Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Počet hráčů: | 2–4 |
Doporučený věk: | od 10 let |
Herní doba: | 90 min (reálná data) |
Herní svět: | Starověk |
Herní kategorie: | desková hra, strategická |
Čeština: | ke stažení |
Vydavatelé: | Ravensburger Rio Grande Games Super Meeple |
Autoři: | Michael Kiesling Wolfgang Kramer |
Rok vydání: | 2002 |
Dostupnost: | neznámá |
Sdílej: |
Autor: Ringo | 3.5.2009 | 9
Mexica je posledním dílem Mask trilogie (Tikal, Java, Mexica) od autorů Kiesling & Kramer. Tentokráte nás hra přenese do aztécké říše, kde mají hráči za úkol znovu vybudovat starobylé aztécké město.
Co očekávat od třetího dílu herní série, která těží ze zavedených a osvědčených herních principů, jen pokaždé kapku jinak? Má cenu si vedle Tikala pořizovat Javu či Mexicu? Nebude to všechno na stejné kopyto, jen s jinými obrázky? Pokud uvažujeme způsobem, že všechny tři hry mají stejný převahový herní mechanismus, tak bychom mohli říci ano. Proč se přetahovat v x hrách o prostor, když to krásně můžeme provádět v Tikalovi. Takový hráč ovšm zřejmě má doma ve skříni Tikal a další hry už nepořizuje. Pravděpodobně půjde o občasného hráče, který syslí jednu hru a když je příležitost, neptá se „zahrajeme něco?“ Takový hráč jde rovnou na věc a říká „zahrajeme si Tikal“.
Z úvodního odstavce tedy pravděpodobně usoudíte, že hra je spíše pro hráče sběratele, hráče kteří hrají často, a tak potřebuji změnu a výběr z různých her. V neposlední řadě si Mexicu nejspíše pořídí hráči, kteří chtějí mít vynikající Mask Trilogy kompletní.
Byť je to hra o získávání převahy, není to totéž jako Tikal. Tzv. area control her je spoustu a každá je svým způsobem jiná. Hned z kraje musím říci, že Mexica je mnohem jednodušší a svižnější hrou než je Tikal. Nabízí k řešení méně, ale nemění to nic na faktu, že k výhře budete muset pořádně protočit mozkové závity a vystačit si s těmi méně možnostmi.
Hra se odvíjí ve dvou bodovacích fázích. V té první se na pořadník rozloží zamíchané žetonky s čísly – tzv. Capuli, značící, že byla vybudována městská čtvrť. Hráči umístí své stavitele na určené místo. Pak se postupně střídají v umísťování vodních kanálů. V prostoru uzavřeném ze všech stran vodou – ať už kanály nebo mořem (hra se odehrává na ostrově) lze umístit Capuli, čímž vzniká městský okrsek a hráč za její vybudování získá body. Na Capuli je číslo, které udává, kolik políček takový okrsek musí mít, aby mohla vzniknout. Z toho vyplývá, že je třeba pečlivě plánovat, s jakou číselnou hodnotou hodláte okrsek budovat a také je třeba počítat s tím, že než dostavíte, může se stát, že soupeř dostavěl dříve a plánovanou Capuli vám vyfoukne před nosem. Samozřejmě čím vyšší číselná hodnota okrsku, tím více bodů hráč za vybudování čtvrtě získá. Prostor políček, kolik se bude nacházet v plánovaném okrsku, je nutno ohraničit vodními kanály (ze strany moře je ohraničení dáno automaticky) tak, aby počet odpovídal okrsku, kterou hráč po té do ohraničeného prostoru umístí.
Taktickým aspektem hry je umísťování pyramid, které představují budovy. Hráč má v zásobě pyramidy o různé výšce s hodnotami 1 - 4. Dle těchto čísel se určuje, který hráč má v daném prostoru převahu. Prostorem se chápe ohraničený okrsek s Capuli. V okrsku, kde chce hráč stavět pyramidu musí být umístěn stavitel, který do daného prostoru musí doputovat. Je zde také jedna výjimka pro druhé a zároveň závěrečné bodovací kolo, s kterou je nutno počítat. Prostor, který není ohraničen kanály, je vlastně ohraničen mořem a hráč, který má na konci hry v takovém prostoru nejvyšší zastoupení pyramid si boduje každé políčko v prostoru jako jeden bod. Totéž platí o kanály ohraničených prostorech, v kterých se nenachází Capuli a nejsou tedy okrskem. Proto je nutno dávat pozor a pyramidy stavěné spoluhráči očividně za tímto účelem pěkně ohraničit kanály a zmenšit prostor kolem nich na minimum.
