Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Počet hráčů: | 2–4 |
Doporučený věk: | od 12 let |
Herní doba: | 180 min (reálná data) |
Herní svět: | Piráti |
Herní kategorie: | desková hra, ekonomická |
Čeština: | ke stažení |
Vydavatelé: | Z-Man Games |
Autoři: | neuvedeno |
Rok vydání: | 2010 |
Dostupnost: | neznámá |
Sdílej: |
Autor: Afya | 24.1.2011 | 30
Chceš-li opravdu svobodu mít,
musíš slavným pirátem být.
Pluju si po moři v kocábce svý,
zažiju tisíce dobrodružství.
Vím z tajných starých map,
kde truhlu zlata mám hledat.
Stačí jen cestu vypátrat,
a černá vlajka musí vlát.
Už se v dálce blíží zem,
a pak dál zas poplujem.
Modrou oblohou a oceánem,
není nic lepšího než být pirátem.
Hra Merchants & Marauders nás přenese do období evropských kolonií a pirátských výprav za zlatem a slávou. Každý hráč má na výběr: buď se přikloní k poctivému obchodu a bude tak zásobovat karibské přístavy potřebnými surovinami a zbožím, nebo se stane slavným a obávaným pirátem, který na své milované lodi brázdí divoké vody Karibiku a drancuje každou loď na obzoru.
Tato hra pochází z dílny firmy ZMAN games, ale zrodila se v hlavách pánů Christiana Marcussena a Kaspera Aagaarda. Je určena dvěma až čtyřem fandům obchodu a pirátství od 13 let. Jelikož Karibik je velká oblast, a než hráči obeplují oblasti a získají k vítězství potřebných 10 bodů slávy, uplyne přibližně 180 minut.
Po otevření krabice, z níž jednooký pirát dalekohledem vyhlíží nejbližší loď, se na nás vysype spousta komponentů. Máme tu samozřejmě pravidla a 4 stručné přehledy toho nejnutnějšího z pravidel. Dále tu máme hrací plán, 4 hráčské desky, dřevěné kostičky v 5 barvách, 4 truhly na peníze, umělohmotné lodě v 6 barvách (z každé barvy 4 lodě, jen hnědá barva má lodí 7 a černá barva lodě 2), zlatky v hodnotách 1, 2, 5 a 10, kostky s pirátskou tématikou, žetonky zboží, obchodníků, vlajek zemí, žetonky s vylepšením lodí a se speciálními zbraněmi, a pak karty - událostí, zvěstí, slávy, misí, karty nákladu, kapitánů a lodí. Snad jsem na nic nezapomněla.
Velmi důmyslnou pomůckou je kartonová truhla na peníze. Je to takový hráčův učet, kam si ukládá peníze. A pokud by se jej snad někdo pokusil oloupit, dostane jen peníze, které má na palubě. To co je v truhle, je nedotknutelné. Velmi povedené jsou také kostky s pirátskou tématikou - místo 5 a 6 je pirátský znak. Tečky na ostatních stranách vypadají ledabyle, nejsou pravidelné a dotvářejí tak pěkný detail hry.
Po rozložení krásného hracího plánu se nám naskytne pohled na mapu Karibiku. Do levé horní části se umisťují vlajky států, které jsou momentálně ve válce (to určují karty), do pravé horní části se dávají karty, které označují
sílu obchodních NPC (non player´s capitan) nebo pirátských lodí (při boji s takovouto lodí se její síla znázorňuje pomocí kostiček v příslušném okénkovém schématu). Zcela vpravo se pak odkládají žetonky lodí na obzoru, které byly nalezeny na moři a vyrabovány. V dolní části hracího plánu se nachází počítadlo vítězných bodů (tzv. bodů slávy – glory points).
Na začátku hry si každý hráč vylosuje postavu, za kterou bude hrát. Každý kapitán má přidělenou národnost (Brit, Holaďan, Francouz nebo Španěl), a pak určitý stupeň schopností – umění námořnictví a navigace (seamanship), průzkum (scouting), vůdcovství (leadership) a vliv (influence). Abychom mohli brázdit vody Karibiku, je potřeba mít dobrou loď. Hráči si vyberou mezi šalupou a flautou. Později si budou moci za poctivě vydělané nebo poctivě nakradené peníze koupit rychlou fregatu nebo majestátní galéru. Každá loď má určitý stupeň odolnosti (toughness), konkrétní velikost nákladového prostoru (cargo), určitý počet posádky (crew) a děl (cannons) a je různě ovladatelná (maneuverability).
Na svou přidělenou hrací desku se všechny tyto hodnoty znázorní kostičkami v hráčově barvě. Dále si sem hráči položí svého kapitána, je zde vyhrazená část na karty misí, kterých se kapitán účastní, na karty zboží, které má v podpalubí a také se zde označují speciální zbraně nebo vylepšení lodi – např. dělo navíc, vyztužený trup lodi, větší posádka atd. Nesmíme zapomenout ani na vlajky států, které požadují kapitánovu hlavu – ty se umisťují vedle karty kapitána.
Všechny balíčky karet se zamíchají, kromě lodí a položí se blízko hrací desky. Do každého přístavu se nalosuje náhodně jeden žetonek zboží, který položíme odkrytě do vyhrazeného okénka a jeden žetonek označující vylepšení lodi, ten se do přístavu položí skrytě. Do každého ze 17 mořských sektorů se položí jeden žeton lodi na obzoru (z druhé strany je vždy vlajka státu). Nakonec se ještě vylosují dvě karty misí, které se položí na hrací plán do konkrétního sektoru a do spodní části hracího plánu se položí na ukazatel vítězných bodů kostičky všech hráčů.
