Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Počet hráčů: | 1–4 |
Doporučený věk: | od 10 let |
Herní doba: | 60 min (reálná data) |
Herní svět: | Fantasy |
Herní kategorie: | desková hra |
Čeština: | v balení hry |
Vydavatelé: | Ravensburger |
Autoři: | Ulrich Blum |
Rok vydání: | 2022 |
Dostupnost: | 7 obchodů (cca 1083–1249 CZK) |
Sdílej: |
Autor: Miner | 22.1.2023 | 9
Tato recenze vznikla jako součást Recenzního programu Zatrolených her. Recenzovaná hra byla poskytnuta vydavatelem (resp. distributorem).
Více informací o Recenzním programu | Všechny recenze sepsané v rámci Recenzního programu
Nesnášíte kulaté či oblé tvary? Nosíte zásadně tvídové vzory či aktuálně populární kostkovaný flanel? Máte na PC nastavené rozlišení 640 na 480, abyste měli vše příjemně hranaté? Pak by vás mohla zaujmout nová hra Minecraft: Portal Dash od vydavatelství Ravensburger. Autor hry Ulrich Blum už má za sebou jednu, dle mého soudu zdařilou, hru ze světa Minecraftu a to Minecraft: Builders & Biomes. Na rozdíl od zmíněných Builders and Biomes je Portal Dash hrou kooperativní.
Ve hře Minecraft: Portal Dash se hráči snaží uniknout z podsvětí Minecraftu, takzvaného Netheru. Jedinou cestu ven z podsvětí představuje portál, k němuž se musíte probít drsnou krajinou plnou lávy skrz nepřátelské příšery a na závěr porazit finálního bosse a uniknout. Cestou potřebujete natěžit dostatečné množství surovin, abyste zprovoznili portál a plnili úkoly piglinů. Pokud cestou některý z vašich avatarů přijde o všechny životy nebo nestihnete včas nasbírat dostatek bloků pro splnění úkolů piglinů, prohráváte. Dle informace od vydavatele je hra určena pro jednoho až čtyři hráče, ve věku 10+ let a herní doba je do jedné hodiny. Tyto informace sedí a řekl bych, že hru mohou hrát i o něco mladší hráči, protože mechanicky je velmi jednoduchá, ale na druhou stranu vyžaduje plánování, se kterým si mladší hráči nemusí poradit. Rozhodně není důvod hru nezkusit i s mladšími dětmi, zejména pokud jsou fanoušci hry Minecraft.
Když vezmete do ruky menší čtvercovou krabici, může vás trochu překvapit její nemalá váha. Po otevření krabice zjistíte, že většinu váhy obstarává šedesát čtyři poměrně masivních dřevěných bloků, které představují materiál, který budete v průběhu hry těžit. Zbytek hry pak tvoří dřevěné hrací kostky a papírové či kartonové komponenty plus plastové stojánky na avatary a příšery.
Z produkčního hlediska hra na dnešní poměry nevyniká, spíš naopak. Dřevěné komponenty jsou úplně v pořádku, bloky surovin jsou masivní, dobře se s nimi manipuluje, stejně tak dřevěné žetony životů ve tvaru srdce jsou hezké a dostatečně velké pro příjemnou manipulaci, vše doplňuje sada osmi šestistěnných kostek. Potud není produkci hry co vytknout. Horší je to s papírovými a kartonovými komponenty. Hráčské desky jsou tvořeny tvrdým papírem – ten je sice funkční, ale silnější karton by nebyl od věci. Kartonové komponenty jako jsou mapové díly, kartičky předmětů, či avataři nebo destičky příšer jsou z tenkého kartonu. Trochu horší je ořez, vše je sice dobře vyraženo, takže nemáte problém s vyloupáním, ale zároveň hned od začátku jsou na hranách kartonových komponentů vidět okraje řezu. Polehčující okolností může být fakt, že hra je vyrobena v České republice, a asi není reálné očekávat, že při konkurenceschopné cenovce může hra vyrobená v Evropě, potažmo u nás, konkurovat kvalitou čínským továrnám. Každopádně hra je po stránce materiálu v porovnání s dnešním standardem pod průměrem.
Po grafické stránce není moc co řešit, neboť jde o hru v licenci Minecraft, takže veškerá grafika je pixelová – můžete ji milovat nebo nenávidět, ale to jak tak vše, co s tím můžete udělat. Ikonografie je srozumitelná, byť někdy je umístění ikon zbytečně rozsypané, ale to je spíš drobnost. Pravidla nejsou úplně nejlepší – to první, co vás zarazí, je brožura o 48 stranách. Ale nebojte, jde o pravidla ve třech jazycích (PL, CZ, SK). Určitě bych preferoval tři brožury, protože hledat v šestnáctistránkovém dokumentu je o poznání příjemnější, zvlášť když čeština je zrovna uprostřed jazykových verzí. Pravidla by mohla být přehlednější, například na jejich konci najdete tabulku, která vám říká, jaké nepřátele a terény přidat, pokud chcete hrát na vyšší obtížnost, ve hře označenou jako „level“. Ovšem tabulka obsahuje pouze přehled věcí, které máte přidat, neobsahuje základní přípravu hry, takže pokud si základní startovní nastavení nepamatujete, musíte jej v pravidlech najít a pak jej modifikovat. Celkově mám pocit, že by pravidla mohla mít méně než šestnáct stran. Každopádně obsahují všechny informace, které potřebujete, a dají se relativně rychle dohledat. Navíc ke hře je velmi pěkný video návod přímo od vydavatele.
