krabice), umístěte žeton moře a souše na počáteční pozici, před krabici nachystejte zamíchané mapové dílky do dvou sloupců, mezi ně před krabici umístěte dílek vulkánu, doprostřed hrací plochy počáteční mapový dílek, každý hráč si lízne dva mapové dílky. Na skrytou stranu mapového dílku se hráč může podívat, jakmile si dílek vezme k sobě. Nyní hra může začít (jako první hraje hráč za souš).

 

Privátní: priprava 1.jpg
Hra připravená pro partii dvou hráčů

 

3 hráči:

Jediným rozdílem je, že přibude žeton kartografa pro třetího hráče na počítadlo; také tento hráč si vezme dva dílky.

4 hráči:

Pokud vám u stolu přibude ještě čtvrtý hráč, musíte hrát v týmech: dva za souš a dva za moře. Každý hráč si lízne dva dílky, ale bodovací žeton má každý tým jeden společný.


Jedno zrnko písku, jedna kapka vody – průběh hry

Hráči se střídají v tazích v nichž se rozhodnete, který ze dvou dílků ve svém držení zahrajete. Můžete zvolit jakoukoliv stranu a jedinou podmínkou je, aby dílky navazovaly na již dříve umístěné (např. strana s mořem musí navazovat na moře).

Na některých dílcích jsou zobrazeny symboly, které umožňují zahrání dalšího tahu a/nebo ukradení dílku soupeři. Možnost dalšího tahu je možné využít pouze jednou za kolo (víc jak dva dílky ve svém tahu nepřiložíte). Ukradení dílku znamená odebrání jednoho dílku soupeři (viditelná je jen jedna strana ve chvíli výběru). Hráč, kterému takto odeberete dílek, bude mít ve svém tahu muset přiložit dílek, který mu zbyl. Na konci svého tahu si každý hráč dobere do dvou dílků.

 

Privátní: efekty.jpg
Efekt dalšího tahu a kradení dílku.

 

Základní hra:

Jakmile dojde k uzavření oblasti moře, hráč hrající za moře získá 1 bod za každý dílek uzavřené oblasti, a to nezávisle na tom, kdo danou oblast uzavřel. Navíc hráč, který danou oblast uzavřel, obdrží 1 bod za každý křížek v moři na dílcích v uzavřené oblasti.

Jakmile dojde k uzavření oblasti souše, hráč hrající za souš získá 1 bod za každý dílek uzavřené oblasti, a to nezávisle na tom, kdo danou oblast uzavřel. Navíc hráč, který danou oblast uzavřel, obdrží 1 bod za každý křížek na souši na dílcích v uzavřené oblasti.

 

Privátní: krizky.jpg
Ukázka křížků na souši i na moři

 

Hory a korály:

Jakmile dojde k přiložení dílku s horami (resp. korály) tak, že po přiložení navazují stranou na dříve umístěné hory (korály), získá po jednom bodu za každý dílek v takto vytvořené souvislé napojené struktuře hor (korálů) hráč hrající za souš (moře).

Privátní: hory a koraly.jpg
Ukázka hor a korálů

 

Karavany a lodě:

Hráč, který přiloží dílek s karavanou nebo lodí vedle dílku s jinou karavanou či lodí, získá okamžitě 2 body. Na konci hry pak vyhodnotíte každou obchodní cestu: spočítáte počet karavan a lodí v dané obchodní cestě. Pokud je v ní více lodí, hráč hrající za moře získá tolik bodů, kolik je celkem v dané obchodní cestě karavan a lodí. Pokud je v ní více karaven, získá body hráč hrající za souš.

Privátní: karavany a lodě.jpg
Ukázka karavan a lodí

 

Hra 3–4 hráčů:

Hru ve třech hráčích lze hrát pouze s oběma moduly. Třetí hráč („kartograf“) body za křížky, všechny body za hory a korály a získá 1 bod za každou karavanu a loď v obchodních cestách, kde nezískal většinu na svou stranu ani jeden z hráčů za souš a moře.

Ve čtyřech hráčích se hraje na týmy. Hráči v týmu získávají body dohromady. Lze hrát jak základní varianta, tak jakákoliv kombinace s moduly.


Zmatek nad zmatek – atmosféra

Hra Moře a souš nabízí souboj pevniny s mořem s výsledkem do 30–40 minut v základní variantě hry. Každý si sedne na jednu stranu stolu a souboj může začít. Postupným přikládáním dílků se každý snaží co nejvíce pomoci sobě a co nejméně soupeři. Hra je to rychlá a relativně jednoduchá na pravidla. Alespoň co se týče základní hry pro dva hráče. Jakmile si ji odzkoušíte a vrhnete se na další dva bodovací moduly, zapnete pořádně všechny své mozkové závity… a nebo také ne. To už záleží na vašem herním zážitku a pocitu z této hry.