Plánek není přehnaně velký, tudíž se, i s ostatními komponenty, vejde na stůl normální české rodiny. Jediné co mě příliš nenadchlo je v horní části oblast na odkládání karet obchodních NPC a pirátských lodí. V půlce hry se tam karty už jen tak ledabyle povalují, a špatně se v tom orientuje.
Nyní si vysvětlíme pouze to nejzákladnější z pravidel, podrobnosti najdete v pravidlech.
Tah se skládá ze dvou sekvencí:
1. Tažení karty události – každá karta má na sobě napsaný efekt, buď se něco stane, nebo do hry přichází obchodní NPC či pirátská loď. Ve hře je 34 karet událostí, když dojdou, je konec hry.
2. Akce hráčů – každý hráč má 3 akce a může si vybrat:
Chceme-li rabovat, musí být koho. Pokud se náš vyhlídnutý protivník (rabujeme jen lodi na obzoru) nachází ve stejném mořském sektoru jako my, nic nám nebrání v cestě. Nejdříve si hodíme na průzkum, aby se ukázalo, jestli naši oběť vůbec v mlžných vodách Karibiku najdeme. Pokud je hod úspěšný, tak můžeme beze strachu k našemu cíli přirazit a vrhnout se na něj.
Po těchto krocích se vyhodnotí úspěšnost rabování. Všechny zásahy nám poškodí určené části lodi (na ukazateli lodi na hráčově desce si posuneme kostičky jednotlivých částí o jeden zásah). Pokud se naše kocábka ještě drží na hladině (není úplně zničena jedna část lodi – ukazatel je na nule) máme skoro vyhráno. Teď už jen sečteme čísla na kartách, které nám označují počet zlaťáků, které jsme našli na palubě naší oběti. Pokud byl napadený obchodník velmi bohatý, a na palubě najdeme 12 a více zlatek, náš čin se rozkřikne po celém Karibiku, a ukazatel na stupnici slávy se posune o jeden bod dopředu. Naše sláva sebou ale přináší zášť ostatních, a to v podobě vypsané odměny na naši hlavu (kapitán si vezme vlajku národa, ke kterému příslušel i napadený obchodník a přidá si ji na svou hrací desku).
Může se ale stát, že ten bídný červ prchne. Pokud je na tažených kartách znázorněn stejný počet symbolů lodi se zelenou šipkou, jako je naše hodnota ovladatelnosti lodi, vidíme už jen záď jeho bárky, jak nám mizí z dohledu. Toto je ta stinná stránka rabování, neboť místo odměny získáme jen další vlajku státu, který na nás vypsal zatykač. Obchodník byl srab, a postěžoval si v přístavu, že jsme se jen pokusili napadnout, měkkota jeden! Ale přijde čas, a ten se blíží…..
Boj začíná stejně jako rabování – vyhlídneme si nepřítele (nebo on nás), který se nachází ve stejném mořském sektoru a útočník si hodí na průzkum, jestli svou oběť v rozbouřeném moři najde. Pokud jsme již zaostřili dalekohledem na toho chudáka, který v příštích okamžicích zemře, nastávají fáze boje:
Boj pokračuje, dokud jedna strana nepotopí nebo nezajme soupeřovu loď.
Cílem hry je získat 10 vítězných bodů slávy. Body slávy se získávají následovně (za každou níže popsanou možnost se získává pouze 1 bod, akce můžeme ale opakovat):
Jakmile jeden z hráčů získá 10 bodů včetně bodů za zlatky v truhličce, vyhlásí poslední kolo. Pokud má více hráčů 10 bodů, vítězí ten, kdo získal více bodů slávy (bez peněz). Alternativně může skončit hra, pokud není na začátku tahu možno vzít novou kartu události nebo pokud umře kapitán a hráč si nemůže vybrat nového.
+ krásná grafika
+ množství komponentů
+ zajímavé téma
+ možnost vytvoření atmosféry (za použití hudby z Pirátů z Karibiku nemá chybu)
+ celkem jednoduchá, srozumitelná a názorná pravidla
- Pro někoho hrací doba
- Ve dvou hráčích nezábavná
- Čekání, až na mě dojde řada – někdy je tah krátký, ale někdy je čekání nekonečné (možná jen v naší skupině J )
- Každý přístav má nějakou svou speciální akci (např. může se vybírat při nákupu z 8 karet zboží, atd.) – mohou vznikat zmatky a nepřehlednosti
- Podle mě nevyvážená cena galéry – obrovská loď a stojí stejně, jako fregata nebo jiná loď.
Hru jsme si pořídili „ještě za tepla“ v Essenu, měli jsme štěstí, a naše budoucí krabice byla ještě schovaná pod pultem. O to větší byla radost, když jsme slyšeli, že ještě týž den je hra už nedostupná. A tak jsme si domů vezli horkou novinku. Nejprve jsme hráli ve dvou a byli jsme nadšení – viz. náš zápisek z prvního hraní. Poté jsme ji zkusili ve 4, a hra nabrala úplně jiný směr. Válčilo se, rabovalo, ale i nenápadně a tiše obchodovalo. Vřele doporučujeme hrát ve více hráčích, ve dvou je to takové „syslení“ na vlastním písečku a ta hra nás už tak omrzela, že v jiném počtu než ve čtyřech hráčích krabici ani nevytahujeme. Všem mořským vlkům přejeme příznivý vítr do plachet!
drobná oprava
"...fregatu nebo majestátní galéru." Tento typ lodě je galeona. Galéra je veslice...
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Nemesis CZ + Aftermath original!
Akt. cena: 2600 Kč
Končí za: 3 dny