A teď už hurá na hru. Nejdřív si každý hráč vezme hráčskou desku a avatara (k dispozici jsou 4 barvy v klučičí a holčičí verzi, ale na hranatých avatarech není moc poznat, kdo je kdo) vezmete si startovní předměty a žetony životů. Dále si připravíte plán Netheru, který se skládá ze startovního pole, dvou (či více při hře na vyšším levelu) náhodných desek terénu a desky portálu. Stranou plánu si nachystáte vybraného bosse a příšery, opět podle levelu. A nakonec si nachystáte zásobník materiálu. Stejně jako v Builders and Biomes sestavíte zásobník na materiál, do něj nasypete všech šedesát čtyři bloků a vrtěním je necháte usadit, poté odstraníte desky zásobníku a zůstane vám krychle o rozměrech 4×4×4 tvořená bloky materiálu. Vedle hlavního pole ještě položíte desku úkolu piglinů. Následně otočíte karty terénu, na určená startovní pole dáte své avatary, na patřičná pole naspawnujete startovní příšery a hurá na to.
Tah hráče je velice jednoduchý, nejprve hodí dvěma kostkami, kde na jedné jsou barvy materiálu a na druhé číslo 1 až 3. Hozenou barvu materiálu musíte odebrat ze zásoby materiálu a číslo říká, která příšera se aktivuje. Pokud ve hře není žádná příšera daného čísla, nasadíte novou na spawnpoint se stejným číslem. Aktivace příšer je jednoduchá, jdou směrem k nejbližšímu hráči a jakmile mohou, zaútočí. Při útoku není ve hře žádný hod na obranu: hráč, na kterého útok cílil, si odečte počet životů podle hodnoty útoku aktivní příšery.
Následně hráč provede dvě akce. K dispozici má akce předmětů, pokud je má k dispozici, nebo slabší standardní akce, které může udělat vždy. Pokud hráč použije pro svou akci předmět, je tento poškozen a nelze ho použít, dokud není opraven. V zásadě hráč dělá tři věci: hýbe se, útočí a těží suroviny. První dvě akce jsou jasné, přičemž útoky hráčů na příšery probíhají pomocí hodu kostkami, hráč musí na kostkách hodit tolik zásahů, kolik má příšera životů, a tím ji vyřadí – pokud se mu to povede, může si dobrat nové vybavení, pokud nehodí dostatek zásahů, útok neuspěl. U normálních příšer se nepočítají zranění, buď umřou anebo zůstávají v plné síle. Potud se hra nijak moc neliší od různých odlehčených dungeon crawlerů, ale s akcí těžby přichází na scénu stěžejní mechanismus, okolo kterého se hra nejen točí, ale který ji zároveň odlišuje od jiných. Pokud hrajete akci těžby, můžete ze zásoby materiálu vytěžit tolik bloků, kolik je síla vaší akce, ze zásobníků ale můžete odebírat pouze bloky, které mají hořejšek a alespoň dvě strany volné.
Bloky můžete použít na plnění úkolů piglinů nebo pro herní efekt, který záleží na barvě vytěženého bloku: žlutý blok vám umožní pořídit další vybavení – vezmete si dvě kartičky vybavení a jednu si necháte; černý umožní zamíchat do zásoby předmětů extra silný předmět; červený doplní jednomu avatarovi životy na maximální počet; šedý blok opraví (obnoví) jednomu avatarovi všechny předměty a hnědý blok můžete umístit na herní plán a ruší tím všechny negativní efekty pole jako je například zákaz pohybu přes dané pole.
Těžba a její plánovaní jsou zásadní pro váš úspěch, většinu akcí budete provádět pomocí předmětů a ty se použitím vyčerpají, navíc se základními předměty nebudete mít šanci uspět. Bez léčení zase bez pochyb padnete za oběť agresivním příšerám, nemluvě o tom, že před vstupem na finální desku s portálem musíte mít splněné všechny úkoly piglinů a ty splníte výhradně pomocí vytěžených bloků. Navíc úkoly musíte plnit dostatečně rychle – první úkol musí být splněn než vám dojde první vrstva bloků, druhý než dojde druhá a to samé platí pro třetí úkol. Boj s finálním bossem je jednoduchý, boss se aktivuje každé kolo, pouze jeho útok se liší podle hodu na kostce příšer. Na rozdíl od běžných příšer bosse nezabíjíte jedním útokem, vzhledem k počtu jeho životů by to ani nešlo, místo toho za každý zásah boss ztrácí jeden život a pokud ho zvládnete umlátit dříve než on vás, máte – doslova – vyhráno.