Po první bodovací fázi si hráči spočtou body z těch okrsků (tam kde je umístěna capuli), kde mají umístěné pyramidy. Na Capuli jsou kromě čísla udávajícího hodnotu okrsku i další dvě čísla, které udávají počet získaných bodů za převahu pyramid pro druhého a třetího hráče. Čtvrtý nedostává nic.
Po prvním bodování se na pořadník v tuto chvíli již vyčerpaných Capuli položí zbytek Capuli z odložené zásoby a pokračuje se ve hře stejným způsobem jako v první fázi. V druhém a posledním bodovacím kole se postupuje stejně s tím, že se vyhodnotí i prostory bez Capuli. V této fázi lze celou hru zvrátit ve svůj prospech, pokud spoluhráč nedává pozor a nechá Vás získat pyramiodovou převahu v neohraničeném velkém prostoru. Ve čtyřech hráčích samozřejmě žádný nezůstane, ale ve dvou se to občas stává a zisk třeba 20. bodů v posledních tazích je pak docela smrtící:-)
Ve hře je velmi důležitý pohyb stavitele, který může zakládat Capuli a stavět budovy a proto je jeho přítomnost v ohraničeném okrsku nezbytná. Jednou z taktik je blokování soupeřova stavitele tak, že mu třeba uzavřete přístup postavením pyramidy, přes kterou se pohybovat nemůže, čímž mu znemožníte nebo zpomalíte pohyb do klíčových míst. Jeho pohyb může být urychlen pohybem na lodi pomocí vodních kanálů. K lodím sestupuje pomocí mostů, které hráči dle potřeby umísťují na políčka vybudovaných kanálů. Pohyb od jednoho mostu k druhému je brán za jeden pohybový bod. Tím se dostávám k podstatě celé Mask Trilogie. Hráč ma na každý svůj tah určitý počet akčních bodů, které různými úkony v rámci jednoho svého kola vyčerpává. V Mexice jich je konkrétně 6 a takový pohyb stavitele o jedno políčko, případně mezi mosty výjde na 1 AB. Stavba jednoho vodního kanálu také za jeden, stavba mostu rovněž za jeden, za 5 AB je možno přemístit stavitele kamkoliv. Stavba pyramidy stojí tolik, kolik udává číslo na pyramidě určené pak k určování převahy. Vyjímkou je umístění Capuli, což nestojí žádný AB. Pokud hráči zůstanou AB a nechce je utrácet, může za jeden AB nakoupit akční bod do zásoby a použít jej v příštím kole a zvýšit tak svůj počet AB pro příští kolo na 7. Maximálně na 8. Nelze nakoupit více jak 2 body do dalších kol.
Tímto jsem zhruba popsal jak se hra hraje. Vítězem je samozřejmě hráč, který získal nejvíce bodů. Teď se budu věnovat celkovým pocitům ze hry. Tématicky hra využívá exotiku a zároveň tajemno staré zašlé civilizace. Bohužel oproti Tikalovi mám pocit, že téma Mexicy mnou během hry nikterak neprostupuje. U Tikala to Indiana Jonesovské dobrodružství vyloženě přetékalo z herního plánu. V Mexice se soustředíte vyloženě na herní mechanismus a téma v podstatě ani nebudete nějak vnímat. Není totiž proč. Jistě, aztécké pyramidy umísťujete na herní plán. Budujete pomyslné aztécké město. Ale jak se do toho mám cítit, když znovubudování Aztéckého města je svým způsobem nesmysl, zatímco objevování chrámů a pokladů v jungli ve hře Tikal je zcela normálně možné a pravděpodobné. S úsměvem jsem také přešel fakt, že celý městský systém je protkán vodními kanály jako Benátky. Historie velkých indiánských kmenů nebyla nikdy mým vyloženým koníčkem abych se nějak pídil po architektuře, ale nejsem si jist zda Aztékové budovali svá města tímto způsobem. Taky je docela nepochopitelné, proč do vodního kanálu sestupuji pomocí mostů. Takže téma je zde jen pozlátko, lákadlo na krabici. Nic více.
Herní mechanismus je ovšem hluboce promyšlen a nabízí tolik možností a variant jak zareagovat na konkrétní situaci, že nemastný neslaný dojem z tématického zaměření hry je rázem pryč. Svižnost nahrává ralizaci touhy po odvetě. Hru bych charakterizoval jako takový odlehčený Tikal. Méně různých možností, ale velmi mnoho způsobů jak tyto možnosti využít k realizaci svého plánu.