Během hraní si budete užívat ilustrace na jednotlivých dílcích a pomalu se budete prokousávat ke kýženému cíli, kterým pro vás bude konec hry. Bodový zisk je v průběhu hry vyrovnaný a chvilkový únik jednoho je většinou brzy smazán soupeřem. Hra plyne v klidu a čas utíká relativně rychle. Občas někdo využije efekt dílků pro uzmutí dílku soupeři, či získá tah navíc, ale nic překvapivého se během hraní nekoná. Ač vás hra ze začátku zaujme a budete se těšit na slibovaný „Hravolam“, zábava se vytratí a zbude pouze „Hlavo-lam“. Samotné principy hry jsou velice dobré a zajímavé a určitě by se z nich dalo vytěžit spoustu zábavy. Bohužel celková kombinace všech prvků hru táhne dolů (moduly vs. grafika, hra 2 hráčů vs. hra 3–4 hráčů, oboustranná grafika dílků vs. skrývání informací). Podrobněji se o těchto tématech rozepíšu dále. 

Základní hra je velice podobná hře Carcassonne. Přikládáte dílky, uzavíráte území a čas od času někdo získá body. Zde je navíc předem dáno, co komu patří. Užíváte si grafické zpracování a vše krásně plyne. Až do tohoto momentu je vše v pořádku, každý si hru užije a rádi si ji zahrajete znovu. Nějaké posunutí žetonu na počítadle bodů z důvodu drknutí do stolu/krabice vás maximálně zamrzí. Jak jsem zmínil, problém nastává s grafickým zpracováním při přidání dalších modulů, které naleznete v základní hře. Carcassonne má čisté grafické zpracování, tím myslím to, že na dílcích jsou přehledně zpracovány prvky, které potřebujete k hraní/bodování. Cokoliv navíc nijak nenarušuje to, co je pro vás z pohledu principů hry důležité. Jak je velké které město či louka a komu v současné chvíli patří, víte během okamžiku. Co jak navazuje na sebe, není nijak nepřehledné. Ve hře Moře a souš je grafika přeplácaná spoustou ilustrací, které začnou být na závadu při přidání modulu Karavany a lodě. U modulu Hory a korály je velký problém s nepřehledností, co je navazující hora, či korál. 

Modul Karavany a lodě je velice zajímavý z pohledu nápadu a přidání dalšího bodovacího prvku, který přidá na strategičnosti. Bohužel vše padá s grafikou. Karavany a lodě se bodují na konci hry a určitě budete chtít mít přehled, kdo je na tom jak, u každé z obchodních cest. Dílky jsou bohužel plné ilustrací, které zavádějí pozornost jinam, a hledat mezi nimi konkrétní loď/karavanu, která se navíc počítá, je šílený bolehlav. Pokud to budete dělat několikrát za hru, totálně vám to hru otráví. Mezi ilustracemi se objevují i obrázky různých jiných lodí, vraků, povozů, medůz, chobotnic, zajíců atp. Ty snižují schopnost najít to, co skutečně hledáte, a snižují přehlednost v průběhu hry.

Co se týče navazujících hor, nepřijde mi grafické zpracování zcela čisté. Pro posouzení sousedních ploch obsahujících hory a tím pádem rozpoznání např. navazujících hor je potřeba, aby hory byly na dané hraně zobrazeny po celé délce a zcela jasně by mělo být rozpoznatelné, že se jedná o hory. V případě hry Moře a souš je použita grafika, která nezasahuje ani ke kraji dané hrany dílků, ale ani neobsahuje čistě hory. Jsou zde zobrazeny stromy i bez hor a jakmile dané dílky rozložíte na herní plochu, není zcela jasné, co jak navazuje a kam co patří. Níže je drobná ukázka dílků s popsaným problémem. Vím, že to může na první pohled vypadat malicherně, ale během hraní poznáte, že se víc dohadujete se soupeřem než hrajete hru, a celý zážitek to pokazí.

 

Privátní: hory2.jpg
Spodní dílek napravo nemá grafiku až ke krajům. Horní nalevo zase zobrazuje hromadu stromů mezi nimiž se schovává kopeček, který máte brát za hory.

 

Ve dvou hráčích vám hra přinese čistý duel a Moře a souš je za mne v tomto systému nejlepší. Jakmile se přidá třetí hráč, dostane roli prostředníka zvanou „Kartograf“. Tato varianta hry mi přijde ze všech možností nejslabší. Lze ji hrát jen s použítím obou rozšiřujících modulů. Aby měla tato varianta smysl, jsou bodované varianty z modulů upraveny, aby i třetí hráč získával body. Získává všechny body za hory a korály. Ostatní hráči na tuto variantu tedy dosti rezignují nebo začnou dělat vše proto, aby nijak hory a korály nespojovali a nedávali třetímu hráči moc šanci. Kartograf je tvořit chce a tím i nahrává ostatním hráčům v tvorbě větších ploch moří a souší.