Vezmu to trochu ze široka. Už dlouho se mi nestalo, aby mé dojmy ze hry prodělaly tak radikální vývoj jako u hry Minecraft: Portal Dash. První hru jsme hráli ve čtyřech, dali jsme úvodní obtížnost a celkem hladce hru prošli bez většího vymýšlení, co kdo bude dělat a jaké bloky budeme těžit. Jediná zásadnější debata proběhla na konci, kdy jsme řešili, jestli zariskovat a zkusit dorazit bosse útokem nebo zahrát na jistotu, nejdřív léčit ohroženého avatara a pak dorazit bosse. A debata se konala de facto jen proto, že se děti hádaly o to, kdo dá poslední ránu. Mé pocity po první hře byly hodně rozpačité, očekával jsem aspoň nějaký pocit dobrodružství při unikání z Netheru, ale ten se nedostavil, místo toho jsem odehrál mechanicky poměrně jednoduchou hru, aniž bych měl pocit, že musíme něco vymýšlet. Upřímně říkám, že v tu chvíli jsem si říkal, že tohle nedopadne dobře.
Samozřejmě nemohlo zůstat u jedné hry, tak jsem se pustil do dalších her, zvedl jsem obtížnost a vrhnul se na to… a hra se přede mnou začala otevírat. Pocit dobrodružství se sice nedostavil, ve hře totiž není, hra nemá žádný příběh, který by stál za řeč, hranaté destičky příšer mou fantazii vybudit nedokážou, pixelová grafika předmětů jakbysmet. Ovšem s vyšší obtížností hra začala fungovat spíš jako logický hlavolam, kde je potřeba pečlivě plánovat své kroky, sledovat jaké bloky mohu těžit, být připraven na různé eventuality, které přinese aktivace příšer či odebrání bloku. Místo dungeon crawleru a rubačky jsem dostal hru alá Pandemic šlehnutou větší dávkou náhody. Takže byla třeba trocha mentální gymnastiky, úprava špatně nastavených očekávání a dostal jsem kooperativní puzzle v kabátu Minecraftu, ale také dobrou hru.
Při vyšší obtížnosti jste najednou pod tlakem, příšery vás řežou, čas vás tlačí, potřebujete postupovat, ale příšery vás blokují, potřebujete se léčit, opravovat si předměty a k tomu sypat bloky piglinům pro splnění úkolů. V tu chvíli musíte opravdu dát hlavy dohromady a začít pořádně plánovat. A aby toho nebylo málo, mohou vás pozlobit kostky – ať už aktivací příšery, která se vám opravdu nehodí, či odbouráním bloku, který jste zrovna chtěli vytěžit anebo fatálně nepovedeným útokem.
Zároveň hra zůstává mechanicky poměrně jednoduchá, herní kolo hráče je velice svižné, hodíte dvěma kostkami, vytěžíte blok materiálu, aktivujete příšeru, pokud není, nasadíte příšeru, pak máte dvě akce a hraje další. Řeč je o desítkách sekund, plus čas na debaty a plánování. Hra se velmi dobře škáluje s počtem hráčů, byť více hráčů či avatarů dělá hru trochu jednodušší, umožní vám mírnou specializaci a poskytne více prostoru k manévrování. Nicméně obtížnost můžete vždy dorovnat zvýšením obtížnosti pomocí navýšení levelu. Level či obtížnost hry ovlivníte pomocí použitých příšer, můžete prodloužit cestu k portálu a také volbou bosse. Rovnou řeknu, že by mně nevadilo mít ve hře více bossů se zajímavými speciální schopnostmi, ale nejsem si jist, jestli to platforma na které je hra postavena, zvládne. Ve hře jsou dva a každý má dvě obtížnosti. Hru jsem hrál i v sólo variantě a také funguje velmi dobře, můžete hrát takzvané „true solo“, tj. jeden hráč a jeden avatar anebo hrát sám za dvě či více postav. Já sem hrál jak za jednoho, tak i za dva avatary a obsluha je neprosto bez problémů.
Takže abych to uzavřel, Minecraft: Portal Dash je dle mého soudu povedená logická kooperativní hra, která může někoho (třeba mě) trochu klamat tělem. Přeci jen od unikání z Netheru a prosekávání se hordami příšer můžete čekat trochu jiný druh zábavy než pečlivé promýšlení a plánování akcí příštích. Ale pokud máte právě raději logické hlavolamy, vyžadující spolupráci, tak Portal Dash klidně vyzkoušejte.
– Produkční kvalita
– Pouze dva závěreční bossové
– Absence herních módů či scénářů, hrozí repetitivnost
+ Hra je vyrobena v ČR
+ Zajímavý a neotřelý mechanismus těžby
+ Široká škálovatelnost obtížnosti
+ Funguje dobře v každém počtu hráčů
+ Téma pro fanoušky, ostatní nejsou ochuzeni, téma není stěžejní
+ Herní doba a příjemné flow
+ Lehká pravidla a přitom solidní taktické možnosti
Zatím nebyl přidán žádný komentář...
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Válka o prsten : Páni Středozemě + promo (CZ)
Akt. cena: 1800 Kč
Končí za: 1 den