Herní materiál jsem přijal se smíšeným dojmem. Pro Mask Trilogy je typický nádherný herní plán. Tikal a Java jsou jedny z nejfotogeničtějších her. Ne jinak je tomu u Mexicy. Jediný šrám na tváři této hry jsou plasotvé pyramidky. Na fotce to vypadá sice docela sexy, ale nemohu se zbavit myslenky, že kdyby to bylo vyřezáno ze dřeva, tak by hra nabyla vyšší sběratelské hodnoty a byla by větší klasikou. Takto je to prostě jen hromadný odlitek z plastu a nepůsobí to zcela dokonale. Abstrakci mnohdy dokáže přebít buď vynikající téma do kterého se člověk vžije a pokud ne téma, tak alespoň stylový dřevěný či skleněný materiál. Bohužel Mexica se nevydala ani jednou cestou. Téma podružné a nepodstatné, herní materiál plastový, působící mírně odbytým dojmem. Tose týká jen těch pyramid. K hernímu plánu či kartonovým součástem nemám výhrad.
+ Propracovaný herní mechanismus
+ Jednoduše a rychle vysvětlitelná pravidla, přes to velmi komplexní hra
+ Svižnost
+ Chytlavost – hra chytne a člověk chce další a další odvety.
+ Krásná herní deska
- Téma koresponduje s herní náplní velmi mizivě, v podstatě jen zástupné, aby nějaké bylo
- Plastové pyramidy
- Horší než Tikal
Závěrečné resumé: vynikající taktická hra, která nezklame, ale nesmíte očekávat zázraky. Lepší než Tikal není.
Mé hodnocení: 7,5/10
vdaka za nahlad..
..to som este nehral..stvorcove polia..moze byt,zjednodusi:)
Tikal je bezdebaty fasa a top, Javu som zial skusil zahrat len dva krat, ale dojmy ostali vynikajuce, 3D vrstvenie je moc fajn, slavnosti som zatial neprekukol:))
..ak by sa dali nejakym zazrakom obe zohnat, nevahal by som.. pripadne,ak ma niekto nejaky tip,ocenim.. rad vyhodim z wishlistu;))
Podklopcik
Mexicu nedavno dovezli na Planetu.
Podklopcik
a z wishlistu urcite nevyhazovat, pokud mas rad Tikal, bude se ti libit i tohle. Ja Mexicu za nemaly peniz pred pul rokem sehnal na eBayi a nelituji toho. Na Planete to najdes urcite levneji, tak ber dokud dovazeji:-)
Javu marne shanim a asi uz ji ani nesezenu.
Ringo
Podklopcik to vyhadzovanie z wishlistu myslel tak, ze si ju kupi :))
lapo
jj..tak nejak..:)) ..asi tomu dam este nejaky cas;)
práve naopak
Chcel by som sa pozastaviť k tej téme podružnej a nepodstatnej.
Práve opak je pravdou.
Mňa táto trilógia hier zaujala hlavne skrz ich tématu. V každej jednej sú dejiny ktoré tu boli a nie sú vymyslené.U mňa to bolo asi tak, že som kedysi dávno videl a potom čítal o jednom hlavnom meste Aztékov. bol som uchvátený tým že bol postavené na ostrove popretkávané kanálmi.Keď som medzi hrami objavil hru Mexica chcel som ju mať nie len preto že tikal bol a je skvelý, ale hlavne preto že sa mi strašne páčila téma.
Tému tikala pozná každý, každý viem o čom je reč a o čo sa jedná. každý pozná pyramídy v pralesoch.A téma Mexicy, nie je až tak známa o to vzrušujúcejšia.
Tak pevne verím, že po pozretí si následujúcich stránok ktoré som priložil to bude zaujímavé aj pre vás priatelia.
Ringo pevne verím že teraz hra nadobudne trochu iný pohľad.
Názov hry je odvodený od hlavného mesta Mexica- Mexica. Ktoré je postavené na základoch mesta-Tenochtitlán
Roku 1345 prišiel zo severu do Mexika kmeň Aztékov.Na jazere založili mesto Tenochtitlán a stali sa vládcami nad všetkými kmeňmi v kraji
tak budme staviteľmi jedného z divou sveta, ktorý nám španielský priatelia zničili.
http://sk.wikipedia.org/wiki/Tenochtitl%C3%A1n
http://daphne.palomar.edu/scrout/AIS120/Tenochtitlan-76878.jpg
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Robinson Crusoe: Dobrodružství.. PL/CZ + obaly
Akt. cena: 499 Kč
Končí za: 6 dnů