Hra ve čtyřech v týmech je z mého pohledu nemastná, neslaná. Je fajn mít možnost hrát hru i ve čtyřech, ale herní zážitek to nijak neokoření. Čekání na tah je dlouhé a taktický boj zde moc není. Pokud bychom se sešli 4, dám přednost třeba právě Carcassonne.

 

Doporučení:

Pokud máte rádi Carcassonne, zkuste základní variantu hry a užijte si hru ve dvou, kdy budete volit mezi škozením soupeři (neustálé rozšiřování jeho ploch) a uzavíráním jeho oblastí za cenu zisku bodů za křížky. Tato varianta je milým taktickým bojem pro rodinné hraní.

Pokud chcete hrát hru s dětmi, doporučuji ji až pro děti kolem 10 let. Důvodem není složitost pravidel, či herních mechanismů, ale téma a grafické zpracování. Barevná škála je dosti bledá a mladší ročníky víc zaujme hra hrající všemožnými barvami, či téma, které znají. Poušť jim toho moc neřekne a je na herní ploše stejně zajímavá jako ve skutečnosti. ;)

Hodnocení

Privátní: hodnocení.jpg

Plusy: 

  • Základní hra
  • Zpracování komponent
  • Grafické zpracování dílků

Minusy:

  • Hra 3–4 hráčů
  • Karavany, lodě, hory a korály – nepřehledná grafika a náročné bodování u těchto variant
  • Deska na bodování – žetony snadno posunete drknutím do stolu
  • Jde o „složitější“ Carcassonne

Shrnutí

Hra Moře a souš patří k těm horším zkušenostem v mém deskoherním životě. Základní hra není špatná a jako varianta Carcassonne pro dva hráče by mohla uspět. Výhodou je grafické zpracování dílků, které jsou plné vtipných ilustrací. Bohužel je základní hra dosti plochá a nenabízí nic nového či zajímavého, co by vás přimělo si ji zahrát vícekrát.

Rozšiřující moduly zážitek ze samotné hry v podstatě zhorší – hra je s nimi víc složitá nežli zábavná a grafika, která je hezká v případě základní hry, zde velice překáží. Tady už vede Carcassonne, který poskytuje moduly/rozšíření, které si drží stejný princip jako základní hra = jednoduchá a přehledná grafická stránka hry.

Autorovi budu držet palce, ať se mu podaří navázat u dalších jeho her na dobré stránky této prvotiny a na jejich základě vytvoří skvost hodný mistra. 

 

Sdílet s přáteli:

Komentáře

Nepřeháníš to s tím drknutím do krabice?

Pravda, kdyby tam byl dvouvrstvý karton, tak je to bezpečnější, ale chtít něco takového u půlhodinové hry pro dva, kde se po stupnici pohybují dva žetonky (a nehází se kostkami) mi upřímně přijde – a neber to, prosím, zle – jako zpovykanost.

Dává mi to smysl u #Eclipse: Second Dawn for the Galaxy, dávalo by mi to smysl u #Through the Ages: Nový příběh civilizace nebo #Mars: Teraformace (a tam by ta výtka byla zatroleně na místě, jak ty hru mám rád), ale tady u toho?

Třeba #Vúdú má stupnici řešenou podobně, dělají se u toho psí kusy (balancování karty na hlavě, prudké vstávání a pod.) a nepamatuju si, že bychom si stupnici rozhodili.

Na druhou stranu se to dá řešit i jinak, než dvouvrstvým kartonem. I obyčejná deska, která by nebyla součástí krabice, bez výřezů a bez tlustého kartonu by jistě pomohla.

Nebo jednovrstvý karton s výřezy jako v #Dice Forge. Ale to už se zase dostávám k dražším řešením…

 

-----------------
šéfredaktor novinek ZH; předseda KDH Pajdulák

29.1.2023 19:40:33

@Wolfsen Děkuji za komentář. Zle to určitě neberu. :-D

Dvouvrstvá deska na počítání je z pohledu peněz určitě zbytečná. Jak zmiňuješ, pro spokojené hraní by stačila hrací deska, kterou dá člověk bokem. Nevýhoda krabice je, že je vysoká a lehká. Je jednodušší s ní pohnout na rozdíl od hrací desky. 

Jednotlivé mínusy se snažím dát v pořadí dle závažnosti z mého pohledu. Neberu to tedy jako velké mínus. :-D

#Vúdú jsem nehrál, ale předpokládám, že krabička bude podobné velikosti jako třeba u #Švábí salát? Je možné, že hraje roli velikost krabice, kdy tato menší na drknutí netrpí.

Ještě jednou díky, že jsi věnoval čas mé recenzi. Jaký máš názor na samotnou hru?

30.1.2023 07:11:40

Vybíráme z Bazaru

Small World of Warcraft CZ
Small World of Warcraft CZ
Akt. cena: 700 Kč
Končí za: 9 dnů

Nejnovější otázky

další >>

Offcanvas